Juho Toratti har också skrivit om L&T:s delning. 
Lassila & Tikanojas partiella delning verkar vara ett förnuftigt och motiverat strategiskt drag. Den cirkulär ekonomi-verksamhet som i början av 2025 bildades av bolagets tidigare segment Miljötjänster och Industritjänster är en växande och lönsam helhet. Däremot har den fastighetstjänstverksamhet som bildats av de finska och svenska fastighetstjänsterna under de senaste åren legat kvar på sin tidigare nivå eller sjunkit, främst drivet av utmaningarna på den svenska marknaden.
5 gillningar
Det här glömdes bort under semestern, men bra observation. Jag borde bara ha tagit bort det från rapporten. Det var en del manuella justeringar eftersom den historiska balansräkningen inte motsvarar verkligheten, vilket rörde till känslighetsanalyserna. Det borde lyckligtvis rätta till sig när vi får siffrorna för slutet av 2025, eller jag hoppas åtminstone att de uppdelade bolagen får riktiga balansräkningar vid årsskiftet, men det är faktiskt inte säkert.
3 gillningar
Är Lassila & Tikanojas avsikt att huvudsakligen stanna inom logistik (uppenbarligen även viss slutdeponering av avfall osv., uthyrning av flak/containrar osv. osv. osv.) eller har bolaget planer på att även ge sig in i den faktiska återvinningsbranschen?
Jag menar samma typ som Lamor och Neste med plast, Betolar med gruvavfall osv., Foamit med glas, EcoUP med isoleringsavfall. Själv skulle jag till denna ”återvinningsbransch” även räkna med någon form av sortering, där robotar sorterar ut återvinningsbart material från blandat avfall (vilket inget börsbolag i Finland tycks göra). Behandling av bioavfall till biogas är väl relativt enkelt, men som jag förstått det väldigt konkurrensutsatt och marginalerna är antagligen därefter. Rätta mig om jag har fel.
Så är avsikten att investera i denna typ av tyngre avfallshantering och bli ett faktiskt cirkulärt ekonomi-bolag utöver att bara vara en logistikaktör i branschen (visst finns det redan de tidigare nämnda andra mindre funktionerna + några otydliga omnämnanden om eventuell existens av denna typ av verksamhet utan mer konkreta beskrivningar)?
I videon talade Rauli om att detta är möjligt. Men finns det utöver den rent teoretiska möjligheten några konkreta planer gällande detta? Och om L&T skulle ge sig in i något sådant, skulle det i grunden vara en bra eller dålig sak? Givetvis beroende på vad man skulle börja göra och till vilket pris.
Sammanfattningsvis:
- Har L&T konkreta planer på att bli mer omfattande involverade i avfallshantering utöver den nuvarande logistiken?
- Skulle denna typ av expansion vara en bra eller dålig sak? (fortfarande beroende på vad och till vilket pris)
EDIT:
Den omfattande rapporten om det nya Tikanoja har redan kommit. Där står följande: ”Lassila & Tikanojas affärsverksamhet kommer framöver att bestå rent av cirkulär ekonomi-relaterade funktioner, som baseras på att återföra avfall och sidoströmmar till kretsloppet med högsta möjliga förädlingsgrad.”
Ovanstående omnämnande tyder på att något sådant här redan finns, men jag har inte hittat vad det rent konkret är. Om något redan finns så har det gått mig helt förbi, och jag hittar inga exakta beskrivningar av vad som görs. Jag hittade bara svävande formuleringar som tyder på att något sådant här redan skulle kunna finnas. Antingen misslyckades jag med att gräva fram information eller så har L&T misslyckats i sin kommunikation. I kommunikationen minns man alltid sopbilarna och soptunnorna.
Även ”industriella tjänster och vattenbehandling” utgör enligt Inderes omfattande rapport 19 % av bolagets verksamhet.
Bonusfrågor: Är vattenbehandling i bolagets fall i praktiken att man hämtar slam från småreningsverk i glesbygdsområden? Eller är det någon stor industriell vattenrening? Behandlar man dem själv eller är man bara inom logistiken med slambilar osv.? Här skulle det finnas en möjlighet för biogas och annat. I Rovaniemi förbränns avloppsslam för energiutvinning. Även det är en intressant idé. Det är förstås en annan sak om detta är en faktisk guldgruva. Åtminstone inte än.
11 gillningar
Vår vän Rauli har gjort en ny bolagsanalys om L&T 
Den nya L&T:s börsresa har börjat trögt, och vi anser att värderingen för denna defensiva och stabila verksamhet nu är mycket förmånlig (justerat P/E och EV/EBIT ca 10x). Förutom den låga värderingen stöds avkastningsförväntningen enligt vår mening av resultattillväxt, direktavkastning samt möjligheten att L&T blir föremål för ett företagsuppköp. Vi höjer rekommendationen för L&T till köp (tidigare öka) medan riktkursen kvarstår på 8,8 euro. Mer om det nya L&T kan läsas i den initieringsanalys som publicerades vid årsskiftet.
Citerat från rapporten:
Som sammanfattning konstaterar vi att L&T:s avkastningsförväntning för de kommande åren består av en stabil direktavkastning, måttlig resultattillväxt och potential för multipelexpansion. Aktiens värderingsnivå är förmånlig enligt många mått, men en kraftigare uppgång i multiplarna kan kräva en tydligare sikt för omsättnings- och resultattillväxt än i nuläget. Bolaget är enligt vår mening också ett mycket potentiellt uppköpsobjekt. Om ett uppköp förverkligas skulle det förmodligen lyfta värderingen till en högre nivå på ett bräde.

8 gillningar