[quote=“MyrtsiZzz, post:10351, topic:38738”]
Angående 6G vs 5G, så fungerar Nvidias lösning lika bra i 5G-nätet när gränssnittet är klart. Detta hänvisades direkt till i Nvidias presentation att det fungerar i redan installerade Nokia Airscale-lösningar med en mjukvaru
Det här är helt säkert fel. Nokia borde ligga runt 25% och Ericsson/Huawei 30%+. Resten är i princip Samsung och ZTE med ensiffriga andelar per företag.
Jag vet inte om länken från LightReading av Iain Morris syns i det övre inlägget (för mig syns den inte)
får det partnerskapet att låta desperat ur N&N:s synvinkel
https://www.lightreading.com/5g/nokia-got-an-nvidia-offer-it-couldn-t-refuse-in-ai-ran-rescue-bid
från detta och Uittos affärer kan man dra sl
Ja, antingen är statistiken fel eller så är förklaringen fel.
Det handlar inte om marknaden för mobilnät. Om det vore fallet skulle Ericssons andel vara större än Nokias. Förmodligen handlar det om hela nätverksmarknaden, alltså inklusive fasta nät och så vidare.
Och sedan tar denna statistik förmodligen även hänsyn till Kina. Där gör Huawei och ZTE praktiskt taget hela marknaden själva. Så ja, varför släpps de in på den europeiska marknaden!?
@Hassuttelija statistiken skulle vara ungefär så om det handlade om statistiken exklusive Kina. Kina inkluderat, Nokias och Ericssons procentandelar mindre.
@ruuki åtminstone jag är inte förvånad över att Morris försöker se negativt på allt Nokia gör. Det är en fix idé.
Uitos försäljningar intresserar. Antingen är han ledsen (men då skulle han förmodligen ha sålt allt), eller så har han verkligen ett behov av pengar (bostad, flytt till USA eller något).
Om han fortsätter allt som vanligt i nuvarande position, tror jag bara inte att han skulle ha sålt (varför sälja en sådan mängd, om det inte är en lösning från ett kapitalförvaltningsbolags tvk-portfölj). Det ligger något bakom detta.
Hur som helst, jag får ingen signalvärde från detta i Nokias riktning. Något behov av pengar, eller skulle den mängden ha funnits i en fullmaktportfölj hos ett kapitalförvaltningsbolag?
Nokia och CNT lanserar Ecuadors första 5G-nätverk, vilket ger ultrasnabb uppkoppling till fler ecuadorianer
Nvidias eget pressmeddelande är en bra utgångspunkt
a strategic partnership to add NVIDIA-powered, commercial-grade AI-RAN products to Nokia’s industry-leading RAN portfolio, enabling communication service providers to launch AI-native 5G-Advanced and 6G networks on NVIDIA platforms.
Det vill säga Nvidia Aerial-produktfamiljen och därifrån Arc-PRO
NVIDIA Aerial | NVIDIA Developer
aerial-ran-computer-pro-datasheet
-
5G FDD/TDD and massive MIMO today; ultra-MIMO with software-upgrade to 6G
-
NVIDIA Blackwell-based RTX Pro GPU for RAN Layer 1, RAN Layer 2, and advanced
distributed unit (DU) and centralized unit (CU) algorithms
Fysiskt bredvid till exempel en DELL-server i ett rack och anslutning till Nokias radioenheter.
Information om AI-RAN Alliance från deras webbplats och en whitepaper som beskriver dessa tre olika AI-for/on/and-RAN-fall mer detaljerat.
AI-RAN_Alliance_Whitepaper.pdf
AI-for-RAN: AI-native air interface and signal processing, Positioning and beam management, Radio resource management and scheduling, Energy and spectrum efficiency, Network optimization and anomaly detection.
Så om jag förstod rätt, hanterar denna Nvidia samma saker som Nokias BB. Och jag tror inte att Nokia naturligtvis kommer att sluta tillverka dessa, jag antar att Nvidia, tack vare sin effektivitet, är bra för storstadsområden med mycket trafik, medan Nokias utrustning sköter resten eller hur kunden vill.
