Voihan sitä ainakin kahvihuoneen puolelle kommenttia yrittää muistaa heittää, vaikka en kyllä tiedä mikä minun kompetenssi on arvostella esim. “japanilaistyylistä kevyttä lageria”. Kerran muistan ostaneeni japanilaista olutta, kun tein ikävän tempun yhdelle espanjalaiselle viinafirmalle. He toimittivat siihen aikaan Suomeen postikuluitta tilauksia, kun tilasi tuotteita vähintään 800 eurolla. Teinkin muutaman rommi- ja viskivoittoisen tilauksen firmasta ja tuon euromäärän tilaukset tulivatkin ihan hillityssä lähetyskoossa kotiin.
Mutta sitten kerran kokosin tuon tilauksen niin, että tolkuttoman suuri osa tilauksesta koostui irrallisista eksoottisten maiden olutpulloista. Ammattimainen erikoiskauppa tietenkin pakkasi jokaisen pullon styroksisiin pullolokeroihin, joten yhdessä isossa pahvilaatikossa oli 12-24 kaljapulloa. Jumalaare sitä pahvilaatikoiden määrä, minkä kuriiriliike eteiseen kantoi. Naapurit varmaan luulivat, että joku tekee muuttoa. Mutta ei suinkaan, Juha-sedän kaljalähetys sieltä vain kotiutui.
Jostain syystä tuohon espanjalaisfirmaan tuli rajoitus, montako pulloa se 800 euron postikuluttoman lähetyksen tilaus saa sisältää…
Palatakseni Nokian Panimoon. Itsellä on kyllä suuret odotukset firman tuotekehityksen suhteen. Onhan uudeksi panimomestariksi saatu Jani Vilpas, jolla on näyttöjä Vakka-Suomen Panimon, Brewconin ja Laitilan tuotteiden osalta. Silti mä en jotenkin osaa ajatella firmaa noiden konkurssikypsien hifistelypanimoiden laadullisena haastajana, vaan toimijana, joka haastaa laadulla ja hinnalla suurten panimoiden laatutuotteet.
Siitä hinnalla haastamisesta puheen ollen, Keisari Hinode Rice Lagerin
ja Keisari Biere Blancin hinta näyttää olevan Keisari-kaupassa 2,75 e / tölkki ja S-Kanava näyttäisi vastaavia hintoja. 5,2 %:n olueksi aika halpaa; itse asiassa sama hinta kuin monessa panimon keppanassa ja noin kymmenyksen vähemmän kuin vastaavan vahvuuden omaavassa Keisari Mosaic IPA:ssa.