Vakaa turvasatama Bitcoin rikkoi 80 000:n rajan, alaspäin. ![]()
ETH on itseasiassa jo lokakuun 2023 tasoilla ja 2022 karhumarkkinan pohjat lähestyy.
Myös SOL näyttäisi tipahtaneen rangesta, jossa treidattiin yli vuosi.
XRP taitaa olla suurimmista vahvin, mutta sekin taistelee 2 usd tasolla ja graafille saa piirrettyä laskevan kolmion.
Sykli ohi, hajaantukaa?
Hyvää nousua taas kryptoissa, esim. BTC yli 100k$ ja ETH yli 2k$
Päivitetty chartti globaali M2 -rahavaranto vs. Bitcoin. Näin yksinkertaista se näyttää olevan ainakin tässä syklissä. Juu, M2 ei ole paras mittari globaalille likviditeetille, mutta toimii kyllä kuin junan vessa siitä huolimatta.
Lähde: https://x.com/BittelJulien/status/1920789668964049019
Ei sentimentin perusteella uskoisi, että heilutaan muutaman prosentin päässä ATHsta. En tiedä onko Epäusko vaihtunut vielä edes passiiviseksi kiinnostukseksi.
Kryptoketjut tälläkin forumilla melkein kuolleet.
Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta altcoinit kyntävät bear marketissa, vaikka nyt onkin jo vähän nähty heräilyä.
Talous-Uutiset yleensä osavaat pukea Retailille fomo-ostohousut jalkaan syklin viime metreillä, mutta on ollut aika hipihiljaista vielä toistaiseksi.
Ei ole siis tätä rallia ainakaan vielä Euforialla pilattu. Taitaa Melania coin PTSD krapula edelleen leijua ilmassa stinkkaamassa tunnelmaa.
Lähinnä näistä syistä uskon, että suhteellisen pian voidaan nähdä uusia Yllätyshuippuja. Itsehän toki kannustan Bitcoinia vain sivusta. Kryptosalkku on 100% alteissa, kun BTC:n boomervolatiliteetti ei ole ensinkään riittävä omalle riskinsietokyvylle.
Onkohan tälle mitään globaalia tai edes jenkkilää seuraavaa sentimenttimittaria?
Se, että suomalaisella keskustelupalstalla on hiljaista ei välttämättä kerro totuutta.
Kävisikö Twitter? Haudanhiljaista btc suhteen ![]()
Suomalaiset keskustelupalstat ja esim. FB-ryhmä heijastavat hyvin koko markkinan sentimenttiä. Kaikki aktiviteetti menee ihan käsi kädessä. Mä näen sen esim. Bitcoinkeskuksen kävijöistä, YouTube-kanavan näytöistä, X-postausten tykkäyksistä, TikTok-kommenteista jne. ja niitä voi verrata Google-hakuihin tai suosittujen tubettajien katselijamääriin.
Hiljaisuus johtuu siitä, että (arviolta) 90%+ sijoittaista ei omista bitcoinia käytännössä lainkaan, ja 2021-2025 markkinoille tulleista tod. näk. 99%+ ei omista bitcoinia. Toisin sanoen, aktiviteetti kasvaa eksponentiaalisesti sitten, kun XRP:n kurssi lähtee nousuun.
2023-2025 bull-markkinassa on ollut käytännössä kaksi aktiivista about 4-5 viikon jaksoa: keväällä 2024 kun Bitcoin nousi uusiin ATH-lukemiin ja Trumpin vaalivoiton jälkeen. Loput ajasta on ollut enemmän tai vähemmän hiljaista.
Jos jostain haluaa seurailla, niin esim. Santiment kerää kaikenlaista dataa mm. sentimentistä, jota jakavat Xsässä ja Youtubessa. https://x.com/santimentfeed
Olen ollut kryptoissa mukana vuodesta 2017 eli nyt kolmatta sykliä mennään. Kaikista luotettavimmaksi Sentimentti-indikaattoriksi olen havainnut niinkin tieteellisen työkalun kuin Oma Fiilis, jota kannattaa vahvasti kontrata osto/myyntipäätöksissä.
Tätä voi kvantifioida esim. laskemalla kuinka monta kertaa päivässä tekee mieli käydä ihastelemassa kryptosalkun kehitystä. Tai kuinka paljon aikaa tulee käytettyä päivässä “100x potentiaalin” shitcoinien tutkimiseen.
