Mitä sinulla on salkussa?

Noniin, vuosi 2025 pulkassa. Omalle salkullehan tämä oli erittäin onnistunut vuosi, muutaman vuoden mörnimisen jälkeen.

Kokonaistuotoksi tästä tulee 2017-2025 CAGR 9,3% ja vuodelle 2025 rapiat 17%.

Allokaatioiden osalta näyttää salkku tältä:

Isoimmat puljaukset tuli tehtyä tuossa syksyllä, kun puhdas energia sai aika voimakasta myötätuulta AI-investointikierteen osittaisvaikutuksesta. Silloin tuli noin kerran viikossa myytyä pieni siivu Microvastia ja Bloom Energyä, Energy Fuels ja Wärtsilä kahdessa osassa, Lithium Americas (US) kokonaan, ja lopulta myös vähän Fortumia. Näistä vain suomifirmat olivat OST:lla, joten realisoiduilla myyntivoitoilla siivosin myös runsaasti salkkuun vuosien aikana kertynyttä pienempää (vahvasti tappiollista) sälää.

Hyvää nousuvuotta täydensi näiden mainittujen lisäksi tietenkin Suomi- ja Euroindeksin hyvä suoriutuminen, OST-puolella Nesteen asteittainen palautuminen ja Enersensen hieno nousu, sekä AOT:lla erityisesti Alphabet ja Lithium Americasin Argentiinanserkku. Suurimmista tappioista vastasivat Enphase (jälleen) ja Stem (realisointia aiemmilta vuosilta).

Vuoden uudet ostokset vielä mukaan.

• AOT: Orsted, EnviTec Biogas, Aurubis
  • OST: Jo mainittu Enersense, L&T, Alfen

Toivotaan, että ensi vuodesta tulee edes lähes yhtä hyvä (tuotollisesti) kuin tämä! :slight_smile:

17 tykkäystä

Vuosi takana, jonkin verran tuli myllättyä salkkua. Kevensin USA-omistuksia ja siirsin varoja OST:lle, näillä lisäsin kotimaisia osinginmaksajia ja puolustussektoria vahvistin. Tätä aion jatkaa 2026.

Nostona onnistumisesta voisi mainita jenkkien drone-hypessä mukana oleminen, etenkin Ondas Holding toi mukavia voittoja.

Suurin turska tuli Nesteen myymisellä alle kymmenen euron. Onpahan tappioita mitä vähentää.

OMXH25 ylitys kuitenkin aika reippaasti, kiitos $ONDS.

Nyt salkussa seuraavanlainen setti:

32 tykkäystä

Osinkopilkkijä-blogia vuosi toteutettu eli 1000€/kk sijoitettu mekaanisella seulonnalla (P/E, osinko, P/B) arvo-osakkeisiin. Yhtiöiden laatu tietenkin varmistettu valitsemalla listalle vain yhtiöitä, joiden oman pääoman tuotto pitkältä aikaväliltä ylittää laatukriteerini.
Salkkuun kertynyt monenlaista hyljeksittyä yhtiötä ja ensi vuotta varten salkun koostumus erittäin hyvä ja tuottonäkymät hyvin suotuisat.
Blogia pääsee lukemaan profiilini linkistä.

37 tykkäystä

Vuoteen lähdetään melko tutun näköisellä kokoonpanolla. Viime vuosi sai tajuamaan, että isommallakin määrällä rivejä salkussa voi tehdä hyvää tuottoa, jos sieltä löytyy edes se yksi helmi, joka tasapainottaa sen muun roskan. Oma kuolevaisuus on tullut selväksi ja vaikka kuinka haluan olla se X:än tuottokuningas, minulle sopii huomattavasti paremmin riskitaso, jonka saavutan tällä noin 10-15 lapun salkulla. Nössö mikä nössö!

Muutaman päivän takaisen yhteenvedon vuodesta 2025 ja sen tuotoista löytyy alta.

Mutta itse salkun sisältöön.

Rivejä en tässä enempää availe, sitä on tehty jo monta postausta. Kirjaan muutaman asian, mitä seurailen kyseisissä yhtiöissä. Tällainen harjoitus tällä kertaa.

Berner Industrier (13%)

• EBITA-marginaali, yritysostojen kohteet ja mitä ne maksavat. Pääomatehokkuuden kehitys.

Norbit (12%)

• EBIT-marginaali, uudet keskipitkän aikavälin tavoitteet, tilauskannan kehitys

MercadoLibre (9%)

• GMV- kasvu (gross merchandise value), fintech puolelta lainakirjan kehitys ja ARPAC.

Biohit (8%)

• GastroPanel myynti ja uudet jakelusopparit.

Cenergy Holdings (7%)

• Adj. EBITDA, tilauskannan kehitys molemmilla segmenteillä (putket ja kaapelit)

NU Holdings (7%)

• Asiakasmäärän kasvu, ARPAC, luottotappiot

Käteinen (6%)

• Etsii jatkuvasti uutta kohdetta, johon polttaa näpit mahdollisimman tehokkaasti.

Novo Nordisk (6%)

• GLP-1 markkinaosuus ja katteet. H1 oraalimuodon lanseeraus → vastaanotto? Jos pillerit vetävät, riittääkö nykyinen kapasiteetti.

Incap (6%)

• Orgaaninen kasvu ja adj. EBIT-marginaali. Asiakaskohtainen liikevaihdon kehitys.

Sea ADR (6%)

• Shopeen GMV-kasvu ja Garenan buukkaukset. Moneen kasvu. Kannattavuuden säilyminen ja kehitys.

Lapwall (5%)

• Tilauskanta ja liikevaihdon kasvu. Pyhännän laajennuksen vaikutus. Miten johto kommentoi tavaran liikettä ja tehtaan vuoroja/linjoja (kapasiteetin käyttöaste).

Sanlorenzo (5%)

• Tilauskannan kehitys sekä laatu, ja uusien jahtien liikevaihdon kasvu.

Harvia (4%)

• Liikevaihdon kasvu, etenkin jenkeissä sekä tietenkin Euroopan palautuminen. Kannattavuuden kehittyminen.

Tällaista tällä kertaa!

38 tykkäystä

Surkea sijoitusvuosi 2025

Puuhasalkku nousi 2025 peräti 2,59 %. Se on surkea tuotto. Jopa Evlin lyhyen koron rahasto tuotti paremmin, +3 %! Salkun heikko kehitys viime vuonna ja viime vuosina (5v tuotto 20 %) on johtunut keskimäärin huonoista osakepoiminnoista.

