En ole oikeastaan kovinkaan huolissani Venäläisten tuomasta kilpailusta kuluttajamarkkinoille tulevaisuudessa. Venäläisten renkaiden - ja muiden tuotteiden - paluu länsimarkkinoille on varmasti totta jossakin vaiheessa, mutta milloin? Siinä vaiheessa kun Pietarin tehtaan renkaat palaavat Euroopan markkinoille (vuosien vai vuosikymmenien kuluttua?), on hyvä miettiä seuraavia asioita:
-
Onko Pietarin tehtaan infrasta pidetty huolta? Meinaan, se tuotanto luultavasti imetään valtiolle omakustannehintaan sotakoneiston ylläpitämiseksi tänä päivänä ja ylläpito voi olla vähän niin ja näin → Kuinka pitkään edes nykylaitteistot toimivat? Huoltoa voi olla vaikea saada edes rahalla.
-
Onko tuotekehitykseen panostettu? Sitoutunutta porukkaa innovoimassa? Tämän päivän Venäjällä?
-
Raaka-aineen saatavuus, laatu ja valmistuslaitteistot. Useat pakotteet koskevat renkaissa käytettäviä kemikaaleja ja laitteistoja. Paikataanko hyvälaatuiset raaka-aineet sillä, mitä on saatavana, oli se mitä hyvänsä? Onko muuta vaihtoehtoa? Saako uusia koneita, jos vanhat menevät rikki?
Olen melko kohtuullisen varma, että mahdollisesti jo tänä päivänä - saati sitten ehkä vuosikymmenen(?) kuluttua - Pietarista valmistuneet renkaat eivät läpäise voittajana ensimmäistäkään puolueetonta rengastestiä edes halvimpia kiinalaisia renkaita vastaan. Renkaiden kehityksessä mennään sukupolvi varmaan parin vuoden välein ja sitä ei helposti oteta kiinni, jos tuotekehitykseen ei ole aidosti panostettu. Venäjällä se ei ole tällä hetkellä kovin keskeisellä tilalla yrityksissä, kun yritään pysyä lähinnä hengissä sotataloudessa.
Vaikka saisivat myyntiluvan Eurooppaan, niin länsimarkkinoilla kun on valinnanvaraa ja renkaista on kirjaimellisesti ostajan elämä kiinni, niin ostajat (toivon mukaan) katsovat ainakin jonkun testin läpi ennen ostopäätöstä. Nykytahdilla Venäjän teollisuuden itsemurhaa sivusta seuraavana heidän tuottamansa renkaat ovat muutaman vuoden kuluttua luultavasti kuolondonitseja minkä tahansa ajoneuvon alla.
Näin olen tämän Venäjän tehtaan asian ajatellut. Todennäköisesti se ei tule uhkaamaan länsimaisten valmistajien markkinoita sodan päättymisen ja sanktioiden purkamisen jälkeen useaan vuoteen, jos koskaan. Itse asiassa, Venäjän ensimmäiset sanktiot tulivat vuonna 2014 Krimin valtauksen jälkeen. Sitä ennen heillä on ollut täysin mahdollista kehittää mitä hyvänsä kilpailemaan länsimarkkinoilla, mutta mitä ovat saaneet kaupaksi täällä? Vodkan lisäksi en tiedä yhtäkään Venäläistä tuotetta, joka myisi länsimarkkinoilla, jos aseita ei oteta lukuun. Ja niidenkin suhteen olen kuullut asiakkailta tyytymätöntä palautetta. Suorituskyky ei vastaa mainostettua.
Venäläinen teknologia ei ole koskaan pystynyt kilpailemaan länsimaissa kuluttajamarkkinoilla. Vain matalan jalostusasteen tuotteet kuten lannoitteet, metallit, öljy, maakaasu ja vodka käyvät kaupaksi. Nokian renkaiden kilpailu tulee nyt länsimaista ja jonkun vuoden kuluttua ehkä myös Kiinasta, kun heidän tuotteensa laatu paranee ja hinnat pysyvät edelleen edullisina.