Tässä vielä tekoälyn tekemä esitys samasta aiheesta. Erityisesti nuo chartit ovat mielestäni tosi hyviä
Mielestäni ihan kiintoisa vertailu ja nosto Russelista sekä Seitsikosta ![]()
Tässä on tviitti jättiyhtiöistä ja tekoälyhommista - asian lähestytään massivirtojen ja capexien kautta ![]()
https://x.com/DividendTalks/status/2029678370720456724
Paljon puhutaan teknokuplasta. En tiedä mihin se perustuu. Eivät nämä ole mitään kuplakertoimia paitsi Tesla. Varsinkin P/E-luvun ennakoituun EPSin kasvuvauhtiin suhteuttava PEG-luku on varsin matala monella.
Alla olevassa tviitissä tuodaan esille, miten jättiteknot investoivat parhaillaan ennätysmäisiä summia AI-infraan ja konesaleihin varmistaakseen valtaansa digitaalisessa AI-tulevaisuudessa.
Tänä vuonna investoinnit nousevat jo yli 650 miljardiin dollariin. Apple on sitten poikkeus, koska se luottaa jättimäisten pilvipalveluiden sijaan laitteidensa omaan “paikalliseen laskentatehoon”.
Kuulemma tämä historiallinen murros ratkaisee, että hallitsevatko tekoälyä jatkossa pilvijätit vai suoraan puhelimissamme toimiva äly. Kyse on koko digitalouden uuden, massiivisen perustan rakentamisesta, jota kaikki ihmiset tulevat käyttämään.
https://x.com/StockSavvyShay/status/2025252586174259638
Kaikki tai lähes kaikki yhtiöt kärjestä vaihtuvat aika ajoin
Toisaalta, kuten Foorumilla on todettu, niin nyt ei olla IT-kuplan tapaisessa tilanteessa. ![]()
https://x.com/LeverageShares/status/2042584148565467239
Tarkistin konsensusennusteet. Vain vähän muutoksia. Edelleen vahva luottamus hyvään kasvuun useimmilla. Lisäsin AMD:n, koska kuuluu mielestäni joukkoon. Mitä muita yhtiöitä voisi ottaa mukaan vertailuun?
Kurssien nousua useimmilla viime aikoina.
Erityisesti nuo, joiden PEG on alle 1, ovat kiinnostavia.
Isot teknot aloittivat vahvasti. Aikamoisia kasvulukuja tämän kokoluokan firmoille. Eikä kannattavuuskaan ole heikentynyt, päinvastoin.
Tässä vielä päivitetty versio Mag7:stä ja haastajista. Lisäsin Applen ja Teslan sekä ennusteet niille, jotka eivät ole julkaisseet raporttejaan. AMD tulee ensi viikolla, NVidia toukokuun lopussa, Micron ja Broadcom kesäkuun alussa.
Kerta vielä capexeista ja tekoälystä ![]()
To put this differently, each company is projected to spend nearly as much in 2026 as they did in the previous 2 years combined, or more.
Ja vasta kiihtymässä… ![]()
https://x.com/KobeissiLetter/status/2050587103927394547
EDIT:
Laitan vielä tämän tviitin, joissa on näiden jättiyhtiöiden “kassoista” ![]()
https://x.com/patientinvestor/status/2050625290863264152
Mag7+ päivitetty. Muutokset tulosennusteissa pieniä suuntaan ja toiseen. Vain AMD:n lukuja nostettu reippaammin.
Kirjoitin Piksuun vähän tilannepäivitystä Mag7+ firmoista
Game over. Molemmat hävis. Voiton vei AI-6G ja älyverkot a’la Nokia. Sorry.
Tviitissä kerrotaan, että Alphabetin, Metan, Microsoftin ja Amazonin vapaan kassavirran ennustetaan räjähtävän kasvuun lähivuosina, mutta sitten voi pohtia esim. että tarkoittaako tämä AI-investointien hidastamista vai liikevaihdon aitoa kasvua… etc. ![]()
https://x.com/TacticzH/status/2066487166331470200




















