Mitä sinulla on salkussa?

Hei vaan kaikille!

Olen Wolf of Korso ja aloitin vaatimattoman Road to 100k-sarjan, jossa yritän kymmenenkertaistaa 10 000€ alkupääoman tai sitten menettää kaiken. Salkussa on tällä hetkellä vain Polkadot kryptovaluuttaa, koska näen siinä hyvän riski/tuotto-suhteen.

Tässä on ensimmäinen videoni, jos kiinnostaa. Se ei ole täydellinen, mutta tärkeintä on aloittaminen.

42 tykkäystä

Tein nyt taas pikkuisen analyysia salkustani, hahmottelin toimiala- ja maajakaumaa (osakesalkulle, käteinen ei ole mukana tässä). Sain tällaisia lukuja:

image

image

Toimialoihin olen lisännyt “monialan”, koska Berkshire ei suoraan istu mihinkään toimialaan.

Nyt alkaa olla hiukan ajatuksia hajautuksen suhteen, niin maantiede- kuin (etenkin) toimialahajautuksen suhteen. Alustavasti olen pohtinut että säädän hajautusta osaksi rahastoilla, osaksi suorilla osakesijoituksilla, tapauskohtaisesti järkevyyden mukaan.

Valinnanvaraa on aivan liikaa nykyään, tulee helposti analysis paralysis -ilmiö, eli että loputtomasta tarjonnasta on vaikea valita sopivia sijoituskohteita.

8 tykkäystä

Mandatumin salkku lyhyillä yhtiöesittelyillä. Tänne on tarkoitus keräillä ulkomaisia yhtiöitä (pääosin small-cappeja) ja Nordnetin salkkua painottaa jatkossa Suomeen, Ruotsiin, ETF:iin sekä rahastoihin, jotta Superluotto pysyisi kultatasolla sitten kun sille on käyttöä.

:australia: Emeco Holdings Ltd. tarjoaa raskaan maansiirtokaluston vuokrausratkaisuja ja huoltopalveluja kaivosyhtiöille ja urakoitsijoille Australiassa. Heidän palveluihinsa kuuluu muun muassa kuorma-autojen, kaivinkoneiden ja puskutraktoreiden vuokraus sekä koneiden ja osien kunnostus.

:australia: Vysarn Ltd. tarjoaa kattavia vedenhallinta- ja infrastruktuuripalveluita erityisesti kaivos-, teollisuus- ja kunnallissektoreille. Yhtiö on laajentanut toimintaansa tarjoamalla entistä monipuolisempia ratkaisuja, kuten vedenjakelu-, poraus- ja kunnossapitopalveluita.

:australia: LaserBond Ltd. on erikoistunut pintojen korjaus- ja suojausteknologioihin, erityisesti laserpinnoitustekniikoihin teollisuuden komponenttien eliniän pidentämiseksi.​

:belgium: Melexis on puolijohdeyritys, joka suunnittelee ja valmistaa antureita ja mikropiirejä pääasiassa autoteollisuudelle.

:us: United-Guardian Inc. kehittää ja valmistaa erikoiskemikaaleja muun muassa kosmetiikka-, lääke- ja teollisuusalalle.​

:canada: BluMetric Environmental Inc. on ympäristöalan yritys, joka tarjoaa ratkaisuja vedenkäsittelyyn, ympäristökonsultointiin ja jätehuoltoon.​

:canada: Evertz Technologies Ltd. tarjoaa laitteisto- ja ohjelmistoratkaisuja digitaaliseen mediaan ja lähetystoimintaan.​

:canada: Renoworks Software Inc. tarjoaa visualisointiohjelmistoja rakennus- ja remontointialalle, auttaen asiakkaita suunnittelemaan ja visualisoimaan projektejaan.​

:canada: BioSyent Inc. lääkeyhtiö, joka keskittyy innovatiivisten ja erikoistuneiden lääkkeiden sekä terveydenhuollon tuotteiden kehittämiseen ja markkinointiin.

32 tykkäystä

Vähän mietteitä sijoituksistani. Viimevuonna (2024) siivosin salkkuni aika perusteellisesti, myin ikuiset lupaukset pois ja myös voitollisia osakkeita, jotka olivat nousseet mukavasti, mutta mörniminen oli jatkunut jo kauan. Omistamistani kasvuyhtiöistä on Incap ja Revenion olleet hyviä, onnistuin myymään ne oikeansuuntaisesti ajoissa, muut ostot kasvuyhtiöissä, ovat olleet surkeita, enkä tule niitä enää tulevaisuudessa ostamaan, ei taidot riitä niitä arvioimaan.
Nyt AOT:n kaikki sijoitukset ovat voitollisia, OST:n Consti on ainoa tappiollinen osake (n.-10%).
Viime vuoden “siivouksen” jälkeen myyntien saldo oli hiukan voitollinen (+1000 euroa).Edellisinä vuosina olen kotiuttanut myös voittoja pienen eläkkeen jatkeeksi.
Eli olen palannut perinteisemmälle sijoitusuralle, hajautus, ulkomaille etupäässä sijoitusrahastojen kautta, yritysten vakavaraisuus, osingonmaksukyky jne…

14 tykkäystä

Olen sijoittanut nykyisellä ajatuksella nyt lähemmäs 10 vuotta. Uskaltaisin väittää olevani pitkäaikainen sijoittaja, en tee muutoksia muuttamisen ilosta. Salkusta 80% on ollut muuttumattomana ainakin 8 vuotta ja siihen päälle on lisätty vaihtelevalla menestyksellä muuta ja välillä myyty. Pääomistusten suhteen oli alusta lähtien ideana välttää poliittista riskiä, koska sitä on mahdotonta ennakoida aikajänteellä, millä ajattelen sijoituksia. Tässä on sattunut kaikennäköistä sillä aikaa. Pahin pandemia sataan vuoteen, melkein unohdin reagoida tapahtuneeseen osakemarkkinoilla. Se kuoppa meni ohi niin nopeasti. Laajamittainen sota Euroopassa 80 vuoden tauon jälkeen. Ei aiheuttanut tarvetta tehdä mitään myyntejä silloisilla omistuksilla. Sitten tuli tämä sirkus tammikuussa enkä ole sen jälkeen tuntenut oloani enää mukavaksi. Hälytyskellot takaraivossa alkoivat varoittamaan hiljaisista signaaleista.

Vähitellen rahastoja ja ETF:iä lähti myyntiin. Kaikki vähintään 40% jenkkifirmoja sisältävät tapaukset riskin vähentämiseksi. Accenture ja Adobe myös, jämiä entisistä suuremmista omistuksista. Lisäksi lopetin edellä mainittujen rahastojen sekä kaikkien jenkkiosakkeiden ostot. Näiden tilalle ostin mausteeksi prosentin verran harvinaisten metallien ETF:ää.

Laskin tänään salkun yhtiöiden liikevaihdon syntypaikan, n. 35% tulee USA:sta. Ei onneksi sen korkeampi luku, ihan sopiva. En haluaisi myydä Visaa tai Reveniota, ellei ole aivan pakko. Kumpikaan ei ole esillä uutisissa ja todennäköisyys joutua poliitikkojen (minkään puolueen) tai suuren yleisön intohimojen kohteeksi on pieni.

Määräaikaistilit, seuraavan parin vuoden säästöt ja osingot tulevat todennäköisesti menemään Atlas Copcon ostoihin riippuen vähän minkälaista myrskyä osakemarkkinoilla on tulossa. Sen kyydissä voi nukkua yöt rauhassa riippumatta somen sekoiluista.

41 tykkäystä

3,5 vuotta sijotettu. Tässä salkku tällä hetkellä.

