Kiitos. olen ollut hyvin varovainen viime kuukaudet eli on edelleen pääosa rahoista odottelussa eli kärsivällisesti jemmassa millä ostaa, kun saa halvalla. Osakemarkkina on aparaatti, jolla varallisuus siirtyy hätähousuilta kärsivällisille. Toki nämäkin fyrkat ovat tuottaneet varmaa mukavaa korkoa koko ajan. Ja olen äärimmäisen tyytyväinen. Nyt kun vielä saataisiin 10-20 %:n lisänotkahdus nykytasoon, niin voisi painella osakepuolella reippahasti longeja ja sulkea muutaman shortin. ![]()
Hurjaa menoa Huhtamäellä. Osinkoaristokraattisuus kiinnostaa, mutta kerrankin en ole tarttunut putoavaan puukkoon. Olisiko nyt kuitenkin arvostus pikkuhiljaa kohdallaan? ![]()
Tämän olen halunnut kirjoittaa vuodesta 2022 lähtien: KH Groupilta erinomaisen hyvä kvartaali!
Callen ja CFO:n webcast -esiintyminen oli vakuuttava ja paljon hyviä asioita luvattiin alkaneelle vuodelle. Kerrankin olin päivävoittajien joukossa.
20.3.2026 ![]()

Kaikista parastahan olisi kun sota loppuisi viikonloppuna kuin seinään ja saisit sulkea shortteja suhteellisen nopeaan ja jäisi käteiset vielä jemmaan moneksi vuodeksi.
YLE: # Jos Trump ei peru uhkaustaan, ”edessä on musta maanantai”, ennustaa markkina-analyytikko 22.3.2026.
Toivon, että romahtaa ensi viikolla markkina oikein kunnolla, niin shortit räjähtää ja joskus pääseen longipuolelle kunnolla.
Musta maanantai oli todella hyvä ostopaikka. En itse myy jos pörssit romahtaa samat 22,6% huomenna. Ostan kyllä lopuilla varmasti ja samalla manaan etten ole käteispuolueen jäsen. Aika kova ennustus kaverilta ellei sitten pidä jotain pientä 2-5% pudotusta “mustana maanantaina”.
Käteistä 0, joten hyvä lähteä taas tähänkin, mutta se on mikä se on

Mustan maanantain todennäköisyys: xx,xx%

Mustan maanantain toteutuessa sisäpiiriostot ja tacotwiitti ennen pörssin sulkeutumista. 97,23%
Tälläisiin tilanteisiin olen ottanut käyttöön sijoituslainan, joka on käytössä vain kriisin jo alettua. Tämän ajoittamiseen käytän palstan yleistä sentimenttiä ja ostan valmiiksi mietittyjä yhtiöitä. Mitä pahemmin maailma tuntuu kaatuvan päälle täällä, sitä enemmän luottoa salkkuun.
Milloin näitä lainoja voi sitten maksaa takaisin? Kun palstalla alkaa näkyä viestejä, joiden mukaan tietyistä sektoreista saa tulevaisuudessa varmat tuotot ja miten kukaan uskaltaa olla pois osakemarkkinoilta menettäen nämä edellä mainitut varmat tuotot. Silloin voi kuitata velat ja jättää vähän käteistäkin tilille.
Itse Warren Buffet on puhunut ajoittamisen vaikeudesta, mutta hän ei olekaan vaan hoksannut että pienen reunamarkkinan sijoitusfoorumin sentimentti on huipputyökalu ostojen ja myyntien ajoituksessa ![]()
Vaikka keskimäärin kriisit ovat tainneet olla aika hyviä ostopaikkoja, niin aika näyttää onko tämä sellainen. Itsellä tuntuu aina ehtivän vain toinen jalka kyytiin ja sitten odotellaan seuraavaa kriisiä puoliksi kyydissä.
Koronat, sodan alut ja kaikki 100% osakepainolla läpi. Toki siinä oli myös puhtaan energian sektoriromahdus mukana. Joku musta maanantai on kuin tikku sormessa.
Jos zoomataan reilusti ulospäin tätä aikakautta kokonaisuutena, niin olen päättänyt, että elämme eräänlaista teollista vallankumousta, jossa (jo ikänsäkin puolesta) aiemmat tuottavuusloikat missannut piensijoittaja haluaa olla mukana täydellä osakepainolla. Välillä kun on tuntunut, että kaikki hyvä on lipunut uuden sijoittajan käsien ohi: nollakorot, loputon asuntojen arvonnousu, vuosikausien pörssinousu. Sijoittajalle on tarjolla vain koronoita ja toinen toistaan tyhmempiä valtioiden johtajia. Kurjuutta ja kärsimystä ja lopuksi ei pääse eläkkeelle. Visio tekoälyn tuottavuusloikasta ja ehkä sellaisesta jossa maailma länsimaita laajemminkin pääsee nousuihin mukaan on kuitenkin mahdollinen.
Onneksi tuli sentään ostettua Equinoria kriisin alussa ja sitkeästi holdattua Nestettä tähän päivään jne. Jotain ihan hyviäkin juttuja olen saanut aikaan, joskaan ei ne yksin riitä persnetoilta pelastamaan, siihen ei kai auta kuin se käteinen, mutta tämmöiset onnistumiset saa silti paremmalle tuulelle mustina päivinä ja motivoi jatkamaan tätä harrastusta.
Jos haluaa keskiarvosta poikkeavan lopputuloksen, pitää tehdä asioita toisin kuin muut keskimäärin. Maailmassa on ääretön määrä ihmisiä, jotka murskanneet numerot excelissä muista kuin nakkikioskeista minua nopeammin ja paremmin. En pysty kilpailemaan heitä vastaan sillä saralla, joten en edes yritä. Sen sijaan yritän päästä ihmisten pään sisälle ilman heidän lupaansa.
Aika lähellä mustan maanantain 19.10.1987 lukuja käyty aamulla. Tuolloin Dow Jones laski 500pistettä, aamusta käytiin 275 pisteen laskussa pahimmillaan.
Vasta laskettu Nikkei 225:ssä viime joulukuun tasolle suunnilleen. Tämän vuoden nousu syöty pois, mutta ei muuta. Tällä hetkellä n. 51500 pistettä. Kävi viime kevään tariffikriisi aikaan vain reilussa 31000:ssä pisteessä.