Nokia sijoituskohteena (Osa 3)

Att 6G ska vara klart någon gång 2030 låter som en väldigt sen tidpunkt. 5G var tekniskt sett ett fiasko och kunde inte uppfylla de krav som ställdes på det, och tillförde i slutändan nästan ingenting utöver 4G. Därför har Meta, autonom körning och många andra banbrytande applikationer inte kunnat komma igång på grund av detta. I 6G-standardiseringen hinner man nu ta hänsyn till alla 5G:s outnyttjade funktioner samt behoven hos nya applikationer, såsom Meta, AI, molntjänsternas behov, positionering överallt med centimeters noggrannhet, till exempel, fullt ut, etc. Det enda problemet är att 2030 är alldeles för sent; AI skulle behöva 6G-funktionerna så snart som möjligt. Enligt min mening är bakgrunden till NVIDIA-scenariot att NVIDIAs och AI:s tillväxt via trådlösa nätverk till nya applikationer absolut kräver att 6G förverkligas. Det vill säga för NVIDIAs tillväxt till nästa värderingsnivå, där det handlar om tusentals miljarder i pengar. Den

8 gillningar

NVIDIA ville för sin del säkerställa att Nokia just är i förars

6 gillningar

Det låter som att vi kanske har en mullvad i båten igen. Först byter vi hårdvaruplattformen till NVIDIAs plattform, och när alla miljontals basstationer har uppdaterats, då kan vi byta mjukvaran till amerikansk, och vips, så har Nokias hela mobilnätsverksamhet flyttats över till andra sidan havet.

I förra omgången, med den kanadensiska kaptenen vid rodret, gick samma runda i en annan ordning, men slutresultatet var detsamma.

I samma andetag måste det dock sägas att den nuvarande mobilnätsverksamheten inte är en särskilt lönsam affärsverksamhet, så i den meningen är riskerna mindre än förra gången, men som slutresultat skulle jag inte bli förvånad om det i Finland om 5-10 år fanns några tusen färre Nokia-anställda än nu.

6 gillningar

Jag läste igenom tråden och det fanns ganska många tidsuppskattningar om 6G och 2030. I meddelandet nämndes nätverksoperatören T-Mobile. Såvitt jag förstår är samarbete involverat i bilden.

Med traditionell, sekventiell produktutveckling tas de första stegen internt och en färdig produkt säljs till operatören.

Eftersom T-Mobile nämndes kan det vara så att T-Mobile känner av vad T-Mobiles slutkunder vill ha. Om detta styr produktutvecklingen, kan man då redan prototyptesta i 5G-nätet?

Utan att veta något om saken, funderar jag bara på operatörens roll och varför den nämndes. Det kan vara en stor grej.

5 gillningar

Pengar till köksrenoveringen intjänade

19 gillningar

Världen är på väg till molnet, det är vi nog överens om. Att beräkningar eller program skulle köras på en dator, surfplatta, telefon och smarta glasögon eller i bilens, cykelns, mopedens, traktorns skärmar, med undantag för kritiska delar, allt kommer alltså från molnet antingen direkt eller indirekt.

Här var Nvidias AI-RAN egentligen inget nytt, bara att Nokias AnyRAN nu har kombinerats med Nvidias GPU-beräkningskraft, vilket Nokias resurser i framtiden inte på något sätt skulle räcka till för. Jämför Nokia Airscale-servrar, som är CPU-delen här, och övergången till Dell-lägret.

Förenklat levererar Nokia samma som tidigare, huvudsakligen radiogränssnittet, det vill säga den trådlösa anslutningen, med hjälp av Airscale-produkter, och till dessa får man som tillval Nvidias RAN-acceleratorkretsar samt ett mjukvarugränssnitt som klarar högre beräkningskraft än Nokias egna SoC-lösningar. Kunderna väljer alltså vilken RAN-lösning de vill ha. Dell fortsätter med serverlösningar.

Nokias huvudsakliga expertis, radiofrekvenser, är antenner som i sig innehåller tx/rx-lösningar. För detta har Nvidia ingen expertis.

Min egen bedömning är att Nokia sparar miljarder genom att kunna använda partnerns effektiva beräkningar som en del av sin egen portfölj. I framtiden kommer det också att behövas många billigare lösningar för inomhusnätverk etc. samt för dem som inte vill betala extra 50 eller 100 tusen USD per site för en AI RAN-enhet.

