Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut (Osa 4)

Ja hieman pidemmällä tähtäimellähän tekoälyn kehitys tekee ylipäätään vieraiden kielten opettelusta useimmille ihmisille turhaa, kun puhetta ja tekstiä voi reaaliaikaisesti kääntää kieleltä toiselle.

Duolingo on premarketissa yli 20 prosentin nousussa, hinta tällä hetkellä 415 dollaria.

Monet täällä pitävät Duolingoa osakkeena johon ei kannata rahojaan tärvätä. Itse olen täysin eri mieltä. Firma on velaton, rahaa on kassassa miljardi. Mikä tärkeintä vapaa kassavirta on jatkuvassa nousussa. Nyt FCF margin on vuoden ensimmäisen puoliskon aikana yli 39%. Päivittäisten käyttäjien määrä on kasvanut 40% year-to-year. Maksulliset sovellukset vetävät.

Itse olen hankkinut Duolingoa kolmeen otteeseen heinäkuun aikana keskihintaan 376 dollaria. Kivat voitot tulisi tänäänkin, mutta tarkoitus on myydä vasta kun osakkeen hinta alkaa vitosella, ja on lähempänä kuuttasataa kuin viittäsataa. Tämänhetkisillä spekseillä aivan mahdollista ensi vuoden aikana.

Tämä ei ole sijoitusneuvo, vaan oma mielipide Duolingon osakkeen arvosta.

10 tykkäystä

Osallistutaanpa Duolingo-keskusteluun. Itsekin olen hetken yritystä seurannut ja mietin aiemmin tällä viikolla että avaanko yritykseen position koska osakekurssi on ollut viime aikoina paineessa, käsittääkseni lähinnä sosiaalisen median kritiikin takia. Erityisen mielenkiintoisen yrityksestä tekee mielestäni seuraavat seikat:

• Johtava oppimisalusta, jonka mielestäni paras vallihauta on se että se on pelillistänyt oppimisen ja tehnyt siitä hauskaa, mikä mielestäni on johtanut vahvaan suosioon.
  • Freemium-tilausmalli, eli sovellusta voi käyttää ilmaiseksi mutta toisaalta mielestäni tilausmaksu on niin matala suhteessa sen tuomaan lisä-arvoon että sillä on vielä käyttäjämäärien kasvun lisäksi iso mahdollisuus saada käännettyä sovellusta ilmaiseksi käyttäviä maksaviksi asiakkaiksi. Toisaalta sovellusta ilmaiseksi käyttävät asiakkaat tuovat myös rahavirtaa mainoksien kautta.
  • Alustalla on yli 100 miljoonaa aktiivista käyttäjää kuukaudessa, ja markkina-arvo oli eilen vain 15 miljardia $. En ole yhtään vastaavaa alustaa tuolla noin isolla käyttäjämäärällä ja noin pienellä markkina-arvolla hetkeen nähnyt.
  • Todella vahva ja ennustettavan (tilauspohjaisen mallin ansiosta) näköinen kasvukäyrä liikevaihdon osalta:

• Vaikka yhtiö on vasta skaalausvaiheessa, on se kannattavuudeltaan jo todella vahva ja vapaa kassavirta kasvaa todella nopeasti. Vaikka osakediluutiota on niin se kasvaa hitaasti kassavirtaan verrattuna:

Täällä on ollut puhetta siitä kuinka arvostuskertoimet ovat firmalle liian suolaiset (nämä perustuvat eiliseen kurssiin):

30-40% liikevaihdon kasvulla ja kannattavuuden kovalla skaalauksella nuo korkeahkot arvostuskertoimet (20 P/S ja ~1.9% kassavirtatuotto) on kuitenkin todella nopeasti kurottu mielestäni siedettävälle tasolle (2-3 vuodessa). Olen huomannut foorumilla sen että monet tarkastelevat arvostuskertoimia ja kasvua aina erillään, vaikka mielestäni vapaan kassavirran tulevaisuuden kasvu on yksi tärkeimmistä ellei tärkein mittari arvostusta tarkastellessa. Vaikka toisaalta mikään yritys ei voi kasvaa loputtomiin korkeita kaksilukuisia prosentteja, ja vaikka maltillisten kasvuodotusten käyttäminen osakeanalyysissä ja DCF-malleissa tuo tietynlaista turvamarginaalia, unohtuu tässäkin monesti metsä puilta. Ihminen on huono ajattelemaan eksponentiaalisesti, ja eksponentiaalinen kasvu murskaa korkeahkot arvostuskertoimet nopeasti. Itse pyrin nykyään ensisijaisesti ajattelemaan yritysten liiketoiminnan potentiaalia 5 ja 10 vuoden päähän, ja peilaamaan nykyisiä arvostuskertoimia siihen.