Enento :finland: 35,85% Salkun isoin paino ja pysyy isoimpana. Uskon että ostotarjous tulee koko yrityksestä.
Investor AB :sweden: 17,17% Salkussa ei ole rahastoja joten tämä toimii erittäin hyvänä " rahastona"
Optomed :finland: 11,91% Tämä vuosi erittäin tärkeä,tulos tai ulos keissi.
Faron :finland: 11,52% Tärkeä vuosi. Partneridiili tai ostotarjous koko yrityksestä.
Neste :finland:7,68% Virheostos. Pitkään salkkuun…
Ethereum 6,87%
XRP 4,2%
Tecnotree :finland: 3,22% Salkuin isoin fiasko. Tämä on salkussa niin kauan kun yritys ostetaan pörssistä pois.
Unusual Machines :us: 1,57% Mielenkiintonen amerikkalainen drooni firma. Kasvu yhtiö jolla iso potentiaali. Trumpin poika omistaa osakkeita ja on mukana yhtiön toiminnassa. Se on joko positiivinen asia tai negatiivinen…

Salkun koko 28 000e
Rahastoja pitäisi lisätä jatkossa…

28 tykkäystä

Miksi pitäytyä virheissä? Itsekin istuin Nesteen kyydissä aivan liian pitkään, mutta vaihdoin sen sitten viimein parempiin ratsuihin kuukausi pari sitten(?), ja jotka jo nyt tuottivat osan tappioista takaisin, ja jotka tuottavat myös jatkossa oman arvion mukaan paremmin.

16 tykkäystä

Viimeinenkin salkkuyhtiö on julkaissut kvartaaliraporttinsa ja on taas aika kurkistaa salkkuun :face_with_monocle:. Tämä siirtymäjakso Puuilon ja Admicomin raporttien välillä on hiuksen hieno, mutta hyvä hetki reflektoida edellistä kvartaalia.

Salkunrakennus on jatkunut, taisin viime kvartaaliraportissa kirjoittaa, kuinka mielenkiintoni on monen asian summana siirtynyt kotimaisista yhtiöistä kohti kansainvälisiä yhtiöitä. Olen näköjään haluamatta kontraaja, koska Hesuli on ollut vahvassa vedossa alkuvuoden ja muut markkinat…noh eivät ole kehittyneet yhtä vahvasti :joy:. Kun lähdin myymään merkittävää osaa Suomi sijoituksista viime vuonna otin tietoisen riskin, että myyn halpoja firmoja ja ostan kalliita yhtiöitä. Tämä tuntui typerältä, mutta olen huomannut, että joskus juuri se hieman epämukava tunne tuottaa hyviä tuloksia pitkällä aikavälillä. Tämä on toki täysin subjektiivista, mutta esimerkiksi minulle on aiemmin tuonut hyvää tunnetta ostaa putoavia puukkoja, koska saan jotain halvemmalla kuin aikaisemmin. Lifcon osto 200 SEKin hintaan tuntui puolestaan tosi pahalta koska hinta tuntui kalliilta. Jos saisin uudestaan saman mahdollisuuden ostaisin kaksin käsin. Ehkä siksi yritän vastustaa tätä hyvänolon tunnetta, jota puukkojen osto tuottaa minulle.

Putoavat puukot ovat toki hankala aihe, koska kaikki riippuu omasta sijoitushorisontista, jos luottosi yhtiöön säilyy ja pystyt istumaan käsilläsi läpi vuoristoradan, saatat pitkällä ajalla tehdä hyvät kaupat. Mutta lyhyellä ajalla edessä on todennäköisesti vain tuskaa ja pahaa oloa. En ole varma kestänkö tätä tunnetta. Putoava puukko on usein myös signaali siitä, ettei markkina luota yhtiön tulevaisuuteen. Sen verran olen oppinut nöyryyttä aikaisemmista virheistä, että markkina on usein oikeassa. Jos kontraa ja ostaa puukkoa, pitää olla vahva ymmärrys siitä mitä markkina ymmärtäisi yhtiön kohdalla väärin. Ostaminen sillä perusteella että ”markkina on tyhmä” johtaa minun kokemukseni mukaan huonoihin tuloksiin. Näin ollen olen alkanut välttämään sellaisia ostoja, jotka tuntuvat intuitiivisesti hyvältä. Toisaalta olen keskittynyt niihin jotka ensi näkemällä tuntuvat vähän epämiellyttäviltä, koska hinta voi olla vähän kireä. ”You pay peanuts, you get monkeys” on ollut useasti ajatuksissa. Katsotaan mihin tämä johtaa.

Reversal to the mean on tosiaan tunnettu tapahtuma markkinalla ja näemmä sellainen on tapahtumaisilla, Hesuli vs. Nasuli. Mietin kuitenkin mitä tämä tarkoittaa pitkässä juoksussa. Vahvan kilpailuedun yhtiöt ovat edelleen harvassa kotipörssissämme ja monet näistä ovat ikävä kyllä jenkkeissä. Se, että pääomat virtaa takaisin Eurooppaan ei muuta tätä realiteettia, vaan rotaatio muuttaa valuaatioita.
Viime vuonna kun halusin tehdä muutosta salkkuuni, niin taustalla oli ajatus nostaa salkkuyhtiöiden laatua ja ikävä kyllä en kyennyt löytämään 25 yhtiötä suomesta, jotka täyttäisivät kriteerini. Siksi katse oli suunnattava kansainvälisille markkinoille. Ulkomaisten yhtiöiden tutkiminen on ollut silmiä avaavaa, koska kansainväliset pörssit tarjoavat yhtiöitä, joilla on aivan huimia bisnesmalleja. Päättömästi näitäkään ei mielestäni saisi ostaa, mutta mielestäni se kertoo jotain, että tietyt yhtiöt tekevät aktiivisesti työtä sen eteen että he yrittävät luoda kuvaa kovasta kilpailusta omalla markkinallaan, jotta ei joutuisi viranomaisten syyniin liian vahvasta kilpailuedusta. Samanaikaisesti keskinkertaiset yhtiöt yrittävät kaikkensa, jotta ne näyttäisivät niin hyvältä kuin mahdollista sijoittajien silmissä.

Salkku

Jos salkkuni olisi yksi yhtiö, sen liikevaihto olisi viimeisen viiden vuoden aikana kasvanut 13,2% CAGR. Menneeltä vuodelta: bruttokate 66,5%, EBIT 35,4% ROIC 24,4%. EPS kasvanut 16,2% CAGR edellisen viiden vuoden aikana. Näiden lukujen osalta olen tyytyväinen. Taaksepäin katsottuna yhtiöilläni on keskimäärin kilpailuetu, joka on tuottanut vahvaa pääomantuottoa. Toki, jotta minä pääsen hyötymään tästä, on tulevien investointien tuotettava yhtä hyvin ja kilpailuetujen on pysyttävä vahvoina. Muuten pääsen todistamaan laadusta → roskaksi efektiä, joka tekee pahaa jälkeä salkussa.
Arvostus on kireähkö, NTM P/E 27 ja NTM FCF 3,6%, mutta usean yhtiön kohdalla P/E:n tuijottaminen ei ole eriytyisen mielekästä, esimerkiksi Dynavoxin eps on kolminkertaistunut neljässä vuodessa.

Salkussa on seuraavat yhtiöt, suurimmasta omistuksesta pienimpään:
Investor B, Admicom, Marimekko, Nordea, Revenio, Puuilo, MSCI, Mastercard, Alphabet, Harvia, Chemometec, Visa, Medistim, Dynavox, Copart, Fortnox, Lifco, Vaisala, Berkshire Hathaway, Idexx, Medpace, Moody´s ja Shopify.

