Nokia sijoituskohteena (Osa 3)

6G’s færdiggørelse engang i 2030 lyder som et meget sent tidspunkt. 5G var teknisk set en fiasko og kunne ikke leve op til de krav, der blev stillet til den, og tilførte i sidste ende næsten intet ud over 4G. Derfor har Meta, autonom kørsel og mange andre banebrydende applikationer ikke kunnet komme i gang af den grund. I 6G-standardiseringen kan man nu fuldt ud tage højde for alle 5G’s urealiserede funktioner samt behovene for nye applikationer, Meta, AI, cloud-tjenesters behov, positionering overalt med centimeters nøjagtighed f.eks., osv. Det eneste problem er, at 2030 er alt for sent; AI ville have brug for 6G-funktionerne snarest muligt. Efter min mening er baggrunden for NVIDIA-billedet, at NVIDIAs og AI’s vækst gennem trådløse teknologier til nye applikationer nødvendigvis kræver 6G for at blive realiseret. Altså NVIDIAs vækst til det næste værdiansættelsesniveau, hvor der tales om tusinder af milliarder i penge. Denne 1 mia. er kun et lille første skridt i at sætte mærker i det fremtidige konkurrencefelt for at sikre udgangspositioner og alliancer og en hurtig start. Hvad der vil blive investeret i dette, vil under alle omstændigheder være en betydelig del af AI-finansieringen i fremtiden, dog 20%-30%, hvilket ville være i størrelsesordenen 100-300 milliarder. Nokia er i en værdifuld position, hvis de bliver nummer et inden for 6G og den hurtigste til at lancere produktet. Nokias værdi bør i så fald være på et helt andet niveau i forhold til det nuværende, i størrelsesordenen hundreder af milliarder. 6G skal i praksis planlægges tidligere.

8 Synes om

[quote=“Joulupukki1, post:10330, topic:38738”]
Desværre er Nokia ikke i førersæ

6 Synes om

Det lyder som om, vi måske har en muldvarp i båden igen. Først skifter vi hardwareplatformen til NVIDIAs platform, og når alle millioner af basestationer er opdateret, så kan vi skifte softwaren til amerikansk, og vupti, Nokias hele mobilnetværksforretning er flyttet til den anden side af havet.

I den forrige runde, med den canadiske kaptajn ved roret, kørte vi det samme ræs i en anden rækkefølge, men resultatet var det samme.

I samme åndedrag skal det dog siges, at den nuværende mobilnetværksforretning ikke er en særlig rentabel forretning, så i den forstand er risiciene mindre end sidst, men i sidste ende ville jeg ikke undre mig, hvis der om 5-10 år var et par tusinde færre Nokia-ansatte i Finland end nu.

6 Synes om

Jeg læste tråden igennem, og der var ret mange tidsplanestimater om 6G og 2030. I meddelelsen var der en omtale af T-Mobile som netværksoperatør. Jeg forstår, at de er involveret i samarbejdet.

Med traditionel produktudvikling tages de første skridt i egne kamre, og et færdigt produkt sælges til operatøren.

Da T-Mobile er nævnt, kan det være, at

5 Synes om

Pengene til køkkenrenoveringen er tjent

19 Synes om

Verden er på vej i skyen, det er vi nok enige om. At beregninger eller programmer kører på en computer, tablet, telefon og smartbriller eller i displayterminaler i biler, cykler, knallerter, traktorer, undtagen kritiske dele, alt kommer altså fra skyen, enten direkte eller indirekte.

Her var Nvidias AI-RAN egentlig ikke noget nyt, kun det, at Nokias AnyRAN nu er kombineret med Nvidias GPU-beregningskraft, som Nokias ressourcer på ingen måde ville kunne række til i fremtiden. Sammenlign Nokia Airscale-servere, som er CPU-delen her, og overgangen til Dell-lejren.

Så forenklet sagt leverer Nokia det samme som tidligere, primært radiointerfacet, altså den trådløse forbindelse, ved hjælp af Airscale-produkter, og til dem kan man som option få Nvidias RAN-acceleratorchips samt en softwaregrænseflade, der er i stand til større beregningskraft end Nokias egne SoC-løsninger. Kunderne vælger altså, hvilken RAN-løsning de ønsker. Dell leverer stadig serverløsningerne.

Nokias kernekompetence, radiofrekvenser, er antenner, der i sig selv indeholder tx/rx-løsninger. Her har Nvidia ikke ekspertisen.

