Ifølge selskabet er der operationelt beredskab til at starte anlægget op, og der udføres nu de yderligere installationer til undtagelsestilstande, som Tukes (Sikkerheds- og kemikalieværket) kræver. Jeg har ingen grund til at tvivle på denne information. Måske skyldes min optimisme, at jeg først hoppede med som investor i starten af dette år, da jeg ledte efter flere små potentielle turn-around-selskaber i Helsinki-børsens “skraldespand”.
Samtidig er jeg en smule bekymret over denne tidsplan, da den ikke er fuldt ud i Lamors hænder, men det sidste ord ligger hos myndigheden. Forhåbentlig har selskabet taget højde for denne eksterne usikkerhed i den udmeldte tidsplan. Tidsplanen er også relevant i den forstand, at myndigheder som Tukes, bortset fra nødberedskab, praktisk talt har lukket i juli.
Selskabets situation er binær i den forstand, at tidsplanen for udgangen af juni, og hvorvidt den holder, i høj grad definerer, hvilken situation man skal redde selskabets balance fra til efteråret. Hvis opstarten forsinkes igen, er selskabet overladt til långivernes nåde, og en stor fortegningsemission skal arrangeres, mens aktiekursen er helt i bunden. Der ville være tale om en massiv udvanding (dilution).
Edit: Som en tilføjelse er det ikke usædvanligt, at der opstår betydelige forsinkelser ved den første opskalering af ny teknologi til industriel skala. Og jeg er stadig også en smule skeptisk over for teknologiens pålidelige og rentable funktionalitet (kontinuerlig proces, udbytte, inputkvalitet). Det er jo først nu, man får mulighed for at finde ud af det, hvis og når tilladelsen til opstart gives.