Da du alligevel har skrevet et par indlæg i denne tråd “Nokia som investeringsobjekt”, så må jeg nu helt specielt takke for denne, skal vi sige … velgørenhedsarbejde.![]()
Der er en stærk nedadgående tendens for både Nokia og teknologisektoren generelt. For Nokias vedkommende er faldet sket med en ret lille omsætning både i Helsinki og i USA. Normalt er dette et godt tegn, når aktien konsolideres – det må vise sig, hvordan det går denne gang.
Jeg venter på, at Nokia måske allerede i dag annoncerer nye finansielle mål efter åbningen af de amerikanske markeder, eller at dette sker i morgen før CMD-begivenheden. På en eller anden måde har det dog set ud til, at man nu er begyndt at tage højde for at give børsmeddelelser, så der ikke opstår uregelmæssigheder i forhold til den amerikanske børs.
Mens jeg lidt smertefuldt, men roligt, ser på den rødlige dag, har jeg samtidig læst nyheder om for eksempel TIM-aftalen. Her stødte jeg på en artikel, der måske allerede antyder fremtiden.
On the technological front, the agreement envisages the adoption of next-generation radio solutions and network platforms , already prepared for integration with artificial intelligence.
Redigering:
En yderligere tilføjelse er, at Nvidias resultat også kommer i morgen. Jeg håber, at Nokia-samarbejdet også vil blive behandlet i resultatmeddelelsen, og frem for alt hvilke forventninger der er til sagen.
Fredag en lidt større optionsudløbsdag
max-pain faldet til $5.50 ![]()
i mine øjne ser det ud til, at $6.50 kunne være det optimale, hvor kursen nemt kunne føres hen, måske endda lidt under, heldigvis er
Fra dette fine fyrværkeri af koncepter (ved at kombinere disse kunne man allerede få en god tale, for eksempel i Europa-Parlamentet)
Modernization
advanced services
advanced digital infrastructures
high-potential services
ultra broadband
profound industrial transformation
simpler operating model
industrial solidity
European innovation
Shared innovation
Enhancing the continental technological supply chains
Accelerating the development of strategic solutions for Europe’s digital and industrial sovereignty
Prepared for integration with artificial intelligence
Improved resilience
Meeting needs of an increasingly complex digital ecosystem
Decarbonisation, reduced energy consumption, sustainability
Responsible innovation
Development of the European industrial system
..et par stykker blev ikke rigtig internaliseret. Frem for alt:
Enhancing the continental technological supply chains
Accelerating the development of strategic solutions for Europe’s digital and industrial sovereignty
Development of the European industrial system
Nå, hvem ved, måske er jeg mere med i morgen. Men efter min mening er der mere politik involveret her, end der har været i en telco-leders taler i lang tid.
Det ser ud til, at Nvidias resultat kommer lige efter, at den
Det er næppe en tilfældighed, at Nvidias resultatopgørelse og Nokia CMD er på samme dag
Den ene starter kl. 08.00 New York-tid om morgenen, og den anden er efter NYSE’s lukning, men man skulle stadig tro, at det ikke er helt tilfældigt.. jeg ved ikke, hvilken fælles udmelding der kunne laves?
Jeg ville selv have gættet eller troet, at operatørerne ville ønske såkaldt “6G ready” hardware fra 2026 og fremefter. Da 6G 3GPP-specifikationerne ikke er klar, kan det være, at nogle operatører venter på den 6G-kompatible baseband. 4G- og 5G-frekvensområdernes radioer vil sandsynligvis også fungere med 6G, hvis de flyttes til 6G.
Jeg synes, at denne 5g→6g udvikling bliver betragtet lidt for meget som en teknisk præstation. I øjeblikket er 5g-dækningen uden for Kina sandsynligvis 30% (den information fandtes et sted). Hvad er den efterspørgsel, der ville vække teleselskabernes interesse? Jeg tror stadig, at de første store anvendelsesområder findes i private netværk. Med de nuværende udsigter ser det ikke ud til at have stor betydning, om en almindelig person har 5g, 6g eller endda AI i lommen.
Statussernes status vil snart være en mobil uden AI, lidt på samme måde som i 90’erne, da alle higede efter Nokias Communicator, var det i Japan et tegn på en stor chef, når man slet ikke behøvede at bruge en mobiltelefon. Kun personalet har brug for elektronisk kommunikation.
Hvornår sker det, at en pludselig rig landsbyhøvding, som i længere tid har samarbejdet med nabobyerne, pludselig indser, at “for pokker, hvorfor skal jeg betale dem for dette fremover, når jeg nemt selv kan erobre nabobyerne, så deres skabte rigdom bliver min egen, ikke nabobyernes”?
Juurikki antager, at Nvidia begynder at have travlt med at finde en måde at sikre imperiets pludselige rigdom på, så der er meget tilbage, selv efter at N-byens eksterne værdi, dvs. aktiekursen, uundgåeligt vil falde.