Dessutom är detta ett helt annat ämne från pressmeddelandet och enligt min mening större än Nvidias Arc-Pro.
Together, NVIDIA and Nokia are also laying the strategic infrastructure and opening up a new high-growth frontier for telecom providers by delivering distributed edge AI inferencing at scale.
Så om jag förstår rätt är detta ett distribuerat datacenterkoncept vid kanten, det vill säga nära användaren. Denna marknad kan då vara större än själva RAN-marknaden som beräknades till 200 miljarder år 2030.
Du blandar nu ihop tidslinjen när det gäller händelserna, men även om Nokia hade utmaningar när det gäller mobiltelefoner, så var de på väg att åtgärdas, och kollapsen i sin helhet faller på Elop. Nokia hade verkligen ingen brist
Precis så.
I praktiken kan radiosignaler användas för att lokalisera användare, närmare bestämt ju högre frekvens som används, vilket innebär att man till exempel inte behöver GPS i glasögon eller andra displayenheter. Platsen är känd, och om man sedan vill använda något program eller intelligens i displayglasögonen så hanteras det via radiolänken och körs på edgen.
Om någon sedan vill surfa på webben hämtas informationen på vanligt sätt från datacenters, där fördröjningen inte är avgörande.
Slutapparaten är alltså inte längre beroende av beräkningskraft, eftersom edgen trådlöst skjuter ut beräkningskraft. Du kan spela realtids-Doom med glasögonen eller en helt vanlig AR-applikation som visar vad som finns runt omkring.
Detta skulle ha kommit redan med 5G Advanced, men kommer först nu. Flaskhalsarna var beräkningskraft, edge och att man stannade på FR1-frekvenserna.
Edit: bra LinkedIn-inlägg, Nokia lanserar alltså också en radio med Nvidias GPU inbyggd.
Detta är ju en game changer. Alla har möjlighet att få en superdator utan att i praktiken köpa själva enheten. Detta leder förstås till att man måste betala extra för denna tjänst jämfört med nuvarande. Detta är ju sättet Nokia kan tjäna pengar på.
Således dåliga nyheter för till exempel datortillverkare eller spelkonsoltillverkare. Efter en tid behövs de inte i sig – det behövs bara skärmar.
Nåväl, och nu kan man se hur dataanvändningen ökar. Och det leder i sin tur till alla andra nätverksinvesteringar.
Edit: Målet är alltså att flytta värdet från terminalenheter till nätverk. Och det finns ju en tydlig väg dit nu.
GeForce Now har ju redan funnits ett tag i spelvärlden. För ett par tior får man nytt liv i en slö dator om bara bandbredden räcker. Och visst är det ett ganska potentiellt scenario att all beräkning flyttar till nätet och vi återgår till terminaltiden. Det vill säga, man har en skärm med nätverksanslutning och den traditionella datorn är i molnet.
Nej, det är det inte. Mängden bandbredd som det skulle kräva är helt orimlig. Dessutom är de flesta hårdvarutillverkare inte redo för detta.
För att inte tala om spelarna.
Så, varför skulle någon byta en fast anslutning mot en dålig nätverksanslutning? Konceptet är bara meningsfullt om det finns mycket dynamisk kontextuell information att hantera. Slagfältet och robot-taxibilar kommer i åtanke. Även då är latenserna kritiska.
Om omställningsfasen är stor, och det är bra att höra åsikter för och emot. Det är tydligt att T-Mobile, som är en av världens ledande operatörer, undersöker implementeringen av detta scenario. Hur mycket värde som sedan flyttas från terminalenheter till nätverket, det får tiden utvisa.
Nokia har haft denna vision länge. Nokias tidigare CTO Marcus Weldon konstaterade redan 2019 (vid Nokia Global Analyst Forum 2019): “Apple is dying, they just don’t know it.”. Och sedan fortsatte han på något sätt med att “Nokia är på rätt sida av intäkterna”. Då var kommentaren rolig och kändes mycket obefogad. Kanske är den det fortfarande, men åtminstone en smula mer att ta på allvar.