Tämän vuoden heikkoja tuottoja selittää osaltaan imbesillimäinen reagointi kevään kauppasotaan. Ei pitäisi lähteä pelaamaan markkinaa, vaan keskittyä yhtiöiden poimintaan. Suurin moka oli Bernerien myynti, mutta toisaalta myös onnistuminen kääntää takkia uudelleen ja ostaa positiosta puolet takaisin. Osake nousi yli 150 % viime vuonna. Ilman säheltämistä salkku olisi noussut +20 % vuoden alusta! Olen iloinen siitä, että opin kantapään kautta tämän opetuksen nyt enkä sitten kun pääomat (toivottavasti) vieläkin suuremmat.

Markkinamielessä ajoitus on ollut paikoin jopa erinomainen, ostinhan osakkeita esimerkiksi dipeistä 2022–23, mutta olen sortunut myymään voittajia liian aikaisin ja osakepoimintojen onnistumiset ovat olleet liian vaihtelevia.

Viime vuosien heikommat tuotot ovat laskeneet nyt salkun kokonaisvuosituoton 19 %:iin vuosina 2010–2025, siinä missä SP500 kokonaistuottoindeksi on tuottanut 14 %.

Viime vuodessa oli myös paljon hyvää. Käytin osakkeisiin enemmän aikaa, ja käsitykseni yhtiöistä syveni laajalla rintamalla. Vastoinkäymiset voi täten monetisoida oppimisena. Kevään sählinkien ohella siirsin verotehokkaaseen OSTiin rahaa, mikä (oletettavasti) vähentää verorasitusta jatkossa.

Keskittymiseni pohjoismaisiin ja eurooppalaisiin pienyhtiöihin ei ole ollut kovin palkitseva valinta, mutta sillä heikkojen tuottojen selittäminen olisi pelkkä tekosyy. Lähdin tarpomaan suolle, kun muut valitsivat kuivan polun. Oma valinta. Maailmassa on kymmeniä tuhansia yhtiöitä: ei ole pakko keskittyä vain yhdelle alueelle. Toisekseen, myös pienyhtiöissä on ollut loistotilaisuuksia kuten omassa salkussa Berner osoittaa. Suolta löytyy ne lakat! Siellä on majaillut myös sellaisia tuottoraketteja kuin Avtech, Puuilo ja Harvia. Pitää vain poimia voittajaosakkeita paremmalla osumisprosentilla, ja pitää paremmin voittajista kiinni. Harvassa ovat hyvät ostohetket laadukkaissa firmoissa, ja harvempi firma on oikeasti pitkällä aikavälillä laadukas.

Jokaiseen sijoitustyyliin kuuluu heikommat jaksot, enkä lähde suuremmin muuttamaan mitään. Sen sijaan olen terävöittänyt tyyliäni: etsi potentiaalisia pitkän aikavälin arvonluojia, ja istu niiden päällä kuin tatti. Olen harkinnut myös uutta ajatusleikkiä. Mitä jos osaketta joutuisi hodlaamaan ikuisuuden? Tällöin sijoituskohteita katsoisi paljon kriittisemmästä vinkkelistä. Ostot harvenisi entisestään, mutta niihin olisi kenties sitoutunut paremmin mentaalisesti. Tähän ajatteluun on inspiroinut viime vuonna lukemani sijoitusteos What I Learned About Investing From Darwin Pulak Prasadilta, lämmin lukusuositus.

Päiväkirjamerkinnöissäni 2020–21 valittelin usein pörssin korkeita arvostustasoja, mitkä väkisin söisivät tulevien vuosien tuottoja. Näin on totisesti käynyt. Kun nyt katson yhtiökavalkadiani, lähes kaikki näyttävät halvoilta. Esimerkiksi yksinkertaisella P/E-luvulla katsottuna 2025 ennustetuin tuloksin saa maksaa Aallon Groupista 11x, Dominos Pizza Groupista 10x, Sanlorenzosta 10x, Etteplanista 13x, Nurmisesta 11x tai todella kannattavasta Adobesta 20x (toteutunut lukema, koska poikkeava tilikausi). Parjattu Qt Group treidaa myös päälle 22x 2025e tuloksen verran. Suhteessa tulospotentiaaliinsa Paradox ja Remedy ovat huokeita. Bernerin ja Rökon EV/EBITAt heiluvat 20x maastossa, mikä ei ole paha kerroin tällaisille yhtiöille.

Monet salkkuyhtiöistäni ovat unohdettuja, ylenkatsottuja tai solvattuja (kuin Dostojevskin Sorretut ja solvatut). Jahka kun aurinko paistaa risukasaan ja sentimentti paranee, suhtaudun optimisesti salkun tuottopotentiaaliin. Sen lisäksi salkusta löytyy paljon käteistä ja likvidejä varoja mainitussa Evlin Likvidi B -rahastossa odottamassa uusia ideoita ja tilaisuuksia.

Kaikki parhaat sijoitukseni vuosien varrella on tehty yhtiöihin, mitkä ovat olleet ostohetkellä suhteellisen halpoja ja sijoittajat ovat ylenkatsoneet yhtiöiden potentiaalia luoda arvoa pitkälle tulevaisuuteen. Tällä ajatuksella uuteen vuoteen!

130 tykkäystä

Vuosi 2025 on loppu, eli on aika toistaa cliché ja pohtia mennyttä vuotta.

Kun tarkastelen omaa sijoitusvuottani niin tuntemukset ovat kaksijakoisia. Tuottojen osalta olen jäänyt merkittävästi Hesulista. Koko vuoden 2025 tuotoksi muodostui 8,63%, mikä selvästi aliperformoi markkinan tuottoa. En tietenkään ole tähän tyytyväinen. Kuten varmasti moni muu, minäkin haluaisin esitellä täällä huippu tuottoja, mutta oma taktiikkani tulee tuskin koskaan mahdollistamaan.

Omistan pääsääntöisesti aika tylsiä yhtiöitä, joiden tulisi vuosi toisensa jälkeen luoda arvoa, ilman suurempaa dramatiikkaa. Pidemmällä ajalla tosin toivon tekeväni tasaisen tylsää tuottoa, joka voittaisi hesulin pitkällä ajalla. Toisaalta yksittäisinä vuosina jolloin markkina nousee voimakkaasti, niin en usko että pääsen osallistumaan juhliin.

Positiivisena asiana näkisin, että olen kehittynyt sijoittajana taas tänäkin vuonna. Olen keskittynyt opiskelemaan entistä enemmän sitä miten yhtiöt voivat luoda arvoa omistajilleen ja pidemmän päälle uskon sen olevan hyvä aihe mihin syventyä. Paria haparointia lukuunottamatta olen pysynyt sijoitustyylissäni missä yritän löytää hyviä yhtiöitä sopivaan hintaan (ja kukapa ei tätä yrittäisi).

