Det här har säkert alla som äger danska bolag funderat på under de senaste månaderna. Själv har jag lutat åt uppfattningen att Trump inte kommer att börja straffa enskilda bolag enbart baserat på vilket land de kommer ifrån. Det skulle nog vara för mycket för marknaden om man började straffa bolag från allierade länder godtyckligt. Det borde i så fall ske via lagstiftning på något sätt, precis som i EU. Kinesiska bolag är en annan sak, eftersom Kina är USA:s huvudfiende.
Å andra sidan kan man inte införa separata tullar för EU:s medlemsländer, eftersom EU förhandlar handelsavtal som ett ekonomiskt område och inte per land. I praktiken bryter de tilläggstullar som Trump infört mot det tidigare handelsavtalet mellan EU och USA, och det måste förhandlas om.
Troligtvis slutar det här i en TACO, det tror jag i alla fall. Norden, Tyskland, Frankrike, Nederländerna och IB kommer inte att ge vika i Grönlandsfrågan och Trump blir utan ö. Handelsförhandlingarna kan börja om och EU kan få ett ofördelaktigare avtal, men mellanårsvalen i USA närmar sig, så en eskalering är en risk även för Trump. Det fungerar nog också som en hävstång för EU i förhandlingarna. Jag tror inte på militära åtgärder, eller så är det extremt osannolikt. Då skulle vi ha ett tredje världskrig på gång, där Europa skulle kriga mot USA. Majoriteten av USA:s medborgare stöder INTE ett angrepp mot Europa eller Grönland mot en allierad.