Sedan kan någon som verkligen vet om trådlösa nätverk korrigera eller lägga till relevant information.

7 gillningar

Försäljningar av chefers egna aktier i bolaget brukar inte uppmärksammas stort, oavsett om huvudkontoret ligger i Finland eller USA, men detta är verkligen intressant.

Uitto köpte ju för ett par år sedan Nokia-aktier för ca 300 000 euro när priset var runt tre euro. Avkastningsprocenten med dessa uppgångar och under denna tid är mycket tillfredsställande, så försäljningen är i sig förnuftig. Lägg därtill Piia Martikainens försäljningar, så handlar det om en pott på totalt cirka en halv miljon.

Det första som slog mig var att Uitto är på väg någon annanstans. Dessa försäljningsmeddelanden för större poster har, när det gäller Nokia, tenderat att dyka upp i samband med förändringar i ansvarsområden. Tommi placerades ju en gång i en nästan omöjlig situation efter 5G-röran för att rätta till situationen, och min egen åsikt är att han då var rätt man på rätt plats. Å andra sidan, särskilt när det gäller AT&T, misslyckades ledningen för mobilnäten enligt min mening. Kanske Nokia inte ens räknade med möjligheten att USA:s två största operatörer skulle hamna i en situation där Ericsson erbjuds en nästan monopolställning med Samsung som utmanare.

Men men, för de nya frukterna av Nvidias och Nokias samarbete behövs en marknad i USA, och att återta den kan kräva ett annorlunda grepp (och en annan man). Med Uittos löner kan man visst bli rik, även om Finlands ofattbara, talangdämpande och generellt sett arbetsincitamentsförsvagande beskattning tar över hälften av inkomsterna.

Ren spekulation. Om det finns framtida, betydande, förändringar i bakgrunden, kommer vi att höra om dem mycket snart.

28 gillningar

Bra tankar och en vision för framtiden @MyrtsiZzz och @afterski. Jag har inte heller tillräckligt med kunskap för att förstå allt som kommer att hända om 5 år, då vi tydligt befinner oss mitt i en ganska stor omvälvning. Så det är verkligen trevligt att läsa dessa tankar.

Jag utgick från en konservativ tanke i dessa prognoser: Nokia kommer att vinna andelar, särskilt från Huawei, och marginalerna i verksamheten kommer att förbättras, även med Nvidias stämpel. Jag inkluderade alltså ingen framtida stor omvälvning i dessa bedömningar. Men när man funderar på saken utifrån era inlägg, så är det logiskt att beräkningskraften kommer att flyttas till basstationer istället för till slutenheter. Det är det Nvidia strävar efter, och där ligger en stor del av deras intresse. Och Jensen var verkligen entusiastisk över detta, förståeligt nog. Hastigheten i den framtida utvecklingen kommer förmodligen att avgöra hur snabbt och i vilken omfattning airscale utrustas med Nvidias beräkningskraft. Och ja, dessa två VD:ar talade om en helt annan tidsplan än 2030 som mål. Men jag måste lyssna på klippet igen.

Vi har vetat att Nokias Mobile har ett stort strategiskt värde även mitt under de senaste årens svårigheter. Samtidigt har marknaden prissatt det som praktiskt taget värdelöst. Och samtidigt har analytiker skrattat åt en prissättning på 10 miljarder och beräknat ett pris på några miljarder. Och så fortsätter de att beräkna. På sikt kommer detta värde att vara mycket större. Det vore å andra sidan intressant att veta hur intäktsfördelningen sker mellan Nokia och Nvidia.

I ett positivt scenario, och förmodligen sannolikt eftersom Nvidia nu är med och allt de rör vid förvandlas till guld, kommer Nokias Mobile att återigen bli företagets stöttepelare. Då skulle Nokia ha två starka sidor som kompletteras av patent. Och det har också sagts att Nokia skulle förändras till att bli mer av ett mjukvaruföretag än tidigare. Den sidan ser alltså inte heller dålig ut. Men när kommer detta att realiseras, och när kommer marknaden att vakna upp på allvar till denna tanke? Jag är inte särskilt övertygad om att analytiker skulle kunna tänka och modellera denna utveckling i förväg. Men marknaden klarar det.

