Under årens lopp har det spekulerats flitigt kring huruvida L&T skulle kunna bli ett uppköpsobjekt. Säkert har flera PE-investerare (Private Equity) utvärderat detta och gjort trevande närmanden under åren.
L&T:s största ägare är fortfarande Evald ja Hilda Nissin Säätiö (9,15 % av aktierna/rösterna). Evald ja Hilda Nissin Säätiö grundades 1964 och dess verksamhet baseras på den förmögenhet som paret Nissi testamenterade till stiftelsen. Evald Nissi utförde sitt livsverk som styrelsemedlem i Lassila & Tikanoja Abp.
Om den aktuella stiftelsen inte vill återinvestera sitt innehav har jag svårt att se en situation där L&T skulle bli föremål för ett uppköpserbjudande. Historiken och de jämna utdelningarna väger säkert tungt i vågskålen.
Tillägg: Själv tror jag att L&T skulle vara mer värdefullt utanför börsen som en del av en större helhet, eller om man lyckades skapa en nordisk konsolidator av bolaget. På börsen ligger värderingen i fyndlådan.