Vuoden loppua kohden olen ottanut etäisyyttä markkinasta ja keskittynyt enemmän itse yhtiöihin. Elämme maailmassa, joka muuttuu hetki hetkeltä intensiivisemmäksi. Uutiset, data ja mielipiteet ovat koko ajan ulottuvillamme ja kun markkinoilla alkaa tapahtumaan, ainakin minulle tulee helposti tunne että “on pakko tehdä jotain”. Tällainen jatkuvan optimoinnin tunne ei ole aikaisemmin tehnyt hyvää salkulleni. Siksi vedin lopulta käsijarrusta ja päätin mennä täysin toiseen suuntaan. Tulin sellaiseen ajatukseen, että salkkua voisi katsoa kerran viikossa, mieluiten viikonloppuna kun pörssi on kiinni. Toki jos viikon aikana näen että salkkuyhtiö tai muu seurattava salkkuyhtiö on laskenut -10%, niin en kiellä itseltäni ostamista. Tämä on harrastus, ei laki. Välillä kuitenkin huomaan ottavani sijoittamisen liian vakavasti ja siksi yritän välttää oman salkkuni tuijottamista. Etenkin tuottojen ja tappioiden seuraaminen aiheuttaa minulle pahaa oloa, miksi siis tuottaisin sitä tunnetta itselleni? Etenkin seurantalistat jotka eivät sisällä salkkua on ollut nyt hyvä vaihtoehto minulle.

Sijoitustyylini ei ole vuoden aikana muuttunut, mutta yhä enemmän haluan painottaa salkun isoissa positioissa ennustettavuutta ja tylsyyttä. Pienemmissä positioissa voin kantaa suurempaa riskiä ja siten lisätä salkun optionalisuutta, missä pieni positio voi mahdollisesti kasvaa suureksi, jos tekemäni analyysi osuu oikein. Ollessani väärässä, tuho on rajattua.

Ajattelin vaihteeksi keskittyä keskustelemaan niistä yhtiöistä, joissa kurssikehitys ei ole edennyt odottamallani tavalla menneen vuoden aikana.

Revenio 8,5% positio

Revenio oli minulle vuoden suurin huti. Odotin tuloskasvua tälle vuodelle, mutta edelleen liikevaihto ei kasva tarpeeksi nopeasti kattaakseen nousseita kustannuksia. Tämän lisäksi yhtiö on saanut vastatuulta dollarista, mikä on heikentänyt tulosta. Pääomantuottoluvut ovat tietenkin siinä samassa syssyssä heikentyneet kun NOPAT ei kasva, eli sellainen hiljaa hiipivä keskivertoisuus uhkaa yhtiötä. Siihen nähden positioni on aika suuri. Olenko huolissani? Osittain. Uskon, että osa syynä on ollut markkina ja että yhtiö on ajautunut tietynlaiseen limboon. Listaamattomien yritysostokohteiden markkina on ollut kallis, mikä on johtanut siihen, että seuraavaa kasvuloikkaa ei olla tehty ostamalla yhtiön puuttuvaa osaa. Kilpailuetu tuskin on heikentynyt, mutta jos alla oleva markkina on pehmeä, on yhtiö tyytynyt jakamaan kassaa osinkojen muodossa kasvuhakuisuuden sijasta. Se on tottakai ainut oikea ratkaisu omistajalle kun odotettu tuotto yritysostossa ei ole riittävä, mutta toivoisin että salkkuyhtiöni pystyisivät kasvattamaan NOPATia vuodesta toiseen ja tätä ei ilmeisesti alla oleva markkina ole mahdollistanut viime vuosina.

Copart 3,4% positio

Kun laadusta maksaa korkeita kertoimia ja markkina alkaa epäilemään sijoitustarinaa, on tulos usein ruma. Copartin 12kk tuotto on -32%. EV/EBIT kertoimet ovat lähes puolittuneet 2024 huipuista. Syitä tähän on useita. Markkina on kyseenalaistanut yhtiön markkina-asemaa, kun kilpailija IAA asema on ainakin hetkellisesti vahvistunut. Yhtiön kotimarkkina on osoittautunut vaikeaksi, kun vakuuttamattomien ajoneuvojen määrä on kasvanut. Sijoittajat tarkkailevat myös yhtiön merkittävää käteispositiota.

Copart on aiemmin onnistuneesti allokoinut pääomaa maa-alueisiin ja ostanut omia osakkeitaan opportunistisesti. Kaiken kukkuraksi Copart on AI trendin väärällä puolella. Olenko huolissani? En varsinaisesti, uskon edelleen että tämä on lähinnä hetkellinen tilanne missä sijoittajat kyseenalaistavat ulkoisten tekijöiden takia onko yhtiö yhtä hyvä kuin aiemmin, lisäksi kertoimet ovat normalisoituneet. Copart on tunnettu siitä, että he eivät allokoi pääomia vain siksi että markkina niin haluaisi, vaan he odottavat sinnikkäästi kunnes tarjolla on houkuttelevia vaihtoehtoja. Jatkan holdaamista, mutta en odota nopeaa muutosta kertoimissa tai että kasvu lähtisi laukalle. Näin ollen en myöskään ole lisäämässä ennen kuin näen selvää muutosta trendissä. Istun kuopassa, mutta en jatka kaivamista.

Hemnet 1,1% positio

Hemnetin kurssilasku on ollut huimaa. 12kk kurssikehitys on -55%. Yhtiö on edelleen uusi positio minulle, joten en ole onneksi koko matkaa poiminut puukkoja. Yhtiö on Ruotsin suurin portaali asunnon ostajille ja myyjille. Aggressiivisesta hinnoittelusta on tullut yhtiölle vastatuulta ja käytettävyydeltään heikompi, mutta halvempi kilpailija Booli on ottanut markkinaosuutta. Hemnetin kertoimet olivat hurjat ja yhtiö oli sijoittajien rakastama, kunnes markkina alkoi epäilemään hinnoittelun kestävyyttä ja siten myös tulevaa kasvua. Eteenpäin katsova EV/EBIT on romahtanut kun voimakkaan kasvun odotetaan hidastuvan.

On myös huomioitava että kiinteistömarkkina Ruotsissakin on ollut haastava, mikä on vaikeuttanut markkinaa. Hemnet on kuitenkin tehnyt jo muutoksia ja kokeillut erilaisia hinnoittelutyylejä, jotka voivat madaltaa myyjän riskiä valitessaan kalliimman mainospaketin. Valttina Hemnetillä on ollut se, että Hemnet houkuttelee eniten silmäpareja. Näin myös myyntihinnat ovat olleet parempia, jolloin asunnon listaajalta veloitettava hinta on ollut alustan tuomaan arvoon sidottua. Olen toki hiukan huolissani, mutta en tunne yhtiötä vielä tarpeeksi hyvin jotta minulla olisi vahvempaa mielipidettä yhtiön tulevaisuudesta. Siksi positio on edelleen pieni ja tarkkailen tilannetta.

