Lapselle säästäminen

Olen tästä joskus aikaisemminkin kirjoittanut. Olen sitä mieltä, että jos sijoittaa itselleen ja on vähän ylimääräistä rahaa, niin kannattaa sijoittaa vähän lapsen nimissäkin. Perustelut:

1. Lapsen salkun hoitaminen opettaa sinua sijoittamaan. Kun sijoittaa toisen rahoja, suhtautuu riskeihin vakavammin. Sijoitusaika on pitkä, mutta samalla sillä on selkeä loppupiste (18 vuotta). Tuottoa pitää kerryttää systemaattisesti turvaten samalla pääomaa. Ei mikään helppo tehtävä. Kun teet tämän 18 vuoden harjoituksen, olet takuulla parempi sijoittaja.
  2. Kun nuori saa omaa rahaa 18-vuotiaana, se opettaa vastuuta. Et maksa nuoren juoksevia kuluja, vaan nuori maksaa ne itse omasta pääomastaan. Tulee ehkä mietittyä menojaan tarkemmin, kun joutuu ne maksamaan itse.
  3. Suhtaudut ehkä vakavammin nuoren talouskasvatukseen 10-17-vuotiaana, koska olet huolissasi osaako nuori käyttää rahojaan 18-vuotiaana. Nuori oppii enemmän taloudellista ajattelua.

Minulle oli säästetty keskituloisen vuosipalkan verran 18-vuotiaana ja tunnen muitakin, joilla oli omaa rahaa nuorena. Pääsääntöisesti kaikki käyttivät rahojaan vastuullisesti. Olen sijoittanut omille lapsilleni, mutta vielä ei ole tullut 18-vuoden raja vastaan. Vanhempi lapsi on kohta 15, enkä ole huolissani.

30 tykkäystä

Suosittelen OP- Maailma indeksirahastoa lapsen omalle arvo-osuustilille. Omille lapsille ei tullut säästettyä. Itsekin vasta 50 iässä aloittelin tavoitteellisempaa sijoittamista osakkeisiin ja rahastoihin. Sitä ennen vain asunto, maatila ja metsää. Nyt olen kuuden vuoden ajan säästänyt lapsenlapsille 100 E / kk / nuppi. Kahdellee ensimmäiselle menee Seligsonin phoebukseen, Global top brandsiin, Global pharmaseuttiin ja Amerikka-Indeksiin. Nyt viimeksi syntyneelle aloitan OP-indeksirahastoihin . Taidan laittaa kaikkiin kuuteen rahastoon, niin että maailma ja amerikka dominoi. Helppoa kuin heinänteko, voi ohjelmoida maksut vuosiksi eteenpäin op-maksupalveluun. Tämä viimeinen saikin jo op:sta 100 pesämunan maailmaindeksiin.

7 tykkäystä

Itse en ollenkaan saa kiinni että miksi ottaisi yksittäisiä osakkeita lapsen salkkuun. On niin paljon yksinkertaisempaa ottaa yksi tai muutama perusindeksi ja lisätä sitä hiljalleen. Ei tule kuluja tai veroseuraamuksiakaan jos (tai siis kun) salkkuun valitut yksittäiset firmat menevät nurin/tulevat ostetuksi tms. Tämä pohdinta ainakin silloin kun kyse on perus kuukausisäästämisestä. Ison rahan omaisuudenhallinta sitten erikseen.

Toinen asia mitä en ymmärrä, on ajatus että lapsi “ei saisi” tehdä rahoillaan ihan mitä haluaa kun tulee täysi-ikäiseksi. Tietenkin hän tekee ihan mitä haluaa omilla rahoillaan. Täysi-ikäisen lapsen päätös voi olla jatkaa sijoittamista, ottaa osa rahasta ulos rahoittaakseen koulunkäyntiä/asuntoa/autoa, tai sitten vetää kaikki kurkusta ibizalla. Jos haluat säilyttää päätäntävallan rahoihin, niin älä anna sitä lapselle.

Itse säästän lapselle kuukausittain Nasdaq100 ja maailma etf:iin. Tietenkin toivon että lapsi tekee aikuistuttuaan jotain järkevää rahoillaan, mutta minun rooli lienee se, että yritän kasvatuksessa antaa sellaisia ohjeita että lapsi tekee keskimäärin järkeviä päätöksiä.

