Totta puhuen me osakkeenomistajat olemme odottaneet käännettä aivan liian kauan. Itse lähdin mukaan jo listautumisessa ja olen tankannut lisää koko pitkän matkan alas. Olen tietysti hyödyntänyt verosuunnittelua osakevaihtojen kautta, mutta siitä huolimatta tappiot tuntuvat nahoissa. Lamorin tilanne alkaa kuitenkin olla sellainen, että muutos on hyvin pian edessä – joko parempaan tai huonompaan. Siksi halusin osallistua yhtiökokoukseen paikan päällä muodostaakseni oman käsitykseni tilanteesta. Kun omistaa suomalaisia pienyhtiöitä, pääsee melko lähelle yritystä.
Yhtiökokouksen aikana juttelin toimitusjohtajan, hallituksen puheenjohtajan sekä muoviöljy-yhtiön toimitusjohtajan kanssa. He kaikki vaikuttivat yhä olevan innostuneita haasteista, mutta realistisella vakavuudella. Kaikki kuulemani oli jo julkaistua tietoa, eikä yhtiökokous tuonut tiedollisesti mitään uutta. Kuten Verneri Pulkkinen @Verneri_Pulkkinen on jossain yhteydessä todennut, yhtiön johdon tuntemiseen liittyy riski: siinä saattaa vaikuttua liikaa ja lukea rivien välistä asioita, jotka eivät täsmää lukujen ja faktojen kanssa – toimitusjohtajan kättely voi tulla kalliiksi.
Pienyhtiöihin sijoittaminen on kovaa lajia, eikä Lamor ole poikkeus. Siksi suurimmat sijoitukseni ovat yhdeksässä OMXH25-yhtiössä, ja niiden ansiosta minulla on varaa odottaa Lamorin käännettä. Ja jos kaikki sattuisi menemään mönkään, nimeän Lamor-sijoitukseni ’vaikuttavuussijoittamiseksi’ (impact investment) ja jatkan eteenpäin .