Kuuntelin tuon ”tentin”…vakuuttiko, ei. Ympäripyöreitä kommentteja lähes kaikkiin kysymyksiin.
Ainoa tosi positiivinen asia oli markkinan hyvä taso…siis kysyntää on. Se antaa tietysti mahdollisuuksia kasvuun.
Kysymykseen Q4:sta toimitusjohtaja vastasi niin pyöreästi, että pidän jopa negatiivista tulosvaroitusta todennäköisenä. Keskustellaan, keskustellaan…jotta kassavirta paranisi.
Kilpilahti oli asiallisesti esillä. Sekin herättää ristiriitaisia ajatuksia. Onko nyt niin…että tuote ei olekaan sellainen mitä SHELL odottaa. Onko teknologia vielä yllättänyt siten, ettei sekään ole vielä valmis. Saadaanko prosessi toimimaan ja tuote kuntoon? Mielenkiintoinen kysymys.
Aikataulullisesti Kilpilahti-tölkkiä potkittiin kunnolla eteenpäin. Saa nähdä tuleeko kunnolla liikevaihtoa koko ensi vuonna. Aika yllättävää ja ehkä siksi projektista ei ole kuulunutkaan palstalle mitään, vaikka täällä moni on sitä kysellyt. Oletan kuitenkin, että joku Lamorilaisista tätä palstaa lukee. Taitaahan siellä olla uusi tiedottajakin.
Lopuksi vinkki toimitusjohtajalle…ympäripyöreät kommentit eivät lisää yhtiön uskottavuutta. Lyhyempiä ja paremmin fokusoituja vastauksia jatkossa. Kiitos.
Tosiaan, Kilpilahden muovinkierrätysinvestointia ja käyttöönottoa potkitaan nyt eteenpäin niin, että se tunnustetaan myös julkisesti. Tämä epäilys hiipi mieleen jo kun johto vaihtui. Näissä ennusteet vaan tuppaavat siirtyä ja … siirtyä. Ettei vain yhtiön tase ja velkaantuneisuus tulisi jo ensi vuonna ongelmaiseksi.
Mitenpä toimitusjohtaja voisi tässä vaiheessa kertoa, minkälaista tuotetta laitoksesta tulee, ja onko tuote Shellin vaatimusten mukaista, kun käsittääkseni tippaakaan öljyä kyseinen laitos ei ole vielä tuottanut? Eiköhän pyrolyysiöljyn laatu ala pikkuhiljaa selvitä, kun päästään rampup-vaiheeseen. Jos nyt katsoo muiden vastaavien laitosten ylösajon kestoa ja tuotannon laatua, omat odotukset ei ole Lamorinkaan osalta kovin korkealla.
Pryme käynnisti ensimmäisen laitoksensa tammikuussa 2024. First oil 19.1.2024. Ensimmäisen puolen vuoden aikana saatiin tuotettua 120 tonnia pyrolyysiöljyä, josta 114 T Q2 aikana. Pisin tuotantojakso oli 48 tuntia.
Lamorin tehtaan kapasiteetiksi on ilmoitettu 10000 tonnia muoviraaka-ainetta. Jos saanto on esim 50% öljyä, päivässä pitäisi putket punaisena tuottaa luokkaa 14 tonnia. Prymen laitos on käsittääkseni Lamorin laitosta isompi.
Itse olen ollut tilaisuudessa, jossa Lamorin edustaja on kertonut, että muovijätteestä tehdyn öljyn on sitoutunut ostamaan SHELL. Näin ollen oletan, että sekä Lamor että SHELL ovat olleet puolin ja toisin tietoisia tuotteesta ja sen laadusta, kun tämmöisen sopimuksen ovat tehneet.
Muunlainen oletus kuulostaisi liian amatöörimäiseltä.
Tietysti sopimus tuotannon myynnistä on olemassa, mutta tuskin sellaista, joka sitouttaa Shellin ostamaan kaiken tuotetun öljyn. Erittäin todennäköisesti sopimuksessa on sovittu speksi, johon tuotetun öljyn täytyy sopia, että Shell ostaa öljyn.
Tuossa aiemmin on mainittu Pryme. Heidän sijoittajaesitteessään on alla näkyvä kuva. Prymellä on myös tuotannon myyntisopimus Shellin kanssa. Tästäkään huolimatta Shell ei ole huolinut kaikkea tuotantoa, vaikka erikseen mainostetaan tuotteelle olevan enemmän kysyntää kuin tuotantoa on olemassa.
Lamor on solminut Kolumbiassa kolmivuotisen sopimuksen ympäristönsuojelupalveluista arvoltaan vähintään 2 miljoonaa euroa. Lamor toimittaa asiakkaalle valmiuspalvelun ja erikoistunutta henkilöstöä öljyvahinkojen varalta.
Lamorin asiakas operoi öljykenttiä useilla laajoista öljyvarannoistaan tunnetuilla alueilla Kolumbiassa. Sopimuksella pyritään minimoimaan hiilivetyvuotojen vaikutukset ympäristöön ja yhteisöihin.
Lamor toimittaa teknistä tukea hätätilanteissa kaikille alueille, asemille ja putkilinjoille. Lisäksi Lamor kehittää torjuntahenkilöstön osaamista räätälöidyllä koulutusohjelmalla, päivittää valmiussuunnitelman, huolehtii määräaikaistarkastuksista, tekee suosituksia parannuskohteista ja toteuttaa parannukset ne.
Palvelu tuotetaan yhdessä paikallisen strategisen kumppanin SOS Contingenciaksen kanssa, joka on pelastuspalveluyritys. Lamor on vastannut samanlaisesta toimeksiannosta vuodesta 2019 lähtien konsortiossa, joka on hoitanut öljyvahinkojen puhdistusta ja varmistanut nopeat, kattavat ja ympäristötietoiset torjuntatoimet.