Yhteensä 23 yhtiötä, kahdelle olisi vielä tilaa ja seurantalistalla on kuusi yhtiötä.
Merkittäviä suomalaisia positioita on edelleen jäljellä salkussa, koska meiltä löytyy täältä härmästä valikoitu ryhmä minua kiinnostavia yhtiötä. Muutama poikkeus löytyy myös salkusta, jotka eivät ihan sovi maalaamaani strategiaan. Nordea on hieno yhtiö, mutta pankkialalla on vaikeaa löytää kilpailuetua. Arvostan kuitenkin Nordean maksamaa osinkoa ja yhtiössä on tehty erinomaista työtä viime vuosina. Investor Ab on toinen yhtiö jonka kilpailuetu ei ehkä ole vahvimmasta päästä, vaan muodostuu yhtiön kyvystä allokoida pääomia. Nostan kuitenkin seuraavan kuvan Investorin 2024 vuosiraportista.

image

Yhtiön osake on 20 vuoden ajan tuottanut 17,3% p.a. Voin nyt jo todeta, että jos olisin rationaalinen sijoittaja, luopuisin yhtiöpoiminnasta ja ostaisin vain Investoria. Tulen tuskin koskaan voittamaan tuota track-recordia. Tämän vuoksi yhtiö on kuitenkin suurin positioni.

Muiden yhtiöiden osalta uskon, että pitkällä ajalla nämä pystyvät kasvamaan korkeampiin arvostuksiinsa ja luomaan arvoa minulle. En usko että olen poikkeuksellisen taitava osakepoimija ja sen vuoksi salkkuyhtiöitä on näinkin paljon. Jotkut yhtiöt eivät tule menestymään odotetulla tavalla, joistain yhtiöistä olen todennäköisesti maksanut liikaa ja joissain viranomaiset saattavat puuttua tai hajottaa yhtiön. Siksi mielestäni on hyvä pitää tarpeeksi iso määrä yhtiöitä salkussa.

Kansainvälinen hajautus on parantunut vanhasta 100% Finland tilanteesta. Uskon edelleen, että sijoittajana paras kilpailuetuni on pohjoismaisissa pienyhtiöissä ja siksi niiden paino salkussa on suuri. Toisaalta minua kiehtoo vahvan kilpailuedun yhtiöt kuten Copart. Näin ollen olen tullut tulokseen, että nämä tyylit ja kiinnostukseni kohteet kannattaa yhdistää.

Lopuksi haluan nostaa esille muutaman valopilkun salkusta. Nimittäin monille tutun Marimekon ja vähemmän tutun norjalaisen Medistimin.

Marimekosta sen verran, että olen odottanut käännettä Home-kategoriassa, koska sillä on merkittävä vaikutus yhtiön liikevaihtoon. Nyt omissa papereissani näyttäisi siltä, että tämä tuotelinja kasvoi vuositasolla ensimmäisen kerran kolmeen vuoteen, pienen korona krapuloinnin jälkeen.

Yhtiö jatkaa myös panostuksia oikeaa suuntaan. Viime vuoden aikana nettona avattiin 2 uutta liikettä Aasiaan. Tavoite ensi vuodelle on avata 10-15 uutta liikettä, joista iso osa kohdistuu Aasiaan, tuntuu siis merkittävältä lisältä.

Medistim on norjalainen med-tech yhtiö. Yhtiöllä on vahva asema niché markkinassa. Yhtiö valmistaa veren virtauksen mittauslaitteita ja verisuonten kuvantamislaitteita sydän ja verisuoni leikkauksiin. Yhtiöllä on noin 37% markkinaosuus. Kilpailijoilla 8%. 55% leikkauksista suoritetaan edelleen mittaamalla verenvirtausta manuaalisesti, siis näppi tuntumalla. Yhtiöllä on pääsääntöisesti kahden tyyppistä liikevaihtoa, laitteet ja toistuva myynti antureista. Toistuvan myynnin osuus oli vuonna 2024 n. 73%. Laitteiden antureita voi käyttää tyypistä riippuen noin 50 tai 100 kertaa minkä jälkeen ne on vaihdettava. Toistuva liiketoiminta kuulostaa toki hienolta, mutta korkea osuus voi myös indikoida sitä, että laitteita ei myydä riittävästi. Jokainen myyty laite kasvattaa toki potentiaalista anturi myyntiä. Yhtiö on ollut erittäin kannattava ja kasvanut tasaisesti, mutta viime vuosina kannattavuustaso on hiipunut huippuvuosista. Yhtiö on investoinut uusiin tuotteisiin ja kasvattanut organisaatiota tukemaan suoramyyntiä. Tämä on näkynyt kustannuksien nousuna, mutta ei vielä tuloksessa. Markkina on kuitenkin osoittanut pieniä elpymisen merkkejä korkeamman katteen tuotteille ja lisäksi yhtiön uusin laiteversio on valmis myytäväksi. Myös tiettyjä tehostamistoimenpiteitä on suoritettu. Tämä oli ilahduttavaa huomata viime kvartaalilla. Olenko minä nyt sitten varma käänteestä? En todellakaan, tämä voi olla vain yksi hitusen parempi kvartaali monen heikkenevän jälkeen. Joka tapauksessa positiivisia signaaleja on saatu kun EBIT% parani Q4-24 vs Q4-23. On siis mielenkiintoista jatkaa yhtiön omistamista ja katsotaan jatkuuko kannattavuuden parantuminen ensi kvartaalilla.

Kuten näemme on yhtiö jatkanut kasvua ja bruttokate huitelee jatkuvasti lähellä 80%. Mutta kustannukset ovat kasvaneet liikevaihtoa nopeammin mikä on johtanut että liikevoitto marginaali on laskenut ikävästi viime vuosina. FY tasolla kannattavuus edelleen vahvassa lasku trendissä.

Olisin voinut höpistä pidempäänkin, mutta ehkä salkkukatsaus on hyvä lopettaa tähän :slight_smile: . Tarkoitus on jatkaa yhtiöiden metsästämistä myös vuonna 2025. Toivon kovasti, että IPO ikkunan avautuminen toisi kotipörssiin lisää mielenkiintoisia yhtiöitä. Markkinoiden turbulenssi antaa kuitenkin mahdollisuuden ostaa poikkeuksellisen mielenkiintoisia yhtiöitä kansainvälisesti.
Mukavaa kevättä kaikille! :slight_smile:

54 tykkäystä
Yhtiö Osuus
Fairfax Financial 28,6 %
Valeura Energy 18,4 %
Secure Waste Infrastructure 8,5 %
AerCap 7,9 %
International General Insurance 6,6 %
NewtekOne 3,9 %
Philip Morris 2,4 %
Investor B 1,8 %
Exor 1,7 %
- -
Käteinen 20,0 %
Yhteensä 100,0 %

YTD +1,59 %

Q1/2025 on melko lailla kirjoissa ja kansissa. Meno on ollut melko kaksijakoista: firmojen operatiivinen toiminta on ollut kautta linjan erinomaista ja kurssikehityskin vähintään mukiinmenevää, mutta valuutat ovat tehneet pahaa jälkeä kummankin dollarivaluutan heikentyessä euroa vastaan. Lisäksi menoa ei varsinaisesti ole helpottanut jenkkilän aavistuksen ailahteleva poliittinen ilmapiiri, mutta tämä tuskin tulee kellekään yllätyksenä. Olen ihan tyytyväinen tähänastiseen tulokseen, mutta lisätuottoja pitäisi saavuttaa loppuvuonna.

Myynnit, Q1:

- Linamar/Nelnet: ulkoilevat salkusta toistaiseksi, sillä 1) edellisen raportin jälkeen oli realisoitavaa, ja 2) jenkkihallinnon tekemiset osuvat aivan liian lähelle näiden firmojen alarivejä, jotta näitä holdaisi rauhallisin mielin. Nelnetin Q4 oli jo parempi kuin aivan umpisurkea Q3, joten tuo voisi salkkuun palatakin sopivammalla ajalla. Linamar sylkee ulos aivan tajutonta vapaata kassavirtaa ja treidaa kiinteän tasearvon paikkeilla, joten jos tariffipaniikki iskee osakkeen vielä nykytasoilta alemmas, niin riski-tuottosuhde alkaa kallistua naurettavan puolelle.