Min egen vurdering er, at Nokia sparer milliarder ved at kunne bruge en partners effektive beregning som en del af sin egen portefølje. I fremtiden vil der også være stort behov for mere prisvenlige løsninger til indendørs netværk mv. samt til dem, der ikke ønsker at betale ekstra 50 eller 100 tusind USD per site for en AI RAN-enhed.

Så kan nogen, der virkelig ved noget om trådløse netværk, rette eller tilføje relevante oplysninger.

7 Synes om

Salg af ledelsens egne virksomhedsaktier gøres der normalt ikke et stort nummer ud af, uanset om hovedkontoret er i Finland eller USA, men dette er dog interessant.

Uitto købte for et par år siden Nokia-aktier for ca. 300.000 € til en pris på omkring tre euro. Afkastprocenten med disse stigninger og i denne periode er meget tilfredsstillende, så salget er i sig selv fornuftigt. Læg dertil Piia Martikainens salg, så er der tale om en samlet pulje på rundt regnet en halv million.

Det første, der faldt mig ind, var, at Uitto er på vej et andet sted hen. Disse salgsmeddelelser for større partier har, i Nokias tilfælde, haft tendens til at dukke op i forbindelse med ændringer i ansvarsområder. Tommi blev i sin tid sat i en næsten umulig situation efter 5G-rodet for at rette op på situationen, og min egen mening er, at han dengang var den rette mand på posten. På den anden side, især hvad angår AT&T, mener jeg, at ledelsen af mobilnetværk mislykkedes. Måske regnede Nokia ikke engang med muligheden for, at USA’s to største operatører ville ende i en situation, hvor Ericsson tilbydes en næsten monopolstilling, med Samsung som en udfordrer.

Men men, for de nye frugter af Nvidias og Nokias samarbejde er der brug for et marked i USA, og at genvinde det kan kræve en anden tilgang (og mand). Med Uittos løn kan man bestemt blive rig, selvom Finlands uforståelige, talenthæmmende og generelt arbejdsincitamentssvækkende beskatning tager over halvdelen af indkomsten.

Ren spekulation. Hvis der er kommende, betydelige ændringer i baggrunden, vil vi høre om dem meget snart.

28 Synes om

Gode tanker og en vision for fremtiden fra @MyrtsiZzz og @afterski. Jeg har heller ikke den nødvendige viden til at forstå alt, hvad der vil ske om 5 år, da vi tydeligvis er midt i en stor omvæltning. Så det er virkelig rart at læse disse tanker.

Jeg startede selv med en konservativ tanke i disse prognoser: Nokia vinder især Huaweis andele, og forretningens marginer bliver sundere, også med Nvidias stempel. Jeg inkluderede altså ingen fremtidig stor omvæltning i disse vurderinger. Men når man overvejer sagen baseret på jeres skriverier, er det logisk, at computerkraft vil blive flyttet til basestationer i stedet for terminaludstyr. Det er det, Nvidia stræber efter, og det er der, deres interesse i høj grad ligger. Og Jensen var virkelig begejstret for det, forståeligt nok. Hastigheden af den fremtidige udvikling vil sandsynligvis bestemme, hvor hurtigt og i hvilket omfang airscale udstyres med Nvidias computerkraft. Og ja, disse to administrerende direktører talte om en helt anden tidsplan end 2030 som mål. Men jeg må hellere lytte til klippet igen.

Vi har vidst, at Nokias Mobile har en stor strategisk værdi, selv midt i de seneste års vanskeligheder. Samtidig har markederne prissat det praktisk talt værdiløst. Og samtidig har analytikerne grinet af en prissætning på 10 milliarder og beregnet en pris på et par milliarder for det. Og det gør de stadig. På et tidspunkt vil denne værdi være meget større. Det ville på den anden side være sjovt at vide, hvordan indtægtsfordelingen sker mellem Nokia og Nvidia.

I et positivt scenarie, og sandsynligvis sandsynligt, da Nvidia nu er involveret, og alt, hvad de rører ved, til sidst bliver til guld, vil Nokias Mobile igen blive virksomhedens rygrad. Så ville Nokia have 2 stærke sider, suppleret af patenter. Og det er også blevet sagt, at Nokia ville ændre sig til at blive mere et softwarehus end tidligere. Den side ser altså heller ikke dårlig ud. Men hvornår vil dette realiseres, og hvornår vil markederne for alvor vågne op til denne tanke? Jeg er ikke særlig overbevist om, at analytikerne vil være i stand til at tænke og modellere denne udvikling på forhånd. Men markederne er bestemt i stand til det.