@OldFeki trevligt att höra dina tankar också. Jag höll på att missa Uittos försäljningar helt. Jag håller med dina tankar. Jag misstänker själv att detta inte bara är “en liten försäljning” utan att något större är på gång. Förändringsfasen för mobilen är igång.

18 gillningar

Ordet ”partnership” ringer inte riktigt en klocka? Man har ju misstänkt detta även i samband med isbrytaraffärerna. De tar vår know-how. Kanske borde även isbrytarna få operera endast i Bottenviken.

5 gillningar

Ledare / Nokia har något som Trump vill ha – miljardaffären borde vara en väckarklocka

Nokia diskuteras ända uppe i Vita huset, eftersom motsvarande kompetens inte finns i USA. Donald Trumps andra mandatperiod har återigen satt igång rykten om ett köp av Nokia eller Ericsson till USA. För Europa skulle det vara en bitter förlust.

Finska Nokia och dess svenska konkurrent Ericsson är djupt involverade i geopolitiken, eftersom USA inte har motsvarande egen kompetens inom nätverksutrustning, och kinesiska nätverksföretag har stängts ute från den amerikanska marknaden.

11 gillningar

Från Nvidia först en miljard till Nokia-samarbetet, och om det fungerar, så är det helt irrelevant för Nvidia om den slutgiltiga prislappen är 50, 60 eller 70 miljarder för hela Nokia, om det bara fungerar med Nokia. Ja, så verkar det vara, oavsett vad de allvetande analytikerna säger.

11 gillningar

Enligt Nokias sidor är Uittos ägande den 29.10. 256037 aktier, det vill säga de sålda 57589 aktierna har dragits av från det.

Uitto fick tajmingen nästan perfekt, medelpris 6,32

Martikainen sålde en post den 28.10. 35686 st till priset 5,486 och sedan den 29.10. en post på 12417 st till priset 6,44

Man skulle kunna tro att Martikainen inte kände till Nokia-Nvidia-samarbetet.

Gammal visdom säger “köp när insidern köper och sälj när insidern säljer.” Varför sålde de?

Kanske är aktieförsäljningen ingen signal om något.

Peter Lynch har sagt: (AI)

“Insiders might sell their shares for any number of reasons, but they buy them for only one: they think the price will rise.”

2 gillningar

Efter sin investering är Nvidias ägarandel i Nokia den näst största, endast föregången av Solidium, som ägs av fins

3 gillningar

Precis så. Det här NVIDIAs första köp från Nokia verkar vara ett s.k. testköp. Om det går bra med NVIDIA och Nokia, så kommer en stor boll att börja rulla och vips, en dag är Nokia ett amerikanskt företag eftersom det ur amerikanernas synvinkel är en kritisk kompetens som de helt saknar.

När Finland ännu inte var medlem i NATO, funderade jag för mig själv att man i USA säkert också tänkte på det alternativet, att fan, Finland får inte under några omständigheter hamna i Rysslands händer eftersom Finland ju har Nokia och vi har byggt många nätverk med Nokias kompetens och det är svårt att ersätta. Med östlig teknik kommer man inte att ersätta Nokias nätverk i USA och kvar skulle bara Ericsson bli, som skulle få en nästan monopolställning och kunna prissätta sin nätverkskompetens precis hur de vill.

1 gillning

Efter emissionen kommer Nvidia att ha en andel på 2,9 procent i Nokia. Detta innebär att Nvidia kommer att bli den fjärde största ägaren av Nokia, enligt aktieägartjänsten Holdings

Citat Marketscreener. NVIDIA. Fjärde största ägaren.

1 gillning

Det slog mig som en spekulation att det kanske är möjligt att Uitto skulle flytta (för en tid) till USA i kölvattnet av Nvidia-affären. Hehee, helt oansvarig spekulation. :rofl:

Men något är på gång här.

8 gillningar

Uitto kommer nog att kliva åt sidan, spekulation men pekar starkt på det.

Angående 6G vs 5G, så Nvidias fungerar precis lika bra i 5G-nätet när gränssnittet är gjort. Detta hänvisades direkt till i Nvidias presentation att det redan fungerar i installerade Nokia Airscale-lösningar med en mjukvaruuppdatering. Alltså, befintliga antenner, Airscale BB-hårdvara, AI-RAN vid sidan om. Det är en annan sak om det gör saker bättre nu eller när än Nokias BB.