- Converge: Tästä postailin muualla foorumilla, joten mainittakoon myös kvartaalin mukava yllätys. Tammikuussa ostamani melko keskinkertainen IT-palvelufirma ostettiin kuukautta myöhemmin 55 %:n preemiolla pois pörssistä, ja vaikka ostohinta jäi maltilliseksi, niin hyväksyn pikavoittoni ja jatkan etsintöjä.

Lyhyet kommentit salkkuyhtiöistä:

Fairfax: Q4 oli väkivahva, ja kasvupalaset ovat yhä kohdallaan. Treidaa noin 8x 2025e tuloksen ja on parhaiten johdettu salkkuyhtiöni, joten lisäsin Q1:n aikana dipistä.

Valeura: Heilunut Brent-öljyn liikkeiden mukana, mutta takaisinostot ja positiiviset reserviraportit ovat kohottaneet kurssia mukavasti. Q1:n lopulla taseesta löytynee nettokäteistä puolet yhtiön arvostuksesta. Firman julkilausuma osakekohtainen NAV lähentelee 14 CAD:a, kurssin ollessa 8,4:n tasoilla. Kasvatin positiota alkuvuodesta, nyt aletaan liikkua kokoluokan puolesta jo ylärajoilla.

Secure: Pieni lisäys tehty edelliseen verrattuna, mutta muuten ei juuri mitään uutta Albertan auringon alla. Buybackeja tehdään pää märkänä, ja metallinkierrätysbisnekseen löytyi uutta ostettavaa. Vaikuttaa yhä laatufirmalta, mutta ei saa sitä vastaavaa arvostusta.

AerCap: AerCapista keskustellessa on edettävä pääoman allokointi edellä, joten sanotaan se tärkein: Q4:llä yhtiö myi lentokoneitaan 2,6x kirja-arvolla, ja osti tuotoilla omaa osakettaan 1,1x kirja-arvolla. Gus Kelly, hyvät naiset ja herrat. AerCap varoitteli myös kvartaalin aikana, että tariffit tulevat sotkemaan jo ennestään sekaisin olevia lentokoneiden tuotantoketjuja yhä entisestään, joten AerCapin kultakausi näyttäisi jatkuvan. Lisäsin Q1:llä kahdesti, arvostustaso on hiukan reilu 7x 2025e EPS.

IGIC: Ei toimenpiteitä. Q4 sujui kuin tanssi, vaikkei kasvua juuri nähtykään. 20+ prosentin ROE:lla konservatiivisesti operoivaa vakuuttajaa ei mun mielestä pitäisi saada ostettua 8x EPS:llä, mutta ehkä se on vain oma mielipiteeni.

NewtekOne: Testissä tänään: finanssialan monialafirma, joka pyörittää pankkia ja pyrkii tienaamaan jotakuinkin kaikilla muilla tavoilla paitsi korkotuloilla. Oudolta kuulostaa, mutta helvetin tuottavaa bisnestä tuo on (~25% ROE, 50% ROTCE).

Joo. En suosittele peesaamaan tämän kanssa, ja totta puhuen nämäkin pennoset pitäisi luultavasti laittaa IGICiin tai Fairfaxiin. Mutta otan tässä panoksen siihen, että asiansa osaavalta vaikuttava johtoryhmä saa kasvatettua pankkibisneksen kokoluokkaan, jossa korkotuloista muodostuu ihan oikea tukijalka lainamyynnin ja maksuliikenteen pyörittämisen ohelle. Jos tuohon päästään, niin potentiaalia on melko kovaan nousuun (nyt 2025e P/E 5,5x). Jos tämä ei toimi, niin pääomaa tuhoutuu luultavasti aika huolella.

Philip Morris: Ei toimenpiteitä. Nikotiini maistuu kansalle, ja pieni positio paisuu paisumistaan.

Investor AB: Ei toimenpiteitä.

Exor: Pitkän odottelun jälkeen sain tätä ostettua pienen avauksen salkkuun, kun yhtiö ilmoitti myyvänsä Ferraria rahoittaakseen uusia sijoituksia sekä mukavankokoisen buyback-ohjelman. Vaikka Ferrarin myynti kuulostaa mielenvikaiselta, niin pääoman allokoinnin näkökulmasta tuo on erinomainen veto: portfolion suurta ja ylihintaista firmaa pois, ja tuotoilla tilalle jotain kannattavampaa (esim. 50 % substanssialennuksella treidaavaa omaa osaketta).

Positio on tarkoituksella pieni, sillä haluan jättää tämän Investorin viereen hautumaan pitkäksi toviksi, mutta en näe mahdottomana kunnon “sijoitus”-position ottamista myöhemmin.

Kesälaitumilla sitten seuraavaa katsausta. Toivottavasti markkinaympäristö on silloin vähän tasaisempi.

43 tykkäystä

Hämmentävän uniikki portfolio. Saako kysyä mistä olet saanut ideat näihin ja kauanko olet sijoittanut?

Kävin noista useamman läpi Seeking Alphan kautta. Aika vaikuttavia tuottokäyriä, respect!

Salkussa ei osakkeita. Kryptoja n. 3% varoista, mutta niitä ei kuvaajassa. Salkku tuottanut hyvin ja jos indeksit jatkavat laskuaan, niin varmaankin myyn korkoja ja siirrän lisää rahaa indekseihin. Itse odotan, että S&P500 tekee uudet pohjat vielä lähikuukausien aikana, ellei Trump yllättäisi ja alkaisi tekemään sellaisia päätöksiä, joiden pysyvyyteen voi luottaa.

13 tykkäystä

Nykyisellä tavallani sijoittaa olen mennyt parisen vuotta. Ideoita on haalittu lähinnä Fintwitteristä ja Substack-kirjoituksista, joskin esim. sijoitusyhtiöiden kanssa alkuperäinen tutustuminen on tehty jo useita vuosia sitten.

1 tykkäys

Kvartaalikatsaus on perinteisesti helpoin aloittaa salkun nykyisillä omistuksilla. Kun huomioidaan piipussa olevat osingot 3730€ - verot niin sijoitusaste on 201%.

27 tykkäystä

Onhan näitä sijoituksia, varmaan liikaakin. Yhteensä 54kpl. Tarkoitus on karsia jossain vaiheessa ja yhdistää positioita, mutta tällä hetkellä on niin levoton tuo markkina eikä ole intoa myydä tappiolla. Mutta esim Besi:n haluaisin myydä ja sijoittaa ne rahat suoraan VanEck Semiconductor ETF:n, mutta nyt on vähän huono hetki. Tuottoa on kvartaalista saatu n. 7% joka on mielestäni ihan hyvin, suurin osa tuli aktiivisesta kaupanteosta ja myymisestä.

