Olen aiheeseen liittyvän tekniikanalan DI, jos se vaikuttaa mitään. En toisaalta ymmärrä kyseisestä alasta sen enempää kuin mitä olen sijoitusharrastuksen innostamana opiskellut. Minulla ei ole ongelmaa sijoittaa Nokiaan nykytiedon valossa (vaikka se onkin uhkapeliä, kuten sijoittaminen aina) ja nekin joilla ei vielä ole perustuntemusta aiheesta voivat opiskella sitä mm. tekoälyn avustuksella, mikäli näkevät tarpeelliseksi.
En tunnista pointtisi liittyvän itseeni juuri mitenkään, joten jätän tämän viestin tämmöiseksi. Ilmaisia lounaita ei ole, vaikka tämän voorumin kirjoittajat (ml. ehkä minä itse joskus) tarjoileekin välillä maistiaisia.
Nokia AirFrame myynti on ajettu alas. Dell PowerEdge on MI:n referenssirauta. Nokia AirFrame ei pystynyt valtaamaan markkinaosuutta (ODM tuote jossa Nokia tarra, legacy CaaS sekoilut, integroinnin haasteet → katu-uskottavuus?). Ensin käytöstä luopui MN core, toissavuonna MN RAN.
Olen sijoittanut Nokiaan D&S-ajoista lähtien. Ymmärsin puhelinliiketoiminnan erittäin hyvin, mutta minulta puuttui luottamus Stephen Elopiin. Nykyistä liiketoimintaa ymmärrän huomattavasti huonommin, mutta sen sijaan luotan erittäin vahvasti Justin Hotardiin.
Hän on ollut tehtävässään alle vuoden, mutta asioita tapahtuu paljon. Asiat näyttävät viimeinkin menevän oikeaan suuntaan.
Ajettu alas noin vuosi sitten. Ei uutinen sinällään. OEM-valmistajat tekee raudan niin halvalla suurten volyymien ansiosta. Samat komponentit käytössä myös perusservereissä. Perusserveritekniikkaa pienessä paketissa, pienille volyymeille. Tekniikka, jolle ehkä enemmän tilausta 6G verkoissa.
Uusi edge-GPU-ai-rauta on siinä mielessä eri juttu, että se integroidaan bb-rautaan ja tämän sekä nvidia-yhteistyön ansiosta kilpailua alalla ei vielä ole. Silti, myyntivolyymit on varmaan rajallisia verrattuna ni:n tuotteisiin.
Ensinnäkään GPUt eivät tule radioon. Virrankulutus on tässä esteenä. Basebandiinkin, edelle tuleva GPU tulee ajamaan operaattorien ai-apeja (lue aiemmin linkitetty T-Mobile juttu) ja uskoisin, että Ai inference tuodaan edelle latenssin vähentämiseksi ja ihan vain kuorman hajauttamiseksi paikkoihin, joissa on sähköä jo tarjolla. Aikaisempaan kysymykseen, että myykö operaattorit prosessointiaikaa hyperscalereille. Ehkä, sitä liiketoimintamallia harjoittavat jo konesalifirmat ympäri palloa. Mutta riittääkö edge kapasiteetti siihen? Ei ainakaan alussa.