Salkussa ei ole tapahtunut mitään dramaattista muutosta. Edellisen kvartaalin aikana olen jatkanut lisäyksiä useaan yhtiöön. Suurimmat lisäykset ovat menneet Deutsche Börseen ja Medistimiin. Uusina positioina olen ostanut em. Hemnetiä, Carasentiä ja Toastia. Näistä Toast on edelleen arvioinnin alla, tämä saattoi olla yksi vuoden virheostoista. Mitä enemmän liiketoiminnan luonnetta olen miettinyt, sitä enemmän olen kääntynyt siihen tulokseen, ettei yhtiö välttämättä täytä niitä kriteereitä joita salkkuyhtiöltä toivon. Möin Nordean, joka oli aika merkittävä positio salkussa. Minun on vaikea enää perustella yhtiön arvostustasoa. Lisäksi pankeilla on se huono puoli, että aina silloin tällöin jossain päin maailmaa jokin pankki joutuu ongelmiin ja silloin koko ala kärsii. Siksi koin että nyt on hyvä hetki poistua kun musiikki vielä soi. Eurooppalaisilla pankeilla on ollut paras ajanjakso vuosikymmeniin.

Vuoteen 2026 minulla ei ole uutta menestysreseptiä. Jos markkinoilla jatkuu samat trendit kuin viime vuonna, niin todennäköisesti tulen jäämään indeksistä tänäkin vuonna. Seurantalistallani on kuutisen yhtiötä joita olisin valmis ostamaan jos hinta on oikea. Näiden tarkkailu ja jahtaaminen tulee varmasti olemaan vuoden pääteema.

Lopuksi nostan vielä suosikkikirjani ja podcast löydön viime vuodelta. Kirja on helposti What I learned about investing from Darwin. Foorumillakin kirjaa on kehuttu useasti ja voin vain olla samaa mieltä. Erinomainen ja ajaton kirja, jonka voi lukea useasti. Kunniamaininta kuuluu tottakai McKinseyn Valuation kirjalle, joka on minulla edelleen kesken.

Podcastina nostaisin esille The Art of Quality, joka on mielestäni vielä kohtuullisen aliarvostettu podi. Podi on pääsääntöisesti sijoitusaiheinen, mutta laatua tutkitaan moniulotteisesti eri aihealueiden edustajien avulla. Todella mielenkiintoista kuunneltavaa.

Oikein hyvää alkanutta vuotta kaikille! :slightly_smiling_face:

54 tykkäystä

Päivitystä salkun sisällöstä. Kauppaa olen käynyt aivan liikaa, mutta rivien määrää olen saanut pienemmäksi ja uuden vuoden lupaukseni on käydä kauppaa vähemmän ja keskittyä laittamaan rahaa nykyisiin omistuksiin, erityisesti rahastoihin (pl. kulukalliit rahastot joita myyn ensisijaisesti).

Aloitin aktiivisemman osakesijoittamisen aika tarkalleen vuosi sitten ja tässä ajassa on tullut ihan passelia tuottoa (sen tarkka laskeminen on vaikeaa, koska tiedot ovat eri välittäjillä ja levällään, mutta noin 10-15 %), mutta olen myös oppinut että olen turhan impulsiivinen ja stressaan yksittäisten osakkeiden liikkeitä turhan paljon, joten olen kalibroinut salkkua omat heikkoudet mielessä. Tähän vaikutti paljon Intellego-kupru, josta selvisin kuitenkin kuivin jaloin. Huhtikuun dipin ostamatta jättäminen myös harmittaa, mutta meille oli juuri syntynyt vauva joten yritän olla armelias itselleni.

Maantieteestä. Salkkuni USA-paino oli vuosi sitten arviolta noin 50 prosenttia. Nyt se on laskenut huomattavasti; otin vuosi sitten näkemyksen, että USA:ssa on kallista ja Suomessa halpaa. Nyt USA:ssa on vielä kalliimpaa eikä Suomikaan ole enää niin halpa, mutta Suomi-lappujen tankkaaminen alkuvuodesta 2025 on selvästi ollut suurin onnistumiseni. Lähtökohtaisesti kuitenkin uusi raha menee ACWI IMI -ETF:ään, joka nostaa salkun USA-painoa.

“Pohjoismaat”-luokituksessa eniten on Suomeen listattuja yhtiöitä ja Suomi-rahastoja, mutta toisaalta Nordea, Sampo, Relais ja miksei Nohokin ovat kyllä ennen kaikkea pohjoismaisia yhtiöitä, joten luokitus ei ole mielestäni yhtään harhaanjohtava.

Eniten kiinnostaisivat uusina riveinä ne kuuluisat amerikkalaiset arvo-osakkeet.

Suorat osakesijoitukset:

(disclaimer: Nokian osakkeet sekä osa Nordean ja Sammon osakkeista on saatu ennakkoperintönä)

Koko salkku:

Koko salkun (pl. käteinen ja korkorahastot) maantieteellinen jakauma:

32 tykkäystä

Laitetaan tänne myös agraarikapitalistin salkkukatsaus.

Kokonaissijoitusvarallisuuden jakauma
-Osakerahastot/ETF: 29%
-Yhteismetsäosuudet: 57%
-Maataloustuotantoon vuokrattu maa: 14%

Osakerintamalla suurin yksittäinen yhtiö Osakerahasto/ETF-salkussa on NVIDIA on 3% osuudella. Sijoitukset ovat pääosin USAssa (45%), Euroopassa (45%), Intiassa (4%), Japanissa 3%. Suomessa vain noin 1-2% tällä hetkellä.

Kun otetaan mukaan muutkin kuin Osakerahasto/ETF-salkku, niin NVIDIA osuus on noin 1%. Hajautus on siis varsin suuri, mutta minulle riittää markkinatuotto pitkällä aikavälillä.

Hieman yllättäen paras sijoitus on ollut 5 viimeisen vuoden aikana yhteismetsä. Raakapuun hinta on noussut niin rajusti Venäjän sotatoimien vuoksi, että tuotto ollut kaksinumeroista viimeiset 5 vuotta (sisältäen hakkuutulot ja puustopääoman arvonmuutoksen).

25 tykkäystä

Laitetaan eka viesti tähän ketjuun…luulen ma?