@OldFeki rart at høre dine tanker også. Jeg var lige ved at overse Uittos salg. Jeg er enig i dine tanker. Jeg tvivler selv på, at dette nu “kun er et lille salg”, men at noget større er undervejs. Omstillingsfasen for mobilen er i gang.

18 Synes om

Ordet “partnership” ringer ikke rigtigt en klokke? Dette er jo også blevet mistænkt i forbindelse med isbryderhandlerne. De tager vores knowhow. Måske burde isbrydere også kun sejle i Den Botniske Bugt.

5 Synes om

Leder / Nokia har noget, Trump vil have – Milliardaftalen burde være en vækker

Nokia bliver talt om helt op i Det Hvide Hus, fordi lignende ekspertise ikke findes i USA. Donald Trumps anden periode startede igen rygter om et køb af Nokia eller Ericsson til USA. For Europa ville det være et bittert tab.

Finske Nokia og dets svenske konkurrent Ericsson er dybt involveret i geopolitik, fordi USA ikke har tilsvarende egen ekspertise inden for netværksudstyr, og kinesiske netværksvirksomheder er blevet udelukket fra det amerikanske marked.

11 Synes om

Nvidia giver først en milliard til Nokia-samarbejdet, og hvis det fungerer, er det for Nvidia fuldstændig ligegyldigt, om den endelige pris er 50, 60 eller 70 milliarder for hele Nokia, hvis det bare fungerer med Nokia. Ja, sådan ser det ud til at være, uanset hvad de kloge analytikere siger.

11 Synes om

Ifølge Nokias sider er Uittos ejerskab den 29.10. 256037 aktier, hvilket betyder, at de solgte 57589 aktier er trukket fra dette.

Uitto fik timingen næsten perfekt, gennemsnitspris 6,32

Martikainen solgte et parti den 28.10. 35686 stk. til en pris af 5,486 og derefter den 29.10. et parti på 12417 stk. til en pris af 6,44

Man kunne forestille sig, at Martikainen ikke kendte til Nokia-Nvidia-samarbejdet.

Et gammelt ordsprog siger “køb når insidere køber og sælg, når insidere sælger.” Hvorfor solgte de?

Måske er salget af disse aktier ikke et signal om noget.

Peter Lynch har sagt: (AI)

“Insidere sælger måske deres aktier af mange årsager, men de køber dem kun af én: de tror, at prisen vil stige.”

2 Synes om

Efter sin investering er Nvidias ejerandel i Nokia den næststørste, kun overgået af Solidium, der ejes af

3 Synes om

Netop. Dette første køb af Nokia fra NVIDIA er nok en slags prøve. Hvis det går godt med NVIDIA og Nokia, så begynder en stor bold at rulle, og hovsa, en dag er Nokia et amerikansk firma, fordi det fra amerikanernes synspunkt er en kritisk kompetence, som de helt mangler.

Da Finland endnu ikke var NATO-medlem, tænkte jeg for mig selv, at man i USA nok også overvejede den mulighed, at for helvede, Finland må under ingen omstændigheder falde i Ruslands hænder, da Finland jo har Nokia, og vi har mange netværk bygget med Nokias ekspertise, og det er svært at erstatte. Man vil ikke erstatte Nokias netværk med østlig teknologi i USA, og så ville der kun være Ericsson tilbage, som ville få en næsten monopolstilling og kunne prissætte sin netværkskompetence, præcis som de ville.

1 Synes om

Efter udstedelsen vil Nvidia have en andel på 2,9 procent i Nokia. Dette betyder, at Nvidia bliver den fjerdestørste ejer af Nokia, ifølge aktionærtjenesten Holdings

Citat Marketscreener. NVIDIA. Fjerdestørste ejer.

1 Synes om

Det slog mig som en spekulation, om det kunne være muligt, at Uitto var ved at flytte (for en tid) til USA i kølvandet på Nvidia-aftalen. Hehee, helt uansvarlig spekulation. :rofl:

Men der sker noget her.

8 Synes om

Uitto vil nok træde til side, spekulation men det peger stærkt i den retning.

Hvad angår 6G vs 5G, så fungerer Nvidias (løsning) lige så godt i et 5G-netværk, når grænsefladen er lavet. Dette blev direkte henvist til i Nvidias præsentation, at det fungerer i allerede installerede Nokia Airscale-løsninger med en softwareopdatering. Altså allerede eksisterende antenner, Airscale BB-hardware, AI-RAN ved siden af. Det er en anden sag, om det gør tingene bedre nu eller hvornår, end Nokias BB gør.