Koska Lamorin tiedotus ei informoi uuden projektin kulusta, niin kävin tänään itse Kilpilahdella. Rakennus näyttää päällisinpuolin valmiilta. Koko (ihan arvio) 100x50 metriä sisältäen toimisto-osat yksikerroksisena. Kolme suurta pystysäiliötä pihoilla ja lisäksi asiakas/vierasvastaanottotilat. Pihoilla pyöri kymmenkunta miestä hommissa ja yksi tiehöylä oli käytössä. Siis oletan, että piha-asvaltoinnit ovat pian. Tie ympäri alueen asvaltoitu ja vieressä kyllä tilaa laajennoksille. Sitä en tiedä, kuka tyhjät tontit omistaa.
Koska en päässyt sisään, niin totean vain, että hommat näyttävät suht valmiilta. Teknologiasta en tietenkään tiedä mitään.
Jospa Lamorin tiedottaja innostuisi tarkentamaan tätä ”höpinää”.
Jossakin tilaisuudessa Lamorin edustaja jopa lupasi kutsua sijoittajia tutustumaan laitokseen, ennen avaamista. Saa nähdä toteutuuko.
Oikein hyvää Isänpäiväviikonloppua kaikille.
Näköjään johtajistossa on nyt kaikki uusia verrattuna tilanteeseen vuosi sitten. Paniikkinappula tainnut jumittua päälle. Jotenkin on tuntunut siltä että organisaation ja johtiksen muuttaminen ovat ainoita toimenpiteitä viimeisen kahden vuoden arvontuhoamisen korjaamiseksi. Ei vain näytä siltä että puree - uuden toimarinkin näytöt olemattomia. Ovi käy kyllä ulos ja sisään. Kuka siellä oikein päättää?
Uuden toimarin tai muiden uusien johtajien tekemien muutosten vaikutukset eivät koskaan näy saman tien. Niin ikävää kuin se onkin niin kaikki vie aikansa.
Niinpä. Listauksesta nyt kolmisen vuotta. Pari vuotta sitten tällä samaisella yhtiöllä oli vielä huikeat näkymät. Sitten ne katosivat jonnekin. Nyt kurssi n. 1/3 niistä ajoista. Tiedottaminen luokatonta. Ja nyt odotellaan uusien johtajien pääsyä vauhtiin… what’s not to like.
Edellinen toimari oli aktiivinen näillä sivuilla. Seuasi selvästi mitätäällä kirjoitettiin ja kommentoi. Hän myös piti huolen tiedotuksesta,
Lyhyesti sanottuna välitti osakkeenomistajista.
Itsellänkin on kyllä kieltämättä kova ikävä edellisen toimarin aikoja, varsinkin mitä tuli sijoittajaviestintään.
Syötetään nyt kuitenkin suoraan lapaan @Lamor_IR:lle ja annetaan mahdollisuus aktivoitua näkyvämmin täällä foorumilla. Viime viikolla oli nimittäin Ukrainan ReBuild-tapahtuma, jossa ymmärtääkseni Lamor oli myös mukana. Miten tuolla tapahtumassa meni? Mitkä ovat Lamorin valmiudet Ukrainassa, jos/kun jälleenrakennus alkaa lähivuosina? Sodan aiheuttamat ympäristötuhot ovat maassa arviolta miljardeja euroja, joten mahdollisuuksia kyllä olisi.
Samaa mieltä. Hän halusi käydä dialogia ja avata yhtiön toimintaa. Nyt Lamor on musta laatikko. Hän myös toimarina kun Kuwaitin ja Saudi sopimukset tehtiin ja yhtiö kasvoi vauhdilla. Toki hänenkin kautensa viimeinen vuosi oli kehnompi.
Lamor Corporation Oyj | Sisäpiiritieto | 12.12.2024 klo 14:00:00 EET
Sisäpiiritieto: Lamor laskee ohjeistustaan vuodelle 2024
Lykkääntyneiden NEOM-neuvotteluiden ja viimeisen neljänneksen suurten toimituksien viivästymisten takia yhtiö laskee ohjeistustaan vuodelle 2024.
Uusi ohjeistus
Lamor arvioi tilikauden 2024 liikevaihdon ja oikaistun liikevoiton olevan alempia kuin edellisenä vuonna (2023: liikevaihto 122,5 milj. eur ja oik. liikevoitto 10,9 milj. eur).
Vanha ohjeistus (annettu 16.2.2024)
Lamor arvioi tilikauden 2024 liikevaihdon olevan vähintään vuoden 2023 tasolla (2023: 122,5 miljoonaa euroa). Lamor ei anna kannattavuutta koskevaa ohjeistusta muun muassa epävarmasta markkinatilanteesta ja suurten tarjouskilpailujen aikataulun liittyvästä epävarmuudesta johtuen.
No niin, tulihan se sieltä. Arvelin lokakuussa tässä samassa ketjussa että varoitusta pukkaa. Se että se tulee joulukuun puolivälissä osoittaa joko että Lamorin johto ei tiedä missä mennään tai että se ei tiedota niinkuin voisi pörssiyhtiöltä odottaa. Kummin päin vaan, ei näytä erityisen ammattimaiselta. Tämän yhtiön ei pidä olla pörssissä, ei ainakaan tällä porukalla. Johto on jo mennyt uusiksi, hallitus seuraavaksi? Onneksi pääsin eroon suurimmasta osasta osakkeitani ennen tätä viimeistä Lamorin suru-uutista.