Mulla kun salkku kärvisteli 3½ vuotta ja kun sitten 2025/H2 oli huippuhyvä omalla alhaisella tasolla, niin kummasti sitä taas alkoi kasvattaa rivejään, kun varallisuus kasvoi nopeasti, tässä siis nämä itsevarmuuden uudelleen löytäneen bulleron ostokset loppuvuonna. Mitään näistä en ole myynyt. :backhand_index_pointing_down:

13 tykkäystä

Aika jälleen luoda katsaus menneeseen pördevuodeen 2025. Viimevuotisessa postauksessani ( Mitä sinulla on salkussa? - #3974 käyttäjältä Osinkoinen ) avaamaani paluuta osakemarkkinoille on nyt takana reilut 2,5 vuotta. Viime katsauksen lopussa totesin: Mielenkiinnolla lähden tällä salkulla vuoteen 2025 - itselläni riittää vielä toivoa että Helsingin pörssissä voi tuotoille vielä päästä jatkossakin. Toisaalta myös tarkoitus on jatkaa hiljalleen hajauttamista muille markkinoille, lähinnä maailmanindeksin muodossa, koska “never stop the madness ja kohta vedetään taas”. Näin vuoden päätyttyä voi todeta, että toivossa oli hyvä elää, eikä se madness tälläkään kertaa loppunut :smiley:

Nöyrän tyytyväinen täytyy olla salkun tuottoihin tähän mennessä, kun vertailukohtana on rakas ystävämme Hesuli, jossa suurin osa salkkuni osakkeista majailee. Vuoden 2025 osalta salkkuni tuotot jopa hävisivät hieman indeksille (30,34% vs. 33,95%), mutta vuoden 2024 lopulla repäisty etumatka säilyi salkun eduksi.

Vuoden 2025 suurimmista tilanteista vastasivat tietysti Trumpin tullisekoilut. Tilanteen lähtiessä eskaloitumaan, tein ratkaisuni ja myin varotoimenpiteenä noin puolet salkusta. Osa lapuista meni pienellä tappiolla, ja jälkeenpäin ajatellen joidenkin osakkeiden kohdalla (kuten Nordea) olisi vaan kannattanut istua käsien päällä, koska lopulta ostin ne kuitenkin myöhemmin takaisin hieman kalliimmalla.

Toisaalta markkinoiden epävarmuus ja iso käteispaino antoi mahdollisuuden iskeä kiinni sellaisiin osakkeisiin, joita olin sivusta seuraillut pidemmän aikaa, mutta jotka tuntuivat aiemmin liian kalliilta. Nuo osakkeet olivat ASML, Kalmar ja Huhtamäki - ASML tuli täysin uutena rivinä salkkuun, ja Kalmarit palautin takaisin pitoon myytyäni aiemmat viime vuonna pois. Nuo osoittautuivatkin tämän vuoden parhaimmiksi poiminnoiksini. Huhtamäen kurssikehitys sen sijaan oli toistaiseksi pienoinen pettymys. Käteisen poltellessa käsissä lähdin amatöörimäisesti ostamaan sitä liian etupainotteisesti, ja niinhän siinä kävi että puukko putosi aina vaan alemmas. Näkemystäni yrityksen vakaasta tekemisestä se ei kuitenkaan muuta, joten katsellaan rauhassa.

Kaiken kaikkiaan olen salkun tämänhetkiseen koostumukseen varsin tyytyväinen - kaikki salkussa olevat yhtiöt ovat mielestäni sellaisia että niiltä voi odottaa vakaata tuottoa jatkossakin. Lapwallin ja Nordean paino on varsin suuri, mutta olen pyrkinyt tasapainottamaan salkun sisällön karkeasti sen mukaan, miten nään niiden mahdollisen tuotto/riski -potentiaalin. Lapwallin näen edelleen olevan lähtötelineissä rakennusmarkkinoiden syväjäästä johtuen, mutta yrityksen oma tekeminen vakuuttaa kaikin puolin. Nordea taas on puksutellut sekä osinkojen että kurssinousun osalta niin mukavaa tuottoa, että sitä säilyttää mielellään salkussa jatkossakkn. ASML:stä kotiutin jo osan voitoista, mutta osan aion jättää pitkään pitoon - sen verran mielenkiintoisesta, uniikista ja tärkeästä eurooppalaisesta yrityksestä on kyse. Kesko taas saa pysyä salkussa ihan vaan perusvarmana suorittajana.

Viime vuoden loppukaneetissa totesin lisääväni hajautustusta maailmanmarkkinoille - noh, tullikriiseilyn mainingeissa ne vähäisetkin ETF- ja rahasto-omistukset saivat mennä, enkä niihin sen koommin enää palannut. Toistaiseksi mennään siis varsin pienellä hajautuksella, oli se riskinen liike tai ei.

Loppuun vielä yhteenveto kaikista salkussa käyneistä lapuista koko 2,5 vuoden ajalta, sekä niiden kontribuutio suhteessa salkun arvoon vuoden 2025 lopussa. Kirkkain tähti on ollut itseoikeutetusti Nordea, mutta yllättäväksi kakkoseksi kiilaa ASML. Myös Kalmarin suoritus saa erityismaininnan.

Toivotaan että 2025 alkanut trendi jatkuu samansuuntaisena myös 2026!

28 tykkäystä

Jaahas, edellisestä salkkupäivityksestä onkin vierähtänyt reilu kaksi ja puoli vuotta, joten onkin hyvä aika laittaa nykytilannetta eetteriin. Jonkin verran salkku on elänyt tuon hetken jälkeen, mutta tuolloin isoimmista omistuksista Sampo ja Evo ovat edelleen lähestulkoon samalla painolla mukana. Nordea on noussut näiden ohi suurimmaksi omistukseksi. Muista osakkeista mukana ovat pysyneet myös Metso ja Qt Group.

Vuoden 2025 aikana tein 9 ostoa ja yhden myynnin eli ei mitään ylimääräistä säätöä. Salkku täydentyi Evon ja Nordean osakkeilla ja uusia hankintoja olivat Faron ja Huhtamäki. Jälkimmäistä en ole vielä aiemmin omistanutkaan. Lisäksi tein loppuvuodesta päätöksen aloittaa kuukausittaisten sijoitusten tekemisen OP:n Maailma indeksiin. Olisi varmaan pitänyt aloittaa jo aiemmin, kun lapsillekin tuota samaa on tullut osteltua jo jonkin aikaa.

Nyt salkusta löytyvistä osakkeista vuoden 2024 aikana tuli hankittua Fortumia, Vaisalaa sekä Nokian Renkaita.

Kuvaajassa esitettyjen omistusten lisäksi Nordnetin AOT:lle on jäänyt homehtumaan itselle melko iso läjä foorumin muutaman vuoden takaista ”suosikkia” eli Voxturia. Toivottavasti pääsee jossain vaiheessa hyödyntämään verovähennykset tuosta läjästä.

Vähän verkkaisesti on pystynyt viime aikoina tekemään lisäyksiä, kun on ollut vähän muitakin asioita, mihin on pitänyt rahojaan laittaa. Toivottavasti tuo kuukausittainen rahastosäästäminen alkaa jossain vaiheessa näkyä viivan alla.