Mutta voiko Duolingo jatkaa kasvua tuota vauhtia? Mielestäni voi helposti. Uskoisin että maailmassa on satoja miljoonia ihmisiä, jotka haluavat pelkästään opetella maapallon johtavaa bisneskieltä (englantia), puhumattakaan muista kielistä. Tähän kun lisätään muut vertikaalit (matematiikka, shakki, musiikki, ja kenties muut mahdolliset tulevaisuuden vertikaalit), niin uskon että Duolingon potentiaalinen kuukausittainen käyttäjämäärä olisi jopa yli miljardissa käyttäjässä, eli nykyisestä käyttäjämäärä (ja siten liikevaihto) voi mielestäni kymmenkertaistua vielä seuraavan 5-10 vuoden aikana. Mikä olisi tuollaisen yrityksen potentiaalinen markkina-arvo siinä vaiheessa? Mielestäni se ei ole kaksilukuinen miljardisumma. Eli uskon että Duolingon markkina-arvo voi hyvinkin multibäggeröidä tai tenbäggeröidä 10 vuodessa.

Kaikesta tästä tutkimuksesta ja ajattelusta huolimatta en silti tällä viikolla avannut positiota Duolingoon. Tarkkaa syytä en tälle osaa antaa, osittain varmaan silti toivoin voivani saada ostot tehtyä vielä hieman matalampaan hintaan tai paremmilla arvostuskertoimilla. 350$ osakekurssia tai 15 miljardin markkina-arvoa pidin yritykselle kohtuullisena, mutta en vielä minään erityisen hyvänä ostopaikkana. Toisaalta löysää rahaa uusiin sijoituksiin ei juuri nyt ole ja varsinaisesti en tällä hetkellä haluaisi mitään salkustakaan myydä. Näyttää että myöhästyin nyt tästä junasta siis itsekin tältä erää, mutta jään seuraamaan yritystä silti mielenkiinnolla.

24 tykkäystä

No nyt näyttää paremmalta. Olispa kurssien käskyttäminen aina näin helppoa.

11 tykkäystä

Novo nordisk - holtitonta menoa

12 tykkäystä

Annan ennusteeni NOVO:n kurssista päivän pompun jälkeen (intraday)

33 tykkäystä

image

7 tykkäystä

Kerro vielä kuinka korkeella käydään ennenku taittuu?

11 tykkäystä

Eilen Qt. Tänään Optomed. Kiitos taas tuloskausi, kun pilasit kesälomalta töihin paluun. Ei siellä kesä-heinäkuun tuloksissa sun muissa tulosvaroituksissakaan hurraamista ollut, kun salkussa on mm. Incap, UPM, Talenom ja Remedy.

Kuinkahan monta vuotta sitä saa tuloskausi toisensa jälkeen enimmäkseen pettyä. Tosin olen tässä oppinut, että olen ehkä kuitenkin optimistisempi luonteeltani kuin luulinkaan. Eihän nämä muuten näin pahalta tuntuisi.

31 tykkäystä

Tämä tehnee itse osakkeen kurssin lisäksi hyvää myös omistamilleni OP Pohjoismaat Indeksi - rahastolle sekä Healthcare-etf:lle (jota tosin on vielä vasta mikropositio). Toivotaan että nousu on säilyvää laatua ja jatkuu.

