Meriaura Group (tidigare Savosolar)

Centrala farhågor:

• Hög värdering:** Summa Defence har värderats till 185 miljoner euro, trots att dess omsättning 2024 var 49,5 miljoner euro och rörelseresultatet var negativt.
  • Närståendetransaktion:** Meriauras sjölogistikverksamhet övergår tillbaka till privat ägo för ett köpeskilling på 14,4 miljoner euro, vilket väcker frågor om dess verkliga värde.
  • Nyckelpersoner:** Projektets nyckelpersoner har tidigare introducerat liknande arrangemang på börsen (bl.a. Wetteri, Skarta/Nyab), där det har funnits stora tillväxtförväntningar och snabba rörelser.
  • Ovanliga värderingsskillnader:** Meriauras sjölogistiks uppskattade värde har varierat avsevärt i olika skeden (48 miljoner euro vs. under 20 miljoner euro), vilket skapar osäkerhet för investerare.
10 gillningar

Idag en rejäl prisuppgång i priset - baseras det enbart på gårdagens möte med Zelenskyj-delegationen?

Dilemma - tar jag ut min investering med 138 % värdeökning eller ser jag vad framtiden för med sig… :slight_smile:

3 gillningar

Samma dilemma som Kahvifreak. Över 100% värdeökning…kanske ta hem inköpspriset och se med resten av lapparna hur långt bubblan sväller innan den spricker. :grin:

Jag var tvungen att sälja dem, eftersom jag inte hade någon tro på företagets agerande. Det var dock förmodligen cirka 110% i plus. Vi får se efter bolagsstämman om vi kan få till en ny hype från lägre nivåer igen, när namnet blir mer spännande.

4 gillningar

Hallå hallå.

Jag fick helt traditionell brevpost idag. Det var trevligt att få. Det har sin egen atmosfär. Old school.

Där i bilden finns viktiga datum, om något intresserar.

Dessa öresaktier är verkligen trevliga och spännande när man är med lite grann. Man vet aldrig, kanske örena förvandlas till euro🤑

20250414_194002

7 gillningar

Samma här, att centen blir euro har man redan väntat på i snart 10 år…nå, kanske finns det lite hopp nu…mina knappt 19 tusen aktier väntar ivrigt på förändringen :+1:

3 gillningar

Enligt pressmeddelandet har 35 429 Summa Defence-aktier köpts från var och en, det vill säga totalt 106 287 aktier. Köpeskillingen är cirka 0,94 euro per aktie, det vill säga totalt nästan 100 000 euro.

Enligt pressmeddelandet kommer 3Lions i aktiebytet att teckna totalt 4 999 998 aktier i Meriaura Group, som kommer att omfattas av en överlåtelsebegränsning på 18 månader från genomförandet av aktiebytet.

Detta är ju en positiv nyhet för detta bolag, men aktiens nuvarande pris på 0,08€ får mig att fundera lite. Med tanke på nuvarande pris får Arto aktierna med en fantastisk rabatt, om han bara betalar 100k€ för 5 miljoner aktier. Med nuvarande pris skulle samma mängd kosta nästan 400k€. Visst finns det en överlåtelsebegränsning på 18 månader, så han kan inte ta hem någon snabbvinst.

2 gillningar

Meriauran ja Summa Defencen osakevaihdolle jälleen uusi aikataulu | Arvopaperi..

1 gillning

Summa Defences omsättningsmål på 500 miljoner euro låter enormt, särskilt med tanke på att resultatet för 2024 var kraftigt förlustbringande: rörelseförlusten uppgick till cirka 10 MEUR före avskrivningar och den slutliga förlusten var hela 37 MEUR. Samtidigt kommuniceras stark tillväxt och lönsamhet utåt.

Nu köps Sybimar via aktiebyte, ett företag inom cirkulär ekonomi som tidigare har fokuserat på torkning för fiskodling och växthus – mycket långt från försvarssektorn. Det känns som att Meriauras ägares egna investeringar flyttas in i koncernen med egna aktier.

Finansieringen är också förknippad med motsägelser: man talar om en kapitalisering på 28 MEUR, men samtidigt har en av huvudägarna, Koskela, en skuld hos Kronofogden på 370 000 €. Varifrån kommer då dessa miljoner konkret?

Lightspace, som har lyfts fram som frontfigur, har i praktiken varit på randen till konkurs – finansiering via Summa räddade det. Nu talar man om AI-AR-glasögon för slagfälten, trots att omsättningen endast har varit 400 000 € per år och ingen kund har namngivits.

Dessutom finns inga färska bokslut tillgängliga från flera koncernbolag (bl.a. Lännen Tractors, Aquamec, MCE AB). Frågan uppstår hur bolagets due diligence har utförts och i vilket skick ekonomiförvaltningen är, när man siktar på börsen.

20 gillningar
5 gillningar
2 gillningar

Marknaden verkar fortfarande inte ha vaknat till den orimliga värderingen. När man beaktar hela aktiekapitalet som uppstått i sammanslagningen, i skorna på den part som äger Meriaura Groups ursprungliga aktier, så rör vi oss nu kring 650 miljoner i mcap. Någon skulle kunna anse en värdering på 5x framåtblickande försäljning som ganska hög för en säljare av båtar och traktorer.

11 gillningar
4 gillningar