Jag vågar inte framstå som en Nordnet-expert, men jag håller aktien med en liten vikt på ~4% i portföljen. Jag kan berätta vad jag själv uppmärksammade.
Bolagets resultat har ju vuxit “blygsamt” de senaste kvartalen i förhållande till tillväxten i användare och AUM. Detta beror enligt min uppfattning på det nordiska sättet att föredra lån med rörlig ränta, vilket i och med räntesänkningarna har påverkat bolagets räntenetto. Den bästa bilden för att illustrera detta är en mer omfattande resultaträkning:
Som synes är “förmedlingsintäkterna” (net commission) och “bankintäkterna” (net interest) ungefär lika stora, men går åt olika håll. Det är enligt min mening väsentligt att förstå att bankintäkterna förväntas stabiliseras i och med att räntorna stabiliseras. Därmed kommer tillväxten på förmedlingssidan (enorma +30% atm) i framtiden att avgöra koncernens tillväxt, eftersom räntenettot inte längre bromsar tillväxten.
Resultatet var enligt min mening bra, eftersom bolagets bruttomarginaler förblev höga trots expansionen till nya börser (Portugal/etc.), samt investeringarna