Luotea Oyj - Kiinteistöpalveluita, osinkoa ja kassavirtaa

Tuo 4 MEUR:han on ihan mukava summa suhteessa Luotean noin 100 MEUR markkina-arvoon. Toki oletettavasti tosiaan valitusten myötä sen saaminen ja suuruus varmistuu vasta joskus tulevaisuudessa. Luotean taseessa tai meidän ennusteissa ei ollut odotuksia suuntaan tai toiseen korvauksista tässä jutussa, joten tuo on siinäkin suhteessa plussaa, jos toteutuu.

5 tykkäystä

Ja toki päätöksen myötä poistuu isoin riski, että Luotea joutuisi maksamaan korvauksia 140 miljoonaa kruunua. Ulkopuolisena kuitenkin vaikea arvioida millaisilla pohjilla vastakanteet ovat.

1 tykkäys

Tässä on Raulin kommentit siitä, miten Luotea sai Solnan käräjäoikeudelta myönteisen tuomion, jonka mukaan Micasa Fastigheterin joutuu maksamaan yhtiölle noin 4 miljoonaa euroa :slight_smile:

Luotea tiedotti perjantaina Solnan käräjäoikeuden antaneen yhtiölle suotuisan tuomion riita-asiassa, joka koski yhtiön Ruotsin tytäryhtiötä ja sen entistä asiakasta Micasa Fastigheteriä. Käräjäoikeus määräsi Micasan maksamaan kokonaisuudessaan noin 4 MEUR Luotealle. Pidämme uutista Luotealle positiivisena, sillä toteutuessaan tuomio tarkoittaa kertaluonteista kassavirtaa, joka on merkittävä suhteessa yhtiön noin 100 MEUR:n markkina-arvoon. Tuomio ei ole vielä lainvoimainen, ja oletamme, että siitä valitetaan hovioikeuteen, joten lopullinen päätös ja kassavirran ajoitus ovat vielä epävarmoja.

4 tykkäystä

Viesti yhdistettiin ketjuun: Lassila & Tikanoja

Puhumme Luoteasta sijoituskohteena, englanniksi :slight_smile:

6 tykkäystä

Tässä on Raulin etkoilut, kun Luotea kertoo Q1-tuloksestaan keskiviikkona 6.5. :slight_smile:

Odotamme yhtiön liikevaihdon kasvaneen maltillisesti ja oikaistun tuloksen parantuneen selvästi vertailukaudesta. Tulostasoa nostavat arviomme mukaan erityisesti Ruotsin toimintojen pienentyneet tappiot sekä itsenäisen yhtiön matalammat konsernihallinnon kulut. Odotamme yhtiön toistavan ohjeistuksen koko vuoden oik. EBITA:n parantumisesta.

4 tykkäystä

Luotean kanssa päästän jatkamaan toimarihaastatteluja tuloksen yhteydessä keskiviikkona. Jos löytyy kysymyksiä tästä uudehkosta itsenäisestä pörssiyhtiöstä, niin laittaakahan tulemaan!

4 tykkäystä

Eipä mennyt L&T:n irtolaisyhtiölläkään ihan putkeen: Luotea Oyj:n osavuosikatsaus 1.1. - 31.3.2026 | Kauppalehti

TAMMI-MAALISKUU

Vuoden ensimmäisen neljänneksen liikevaihto oli 86,0 miljoonaa euroa (86,6). Liikevaihto laski 0,6 %.
Ensimmäisen vuosineljänneksen oikaistu EBITA oli 0,3 miljoonaa euroa (0,5), joka oli 0,4 % (0,5 %) liikevaihdosta.
Ensimmäisen vuosineljänneksen oikaistu liikevoitto oli -0,0 miljoonaa euroa (0,1), joka oli -0,0 % (0,1 %) liikevaihdosta. Liikevoitto oli -0,4 miljoonaa euroa (-0,0), joka oli -0,5 % (-0,1 %) liikevaihdosta.
Liiketoiminnan nettorahavirta investointien jälkeen oli 3,6 miljoonaa euroa (6,6; vertailukausi sisältää sekä jatkuvat että lopetetut toiminnot).
Neljänneksen osakekohtainen tulos oli -0,02 euroa (0,09).
Luotea Oyj:n yhtiökokous päätti katsauskauden päättymisen jälkeen 0,07 euron osakekohtaisesta osingosta.

TOIMITUSJOHTAJA ANTTI NIITYNPÄÄ:

Suomessa kiinteistöpalvelumarkkinaa leimasivat edelleen kova hintakilpailu, asiakkaiden käynnissä olevat säästöohjelmat, investointipäätösten viivästyminen sekä yleinen taloudellinen epävarmuus. Ruotsissa taloudellinen toimintaympäristö ja kiinteistömarkkina kehittyivät myönteisemmin, mikä näkyi myös Luotean liiketoiminnan vireessä.