19 tykkäystä

Olen myös kouluikäisille lapsille säästänyt syntymästä saakka, lapsen omalle arvo-osuustilille. (AOT:lle jotta saa hyödynnettyä alle 1000€ vuosimyyniin verottoman voiton hyödyn)

Rahat on vielä yksittäisissä osakkeissa, osin siksi että lahjoitukset on pääosin koostuneet oman salkun moninkertaistujista, joita lahjoitan 5000€ kerrallaan kolmen vuoden välein, ja sitten hajautan.

Tuossa on se iso verohyöty, että kun lahjoittaa osakkeita suoraan lapselle, on vuoden pitoajan jälkeen lapsen salkussa hankintahintana lahjoitushetken arvo, jolloin tuosta saa ”perheenä” merkittävät verohyödyt.

Pystyn lahjoittamaan noin 5000€ edestä osakkeita verottomasti lapselle, verrattuna tilanteeseen jossa maksaisin ensin 5000€ osakemyynnistä 1200€ veroja ja lahjoittaisin sitten käteen jäävän 3800€ lapselle.

(Laskelma: myynti 5000€ , hankintameno-olettama 20%, verotettava tulo 4000€ josta 30% vero 1200€)

Ja toive on että omatkin lapset oppivat säästämisen, asiasta on puhuttu satunnaisesti jo ennen kouluikää.
Mutta samalla toivon että omat lapset myös pystyy nuorena matkustamaan ja näkemään maailmaa, en pistä pahakseni jos tähänkin rahaa käytetään.

9 tykkäystä

Sama homma täälläkin.

Säästetään joka kuukausi lapsille maailma indeksiin, OP Maailma indeksi on tuotteena. Tämä on ollut kyllä erinomainen ja oma mielipiteeni on, että muut indeksit, erityisesti Amerikka olisi vähän huijausta.

Tämän lisäksi lapset ovat saaneet rahaa isovanhemmilta ja nämä rahat on sijoitettu suoriin osakkeisiin. Sekä muutamaan kasvuyhtiöön että muutamiin osinkoa tuottaviin yhtiöihin. Varmaan järkevintä olisi sijoittaa johonkin rahastoon, mutta haluamme myös suoria osakkeita.

Lapsilla on AOT:t ja joka vuosi teemme parhaiten nousseille osakkeille 1000e veromyynnin, useasti ostamme samoja osakkeita takaisin.

Näillä tavoilla haetaan toki lapsen varallisuuden kasvamista, mutta lapsen saadessa salkun itselleen tarkoitukseni on avata tehtyjä valintoja 18 vuoden ajalta ja sitä kautta opettaa sijoittamisen keinoja sekä verotusta.

Ihan periaatteesta lapsilisät pidämme itsellämme ja käytetään rahat konkreettisesti lasten menoihin. Lapsille säästetään muuten 100e/kk.

4 tykkäystä

Nyt lapselle avautui osakesäästötili ja arvo-osuustili Nordnetiin.

Pienoinen hetki meni kun hahmotteli toimintalogiikkaa. Tilit näkyvät minun Nordnet-sivuilla alalaidassa. Rahat pitää kierrättää lapset osakesäästötilille minun tilien kautta kun ei avattu Nordnetin säästötiliä, mut talletus sitten näkyy lapsen osakesäästötilin saldossa josta jo kokeilin ostaa pienen koe-erän Terveystaloa.

Olen ymmärtänyt että osakesäästötili on siitä hyvä ettei se vaikuta tuleviin opintoetuuksiin.

Lapsen täysikäistyessä tili varmaankin erotetaan minun tilistä erilleen (ehkäpä Nordnet hoitaa se automaattisesti??)

Tuli takauma oman sijoitusuran alkuajoilta. Karun näköistä kun ostaa lapselle erän osaketta, joka lumpsahtaa heti miinukselle. Vaikka vain satasen sijoitus -0,2 % Saas nähdä mitä neiti tuumaa ku näkee miinukset :face_with_hand_over_mouth: Joka tapauksessa aattelin et juhlistetaan tätä jotenkin porvarillisesti. Ajetaan autolla lämpimään parkkihalliin ja siitä sitte Jungle Juice -baariin juomaan drinkit pikkurilli pystyssä. :upside_down_face:

m. Ja lähtiissä käyvvään suihkussa koska PORVARIT HAISOO HYVÄLLE (tarttis teettää T-paita)

1 tykkäys

…Lapsen eka sijoituspäivä koettu. Ostettiin yhteensä tonnilla Keskoa ja Terveystaloa. Ekan päivän nousu oli noin 0,55%, eli 6 euroa. Päivällä käytiin juomassa kaakao kaupungilla joka maksoi 4,4 euroa. Illalla sitten katsottiin päivänousu ja voitiin todeta että päivän nettonousulla pystyi suunnilleen kustantamaan Arnoldsin kaakaon. Sitten vertailtiin minun potin päivänousua joka oli 0,38% eli vajaa 4te.