• OP-Pohjoismaat Indeksi A
  • OP-Maailma Indeksi
  • iShares Automation & Robotics ETF
  • iShares Ageing Population ETF
  • 2G Energy AG
  • Akzo Nobel N.V.
  • Alma Media Oyj
  • Amazon.com, Inc.
  • Future of Defence ETF
  • Bird Construction Inc.
  • BE Semiconductor Industries N.V.
  • Biohit Oyj
  • iShares V PLC - iShares S&P U.S. Banks ETF
  • Invesco CoinShares Global Blockchain ETF
  • Cargotec Corporation
  • Cibus Nordic Real Estate AB (publ)
  • Cargojet Inc.
  • Concejo AB (publ)
  • VanEck Crypto& Blockchain Innovators ETF
  • Deutsche Beteiligungs AG
  • VanEck Video Gaming and eSports ETF
  • Fugro N.V.
  • VanEck Gold Miners UCITS ETF
  • Genfit S.A.
  • Gofore Oyj
  • Global X Video Games & Esports ETF
  • Heidelberger Druckmaschinen Aktiengesellschaft
  • iShares MSCI China UCITS ETF
  • iShares Electric Vehicles and Driving Technology ETF
  • iShares Core MSCI EM IMI ETF
  • JDE Peet’s N.V.
  • VanEck Space Innovators ETF
  • Kemira Oyj
  • iShares Digital Security ETF
  • Amundi MSCI EMU Small Cap ESG Broad Transition ETF
  • Magellan Aerospace Corporation
  • Novo Nordisk A/S
  • VanEck Uranium and Nuclear Technologies ETF
  • OSE Immunotherapeutics SA
  • Peugeot Invest SA
  • Pembina Pipeline Corporation
  • Semapa - Sociedade de Investimento e Gestão, SGPS, S.A.
  • Softronic AB (publ)
  • SPDR S&P US Dividend Aristocrats ETF
  • Stellantis N.V.
  • Suncor Energy Inc.
  • Tubos Reunidos, S.A.
  • Vanguard FTSE 250 ETF
  • Veren Inc.
  • VanEck Semiconductor ETF
  • Wetteri Oyj
  • WisdomTree Cloud Computing ETF
  • Xtrackers Artificial Intelligence &Big Data ETF
  • Xtrackers Nikkei 225

TOP3 parhaat sijoitukset ovat Magellan Aerospace Corporation, JDE Peet’s N.V ja Veren Inc.
TOP3 huonoimmat sijoitukset ovat Stellantis N.V, VanEck Crypto& Blockchain Innovators ETF ja BE Semiconductor Industries N.V.

Seuraavan kvartaalin tavoite voisi olla yhdistää positioita ja pienentää sijoitusten määrää, esim. 40kpl voisi olla hyvä tavoite.

8 tykkäystä

Pikainen 2025 Q1 salkkupäivitys.

Evolution gaming 10.0 %
Qt 5.5 %
Svenska Handelsbanken 5.3 %
Puuilo 5.0 %
Revenio 5.0 %
Tractor Supply 4.2 %
Talenom 4.0 %
Gofore 3.7%
Sampo 3.6 %
Harvia 3.3 %
Nokian Renkaat 2.7 %
Tieto 2.4 %
Sandvik 2.1 %
Berkshire Hathaway 1.6 %
Fastenal 1.0 %
Vaisala 0.6%
ADP 0.4 %
Graco 0.4 %
Atlas Copco 0.3%
Nordea 0.3 %

Käteinen/korkosijoitukset 16.2%.

Rahastoja ja ETF:iä (Seligson, Pyn Elite, Splitan, EUNL, EUNK, IUSN, Seligson & Co OMX Helsinki 25) 19.7%
Uudet sijoituksen salkuuun: Vaisala, Atlas Copco
Lisäykset: Evo, Qt (lisäys ennen hyvää osaria)
Myyty pois: eQ
Kevennykset: Tieto, Qt (osarin jälkeen)
Lyhyet veivit tappiolla: Nokian Renkaat

Salkun käteis/korkopositio on päässyt hieman kasvamaan. Käteisen osuus on tällä hetkellä liian suuri. Laadukkaita yhtiöitä pyrin ostelemaan lisää hinnan ollessa sopiva.

Viimeisen kvartaalin aikana ostin vihdoin ja viimein Vaisalaa pienen position. Olisihan sitä ollut aiemmin huomattavasti edullisemmin tarjolla, mutta ostonapin painaminen on vaan jäänyt tekemättä. Yhtiö on kuitenkin sen verran laadukas, että uskalsin lopulta hypätä kelkkaan näilläkin hinnoilla. Samoin Atlas Copco on ollut laadukkaana yhtiönä pidempään seurantalistoilla. Kurssilaskun seurauksena se löysi tiensä myös salkkuuni.

eQ:n päädyin myymään pois salkustani hieman nopeutetussa aikataulussa. Aikataulu tosin olisi voinut olla nopeampi, jolloin olisin säästynyt pienemmillä luovutustappiolla. Yhtiön omistajarakenne ei vaan ole mieleeni joten sillä ei ole paikkaa salkussani.

Vaikka yhtiöiden määrä salkussani kasvoi yhdellä, tarkoitukseni on pienentää vähitellen lukumäärää lisäten samalla keskimääräistä laatua. Hajautusta lisään samanaikaisesti ETF:ien ja passiivisten rahastojen osuutta kasvattamalla. Kuukausisäästöt rahastoihin/ETF:iin tulevat siis jatkumaan.

Pahiten tulilinjalla salkkuyhtiöistäni tällä hetkellä ovat Tieto, Talenom ja Nokian Renkaat. Tiedon kompurointia olen seurannut jo riittävän kauan eikä se ole riittävän laadukas salkkuuni. Nokian Renkaiden erikoistinanne sai hieman jatkoaikaa. Yhtiö ei ole ollut alkujaankaan pitkässä salkussa, joten sen saa lähteä, kun aika on sopiva. Tietoa ja Nokian renkaita omistan jatkossa Suomi-ETF:n kautta. Talenomin toimintaa seuraan tämän vuoden aikaan suurella mielenkiinnolla. Jos selkeää käännettä ei tule vuoden 2025 aikana, yhtiö lentää hyvin todennäköisesti ulos salkustani.

Laitetaan vielä tänne muistiin, että Indereksen sivuilta laskettu Indereksen seuraamien suomalaisten yhtiöiden P/B 2025 mediaani on 1.68 (P/B 2026 mediaani 1.63), osta-suosituksia Indereksellä on 19 kpl ja myy 12 kpl. CNN:n Fear & Greed index oli kvartaalin vaihtuessa 19 (Extreme Fear). Indereksen osta-suosituksien lukumäärä on lähtenyt kuluneen kvartaalin kuitenkin jälleen laskuun 24 → 14 → 10 → 25 → 19. Pitkäaikaisena sijoittajana tulkitsen lisää ja vähennä suositukset jossain määrin pidä suosituksena.

11 tykkäystä

Salkussa poikkeustilanne. Paypalin paino nostettu laskun myötä 35 prosenttiin. Vielä viime viikolla se oli 15. Joskus tekee mieli ottaa riskiä - yleensä siitä saanut maksaa hintaa.

Elabsia lisätty hiljalleen. Evo tuli juuri takaisin salkkuun.

Tämän Nordean salkun lisäksi löytyy vielä 15% siivu salkusta phoebus rahastoa joka tuota tasaa.

edit. eilen 2.4. lurahti housuun viimeisillä kauppaminuuteilla ja myin paypalista reilu 30% veks. Nyt kun kattoo mihin pörssit lähdössä ni ois ehkä kannattanut myydä enemmänkin.

7 tykkäystä

Tämä katsaus kattaa vuoden 2025 ensimmäisen vuosineljänneksen. En ole siirtymässä kvartaaliraportointiin, vaan seuraava tulee puolen vuoden päästä syksyllä. Salkun koko on reilut 24 tuhatta euroa. Tästä pääsee suoraa loppuun.

Ostot ja myynnit Q1 aikana

Ostot:

Osakkeet:

• Puuilo
  • NoHo Partners
  • Tokmanni

Osakeannit:

• Nokian Panimo
  • GRK

Rahastot:

• Phoebus
  • Tropico LatAm
  • LähiTapiola USA ilmastoindeksi

ETF:

• Xtrackers MSCI Taiwan UCITS ETF
  • Invesco S&P SmallCap 600 UCITS ETF

Osuuskunnat:

• Metsäliitto

Korot:

• Seligsonin Euro Corporate Bond

Myynnit:

Osakkeet:

• Tesla kokonaan pois
  • Titanium kokonaan pois

Rahastot:

• Nordnet Norja-indeksi

Salkku:

Salkun kehitys:

Kuvaan salkun kehitystä viikkopylväinä euroina.