Säkert är enhetstillverkarna inte redo och villiga för förändringen – men behöver de vara det? För detta behövs enligt min åsikt Nokia, Nvidia och en teleoperatör. För utvecklare av mjukvara och spel borde detta inte ha någon betydelse. Egentligen skulle detta möjliggöra en större kundkrets.
Så mängden bandbredd – det är ju ett problem. Nätverket skulle behöva byggas ut helt jävla mycket. Om konsumenterna är villiga att betala, så kommer det att ske.
@Caravellix jag håller helt med dig om kommentaren nedan angående 5G. Därför måste framtidens trådlösa nätverk erbjuda något helt nytt. Bara latens eller hastighet räcker inte.
Förresten. Angående Uitto, nu när jag började minnas gamla saker. Han var för mindre än ett år sedan inte villig att använda Nvidias chip i samband med RAN. Var det Softbank som krävde att Nokia skulle agera så här och i det sammanhanget kom saken upp.
But Nokia’s mobile boss is not yet persuaded that GPUs are needed for RAN.
“Making AI RAN with fairly expensive GPUs, only to have network performance improvements, may not make techno-economic sense,” said Uitto.
However, he thinks change might come in the future if there is a business case for telcos selling AI inference at the network edge.
Detta börjar alltså se ut som en självklarhet för Uittos del. Hans tankar verkar inte stämma överens med Hotards och Jensens.
Om inte då Uitto anser att dessa “business cases” kommer mycket snabbare än vad man tidigare trott.
@Old_Baker din kommentar passar ganska bra in på det ovanstående.
Redigering:
Går denna idé igenom hos teleoperatörerna eller inte. Tiden får utvisa - det ligger dock i framtiden. Det positiva är att om Nvidia på något sätt ska fortsätta utvecklingen, måste de få en sådan här idé i hamn. Alltså försäljning utöver och ovanpå hyperscalers och datacenter. För dem har detta en verkligt stor betydelse.
Därför kommer Nvidia, framför allt, att agera som säljare. Och i det avseendet är det nog rättvist att säga att situationen har något gemensamt med hur det var med Windows Phone och Microsoft i tiden. Nokias mobilverksamhet får dock därmed ryggrad.
Om saken går igenom, förbättras Nokias marknadsandel och intäkter från Mobile enormt. Om inte, är Mobile lite som i Nvidias knä. Det positiva är att Nokias resultat och framgång under de kommande åren avgörs av Infra-enheten. Kanske Nokia även på den sidan kunde kräva lite mer draghjälp från Nvidia - kanske det är på gång. Mobile är nu ett riktigt stort alternativ för framtiden.
Nå, konsumenterna är redan nu emot övergången från 4G till 5G. En stor del av företagare och privatpersoner ser helt enkelt inget verkligt värde i en snabbare mobilanslutning. Det blir rent humoristiskt när 5G-säljare säljer en 5G-anslutning till ett fiberoptikhus för en “bättre uppkoppling”.
Min helt inofficiella tolkning är att Nvidias och AI-RAN:s samarbetsvilja kommer starkt från den nya VD:n, det vill säga det finns en stark önskan att fullt ut hoppa på AI-hypen.
Nokia har såvitt jag vet inte en enda Cloud RAN-kund. Problemet har främst varit priset på serverhårdvara, strömförbrukningen och för vissa kanske den fiberinfrastruktur som krävs för edge-sajter. Med Nvidias GPU-implementering blir sajten ännu dyrare och ur ett telekomperspektiv får den “för mycket” processorkraft. Om operatören inte har en tydlig idé om hur man ska tjäna pengar på den extra kapaciteten, kan valet falla på en telekomoptimerad, ändamålsbyggd lösning liknande den nuvarande 5G. Varje alternativ, Marvel purpose build, Cloud RAN HP/Dell och Nvidia, kräver FoU-resurser.
Intressant med aktieförsäljningen var att Susanna hade sålt sina precis före Nvidia-nyheten och hennes make, som tillhör ledningsgruppen, direkt efter nyheten.
Jag har ännu inte sett många bedömningar av effekterna på privatmarknaden. Man skulle kunna tro att det från den sidan skulle finnas potentiella användningsfall och dessutom betalningsförmåga och vilja.