Prosenteissa tyttö hakkas minun päivänousun kirkkaasti! Olin oikein tyytyväinen kun tytölle havainnollistui miten osakemarkkinat toimii ja millaisia tuottoja voi saada pienestä ja isommasta potista ja mitä tuotoilla voi saada. Neiti kipitti oikein mielellään katsomaan päivän saldoa ja kuunteli miettiväisenä. Onneks minun tyttö ei ala heti luetella mihin turhakkeisiin rahat pitäs polttaa. Hän tiedostaa et siinä on hyvä potti muhimassa aikuisiällä hyödynnettäväksi.

Ostot katsotaan aina yhdessä, tekninen toteutus ja valinnat. Kaakaolla kaupungilla oli hieman erikoista keskustella 15 v tytön kanssa sijoittamisasioista. Hän mietiskeli että tämmöstäköhän ne rikkaat tekee, juodaan ylihinnoteltua kaakaota ja jutellaan sijotuksista :upside_down_face: Juu, niin kai.

24 tykkäystä

Aloitin osakesäästämisen molemmille lapsille heti heidän syntymänsä jälkeen. Valtaosa synttäri- ym. lahjoista mennyt hajautetusti ja maltillisella riskillä suoraan osakkeisiin. Jotain toki käytetty “omat rahat" talouskasvatusmielessä pieniin ostoksiinkin.

Jonkinlaisena tavoitteena oli 50k€ ennen 18 vuoden ikää ja vanhemman lapsen osalta tavoite on jo täyttynyt vuoden etuajassa. Nuoremmallekin riittää kun CAGR (13,3%) pysyy jotakuinkin ennallaan.

Osakepottia tärkeämpänä pidän kuitenkin talouskasvatusta ja siinä koen että olisin voinut onnistua vielä paremmin. Onneksi aikaa on siinä suhteessa vielä jäljellä kun jälkikasvua tuntien, kummallakaan ei vaikuta olevan kiirettä tuhlaamaan rahojaan.

8 tykkäystä

Päivitystä tilanteeseen. Nyt potissa on pieninä siivuina Posti, Nebius, Kesko, Pfizer ja Terveystalo. Ulkomaisten osakkeiden ostossa vähä kylmää iso ostopalkkion osuus.

Femme-salkusta nappasin idean ostaa jatkossa Eurooppa-indeksiä. Huhtamäki myös hyvä ehdokas.

Tämä nuoriso-teema on sellainen että olisipa mukavaa jos joku sijoitustalo tämän huomioisi. Nordnetinkin soisi armahtavan pikku-asiakkaita välityspalkkioissa.

Kun minä oli lapsukainen, oli Postipankilla Kultapossu-kerho lehtineen ja säästöpossuineen. Nyt nuorisolle ei ole tarjolla oikein mitään sitouttavia juttuja pankeillakaan. Inderesin Femme-homma taitaa olla enempi aikuisille naisille….

Kysyin tytöltä, onko kertonu kaverilleen osakehommista. Joo, oli tietenkin. Kaveri oli tuumannut että oli luullut ettei alaikäiset voi aloittaa sijoittamista. Luulenpa et tämä homma saattaa hieman levitä tytön kaveripiirissä ja jossain toisessa perheessä ehkä myös mietitään näitä.

Tällä voisi olla ihan merkittävä kansantaloudellinenkin merkitys jos nuorten sijotushommat saisi oikein muoti-ilmiöksi. Koulujenkin soisi heräävän asiassa, mut koulumaailma on niiiin konservatiivinen et varmaan turha toive. Mut joku nuorten sijoitusilta ois aika hauska juttu. Vaikka Costplay-anime -teemalla. Luennoitsija vois pukeutua vaikka velhoksi. :grin: Mulla on Mountain-Man asu jonka tein ite ja tytöllä Hatsune Miku -asu. :face_with_hand_over_mouth:

5 tykkäystä

Maailma-indeksi kuulostaa erittäin järkevältä sijoitusmuodolta. OP:lta hyvä veto nakata alkupääoma, koska sillä voi saada asiakkaan tyyliin loppuelämäksi, eikä se missään nimessä olekaan huono valinta.