5 tykkäystä

@Rauli_Juva sai pikakommenttinsa valmiiksi, niin ei tarvitse tyytyä minun aavistuksiini, mutta onhan tuo Ruotsin pärjääminen tosi myönteistä: Luotea Q1'26 -pikakommentti: Ruotsi paransi odotetusti, Suomi veti tuloksen heikoksi - Inderes

3 tykkäystä

Rauli keskusteli Luotean Q1:n tiimoilta yhtiön toimitusjohtajan Antti Niitynpään kanssa :slight_smile:

Aiheet:

00:00 Aloitus
00:09 Luotean Q1:n kehitys
01:12 Suomessa vähemmän lisämyyntiä
02:59 Ruotsissa tulos parantui
04:17 Polttoaineiden hinnat ovat nousseet
04:51 Ohjeistus

2 tykkäystä

Tässä on Raulilta uusi yhtiöraportti Luoteasta. :slight_smile:

Luotean Q1-tulos oli selvä pettymys, kun Suomen kannattavuus laski, Ruotsin jatkaessa käännettä. Laskimme ennusteitamme tälle vuodelle selvästi, mutta uskomme yhä Luotean tuloksen olevan selvällä nousutrendillä Ruotsin käänteen ajamana. Tuloskertoimet tälle vuodelle (esim. EV/EBIT 9x) ovat neutraalihkoja, mutta hyvä kassavirta ja tuloskasvu tukevat tuotto-odotusta. Toistamme lisää-suosituksen, mutta laskemme tavoitehinnan 2,5 euroon (aik. 2,6e).

3 tykkäystä

Katselin tuossa Luotean ja Lassila&Tikanojan omistajalistauksia eilen illalla, muutama huomio. Proprius nähtävästi irtaantunut kokonaan Luoteasta, jatkaa L&T:n omistajana. Myös Oldenburgin Phoebus vähentänyt merkittävästi omistustaan Luoteassa ja lisännyt L&T:ssa. Mielenkiintoisin seikka on se, että Luotean hallintarekisteröity omistus on noussut 17,36% ja L&T säilynyt suunnilleen ennallaan 11,93%. Oma täysin tuulesta temmattu aavistukseni viittaa siihen, että mahdollisesti joku ulkomaanelävä näkee tässä yrityskauppamahdollisuuksia​:slightly_smiling_face:. Kannattaa muistaa, että jakaantumista edeltävän strategisen harkinnan aikana, yhtenä vahvana mahdollisuutena pidettiin Kiinteistöpuolen myyntiä, mutta todennäköisesti Ruotsin liiketoiminnan silloinen takkuaminen ei herättänyt innostusta.

6 tykkäystä

Tämän yhtiön arvostus on viime kuukausina vedetty kyllä ihan tosissaan vessanpöntöstä alas. Tälle vuodelle Inderesin ennusteilla EV/S ~0.19 ja EV/EBITA ~6.7, kun kurssi tänään 1.8 €/osake.

2026 ennusteetkaan ei mielestäni ole hirveän härkämäiset, kun Suomen liikevoitto 10.4 M€ (EBIT ~4.5 %) ja Ruotsin 1.1 M€ (~1%) eli hirveästi ei vielä Ruotsilta odoteteta. Nämä toki voivat lyhyellä aikavälillä edelleen pettää jonka jälkeen yhtiö muuttuisi (ainakin lyhyellä aikavälillä) arvoansaksi.

Tästä olisi helppo piirtää esimerkiksi seuraavankaltainen “perusskenaario” missä yhtiö pääsisi kannattavuustavoitteisiin muutamassa vuodessa Suomen osalta (EBITA 5 %) ja Ruotsin osalta jäätäisiin hieman tavoitteista (EBITA 3 %), mutta liikevaihto ei kasvaisi. Tällöin Suomen EBITA 11.1 M€, Ruotsin EBITA 3.8 M€, konsernikulut -1.5 M€ johtaisi 13.4 M€ EBITA tasoon. Nykyisellä ~66 M€ yritysarvolla puhuttaisiin noin EV/EBITA 5 tasosta. Raulin ajatus muistaakseni oli että Luotea voisi olla jotain EV/EBITA 10 tasoa eli kurssi voisi olla tuplat nykyisestä, jos markkina alkaisi uskoa tämän olevan kestävä taso. Tässä oletuksena että yhtiön kassa ei kasva eli sijoittaja saisi päälle vielä koko vapaan kassavirran osinkoina (~10 % FCF yield).

Asiaa voisi toki miettiä vielä toisinpäin että mitä markkina tällä hetkellä odottaa jotta nykykurssi saataisiin perusteltua. Oletuksena edelleen että oikea arvo yhtiölle olisi EV/EBITA 10. Oletetaan että Ruotsi tekee nollatuloksen. Konsernikuluja edelleen -1.5 M€. Tällöin yhtälön ratkaisuksi saadaan Suomen EBITA tulokseksi 8.1 M€, joka vastaa 3.6 % EBITA marginaalia. Ei mielestäni paha suhteessa viime vuoden 12.6 M€ ja 10.4 M€ 2026 ennusteeseen sekä faktaan että arvostus perustuu vain Suomen tulokseen.

Kuten yltä voi lukea niin mielestäni keissin tuotto-odotus näyttää tällä hetkellä mielestäni varsin hyvältä ja riski tuottosuhde arvosijoittajaa miellyttävältä keskipitkällä aikavälillä. Toki yhtiön laatu hieman mietityttää historiaa vasten ja ei tämä välttämättä mikään buy and hold tyyppinen tapaus ole. Pörssi on tällä hetkellä muutenkin täynnä pieniä erittäin matalasti arvostettuja yhtiöitä eikä uusi L&T myöskään ole pahasti hinnoteltu.

ps. Lukuja saa korjailla mikäli excelin luvut tai kaavat ovat päässeet jossain välissä vinoon

pps. Monesti puhutaan että EBITA on bullshit earnings mutta ymmärtääkseni tässä tapauksessa kääntyy hyvin kassavirraksi ja oikaisutkin “pitäisi” jäädä tämän vuoden erikoisuudeksi (jakautumisesta johtuen?).

17 tykkäystä

Toimitusjohtaja ainakin päätti tarttua “putoavaan puukkoon”, 5300 kpl: Luotea Oyj - Johdon liiketoimet: Antti Niitynpää - Inderes

11 tykkäystä