Edit. Ja jos nyt vähän tarkemmin laskee, niin edellisestä päivityksestä kesäkuussa 2022 onkin kulunut jo kolme ja puoli vuotta…:grimacing:

28 tykkäystä

Ostot: Mara, Circle, IMSR
Lisäykset: QT, Taaleri
Vähennykset: Lemonade, Cameco, Rolls-Royce, Kazatomprom
Myynnit: Fortum, Block

Kryptoaltistusta ja uusia avauksia
Vuosi 2025 on takana ja salkkuun on tarttunut muutama uusi nimi. Salkussa on nyt kolmas bitcoin louhija, Mara Holdings. Kiinnostus kryptoihin on kasvanut ja halusin salkkuun bitcoin altistusta. Maralla on valtavat bitcoin varannot tietokoneiden lisäksi. Bonuksena yritys tuottaa kaukolämpöä Hamiinassa. Hukkalämmön hyödyntäminen kryptolouhinnasta on erittäin kiehtova komponentti ja uskon sen lisäävän kryptolouhijoiden arvoa, varsinkin kun miettii että Suomessa asennetaan sähkökattiloita kaukolämmöntuotantoon.

Mara on ollut erittäin volatiili, kuten myös CleanSpark ja Hive. Kaikki louhijat nousivat rajusti lokakuussa, mutta en valitettavasti osannut kotiuttaa yhtään voittoja. Näistä sijoituksista ainoastaan CleanSpark on pysynyt selvästi plussan puolella.

Vaihdoin myös Blockin Circle Groupiin. Vaikka Block kiinnostaa edelleen, näin pitkän mörnimisen jälkeen Circlessä suuremman potentiaalin. Block saattaa silti palata salkkuun myöhemmin. Circle tarjoaa stablecoineja, ja päädyin kokeilemaan heidän USDC-kolikkoaan Tetherin sijaan. Aloittelijan korvaan USDC kuulostaa nimenä paremmalta kuin USDT (USDC = USD coin). Tämä on erittäin subjektiivinen mielipide, mutta ehkä siinä on jotain perää. Samalla näen myös että stablecoineilla on pitkällä aikavälillä valtava potentiaali, varsinkin jos ne onnistuvat haastamaan perinteiset luottokortit.

Energia-alan liikkeet ja SMR-hype

Vähensin Camecoa sekä Kazatompromia ja lisäsin sulasuolareaktoreita kehittävää Terrestrial Energyä (IMSR). SMRrien ympärillä on valtava hype. IMSR laski 27 dollarin huipuista aina 6 dollariin asti, nousten nyt takaisin 11 dollariin. Sijoitusteesini perustuu Terrestrial Energyn ja Westinghousen väliseen sopimukseen kehittää polttoainetta sulasuolareaktoreille. En ole täysin vakuuttunut heidän reaktoristaan, mutta haluan altistua SMR-buumille ja uudenlaiselle polttoainevalmistukselle ydinvoimasektorilla.

Virheet

Yleisesti uraanilaput salkussa ovat performoineet erittäin suotuisasti, samoin kuin Rolls-Royce ja Lemonade. Tosin, nyt pyrin olemaan koskematta noihin lappuihin. Olen jotakuinkin myynyt sijoittamani summat ja nyt vain odotellaan tuottoja.

Myin myös Fortumin kokonaan pois salkusta. Myynnin tein täysin tunteilla, virheellisesti. Halusin ostaa QT grouppia suuren dipin jälkeen toukokuussa ja valitettavasti osake on tästä laskenut entisestään. No mutta tarkoituksena oli kuitenkin lisätä QTta, ja olen halunnut päästä Fortumista eroon pitkään Uniper sekoilujen jälkeen. Ostin myös IMSR:t 13 dollarin kohdilla, ja salkkua oli pelottavaa katsella kun sen arvo vain jatkoi laskemistaan. Näiden virheiden jälkeen olen seurannut salkkua erittäin vähän. Mutta loppujen lopuksi salkku performoi erittäin hyvin 2025, noin +25% tuotolla. Nyt alkuvuodesta kryptolouhijat ja IMSR ovat tulleet vauhdilla takaisin, YTD +10%. Pyrin seurailemaan markkinoilta krypto treasury firmoja (varsinkiin Solanaan perustuvia) sekä Maraa jos tulisi hyviä ostopaikkoja.

Jatko

Vähensin työkuormaani vuodelle 2026 ja siirryin nelipäiväiseen työviikkoon. Yksi vapaapäivä lisää ei muuta taloudellista tilannettani merkittävästi, mutta vähentää stressiä ja antaa arvokasta omaa aikaa. Pyrin jatkossa seuraamaan salkkua tarkemmin ja keskittymään hyvinvointiin, kuntoiluun sekä taidemaalaukseen.

Taidehankinnat

Viimeisimpänä hankintana ostin Edvard Munchin kuivaneulamenetelmällä tehdyn printin norjalaisesta maisemasta. Visuaalisesti teos ei ole kaikkein säväyttävin, mutta minuun vetoaa tapa, jolla Munch loi perspektiivin loputtomiin ulottuvalla tiellä. Rafael Wardi kiinnostaa edelleen, ja toivon löytäväni pian hyvän diilin hänen öljymaalauksistaan.

42 tykkäystä

Tällaisella salkulla lähdetty tähän vuoteen. Nordeaa ollut salkussa pikkupojasta asti. Fiskars lisätty vain ja ainoastaan koska on omaa kotiseutua.

35 tykkäystä

Salkun koostumus (salkut yhteensä)

Samalla hehkuttelu kun salkku ylittänyt rajapyykin vajaan 6v sijoittelun jälkeen.:chart_increasing:

74 tykkäystä

Avaas tämä pikku pussukka tänne kaikkien ihmeteltäväksi. Tai tokkopa tämä suuria tunteita herättää, mutta tässäpä tämä nyt on. Koko potti vajaa 12000€

NImi —————————–Tuotto ———— Osuus salkusta

OP-Suomi indeksi +31 % 16 %

Mäkin olen saanut osani Hesulin tuotoista.

OP-Pohjoismaat indeksi +12 14

Mitäpä tähän sanoa. Hyvin menee.

OP-Eurooppa indeksi +12 13

Hyvin pyyhkii täälläkin.

Kempower -6 8

Pidin, en myynyt. Läpi tuulen ja myrskyn. Pahimmillaan melkein 50% pakkasella, nyt miltei omillaan. Oli hulluimpina aikoina 50% koko repusta. Usko ei lopu, ei edes horju.

Kongsberg +18 8

Maistuu. Eiköhän nousu vaan jatku levottoman maailman takia.