Juokseva kulu OP- maailmalla näyttää olevan 0,39%. Nordnetissä Storebrand Global 0,31% ja Nordnet Maailma 0,30%. 0,08%-0,09% ei tietysti paljoa ole edes tuon 18v aikana, mutta jotain kuitenkin. Jättäisin 100€ OP:lle ja kaikki muut Nordnettiin. Minusta sekin tekee paljon, että sijoituksien seuraaminen on aivan toista luokkaa Nordnetin sovelluksella ja tähän kun yhdistyy halvempi kulu maailmarahastossa, sekä valtava valikoima muissa rahastoissa, niin valinta oli ainakin meidän osalta helppo.

Meillä on lapsella OP:ssa tili, johon menee molemmilta vanhemmilta automaattisesti tietty summa per kk ja se siirtyy automaattisesti Nordnettiin ja siellä rullaa automaattinen kuukausisäästö tuohon Storebrandin rahastoon.

Kuukausisäästön osalta ei siis tarvitse tehdä yhtään mitään, kun sen säätää kerran kuntoon. Ylimääräisten lahjoitusten osalta tehdään sitten vaan sama homma manuaalisesti, mikä on myös nopea ja helppo suoritus.

Ilman muuta lapsen nimiin, koska muuten ne eivät ole lapsen rahoja, vaan omia, jotka on tarkoitus lahjoittaa lapselle joskus tulevaisuudessa. Elon taipaleella voi sattua mitä tahansa. Lahjoittaja voi olla esimerkiksi täysi ky#pä 18 vuoden päästä, vaikka nyt olisi asiallinen ja reilu veikkonen. Siinä on merkittävä ero, että omille rahoille voi tehdä missä tahansa vaiheessa mitä tahansa, mutta lapsen omaisuus on lapsen omaisuutta. Lisäksi tuossa tulisi ihan turhaa saikkaamista lahjaveron ja ison lahjoituksen kanssa. Mainitsemallasi maltillisella lahjoitustahdilla ei tarvi veroista välittää. Sen sijaan jos lahjoitat kerralla 22 000€ potin, niin verothan siitä täytyy maksaa tai sitten koko lahjoitustouhu menee monivuotiseksi kikkailuksi.

4 tykkäystä

Tulipa mieleen korkeista kaupankäyntikuluista;

Itsellä oma ja lapsen salkku Nordeassa, jossa kerran kuussa osakesäästöpäivä vaihtuvin pörssein, jolloin pääsee kiinni ulkomaanosakkeisiin pienillä, yhden euron kaupankäyntikuluilla.

Omalla kohdalla ainakin kun sijoitettavat summat on satasia, niin tätä kautta saa hyvin kuluja pienennettyä.

1 tykkäys

Olen pohtinut tätä aihetta muutaman vuoden ajan ja asia on tulossa vihdoin ajankohtaiseksi ensi kesänä. Olen tullut tulokseen että avaan lapselle AOTn omiin nimiin johon säästän kiinteän summan kuukausittain indekseihin siihen asti että lapsi täyttää 18v. En niinkään ajattele tätä “lapsen omaisuutena” vaan enemmänkin omana lapselle korvamerkittynä “lapsi-rahastonani” jota voin käyttää lapsen auttamiseen ja tukemiseen. Tähän on muutama syy:

Kuvittelen että olen säästänyt 100e/kk 18v aikana normaalilla 7% tuotolla noin 43 000e. Voin tässä kohtaa alkaa käyttää rahaa seuraavasti: antaa 7500e 3 vuoden välein (huom lahjaveron muutos), jolla voin tukea lastani jopa vuosikymmenten ajan eri elämäntilanteissa. Voin myös esim maksaa hänen vuokraansa verottomasti vuosikausien ajan. Ajattelen että tämä pikkuhiljaa annettu tuki opettaa myös säästämistä ja rahankäyttöä.

Toki jos lapseni haluaisi vaikka ostaa asunnon ja tarvisi enemmän käsirahaa, voisin “lainata” hänelle rahaa nollokorolla, hänen omasta “rahastostaan”. Tai hän voisi maksaa lahjaveron halutessaan (en tietenkään tätä suosittelisi)

Jos rahaa säästyisi niin kauan että lapsellani olisi jo omiakin lapsia, voisin tästä sitten lahjoittaa jokaiselle lapsenlapselle oman pesämunan heidän omille “rahastoilleen”.

En saanut itse täysi-ikäistyessäni vanhemmiltani mitään. Enkä ajattele että se olisi mikään elinehto onnistuneeseen elämään. Ajoittain vanhemmat maksoivat ruokaostokseni, johon voisin itsekkin käyttää tätä ns “lapsirahastoa".