Vaaleansininen on sijoituksen määrä. Kumulatiivinen tuotto näkyy vihreänä. Kun pylväs lähtee punaisena, salkku oli kokonaisuudessa tappiolla.

Strateginen tarkastelu

Osakkeiden maantieteellinen hajautus ja omaisuusluokat:
alueet
Suomen vaaleansininen on osuuskuntien ja listaamattomien yhtiöiden osuus.

Allokaatio:
Osakkeet 33 %
Rahastot 40 %
Listaamattomat yritykset 5 %
Osuuskunnat 18 %
Korot 4 %
Salkussa ei ole käteistä.

Allokaation kehitys

Salkkuni allokaation palautusarvot uusina sijoituksina 2025 lopun tavoite:
Suojan lisäys 2175 euroa
Osakkeiden vähennys 4428 euroa

Likvidoimisprosentti 77 %
Jätän likvidoimisprosentin ulkopuolelle vaikeasti tai hitaasti likvidoitavat kohteet:
-Osuuskuntien tuotto-osuudet
-Listaamattomat yhtiöt

Osinkoa maksavat yhtiöt 73 %
Tässä on mukana listatut ja listaamattomat osakkeet, jotka maksavat osinkoa.

Suojaamattomuusarvo 8,57 %
Tämä arvo on toteutuneen salkun koon ja suojan laskentaan käytettävän tavoitearvon välinen erotus prosentteina.

Uudet sijoitukset ja lunastukset vuonna 2025
uudetsijoitukset

Osakkeet

Tesla ja sijoittaminen Yhdysvaltoihin

En ota foorumilla mitään näkemystä politiikkaan. Katsoin, että ennustin Suomen hallituspohjankin väärin. Totean vain, että minulla ei ole mitään taitoa käsitellä Yhdysvaltojen politiikkaa. Teslan osake kuitenkin politisoitui voimakkaasti Elon Muskin siirtyessä Trumpin hallintoon. Näin Trumpin politiikka epäsuorasti vaikuttaa Teslan brändiin. Euroopassa keskiöön on tullut Trumpin Ukraina-politiikka, joka näyttää pelaavan Venäjän pussiin. Itse kuitenkin tiedän, että toimintani jälkimarkkinassa ei vaikuta mihinkään, koska omistukseni ovat joka suhteessa minimaalisia. Kun myyn osakkeen uudelle omistajalle tai treidaajalle, niin kukaan ei voi tietää onko kyseessä protesti tai voittojen kotiutus. Lisäksi viime vuonna tein myyntejä ihan vain siksi, että rahat loppuivat eli en sinänsä nähnyt yhtiöitä huonoina. Tässä kontekstissa en siis voi pitää Tesla-myyntejäni kovinkaan suurena eleenä.

Tietyllä tavalla voisin nyt ohittaa syyt miksi, Tesla alun perin oli salkussa. Voisin olla puhdas Tesla-häpeästä. Palataan kuitenkin näihin. Ehkä helpoiten perusteltu syy on omistaa Teslaa indeksin mukaan. Kuten olen todennut, niin kaikki USA-indeksirahastot ei omista Teslaa, joten voin perustella suoraa omistamista oikeamman indeksisijoittamisen kautta. Oikeasti minun piti pitää Teslaa salkussani myös siinä tilassa, kun olisin ollut taloudellisessa vaikeuksissa. Pistin Teslan siis hyvin pitkään salkkuun melkeinpä ikuisuussalkkuun. Tämä tietenkin aiheutti sen, että en myynyt aivan heti, kun brändi sai kolhuja Elon Muskin toimista. Ehkä raskain peruste on Elon Musk -fanitukseni, jonka olisin nyt mielelläni ohittanut. Tämä varmaan olisi herkullinen aihe, mutta en pysty nyt kovinkaan syvällisesti tähän tarttumaan. Marraskuun lopulla kuitenkin tarkastelen, mikä olisi Tesla-position koko. Siltä osin täytyy tarkkailla Elon Muskin tekemisiä.

Jos nyt mennään järkisyihin liittyen Tesla-myyntiini, niin korkea arvostus samalla, kun brändi vedettiin vessasta alas. Yhtiön toimitusjohtajalla on liian monta rautaa tulessa ja Tesla on tuuliajolla. Myyntini ehkä suurin este oli Nordnetin korkea kulu, mutta pystyn ohittamaan sen suurella voitolla. Verotuksesta ei tarvinnut huolehtia, koska myin osakkeet tappiollisesta osakesäästötilistä. Sain rahat siis heti käyttöön verottomana. Jos Tesla olisi ollut arvo-osuustilissä, olisin miettinyt vielä toisen kerran myynnin järkevyyttä.

Kuva on otettu Helsingin Arkkitehtuurimuseosta.

Olisiko kaikki Yhdysvaltojen omistukset pitänyt myydä protestiksi nykyhallintoa kohtaa? Pakko aluksi nostaa humoristinen seikka, että olisin tehnyt myynnit varmaan puhelimella, joka on pumpattu täyteen yhdysvaltalaisia ohjelmistoja ja palveluja. Lähtökohtaisesti en lähde myymään salkusta mitään sellaista, mitä en pysty boikotoimaan. Sanoisin, että pieni boikotti on huomattavasti tehokkaampi tapa kuin myynnit jälkimarkkinassa. Yhtiöt tuskin milläin tavoin reagoi esimerkiksi suomalaisten rahastojen vähennyksiin. Linkki Yhdysvaltojen hallintoon on vielä pidempi. Yhtiökokouksissa sen huomaa, mitkä ovat piensijoittajien vaikutusmahdollisuudet - ei minkäänlaiset. Mutta jos ei ole uskoa Yhdysvaltoihin ja yhdysvaltalaisiin yhtiöihin, niin ei siinä mitään, jos myy tai ei alkuaankaan omista.

Titanium

Suomen kiinteistömarkkinan ongelmat heijastuivat myös Titaniumin hallinnoimiin rahastoihin. Esimerkiksi Titaniumin Hoivarahastoon kohdistui niin suuret lunastukset, että rahasto suljettiin lunastuksilta toistaiseksi. Tämä johti myös osakkeen kurssin romahtamiseen. Olen hakenut kiinteistöriskiä Titaniumilla ja nyt sitten sain riskit lunastettua. Pakko sanoa, että olen vierastanut yhtiön uutta johtoa ja strategiaa. Strategian onnistettua yhtiöstä tulee huomattavasti vähemmän riippuvainen kiinteistörahastoistaan. Siitä halutaan monipuolinen varainhoitotalo. Kuitenkin valitsin yhtiön kiinteistörahastotalona en varainhoitajana, niin alkuperäinen sijoitusidea ei kanna. Helsingin pörssistä löytyy myös muita paljon pidemmällä olevia varainhoitotaloja, niin miksi jäisin Titaniumiin.

Katsoin myös Inderesin ennusteita ja peilasin sitä omaan sijoitushorisonttiin. Tämän mukaan yhtiö olisi edelleen kuopassa strategisen sijoituskauteni päättyessä vuonna 2028. Ehkä suurimmista riskipesäkkeistä pitää pysyä erossa ja pyrkiä mahdollisimman tasaisiin sijoituksiin.

Kuitenkin menin yhtiökokoukseen vielä haistelemaan tilannetta ennen myyntipäätöksen tekoa. Pidän hyvin tärkeänä yhtiökokouksessa toimitusjohtajan katsausta, mutta se oli varmaan kokonaisuudessaan sama kuin vuositilinpäätöksen tiedotustilaisuudessa, niin eipä tämä mitään suurta elämystä aiheuttanut. Yhtiökokouksen tarjoilussa oli vain pelkkää kahvia ja teetä. Enkä saanut edes mustekynää muistoksi. Eipä tässä saatu päätä käännettyä.