2 tykkäystä

Alokas jo ansiokkaasti päivittikin Celsius-ketjun :clap:

Ihan jees tulos

image

Toinen luottohevonen CROX kasvatti liikevaihtoa ja bruttokatetta mutta
tulos romahti. Tähän liittyi jotain blaablaa Heydude goodwillia ja trademarkia,
en tiedä saanko tuosta selvää ennen kuin ilmestyy 10-Q josta ymmärränkin jotain.

Joka tapauksessa premarket ei arvosta
image

Saa nähdä lisäänkö tänään :face_with_monocle:

Emmä näitä kyllä ymmärrä ilman selkeätä väliraporttia missä laskukaavat :smile:

" Diluted loss per share of $8.82 decreased 334.0% from diluted earnings per share of $3.77. The loss per share is driven by asset impairments, as described above. Adjusted diluted earnings per share of $4.23 increased 5.5% from $4.01."

5 tykkäystä

Harmi kun eilen ja tänään startissakin mietin vielä kolmannen position ottamista, mutta olisi pitänyt myydä Intrumeita siihen. Silti, kiva että Novo on takasin mielletty firmaksi joka ei mene ihan heti konkurssiin.

Toisinaan tietämättömyys myös pelastaa näissä romahduksissa. Kun ei liian tarkkaa tietoa oo mitä toivottiin niin voi tunteettomammin katsoa vain lukuja ja mennä sen mukaan.

2 tykkäystä

Salkkuni uusi veli on pörssin etkoilla ainakin kovasti nousemassa. Ketjussa, jotkut ovat jo jakaneet yhtiön kvartaalituloksen antia. :slight_smile:

image

17 tykkäystä

Onko tän päivän raketoinnille muuta syyytä kun että näillä hinnoilla Novo on loisto ostos?

Voitko manata vielä joku päivä vähän lisää niin saan -30% Novo position plussalle ennen eläkeikää? :cowboy_hat_face:

2 tykkäystä

Ja moi,
tänään sit tulee se Duolingon iso jytky, onnittelut kaikille mukana oleville.
Eihän se nyt ole kovinkaan kaksinen tapa oppia mitään, mutta jos se kasvaa nopeammin kuin Palantir, samaan aikaan kun kurssi on romahtanut YouTube “ja minähän tiedän mikä se paras kieliappi on” -experttien kautta, niin mä ostan.

terv
6 vuotta Duolingoa käyttänyt

3 tykkäystä

Kun katsoo Novon laskukäyrää, siinä on ollut noita kuolleen kissan pomppuja tasasin väliajoin. Moottorisahamiehen teknillinen analyysi sanoo että kohta lasku jatkuu taas.

3 tykkäystä

Kyllä se on alettava uskoa että näissä “en tiedä yhtään mihin olen sijottanut” - kuvioissa on ne parhaat bileet. Nebius jee jee ja Micron technology myös vajaan 5 % ylös. Nvidian ja Broadcomin reilun prosentin päivänoususta ei jaksa enää ees innostua “peruskauraa”. Pelottaa vähän että tähän turtuu ja sokaistuu kohta… Nyt alkaa ymmärtää millaiset tunnelmat oli 2000-01… Pitäis naulata jääkaapin oveen lappu mihin on kirjotettu tuotto % millä myydä puolet pois. 100 % olis looginen. Silloin jäisi voitot rullaamaan.

M Jahas, Nebiuksen nousu kiihtyy. Eipä on pitkään ku ostin, olikoha maanantai ja nyt jo 26 % plussalla…

13 tykkäystä

Mulla on tähän yksinkertainen sääntö, en sijoita lääkefirmoihin.
Ihan sama missä se kurssi menee.

2 tykkäystä

Näinhän se on,
poikani pisti ASP rahat pari vuotta sitten lihoiksi ja osti osakkeita: Meta, Palantir, Microsoft, Amazon.
Mä kysyin miksi juuri noihin. Vastaus oli: kun niiden kun niiden kurssit on laskeneet, eli ne on halpoja, ja niillä on jotain tekemistä tekoälyn kanssa.
Mä sitten siihen: kuule poika ei sijoittaminen noin mene. Pitää katsoa kassavirtaa, laskea kertoimia ja riskejä, katsoa tase. Olisit tehnyt kuten minä… En oikeastaan halua jatkaa tätä pidemmälle

95 tykkäystä