Lisäksi, hieman pessimistinen näkemys: Näen päivätöissäni viikoittain ns. Ongelmanuoria. Alaikäisiä, jotka eivät ole missään väleissä vanhempiinsa, käyttävät päihteitä, elävät laitoksissa. Vaikka tarkoitus ei ole tietenkään kasvattaa tällaista lasta, ei se ole aina kasvatuksesta kiinni. Usein asiat eivät ole niin mustavalkoisia. Voisiko tuolloin tuo vaivalla säästetty raha aiheuttaa lapselle jopa enemmän ongelmia? Jos asia kuitenkin menisi niin, voisin tuolloin pitää rahat itselleni tai antaa vaikka toisille lapsille. Tai vaikka käyttää auttaakseni lastani.

Tottakai puhuisin lapsen kanssa avoimesti sijoittamisesta, ja jos hän haluaisi perustaa oman osakesäästötilin johon säästäisimme viikkorahoja, lahjarahoja, tottakai sellaisen perustaisimme heti hänen omiin nimiinsä.

Tämä on vain minun ajatteluani, mutta kaikki tietenkin tyylillään. Onnea on saada miettiä tätä asiaa :slight_smile:

10 tykkäystä

Elämässä on kuitenkin kaikenlaista epävarmuutta. Voinhan esim. itse ajautua jonkun epäonnekkaan prosessin päätteeksi velkavankeuteen ja maksukyvyttömäksi. Nykyään pelkän asunnon omistaminen väärästä taloyhtiöstä voi johtaa suuriin talousvaikeuksiin. Oma terveys tuskin tulee paremmaksi, kun ikää kertyy lisää. Tuossa on iso hlökohtainen talousriski myös.

On hyvä, että monilta puolilta tulevan epävarmuuden takia lapsilla (ja puolisolla) on omat rahat ja riskit ovat rajatut. Elämän kuitenkin pitää jatkua ja mahdollisimman inhimillisesti.

Mutta eivät nämä ole mustavalkoisia kysymyksiä - pidän tuosta ajatuksestasi, että omaisuuden siirto on enemmänkin prosessi kuin yksittäinen tapahtuma.

6 tykkäystä

Täällä täysin samat suunnitelmat. Toki ylisukupolvinen varallisuus ei ole minulla edes tavoitteena, mutta vaikka olisikin, luulen että toimintamalli olisi sama. Näen hyväksi sen, että varat ovat omissa nimissäni, jolloin pystyn tarvittaessa olemaan talouskasvattajan roolissa vielä muutaman vuoden täysi-ikäisyyden jälkeenkin. Ajatus on se, että lapsi saa käytännössä päättää näiden rahojen käytöstä itse, mutta koska minä olen prosessissa mukana, hän tuskin kaataa niitä kankkulan kaivoon (tai kurkusta alas).

Tuon OP:n alkupääoman aion kuitenkin myös hyödyntää, eli sen verran lapselle tulee hänen nimiinsä heti omaisuutta. Jos hän jossain vaiheessa itse haluaa omia viikkorahojaan tai muita tienestejään alkaa sijoittamaan (kuten itse halusin 12-13 vuotiaana), niin ne tietenkin omissa nimissään myös. Jos itse sijoittamansa rahat ryyppää 18-vuotiaana, en näe siinä mitään ongelmaa.

3 tykkäystä

Tuossa on myös se puoli, että isovanhemmat joskus haluavat antaa lahjoja tai sitten valitettavasi perintöjä.
Olen näissä sanonut, että pistää mielummin suoraan Nordnettiin ja sitten ostan omilla rahoillani heidän nimissään lahjoja (usein jonkun harrastuksen maksut yms.).

Itse olen ajatellut, että vaikka se suora tukeminen on ehkä jopa verotehokkaampaa. Siis elämisen menojen maksaminen, mutta onko se este itsenäisyydelle. Itsenäistä elämää on vaikea rakentaa sen varalle, että laskut toimitetaan vanhemmille. Siitä jää ne perinteiset “Häh, kuinka paljon juusto maksaakaan”-opetukset välistä.

