Nordea - Pohjoismaiden pankkijohtaja

Otsikon mukaisesti Nordea on pohjoismaiden pankkijohtaja. Monta liiketoiminta-aluetta hajauttaa kivasti ja maantieteellisesti ollaan isoja läpi pohjoismaiden. Skaala takaa sen, että IT, compliance, markkinointi jne ovat suhteellisesti pienempi kustannus Nordealle kuin kilpailijoille, joten Nordean asema on varsin hyvä :flexed_biceps: .
Näistä lähtökohdista ei ole mikään yllätys tai ongelma, jos konservatiivisella alalla suurin toimija tekee ihan hyvää pääoman tuottoa (vrt vaikka Inderesin 2026 ennuste ROE = 14,4 %)

Vakuutusyhtiöissä esim Sammon yhteydessä on puhuttu seesteisestä kilpailusta tai rationaalisesta kilpailusta, missä ei ole kirjaimellisia kartelleja, mutta ei lähdetä kilpailemaan hinnalla ja alan toimijat printtaavat rahaa :money_mouth_face:
Olen pitkään ihmetellyt miten pankkipuolella kilpailu voi olla vuodesta toiseen rationaalisen seesteistä. Jos Nordean pääomantuotto isona ja vahvana toimijana on hyvä, niin se on varmaan “normaalia” ja kilpailu toimii normaalisti?
Pankkiyhtiöitä vilkaistessa huomaakin äkkiä että Aktia pienenä toimijana tekee ~13 % pääoman tuottoa, SEB ~12 %, Handelsbanken ~14 %, Santander +15 % jne jne.

KAIKKIEN alan toimijoiden ROE >> WACC ja silti kilpailu ei kovene :man_shrugging:
Pankkien luottokannat, tuotot kasvavat hitaasti luokkaa BKT verran, kaikkien pääoma tuottaa mallikkaasti, kaikki halusivat kasvaa, kaikki toimijat skaalautuvat, kaikilla olisi insentiivi hivuttautua kilpailijoiden takapihalle ja silti ei nähdä minkäänlaista kilpailua esim sisäänheittotuotteina korkotarjouksia jne?

Mastercard ja Visa taitavat olla enemmän pankkien kumppaneita kuin suorita kilpailijoita, mutta digitaalisessa maailmassa esim Apple ja Googlen erilaiset digilompakot ja maksujärjestelmät Applepaysta Mobilepayihin varmasti mielellään imisivät kuluttajien rahat suomalaisiltakin suoraan Piilaaksoon eikä Nordean kulujen jälkeen Nordean osakkeenomistajille.

Tuossa on maksumuurin takana juttua Revolutista.
Aggressiivista näkyvyyskamppanjaa, nopeaa laajenemista.
Halpaa valuutanvaihtoa, maksukortteja, kryptoja, jne.
Toistaiseksi Suomessa ei lainoja, mutta suomalaiset tilinumerot on työn alla ja suomalaisia käyttäjiä kohta 250 000 kasassa.
Palvelut ovat kiinnostaneet ensisijassa nuoria ja luonnollisesti vanhemmilla on enemmän varallisuutta esim Nordeassa toistaiseksi.

Ei tämä(kään) nopeasti Nordean katteita syö, mutta alalla kuin alalla kilpailun kiristyminen hankaloittaa korkeiden marginaalien ylläpitämistä.

28 tykkäystä