Maksumuurin takana Kauppalehdessä mielenkiintoinen juttu Tukholman Åhlens-tavaratalon omistajasta, Ayad Al-Saffarista, voi aiheuttaa kurssireaktion, vaikka melkoista spekulointia: Ruotsissa tapahtui Åhléns-ihme – Nyt tavaratalomoguli haluaisi tehdä Stockmannille sen, mitä Björn Wahlroos kaavaili | Kauppalehti
Pari kohtaa voinen lainata, hankkikaa niitä lukuoikeuksia vaikka ilmaisilla kokeilujaksoilla, jollette raaski koko vuoden tilausta maksaa:
”Stockmann. Rakastan Stockmannia!” Al-Saffar vastaa.
Onko sitä tarjottu sinulle ostettavaksi?
”Haluaisin kovasti ostaa Stockmannin.”
Jos leikitään, että Stockmann olisi Al-Saffarin, mitä hän tekisi sille?
”Minä kääntäisin sen voitolle”, Al-Saffar sanoo ja huokaa syvään. ”Olen suunnilleen ainoa, joka voi pelastaa Stockmannin.”
Hän tietenkin panostaisi omiin tuotemerkkeihin ja käyttäisi ketjujensa voimaa painaakseen sisäänostohintoja alas. Sitähän Stockmann on tehnyt samaan konserniin kuuluvan Lindexin avulla.
”Stockmann ei koskaan tule onnistumaan, jos siitä ei tule osa tätä konsernia. Oikeasti! Se tarvitsee jonkun, joka luo ja myy nämä omat brändit.”
”Jos on pieni tavarataloketju, kuten Stockmann nykyään, ei ole varaa rakentaa kaikkea tätä, ei voi matkustaa Kiinaan ja luoda kaikkea itse. Siksi kannattaa kuulua isompaan konserniin. Eli vaikka jotkut sijoittajat haluaisivat ostaa Stockmannin, heillä ei ole sitä, mitä meillä on.”
Siis kokoa, skaalaetua.
”Stockmann tekee jo kaiken oikein. Heillä on brändit ja kaikki, mutta kate on liian alhainen. Se on se ongelma. Niin kuin kaikilla muillakin tavarataloketjuilla.”