Ehkä minäkin avaan vähän, vaikka olen tällä erinomaisella foorumilla lähinnä stalkkerina.
Henkilökohtaisesti voin sanoa faktana, että matkustaminen on kasvattanut henkistä varallisuutta, jota en voisi saavuttaa säästämällä ja sijoittamalla eläkepäiviä varten.
Lähdin reilaamaan Eurooppaa pari kymppisenä, jonka kipinöiden sytyttämä liekki on vienyt kouluun ja töihin Puolaan, muutamaksi vuodeksi töihin Tanskaan ja sittemmin saanut aikaan luupin, jossa valkokaulusduunia tehdään muutama vuosi täysillä ja vietetään sitten sapattia/eläkevuosia duunien/projektien välissä. Tajusin jo nuorena, että se mitä nuorempana suunnittelee tekevänsä eläkepäivinä tuskin toteutuu sellaisenaan fysiologisten haasteiden vuoksi, ja osa meistä ei välttämättä näe edes sitä aikaa. Valitsin jo nuorena elää enemmän hetkessä kuin eilisessä tai huomisessa, joka toimii edelleen keihäänkärkenä.
Ensimmäisellä sapatilla suuntasin 9kk reissulle Keski- ja Kaakkois-Aasiaan, Kuubaan ja Meksikoon. Takaisin sorvin ääreen 3v. Toisella sapatilla 9kk reissu Kaakkois-Aasia, Kiina, Australia ja Uusi-Seelanti kunnes covid sulki maailman ja jäin muutamaksi kuukaudeksi jumiin Uuteen-Seelantiin josta palasin Suomeen. Nyt, taas kolmisen vuotta myöhemmin, kirjoittelen tätä viestiä täältä Argentiinan Patagoniasta El Chaltenista ja loppuvuosi menee Etelä- Keski, ja Pohjois-Amerikkaa kiertäen kunnes sorvi epäilemättä kutsuu taas matkakassan huvetessa.
Luuppi katkennee tämän reissun jälkeen, mutta nyt lähes valtavirtaa olevat sijaintiriippumattomat työmahdollisuudet varmasti pitää liikkeessä jatkossakin. Tämä elämäntyyli toki vaatii lukuisia uhrauksia, pelisilmää, hyvää talouden hallintaa, suunnitelmallisuutta ja budjetti seurantaa reissun päällä (eli ei eroa sijoittamisesta paljoakaan). Tämä ei kuitenkaan poissulje säästämistä ja sijoittamista, vaan tekee bufferi kassasta ja sijoittamisen korkoa korolle efektin hyödyntämisestä entistä tärkeämpää, jotta saa duunittomat vuodet joskus (ehkä) kiinni. Vaikka minulla olisi kaikki se raha sijoitussalkussani, jotka olen pistänyt kiertoon maailmalla, olisin varmasti vähemmän onnellinen ja huonompi ihminen kaikille muille kuin nyt olen.
Omalta osaltani siis, matkustakaa hyvät ihmiset, tutustukaa muihin kulttuureihin, avatkaa mielenne muutokselle, muuntautukaa, tehkää unelmistanne totta ja nauttikaa elämästänne nyt ennen kuin se on ohi.