Fodelia -7 8

Sijoituskielellä ikimörnijä. Kyllä se siitä, enhän mä muuten tätä olisi ostanut, jos en uskoisi.

Saab +81% 8

Oon myynyt komeilla voitoilla ja ostellut takaisin. Onnistuneita ostoksia ja myyntejä. Kerrankin.

Nordea +26 5

Jokapojanosake. Komiaa menoa.

Assa Abloy +29 5

Markkinajohtaja ei petä. Hieno tuotto. Tuottaa varmaan jatkossakin. En epäile.

OP-Aasia indeksi +9 5

Uusin indeksini. 50€/kk kuten muihinkin.

Poste Italiane +13 5

Salkun outolintu. Italian posti. Hyvä tuotto, hyvät osingot, hajautus. Siksi.

Faron -11 4

Usko on mennyt jo ajat sitten. Mutta ehkäpä se ihme tapahtuu tänä vuonna.

Springvest -20 1

Uusin ostos. Oli ihan pakko, koska Donut… Tuon enempää en uskalla riskeerata.

Herantis +9 0,2

Päätin viime syksynä laittaa kaikki osinkoni tähän ja tehdä niin myös jatkossakin. Jostain on lähdettävä liikkelle. Eiköhän tuo kevään mittaan ole jo puoli prossaa.

Semmosta. 200€/kk menee indekseihin yhteensä. Pieniä kymppien tai jonkun satasten lisäyksiä suoriin, eli sama meno jatkuu. Myyntejä tosi vähän. Nyt keväällä tosin joudun jostain luopumaan, että saan lomareissun maksettua.

Omaan makuun hyvä meininki. Ei yhtään megalomaanista menestyjää ja rakettia. Ei tosin romahtajaakaan. Viime vuonna ei tapahtunut oikein mitään, paitsi loppuvuodesta lähti romahtaneet korjautumaan ja puolustussektori jatkoi nousuaan. Hajautus paranee. Indekseissä vajaa puolet, tavoite edelleen saada isommaksi kuin puolet. Isoja markkinajohtajia ja pienempiä lottolappuja. Suomi, Ruotsi, Norja, Italia. Amerikka ois kiva, mutta myin kaikki tosiaan pois periaatesyistä viime keväänä sen yhden kahelin takia.

Ai niin, koko salkku plussalla 15% juuri nyt. En osaa laskea mitä on oikeasti, jos ottaa huomioon että olen jotain myynyt voitolla ja niillä sitten ostellut jotain toista.

Ei mikään sankaritarina, eikä tarvi ollakaan. Pääasia että on hilloa jemmassa ja jopa pikkuisen tuottamassa.

Jos kysyttävää, kommetoitavaa tms, niin kahvihuoneen puolelle, tack.

56 tykkäystä

Itse kun olen henkisesti itsensäpaljastaja (heppini pieni koko estää sen toteuttamisen, luojan kiitos) mutta avataan nyt virtuaalisesti popliinitakkia ja nostetaan lierihattua näin paskana pörssipäivänä (salkku <2% punaisella, perjantain >4%:n perään). Salkussani ei ole mitään järkeä, eikä ole minullakaan kuin muistot hitusesta järjestä…järjestysmiehenä en ole koskaan toiminut, johtuen pienestä koostani. :flushed_face: Anteeksi kielenkäyttöni ja otan vastaan vilttiä jos ketju kutsuu. Olinhan nuorikkona vilttiketjun keskushyökkääjä. :ice_hockey:

20 tykkäystä

Viikonloppuna oli aikaa pohtia omaa strategiaa ja sen kehittämistä. Pohdin ajatusta omien portfolioiden elinkaaren jakamisesta vielä määrittelemättömään määrään elinkaaren vaiheita. Vaiheet kulkevat salkussa käytössä olevan velkavivun määrään.

Nyt nykyisellä strategialla noin 30 kuukautta murheilleena Salkku 1 alkaa olla saavuttanut suhteellisen stabiilin aseman vielä nimeämättömien vaiheiden 1 ja 2 välillä. Tarkoituksena on siis antaa portfolion elää omaa elämäänsä eikä ole aktiivisia pohdintoja salkun arvoa omalla tai vieraalla pääomalla kasvattaa. Mikäli kehitys on suopeaa, salkku etenisi elinkaarensa toiseen vaiheeseen jossa velkavipua kasvatettaisiin 100k→200k. Tämä odottelee oman pääoman kasvamista sille tasolle, että muutos olisi mielekästä toteuttaa. Toisaalta lainoitusaste on valahtanut niin ikään maltilliselle tasolle ja merkittävimmät suojaustoimenpiteet näen tällä hetkellä etäisinä. Suurimmat toiveet arvonnousuille asettelen tässä kohtaa akselille Volvo ja Intrum. Faron tietysti kummittelee taustalla pohtien omaa suuntaansa. Faronin ja Lululemonin hankinnat ajoittuvat samoihin aikoihin. Taisi tuolloin jäädä aamupalat syömättä.

Salkku 2 on luonnollisesti uudempi ja tällä hetkellä rakenteilla oleva salkku. Se on euromääräiseltä kooltaan noin puolet Salkku 1 ja tämän elinkaaren vaihe on omassa prosessissani vaihe numero 1. Salkun rakentamisen valmiusaste on noin 50 %, eli tavoite saada se samankaltaiseen vakaaseen olotilaan jossa Salkku 1 elämäänsä viettelee. Salkkuun on haettu nykyisen velkavivun kaksinkertaistamista ja mikäli nyt uusimmat sekoilut eivät arvoja täysin romahduta, uskon sellaisen myös saavani jos en tällä hakurundilla niin muutamien kuukausien aikana toteutettua.

Tätä salkkua kun lähdin rakentamaan, oli tarkoitus ylihajauttaa salkkua ja toisaalta ottaa mukaan enemmän mahdollisia kasvuraketteja. Alkuun yritin myös swingailla, mutta tuon olen nyt onnekseni uskaltanut lopettaa. Kuten tuotto % näyttää, salkun menestys on huomattavasti kapeammilla hartioilla ja toisaalta niiden hartioiden varsin näyttävä bodaus on asettamassa niitä turhan suureen painoarvoon hauisten ja ojentajien rinnalla. Tällä hetkellä ei kuitenkaan akuuttia ajatusta myyntiaktiviteeteista, yhtiöanalyysit ovat parhaillaan käynnissä mikäli lisää leikkirahaa salkkuun saan. Salkun viimeisimpänä hankintana laitoin rahaksi muuttuneet kertyneet OP bonukset Sampoon. Kuullemma jos ei tiedä mitä ostaa, kannattaa ostaa Sampoa. Ajatuksena kuitenkin Sampoon laittaa silloin tällöin kertyviä käteisvaroja ja nostaa sen paino noin salkun keskivaiheille ns. tuki- ja kassavirta osakkeeksi.