Og hvad angår penge, har jeg tidligere kritiseret Nokia og operatører for dette. Så lad os forestille os en metrosituation, hvor et Massive MIMO-site betjener titusinder af mennesker dagligt, hvilket kræver ekstremt meget beregning, optimering osv. Lad os så tilføje AR-briller, som alle bruger, i stedet for mobiltelefoner. Trådløs forbindelse, programmer kører i skyen og vises i brillerne. Hvem får pengene fra dette? Meta som nu? Operatøren, hvis sites? Nokia, hvis radioantenner? Nvidia, hvis beregning, hvor programmerne kører? Cloududbyder Nokia/Nvidia/Operatører ved Edge eller cloud i et datacenter?

Så den hardwareleasing, jeg tidligere foreslog, baseret på mængden og kvaliteten af dataforbruget, ville være (SaaS?) Nokias model her, hvor der ville blive tjent penge. Ikke i hvert fald ved at sælge hardware for 20.000 USD pr. stk., hvor det tager operatøren 2 timer at afskrive det, og så undrer man sig over, hvor investeringerne og dækningsbidraget er. Og ikke som nu, hvor Meta og lignende sociale medier tager det hele. Hvis Meta forestiller sig at installere sine platforms programmer på edge gratis, skal de være forberedt på at bygge deres eget netværk (ikke umuligt forresten, datacenter-latens er for høj til 6G-applikationer).

Redigering: markedsestimat, i 2035 halvdelen af datacenterinvesteringerne til edge, RAN-løsninger 10x det nuværende antal basestationer. Disse er i den lave ende, afhænger meget af, hvordan brugerenhedssiden udvikler sig, men ingen panik, Finland har bestemt den bedste AR-ekspertise :+1:

12 Synes om

Nokias tekniske billede ser nu sådan ud for mig. I det store billede er bølge 2 → 3 stadig undervejs (hvid farve med nummerering). Jeg ville være direkte overrasket, hvis den allerede var færdig. Sammenlignet med bølge 0 → 1 er den meget kort i varighed, og alle trin mangler enten eller gemmer sig bag lysene.

Det er lidt svært at opdage bølgens interne faser på grund af de små korrektioner, og der er stor usikkerhed her. Jeg begyndte dog at overveje, at bølge nummer 3’s første fase nu ville være bag os, og markedet ville nu foretage en korrektion A → C. Dette er illustreret i grafen nederst til venstre. Størrelsen af korrektionen er stadig et mysterium, men fundamentalt ville det være irrationelt, hvis niveauet før Nvidia-handlen blev nået. Jeg har tænkt, at det endeligt kunne ligge omkring 6 €. Midlertidigt har vi selvfølgelig allerede været meget tæt på. Men jeg understreger, at der er meget usikkerhed forbundet hermed.

Men i mine egne forventninger er det dog stadig, at den tredje bølge vil fortsætte i form af en stigning. Lad markedet vise tegn på, hvordan det tegner sig. Tidsmæssigt kunne det dog passe ret godt ind i billedet, at det næste større træk ville komme omkring samme tid som CMD.

Stor volatilitet er højst sandsynligt kommet for at blive i lang tid fremover.

Og så teksterne: Jeg kan virkelig tage fejl, og enhver skal selv tage ansvar for sine beslutninger. Jeg sætter faktisk mig selv ret meget på spil her, når jeg deler mine tanker så detaljeret. Og i den forbindelse danner jeg mig også tanker om mine egne bevægelser med aktien.

34 Synes om

https://defence-blog.com/u-s-navy-taps-skydweller-for-drone-based-5g-communication-trial/

Skydweller Aero og Nokia Federal Solutions har annonceret, at de er blevet udvalgt af den amerikanske flåde til en Small Business Innovation Research (SBIR)-kontrakt for at demonstrere et luftbårent 5G-kommunikationscenter, der er i stand til at understøtte militære operationer i områder med begrænset adgang eller infrastruktur.

Iain Morris’ syn på N&N
https://www.lightreading.com/5g/nokia-got-an-nvidia-offer-it-couldn-t-refuse-in-ai-ran-rescue-bid

22 Synes om

KL havde en historie om Nokia. I mobiltelefonafgifter havde Nokia en andel på 14%,… altså kun 14%..

3 Synes om