Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut (Osa 4)

Mielestäni tavoitehinnat ja suositukset on usein vähän väärinymmärrettyjä. Nehän eivät ole ihan sillä tavalla “loogisesti” kytköksissä toisiinsa kuin äkkiseltään ajattelisi.

1 tykkäys

Katsoin vain NN:n aplikaatiosta, mutta Saabin P/E on 71,7. On tuohon hiukan kasvuodotuksia ladattu.

“Markets can stay irrational longer than you can stay solvent”. Kurssi ei välttämättä heijasta Saabin oikeaa arvoa.

25 tykkäystä

Intellegon alamäkiralli jatkuu. Kulmakerroin tuntuu vain olevan jo alamäkipyöräilytasoa kovempaa.

19 tykkäystä

On kyllä suunta harvinaisen selvä. Kurssi miltei puolittunut muutamassa viikossa ja vauhti kiihtyy. Näiden salkun svedupörssin lappusten (tämä ja Verve) kanssa on saanut kyllä olla tarkkana. Kurssit heittelevät aivan holtittomasti.

2 tykkäystä

Screenshot 2025-09-23 at 10.33.38

12 tykkäystä

Mitkäs tyhjennysmyynnit nyt on? Kalmar eilen alas loppuhuutarissa ja tänään takaisin ylös.

Nyt Kempower -5%, syystä että?

Nordea pudotti tänäänsuositustaan
Näin ollen toistamme myy-suosituksemme ja laskemme
DCF-pohjaisen tavoitehintamme 13,0 euroon (13,5).

1 tykkäys

Kasvufirmoissa analyytikoiden ennusteet tuppaa olemaan aika levällään, koska suuri osa yrityksen arvosta määräytyy kaukana olevien kassavirtojen mukaan. Esim. Indereksen Saabin analyysissä diskontattujen kassavirtojen terminaali komponentti(2035 ja siitä eteenpäin) on 81%.

En lähtisi analyytikoiden työtä vähättelemään. Sekä due diligence että osaaminen on todennäköisesti parempi kuin 99% sijoittajista. Heilläkään ei kuitenkaan ole kristallipalloa. Itse tykkäisin, jos analyysissä olisi bull, base ja bear tavoitehinnat, jotka viestisivät paremmin sijoituskeissiin liittyvistä epävarmuuksista, kuin yksittäinen tavoitehinta.

Saabin osalta analyytikoiden konsensus näyttää tältä, joten ei Inderes ole edes porukan karhuisin.

Loppuun vielä varoituksen sana. Euroopan puolustusteollisuus on mielestäni markkinoiden selkein kuplaantuva sektori. Esim. Europe Defence UCITS ETF:iä ei ollut ennen tätä vuotta yhtään ja nyt niitä on 9. En tiedä missä kohdassa kuplaa ollaan, mutta lopulta Saabinkin kurssikäyrä todennäköisesti alkaa muistuttaa tätä sinulle varsin tuttua käppyrää. Suosittelen position asteittaista keventelyä, että saat onnistuneesta osakepoiminnastasi tällä kertaa voittoja talteen.

60 tykkäystä

Mikä tekninen indikaattori sai ostamaan juuri tuossa kohtaa? Vai saiko mikään?

Arvaan, että kysessä oleva indikaattori oli “Mikko Mäkinen ostaa, osta sinäkin”

26 tykkäystä

Tämä on hyvä esimerkki siitä miten laskeviin ei kannata ostaa. Ensimmäinen dippi näyttää hyvältä ostopaikalta ja ehkä toinenkin, mutta todellisuudessa pohjat eivät välttämättä ole lähelläkään. En jaksa muistaa kuinka monta kertaa olen itse sortunut tähän, ja tein niin tälläkin kertaa. Nyt poikkeuksena se, että ostoni ovat olleet pieniä ja olen säästellyt isommat siihen, että kurssi lähtee taas nousuun. Jos lähtee.

19 tykkäystä

Ja mieleen ei saisi päästää “olen Saabisti” ajatuksia. Kiintymys mihinkään osakkeeseen on vähän kuin olisi tiikeri lemmikkinä. Se puree kuitenkin joskus.

Parempi muistella sitä kaiholla vasta kun sen turkki on myyty.

6 tykkäystä

Rising Phallos aka Mikko Mäkisen blogipostaus

80 tykkäystä

En kyllä tiedä, mutta siihen napsahti aika kätevästi minun Kalmar ostotoimeksianto, jok aoli ollut odottelemassa jo jonkin aikaa

3 tykkäystä

Mitäköhän Upm:lle tapahtui hetki sitten? 3% salamanousu ja valuminen lähtötasoille. Joku taisi tehdä vähän isomman oston :thinking:

3 tykkäystä
11 tykkäystä

MIKÄ ON?

3 tykkäystä

Ehkäpä sisäpiiriläisten perheenjäsenet kuulivat jääkaapilla käydessään Kempowerin pian antavan tiedotteen negatiivisesta tulosvaroituksesta. Markkinoilla kun on tapana ennakoida tulevaa :relieved_face:

39 tykkäystä

$35–>$82

Toisinaan on hyvä vähän säätää targetteja

30 tykkäystä

Mukavasti käynnistynyt ABAT. Ostin sitä eilen kahteen otteeseen 3500 kpl keskihintaan 3,33 dollaria. Ostoperustelut tuossa alla. Nyt voitolla noin 3000 dollaria.

18 tykkäystä