Tämä on tottakai tärkeä asia miettiä, eli millä tavalla suoraa tukemista kannattaa tehdä. Jos kaikki laskut menee vanhemmille, ei taloudenpitoa opi ollenkaan. Mutta jos vanhemmat maksaa esim. puolet vuokrasta ja huonekaluja ensimmäiseen kämppään, niin en näe suurta ongelmaa. Ideaalitilanteessa kasvatus onnistuu niin, että lapsi haluaa itsekin tämänkaltaista systeemiä, missä pääsee itse harjoittelemaan taloudenpitoa (ja itsenäistymistä) pienellä lisätuella. Noista säästöistä ja niiden käyttötarkoituksesta on tarkoitus puhua lapsen kasvaessa vähitellen.

Lapselle säästäminen on tullut ajankohtaiseksi ja olen pyöritellyt kahta vaihtoehtoa:

A) Säästäminen lapsen nimiin (rahastot / kuukausisäästö)

:white_check_mark:Plussat:
– Raha on juridisesti lapsen omaa, ei tulkinnanvaraa myöhemmin
– Helppo ja huoleton malli, ei vaadi jatkuvaa säätöä

:cross_mark:Miinukset:
– Mahdollinen poliittinen riski: tulevaisuudessa varallisuus voi vaikuttaa esim. opinto- ja asumistukiin
-Voitot kotiutettaessa joutuu maksaa paljon veroja.
– Varat siirtyvät automaattisesti lapselle 18 v., vaikka kypsyys ei olisi vielä siellä

B) Minulla oma AOY, rahat korvamerkitty lapselle

:white_check_mark:Plussat:
– Täysi kontrolli: voit päättää milloin ja mihin rahat annetaan
– Ei vaikutusta lapsen tukiin opiskeluaikana
-Mahdollista tukea lasta mm. maksamalla laskuja.
-Ei sääntelyä omistuksiin. Mahdollistaa sijoittamisen Suomen ulkopuolelle.

:cross_mark:Miinukset:
– Myyntivoitot verotetaan omassa verotuksessa
– Raha ei ole juridisesti lapsen omaa ennen luovutusta

Kiinnostaisi kuulla foorumilaisten kokemuksia ja näkemyksiä eri vaihtoehdoista.

Lapsen tukeminen laskuja maksamalla toki on aina vaihtoehto, sijoitusratkaisuista huolimatta.

5 tykkäystä

Tästä jo kirjoitin ennen. Eli jos jaksaa nähdä vähän vaivaa, niin alle 1000 EUR myynnit ovat verottomia (toki myyntien pitää olla koko vuodelta alle 1000 EUR). Tämä on hyvä motivaattori säästää vähän lapselle, kun rahat ovat kuitenkin alussa tosi pienet. Eli jos sijoitat 500 EUR johonkin kohteeseen, joka nousee 900 EUR parissa vuodessa, niin sen myydessä et maksa veroja. Tässä toki pitää olla aktiivinen ja ottaa kotiin pienetkin voitot (jos semmoisia on tarjolla). Tai sitten jakaa myyntiä parille vuodelle. Erittäin hyvä etu alussa.

Tämä 1000 EUR myyntiraja pätee sitten tappioihinkin. Eli et saa vähentää tappioita, jos myynnit alle 1000 EUR. Kannattaa siis odotella noiden kanssa jonkin aikaa ja sitten siivota kerralla tai vaihtoehtoisesti myydä voitollisia ja tappiollisia yhtäaikaa (ja saa kokoon tuon 1000 EUR ylityksen).

Tällä hetkellä on virallinen työttömyysaste lähes 11 % ja valtion alijäämät mielettömät. Lisäksi kahteen suurvaltaan meillä on näemmä ulkomaankaupan ongelmia. Eli ihan tältä pohjalta tulevat vuodet tuskin tarjoavat talouskasvua. Veikkaan lisää pettymyksiä ja totuttujen sosiaalietuuksien leikkauksia ja lisää rahaa suunnattuna puolustukseen. Meidän varmaan pitää katsoa enemmän itsemme (ja perheidemme) perään ja pitää itsestämme huoli.

4 tykkäystä

Meillä on molemmilla muksuilla oma OST ja sinne tuetaan vuosittain pienellä summalla.

OST:n vaikutus opiskelijan tukiin on nykyisellään ymmärtääkseni olematon, mikäli et tee nostoja sieltä.

Veroja joutuu voitosta, tai isommasta lahjasta maksamaan aina, en äkkiä keksi tässä merkittävää optimointiratkaisua.

Poliittisen riskin puolesta ei kannata murehtia. Tässä on sellaisia pilviä kaikkien vaihtoehtojen ympärillä, ettei mistään voi sanoa mitään varmaa.

Sijoitusaika on kuitenkin lähtökohtaisesti pitkä.

1 tykkäys