Och angående pengar, har jag tidigare kritiserat Nokia och operatörerna för detta. Alltså, föreställ dig en metropol-situation där en Massive MIMO-site betjänar tiotusentals människor per dag, vilket kräver extremt mycket beräkning, optimering etc. Lägg sedan till AR-glasögon som alla använder istället för mobiltelefoner. Trådlös anslutning, programmen körs i molnet och syns i glasögonen. Vem får pengarna för detta? Meta som nu? Operatören vars sajter? Nokia vars radioantenner? Nvidia vars beräkning där programmen körs? Molnleverantör Nokia/Nvidia/Operatörerna i Edge eller molnet i datacentret?

Alltså, den hårdvaruleasing jag tidigare föreslog, baserad på datanvändningens mängd och kvalitet, skulle vara (SaaS?) Nokias modell här för att tjäna pengar. Inte åtminstone så att man säljer hårdvara för 20kUSD per styck, det tar operatören 2 timmar att skriva av det och sedan undrar man var investeringarna och marginalen är.. Och inte som nu att Meta och annan social media tar allt. Om Meta tror att de kan installera sina egna plattformsprogram i edge gratis, får de förbereda sig på att bygga sitt eget nätverk (inte omöjligt förresten, datacenterlatens är för hög för 6G-applikationer).

Edit: marknadsbedömning, 2035 hälften av datacenterinvesteringarna till edge, RAN-lösningar 10x nuvarande antal basstationer. Dessa är i underkant, beror mycket på hur användarsidan utvecklas, men ingen fara, Finland har den bästa AR-kompetensen absolut :+1:

12 gillningar

Nokias tekniska bild ser nu ut så här i mina ögon. I den stora bilden är våg 2 → 3 fortfarande på gång (vit färg med numrering). Jag skulle bli rent ut sagt förvånad om den redan var klar. Jämfört med våg 0 → 1 är den väldigt kort i varaktighet och alla steg saknas antingen eller döljer sig bakom candlesticksen.

Det är lite svårt att upptäcka vågens interna faser just på grund av de små korrigeringarna, och det finns mycket osäkerhet här. Jag började dock granska att nu skulle våg nummer 3, den första fasen, vara bakom oss och marknaden skulle nu göra en korrigering A → C. Detta illustreras i diagrammet längst ner till vänster. Storleken på korrigeringen är fortfarande en gåta, men fundamentalt vore det orimligt om nivån före Nvidia-affären skulle uppnås. Jag har funderat på att den slutligen skulle kunna ligga någonstans runt 6 €. Visst har vi tillfälligt redan varit mycket nära. Men jag betonar att det finns mycket osäkerhet kopplad till detta.

Men i mina egna förväntningar är det dock fortfarande så att den tredje vågen skulle fortsätta i form av en uppgång. Låt marknaden visa tecken på hur den utvecklas. Tidsmässigt skulle det dock kunna passa ganska bra in i mönstret att nästa större drag skulle ske ungefär samtidigt som CMD.

Hög volatilitet har med största sannolikhet kommit för att stanna under en god tid framöver.

Och texterna då: jag kan verkligen ha fel och var och en bär ansvaret för sitt eget beslutsfattande. Jag sätter faktiskt mig själv ganska mycket på spel här, när jag delar med mig av mina tankar så detaljerat. Och sedan, i det avseendet, skissar jag också tankar om mina egna rörelser med aktien.

34 gillningar

https://defence-blog.com/u-s-navy-taps-skydweller-for-drone-based-5g-communication-trial/

Skydweller Aero och Nokia Federal Solutions har meddelat att de valts ut av den amerikanska flottan för ett Small Business Innovation Research (SBIR)-kontrakt för att demonstrera ett luftburet 5G-kommunikationsnav som kan stödja militära operationer i nekade eller infrastruktur-begränsade miljöer.

Iain Morris syn på N&N
https://www.lightreading.com/5g/nokia-got-an-nvidia-offer-it-couldn-t-refuse-in-ai-ran-rescue-bid

22 gillningar

I KL fanns det en artikel om Nokia. Nokia hade en andel på 14% av mobiltelefonavgifterna,… alltså bara 14%..

3 gillningar