Tokmanni

Ehdin jo kertoa, ettei pienosakkaalla ole minkäänlaista vaikutusta, jos osallistuu yhtiökokoukseen. Pidin kuitenkin Tokmannin yhtiökokouksessa voimallisen ja vaikuttavan puheen osinkojen puolesta. Tämä on johtanut siihen, että Tokmanni kertoo tarkemman ajankohdan syysosingonjaolle vuonna 2025 kuin ennen. Syysosinko on siis edelleen hallituksen päätöksen takana ja osinko jaetaan neljännellä vuosineljänneksellä, jos hallitus niin haluaa tehdä. Ennen siis ei oltu edes jakokvartaalia ilmoitettu etukäteen. Kyllä tästä pitäisi saada kunniamerkki Osinkopuolueelta.

Valitettavasti toinen valituksen aiheeni yhtiökokouksessa ei saanut tuulta purjeisiin. Suomenkielisiin tuloswebcasteihin ei palattu, eikä näitä myöskään tekstitetty. Tältä osin siis jatkan passiivista lähestymistapaa sijoitusta kohtaan. Tarkoitus on saada omistus yhteen tiliin, mutta tämä menee ainakin näillä näkymin ensivuoteen. Ajatus on myös, että tämän vuoden yhtiökokous olisi viimeinen toistaiseksi. Tokmannin yhtiökokous on ehdottomasti lempparini, mutta sinne meno on aika iso taloudellinen ponnistus.

Rahastot

Pohjois-Amerikka indeksi

USA-sijoittamisesta tuli vähän samat fibat kuin lentämisestä. Vihdoin kuin sain pitkään ajan jälkeen kasvatettua USA-painon tavoitteeseen siitä tuli paheksuttavaa. Tulen toistaiseksi Pohjois-Amerikassa painottamaan indeksien sijaan salkunhoidollisia instrumentteja eli Berkshire Hathawayta ja Phoebusta.

Kehittyvät markkinat

kehittyvät

Alkuvuonna lisäsin Tropico LatAm - rahastoa ja Taiwan-ETF:ää. En näe tällä hetkellä mitään sellaista, että painotuksia tarvitsisi muuttaa. Positio kehittyviin on myös oikean kokoinen mielestäni.

Turkki-ETF varmaan olisi pitänyt myydä kokonaan silloin kuin kevensin.

OP-Aasia indeksi

Olen tyytyväinen tuotteeseen, mutta en näe tällä hetkellä tarvetta lisäillä. Olen odottavalla kannalla, koska tarkoituksena on tehdä iso muuvi Japaniin.

Phoebus

Itse uskon edelleen myös osakepoimintaan ja Phoebuksesta sitä saa lompakon paksuutta katsomatta. Minusta tämä sijoittaa vähän samanlaisesti kuin minä. Anders Oldenburg tosin sijoittaa menestyksekkäästi ja minä menettävästi. Kuukausisäästän tällä hetkellä Phoebusiin. Lisäksi olen tehnyt isompia kertalisäyksiä.

Global Top 25 Brands

Tämä on jäänyt vähän muiden rahastojen jalkoihin. Tämä on kuitenkin edelleen halvin tapa itselleni saada brändejä salkkuun. Nikekin olisi kannattanut nauttia tämän kautta yksistään. Ongelma etten tätä lisää, löytyy Phoebusista, joka mahdollisesti sulautetaan tähän rahastoon. Uskon, että tulevaisuudessa teen päätöksen tämän rahaston ja indeksisijoittamisen välillä.

Norja-indeksi

Kevensin Norjaa, koska ajattelin, että ehkä yhteen maahan sijoittavan rahaston koko ei pidä olla niin suuri. Pidän edelleen tämän rahaston brändejä mielenkiintoisena.

Osuuskunnat

Korot

korko
Pakko sanoa, että olen pettynyt näihin korkorahastoihin. Laitan varmaan myyntiin loppuvuonna.

Olen yhä täällä

Tämä voisi viitata siihen, että olisin poistumassa foorumilta, mutta olen ainakin tämän vuoden loppuun täällä. Olen yhä täällä (Ainda Estou Aqui) on siis Brasilialainen elokuva, jonka olin katsomassa siskon kanssa. Tositapahtumiin perustuva elokuva kertoo entisestä kongressiedustaja Rubens Paivasta ja etenkin hänen perheestä. Sotilasjuntta vie julmiin kuulusteluihin Rubensin, hänen vaimonsa ja yhden tyttäristä. Rubens ei koskaan palaa kuulusteluista. Valitettavasti tämä aihe tuntuu hyvin ajankohtaiselta.

Piillotettu osio jatkuu

Taru Sormusten Herrasta

Tampereen Teatterin suurproduktioon varasin liput jo viime elokuussa. Näytäntöni oli tammikuussa ja suunnitelma oli viettää aikaa Tampere-talossa myös ennen näytäntöä.
Saavuin Tampere-talolle kahdentoista tuntumilla ja piilotin Lidukasta ostamani takin naulakkoon. Ajattelin, että jos joku haluaa varastaa sen kauheuden niin siitä vaan. Lounastin Tuhto-ravintolassa. Ruuan maksoin Black Friday:na ostamalla NoHo-lahjakortilla. Olin kuitenkin maksanut lahjakortista täyden hinnan. Lounas oli melko perustasoinen.

Lounaan jälkeen käväisin pikku ostoksilla Muumi-kaupassa. Ostin myös käsiohjelman Taru Sormusten Herraan, vaikka nämä alkavat olla hieman tyyriitä. Seuraavaksi tutustuin Muumimuseoon. Muistaakseni olen lapsuudessa nähnyt kolmiulotteisia kuvaelmia Metso-kirjaston alakerrassa. Näitä oli museossa runsaasti. Lisäksi oli maalauksia ja piirroksia. Yleisesti ottaen museo on hieno. Aikahan siinä kului mukavasti. En ehtinyt varata ajoissa väliaikatarjoilua niin hommasin sen ennen näytöstä.

Tuhdossa oli kuitenkin myös erittäin hyvä väliaikakattaus niin en jäänyt ilman sitä. Taru Sormusten Herrasta on haastavaa saada näyttämölle. Näyttelijöiden lukumääräkin on varsin pieni ja se näkyy etenkin kohtauksissa, jossa pitäisi olla joukkovoimaa. Siksi näytelmässä pyritään keskittymään vain tiettyyn osa alueeseen, joka oli tässä tapauksessa Frodon ja Samin matkaa Mordorin Tuomiovuoreen. Varmasti joskus kritiikkiä on saanut se, että varsin miehinen on hahmogalleria Taru Sormusten Herrasta kirjassa, niin tähän peilaten voi pitää erikoisena, että Galadrielin rooli oli annettu miehelle. Tosin naisilla oli hobitin rooleja.

Tuomas Kantelinen oli säveltänyt teokselle uuden ääniraidan, jonka orkesteri soitti livenä. Musiikki sopi hyvin esitykseen, mutta tuntui, että se oli todella lähellä leffojen musiikkia ja näin ei tuonut mitään uutta. Lavastus ja puvustus olivat erinomaiset. Tampere-talon isosali on varsin kookas, niin oli hyvä, että oli ruudut, jossa oli suurennoksia esityksestä. Itsekin pyrin hieman nuukailemaan ottamalla syrjäisen paikan katsomosta.

Pituutta teoksella oli väliaikoineen reilut neljä tuntia, niin tietenkin näytelmän onnistumisena voi pitää, sen että se piti kokoajan otteessaan. Pakko sanoa, että on ärsyttänyt sellaisten henkilöiden somekirjoitukset, joiden mielestä ainoa oikea versio Taru Sormusten Herrasta on Suomenlinnan produktio 80-luvun lopulla. Entä nämä nuoremmat sukupolvet. Kai niillä on oikeus nähdä näytelmä. Omasta mielestä on tervetullutta uudet versiot. Ei ne poista vanhoja. Olen katsonut myös Mahtisormukset sarjaa. Itselläni ei ole mitään pyhää suhdetta Taru Sormusten Herraan, niin hieman jopa pohdin, että menenkö laisinkaan katsomaan, mutta kyllä kannatti mennä.