Juurikki forudsiger, at Nvidia snart offentligt vil understrege, at det egentlig ikke handler om chip-ekspertise, men om AI-kongedømme over nabobyerne. Dum er den, der opfinder hjulet; klog er den, der lærer at bruge det og får andre til at bruge det mod betaling. ![]()
Til dette blev der opfundet et helt særligt ord for 25 år siden, et udtryk der henviste til noget grønt, mon det var ‘økosystem’ (var det med k, c eller g?).
Først skal 6G specificeres… f.eks. kanalkodningen i 5G (LDPC og Polar) forårsagede i praksis, at 4G-basebandet ikke var “5G ready”. Og 6G-specifikationerne er ikke færdige, så der er ikke noget sikkert færdigt 6G-hardware til levering i 2026.
Du ser ud til at blande radioer og baseband sammen. De fleste nyere 4G-radioer fungerer også med 5G – frekvenserne er naturligvis gamle FDD- eller TDD-frekvenser. På samme måde fungerer de fleste 5G-radioer med 6G – og dette gælder for Nokia, Samsung og Ericsson. Basebandet er der, hvor man venter på, at specifikationen bliver færdig, og der er brug for nyt hardware. Jeg har nok erfaring fra branchen til at vide, at operatører ønsker “fremtidssikret” hardware. Hvad angår 6G-basebandet, vil det være tilgængeligt omkring 2027-2028. Jeg ville selv overveje, om jeg skulle modernisere i 2026 eller 2027-28. Basestationshardware er normalt i balancen i 8-10 år.
Desværre ved Old_Baker, hvad han taler om, og har ret. Kanalkodning skal implementeres på SoC-niveau, altså med HW, ikke med software. Før 3GPP-specifikationerne fryses, ved Nokia ud fra de tilgængelige muligheder, hvordan kodningen vil forløbe, og forsøger at specificere deres egen SoC under udvikling (f.eks. ved at parametrisere den), så den kan tilpasses den endelige specifikation. Parametrisering er ikke en gratis frokost og øger prisen på SoC’en, men hvis man blot venter på, at kanalspecifikationen fryses, vil masseproduktionen af SoC’en og baseband-kortet starte for sent og påvirke fremtidige markedsandele.
Det betyder, at 6G ikke nødvendigvis kan køres på gammel HW. Operatører efterspørger nye funktioner, hvilket skaber pres for opdatering af kanalkodningen. I samme åndedrag burde 6G være en SW-opdatering, hvilket er i modstrid med det foregående krav. Hver leverandør ved, hvad deres eksisterende HW kan klare, og promoverer deres egen specifikation som standard. Resultatet af denne kamp kan ikke kendes nu.
Den kommende Nvidia-platform vil sandsynligvis afhjælpe dette problem, og måske kan 7G specificeres transparent uden historiens byrder.
Så hvis jeg har forstået det korrekt, stræber Nokia nu netop efter dette.. Det vil sige, at de muligvis får bb i en sådan stand, at alle nødvendige ændringer kan implementeres i fremtiden ved at ændre softwaren (og om nødvendigt foretage ændringer efter 3GPP – Jensen henviste også til dette i sin tale). Og deres tidsplan over for kunderne er efter alt at dømme år 2027 – da skulle kundeleverancerne begynde – hvis sådanne findes.
Men er der ikke en anden ting her, nemlig at Nvidia-samarbejdet ville muliggøre, at udviklingen ikke er en gentagen SoC-kamp nedad i nanometer mod mere effektivitet, dvs. HW-udskiftningscyklussen sænkes, og ændringerne sker mere på SW-niveau. Så selvom Nvidia-chips koster mere end SoC, er det muligt at få en del af prisen tilbage gennem programmeringsfleksibilitet.
Præcis. Mønten har mange sider:.
- I starten kræves der en betydelig investeringsspids, men på lang sigt er der ikke behov for egen SoC/BB-produktudvikling, og R&D OPEX falder, samtidig med at salgsomkostningerne stiger
- Nvidia-platformen giver de første telekom-leverandører en betydelig fastholdelsesfordel, i hvert fald i starten, men platformens fleksibilitet vil på lang sigt blive fremhævet, og operatøren kan lettere skifte til en anden leverandør eller straffe dårlig kvalitet med tab af markedsandele.
- 3GPP-domænet bliver et åbent økosystem og en SW-forretning, hvor de hurtige spiser de langsomme. Traditionelle telekom-leverandører er ikke særlig gode på SW-siden, da de ikke har haft behov for at være det.
Altså mange positive muligheder, men slutresultatet vil blive bestemt af, om Nokia har evnen til at forny sig. Og når beslutningerne er truffet, og det første skridt er taget, er der ingen vej tilbage til det gamle.
Ret interessant at Nokias nyhedsside viser denne video fra mødet mellem Trump og Stubb, hvor Nokia nævnes:
Altså i Nokias newsroom: Newsroom Nokia
Det ville virkelig være interessant at vide, hvad der egentlig er blevet besluttet og talt om bag kulisserne, og endnu mere interessant hvad der hviskes der.
En vestlig operatør har ret få muligheder. Især hvis operatøren ønsker to leverandører for at konkurrere dem mod hinanden.