Alphabet löytyy molemmista salkuista ja on näin ollen se suurin omistukseni. Strategiani mukainen maksimipainotus yhdelle osakkeelle per salkku on 20 %, mutta ahneus voinee viedä voiton jos nyt vaikka Nebius lähtee kuromaan kohden triljoonan markkina-arvoa. Isolla vivulla kun pelailen niin ylihajauttaminen on se keino hallita riskiä. Useamman kymmenen rivin aktiivinen seuranta ei tietysti kovin hyvin onnistu, joten salkkuun pitäisi saada laadukkaita yhtiöitä arvoisaan hintaan ja lähtökohtaisesti ikuiseen pitoon. Tämä tuntuu olevan muutoinkin itselleni mieluisa ja sopiva tapa osakkeita poimia. Lisäksi suhteellisen maltillisia betsejä näihin malttamattomampiin yhtiöihin. Tätä salkkua rakentaessa pohja-ajatuksena oli myös maantieteellisen hajautuksen lisääminen. Suomiyhtiöt ovat päässeet mukaan vasta viime kuukausina.

26 tykkäystä

Tehdäänpä taas puolivuosittainen salkkukatsaus. Piti tämä tehdä jo vuodenvaihteessa, mutta suurehko ärsytys Nordea Investorin poistumiseen ja yhteenvedon tekemisen vaikeutuminen ei motivoinut.

Puolen vuoden takaiseen verrattuna salkusta on poistunut Puuilo sekä Volvo B.

Puuilon osalta pääsin omiin tuottotavotteisiini ja onnistuin myymään lähes 2025 huipulla.

Volvo B lähti salkusta ehkä hieman hätiköidysti, mutta kuitenkin selkeästi plussalla alkusyksystä 2025.

Käteisen paino ollut keskimäärin 10% salkusta, tällä hetkellä ollen kuitenkin vain 2% hujakoilla.

Incapin paino salkussa on kasvanut kohtuuttoman suureksi, mutta odotus itsellä on tähän edelleen erittäin kova. Tarkoitus mahdollisesti keventää mikäli noustaan 12e tuntumaan ja jättää muutaman tuhannen kpl positio tämän jälkeen. Nykyisellään keskihinnat vajaassa 9,50e.

Nordeaa en ole lisäillyt aikoihin, tälle en ole tekemässä alustavien suunnitelmien mukaan mitään ellei mitään merkittävää tapahdu.

Investoriin tehty pieniä lisäyksiä matkan varrella, nykyisellään positio plussalla ~55%. Tämän on tarkoitus olla salkussa pitkään ja lisäillään jollei muuta keksi.

Monster on aluksi vitsillä ostettu, mutta vuosien varrella ihan varteenotettavaksi sijoitukseksi kasvanut yhtiö. Tässä keskihinta 40$ tuntumassa, joten plussaa ~100%. Tässä lähinnä mietinnässä ollut kasvun jatkuvuus, mutta tuntuu porskuttavan vuodesta toiseen. Tämä ehkä lähimpänä sydäntä ja luopuminen vaikeaa vaikka olisi lukujen puolesta järkevää.

SkiStar tuli salkkuun aluksi omistaja-alennuksiin oikeuttavalla minimimäärällä, mutta pikaisen tutkimisen jälkeen piti sisällään potentiaalia ja positio kasvoi. Tähän itselle asetettu luopumishinnaksi 190-200SEK, jolloin koko positio lähtee ulos.

Sampo on ollut jo pidempään yhtiö, jonka positiolle en ole tehnyt mitään enkä yhtiötä oikeastaan edes seuraa. Tämä myös erillisellä AO-tilillä, joka on aikoinaan pantattu jonkun remonttilainan lisävakuudeksi. Tämän suhteen ei suunnitelmia, jollei iske akuuttia rahan tarvetta.

Thule oli salkussa myös viimeisimmässä puolivuotiskatsauksessa, mutta lähti kokonaisuudessaan ulos tämän jälkeen oman tavoitehinnan täyttyessä. Palasi salkkuun tällä viikolla laskujen myötä ja lähtee taas kiertoon mikäli oma tavoitehinta 275-300SEK toteutuu.

Nykyisellään salkusta ei kovin erikoisia osinkoja irtoa vaan tavoite on lähinnä arvonnousussa. Vuoden 2026 osingot tulevat olemaan tod.näk. vajaa 1/2 aiemmasta.

Aloin myös loppuvudesta rahastosäästäjäksi kun tajusin, että minulla on pitkään ollut ns. hätävaratili, johon ei oltu koskettu kolmeen vuoteen. Laitoin tuolta kuukausisäästön pyörimään niin rahoille saattaa saada hieman 0,5% tilikorkoa parempaa tuottoa.

28 tykkäystä

Mitä minulla on salkussa? Paljon “tylsiä” indeksirahastoja, mutta sen lisäksi myös osakkeita löytyy aika merkittävä siivu. Olen REITien suhteen edelleen bullero, kuten @Sauli_Vilen :in tunnetuksi tekemä termi kuuluu. Kiinteistöt ovat S&P 500 -indeksin ylivoimaisesti heikoiten suorittanut sektori 2022-2025. Uskon bounce backiin. Povaan REITeille kaksinumeroisia nousuja 2027-2029 (ei sijoitussuositus).

Sisällysluettelo

1. Aluksi

2. Rahastot 59 673,87 € (30 972,47 €)

3. Asunnot 22 000 € (26 500 €)

4. Osakkeet 15 683 € (6686 €)

5. Puskurit 5 185,71 € (9 297,82 €)

6. Kryptovaluutat 44,17 € (94,89 €)

7. Nettovarallisuus yhteensä 102 586,75 € (107 922,28 €)

21 tykkäystä

Laitetaan omakin salkku jota ei voi kyllä kenellekkään suositella, mutta täällä menään all-in Kempowerilla. :smiley: Loput salkusta on vipua.

Ollut mukana IPOsta lähtien ja sopivissa väleissä myynyt kaikki kun on alkanut arvostus jännittämään.

Harvoin elämän aikana sattuu megatrendi, jossa tarjolla markkinajohtajan edullisella hinnalla. Nyt toki arvostus taas koholla, mutta markkina kasvaa seuraavat vuosikymmenet niin rajusti, että tällä kertaa tuskin tulen tekemään mitään muuta kuin lisäämään positiota. Seuraavia myyntejä harkitaan sitten eläkkeellä.

Lisäksi pieniä positiota sopivia firmoja mitä voi flippailla viikon tai kuukauden pidon päätteeksi.

8 tykkäystä