Poistuin Tampere-talosta illalla puoli yhdeksän tienoilla. Hyvin vierähti koko päivä siellä.

Ei koskaan yksin

Törmäsin tämän tyyppisiin lauseisiin Suomen Nato-prosessin aikana. Nyt tämä on tullut uudelleen pinnalle Yhdysvaltojen uuden hallinnon myötä. Klaus Härön ohjaaman leffan nimi viittaa varmaan Suomen ja Saksan aseveljeyteen, kuin myös setä Stillerin auttamistyöhön juutalaispakolaisten parissa. Kuuntelin myös Rony Smolarin kirjan Setä Stiller: Valpon ja Gestapon välissä. Härö oli tehnyt leffasta erittäin kompaktin mittaisen, niin kirja antoi paljon lisätietoa aiheesta. Suomi oli jatkosodan aikana erikoisuus, kun saksalaiset ja juutalaiset sotivat rinnakkain Neuvostoliittoa vastaan. Muutamalle suomen juutaiselle sotilaalle myönnettiin rautaristikin.

Tilanne oli kuitenkin kotirintamalla vakava. Etenkin juutalaispakolaisia Gestapo halusi palautettavaksi Saksaan. Gestapolta löytyi kuitenkin myös lista kaikista suomalaisista juutalaisista, vaikka lista ei suoranaisesti joutunut Gestapon käsiin leffan kuvaamalla tavalla. Kahdeksan juutalaispakolaista kuitenkin lähetettiin Saksaan erityisesti Valpon johtajan Arno Anthonyn ja sisäministeri Toivo Horellin johdolla. Kyllähän tämä häpeätahra elokuvan ansaitsee.

Katsoin myös dokumentin suoratoistopalvelu Maxista, joka liippaa aihetta. Dokumentin nimi on The Commandant’s shadow. Se kertoi Auschwitzin komendantin pojasta, joka tuntui olevan yhtä naiivi, kuin Poika raidallisessa pyjamassa päähenkilö Bruno. Oliko se jonkinlaista sokeutta isänsä toimiin vai aidostiko ei mitään havainnut.

Luvialla Elviksen musiikin tahtiin

Luvialla luotettiin tänä vuonna huumoriin. All Shook Up - Liekeissä - musikaalissa oli Elviksen musiikkia, mutta se ei perustunut kuitenkaan Elviksen elämään. Juoni on lyhyesti se, että nuori mies saapuu moottoripyörällä pikkupaikkakuntaan ja tästä sitten kehkeytyy monimutkainen ihmissuhdesoppa. Hyvää musiikkia ja huumoria.

Helsingin matka

Olen palastellut tämän nyt niin pieniin osiin ja kertoillut eri osista, mutta Helsingin matka koostui Titaniumin yhtiökokouksesta, Design- ja arkkitehtuurimuseosta, ruokailusta Strindbergissä, Pokka pitää - näytelmästä Aleksanterin teatterissa ja Olen yhä täällä - elokuvasta. Parempi, että laitan vain muutamia kuvia:

Anastasia ja Stalin

Kuuntelin myös äänikirjoja ja nostan nyt pari kirjaa esiin. John Boynen kirja Tarkoin vartioitu talo kertoo maalaispojasta Georgista, joka pelastaessaan keisarin veljen kuolemasta, nousee korkeaan arvoon keisarin hovissa. Tarina oli kuitenkin liian naiivi ja muistutti 20th Century Foxin Anastasia animaatiota. Tarina oli mukava ja hyvin kirjoitettu, mutta olisin toivonut jonkin yllätyksen loppuun, kuten Kaikki särkyneet paikat - kirjassa, joka on Boynen uudempi kirja.

Pirkko Saision kirja Suliko, menee Stalinin pään sisälle. Erittäin paljon pidin tämän kirjan tarinoista ja huumorista. Pirkko Saisio luki kirjan itse ja kirjailija tuli näin lähelle kuuntelijaa. Kirja ei ollut edes pitkä ja silti vaikuttava. Täytyy jossain vaiheessa kokea tämä uudelleen.

Akira (Katsuhiro Ōtomo)

Akirassa uudelleen aktivoituminen tapahtui jännästi, kun totaalikyllästyin tapettiin. Keräillessä Akira-mangaa oli käynyt niin, että 11. kirja oli tullut tuplana. En laiskuuttani jaksanut sitä myydä, niin kokeilin miten tapetointi sujuisi sillä. Hyvinhän se sujui, mutta riitti hädin tuskin. Vanha tapetti paljastuu, jos tauluja ottaa pois, mutta olen nyt hankkinut toisen Akira-kirjan, jolla on tarkoitus jatkaa tapetointia.

Hankin myös Akira-leffan soundtrackin, joka on hyvin mystinen kokonaisuus, mutta siinä on myös musiikkia muistuttava kohta. DVD Akirasta on ollut hyllyssä hyvin pitkään, mutta otin nyt vasta pois muoveista. Jotenkin tämä oli niin vaikuttava kokemus leffateatterissa, niin olin säästellyt tätä DVD:tä. On tämä edelleen hätkähdyttävä katselukokemus.

Manga on kuitenkin huomattavasti kattavampi. Luin sen sitten leffan katselun jälkeen. Dystooppisessa maailmassa tuntuu olevan ajankohtaisia asioita.

Verrattain pitkän ajan jälkeen on mukava palata vanhoihin juttuihin, ja ehkä löytyy jotain uutta puolta näistä

Meemi

34 tykkäystä

Käteinen: ~33%
Puuilo: ~ 20%
Ålandsbanken: ~10%
Sampo: ~7%
Maailma indeksi: ~9%
Muut rahastot: ~9%

Lisäksi puoli tusinaa mitätöntä määrää eri yhtiöitä. Olipa hyvä kun tuli laskettua. Käteistä on liikaa, mutta en halua ostaa turhaa vain koska polttelee liikaa taskuissa. Tulevaisuus epävarmaa ja kiva kun on pelimerkkejä sopiviin hetkiin. Puuiloa ja Ålandsbankenia voisi myös lisäillä sopivissa kohdin. Pidän keskittämisestä.

14 tykkäystä

Salkkua on hajautettu jonkin verran enemmän, vapaata käteistä* on viidesosa salkusta.

Keskityn suorissa osakesijoituksissa ja Phoebus-rahastossa laatusijoittamiseen ja indeksirahastoilla paikkaan toimialavääristymää ja maantieteellistä hajautusta.

Mietin parhaillaan, mitä tekisin vapaalla käteisellä. Seuraava mielenkiintoinen päivä on kuukauden päästä, kun on Berkshiren yhtiökokous ja Buffetin yli 4 tunnin kysymys-/vastaussessio. Josko siitä saisi ideoita, missä mennään ja mitä kannattaa tehdä.

Loputtomiin en aio pitää tällaista käteistä, olen aina ollut isolla painolla markkinoilla ja se on tuntunut minulle sopivasi strategiaksi. Mutta kuukauden kyllä maltan odottaa (jos en sitten tee pientä lisäystä Vaisalaan tässä odotellessa).

Toimiala-, koko- ja maantiedejakaumat:

image

image

image

*vapaa käteinen = koko käteinen - tulevat isommat menot - vararahasto

11 tykkäystä

Rahastot sinisellä
Rahavarat keltaisella
Osakkeet vihreällä

USA-osakkeiden paino kokonaisuudesta on noin 18-19%

18 tykkäystä