Knappast.
Själv har jag ingen insyn i företagsinköp av däck, men när det gäller till exempel byggmaterial är det ganska typiskt att ett byggföretag köper dem till avtalspriser som ligger runt -40 % jämfört med konsumentpriset.
Knappast.
Själv har jag ingen insyn i företagsinköp av däck, men när det gäller till exempel byggmaterial är det ganska typiskt att ett byggföretag köper dem till avtalspriser som ligger runt -40 % jämfört med konsumentpriset.
Jag höll själv redan på att skriva om detta, men lät bli. 2500 € inkluderar moms. Utan moms är priset 2000 € och beroende på däckmarknaden finns det 1–2 företags marginaler däremellan innan man kommer ner till Nokian Tyres fabrikspris. Vad marginalen för stora däck sedan är, är en annan sak.
Det här avfärdades ändå redan med tanke på marknadens storlek. Det är alltså en pytteliten del av helheten.
Min erfarenhet av däck för tung utrustning (militär utrustning) var att det ganska sällan satt Nokian på om däcken förnyades, utan Michelin var nästan alltid valet. Visst, när ny utrustning kom in satt det nästan alltid Nokian på den.
Man kan tänka sig att åtminstone den finländska armén har något mål för den inhemska graden i ny utrustning, så då duger Nokian-däck, men när man ska förnya gamla så byttes märket oftast. Nu kan det visserligen vara så att samma duger när man ska lägga 5 % av BNP på militärutgifter, då det vore ett enkelt alternativ för att få både konsumtion och inhemskt ursprung.
Innan jag önskar alla en god jul, lite mer funderingar inför år 2026.
Det där Rivian är från början finansierat av Amazon och Ford. Amazons distributionsbilar är såvitt jag förstår Rivian-bilar.
Tänk om Amazon/Rivian/NR sätter Kimi i en reklam för att köra ut Amazons paket säkert med en Rivian – sommar som vinter.
Det vore väl det, en julreklam och NR:s kurs mot nordost ![]()
Nu dags för julskinkan, ett trevligt år bakom oss. God jul!
De första miljonen däck har redan tillverkats i Rumänien ![]()
Här är Rauls kommentarer om försäljningen av nya bilar i Europa i november. ![]()