Myös Appiukko-indikaattori ja Työpaikan Lounaspöytä-indikaattori ovat tehokkaita osoittamaan terminaalivaiheen kuplaantumisen.
Tälle rallille on ollut poikkeuksellista myös retail-jengin meno suoraan kryptopörssien ohi Solana-meemikasinolle noihin Melania coineihin. Tuota alkoi näkyä vähän 2021 rallissa, mutta nyt se on noussut aivan uusiin mittasuhteisiin.
Aiemmin tilejä avattiin Binanceen ym. suuriin pörsseihin, josta ostettiin top 100 - top 200 -listan kolikoita, joita oli tarjolla. Nyt jengi lataa suoraan Phantom-apin ja depoaa sinne luottokortilla ja ostaa jotain random meemiä, mitä ei ole listattuna missään.
Vielä 2021 tilanne oli myös se, että markkinoilta ostettiin lähinnä älysopimusalustojen natiivitokeneita (ETH, SOL, AVAX, MATIC, BNB) ja Ethereum-alustan DeFi-tokeneita (AAVE jne.). Mutta 2021 jälkeen alkoivat yleistyä Ethereum L2-tasot ja etenkin Solana, minkä johdosta rahaa alkoi valua Solana-alustan DeFi-tokeneihin ja Base-alustan meemeihin ja ties mihin.
Vuonna 2021 käytiin paljon enemmän keskustelua top 50 -kolikoista ja niiden uutisista ja fundamenteista jne. Nyt edes kovimman huuman aikana näkee todella vähän mitään ns. asia/fundapostauksia. Retail-postaukset fokusoituvat suurista kryptoista lähinnä XRP:hen ja sitten hehkutetaan kuumimpia meemejä.
Kryptomarkkina on muuttunut kyllä rajusti neljässä vuodessa. Mielenkiintoista nähdä, miten sykli päättyy ja nähdäänkö sitä kauan odotettua laajempaa alttirallia enää aiempien vuosien tavoin. Trumpin vaalivoiton jälkeen sellainen saatiin, mutta vain noin 4-5 viikon ajaksi.
Bitcoinin kurssi clousasi päivän päätteeksi eilen korkeimmalle tasolle koskaan ($107 800). Teknisen analyysin näkökulmasta raketti on juuri nyt lähdössä lentoon! Uusi ATH saadaan minä hetkenä hyvänsä.
200pv & 50pv liukuvat keskiarvot muodostavat myös parhaillaan Golden Crossin. Edellinen Golden Cross nähtiin 26-27.10.2024 kun Bitcoinin kurssi oli ~68K ja kuukautta myöhemmin kolkuteltiin 100K kurssia.
Edit: yli miljardin taalan edestä myös shortteja menee sileäksi kun kurssi loikkaa uuteen ATH-lukemaan: https://x.com/coinbureau/status/1925083657103868162
Tuli juuri aiheeseen liittyen X:ssä vastaan: “Bitcoin is near prior All Time Highs and nobody cares”
Hiljaista on. En tiedä miten toi on tarkkaan laskettu, mutta ~8 vuotta markkinoilla olleena sanoisin, että toi punainen viiva on aika hyvin ball parkilla. Missään vaiheessa tämän syklin aikana ei olla oltu lähelläkään esim. 2017 vuoden lopun tai 2021 kevään menoa yleisessä markkinan aktiviteetissa.
Bitcoinin dominanssi eli markkinaosuus lähti pari viikkoa sitten jyrkkään laskuun ja altcoin-sijoittajien toiveet heräsivät. Samalla dominanssi rikkoi vahvan trendin, jota on testattu todella tarkasti puolen vuoden ajan.
Riemua riitti tällä kertaa viikon ajan - Bitcoin on ottanut jälleen markkinan komentoonsa ja tekee paluuta trendilinjan yläpuolelle. Laajempi “Alttiralli” on kyllä todella tiukassa tässä syklissä. Marraskuussa sellainen nähtiin kolmen viikon ajan, mutta sen jälkeen Bitcoinin dominanssi on tehnyt jo kuukausien ajan uusia huippulukemia.
Jos ei Ethereum ala liikahtaa näin hyvistä asetelmista, niin ei sitten koskaan (tämän syklin aikana). Huom. chartti on siis ETH vs. BTC.
@BobLoukas
$ETH is an obvious play right now and all the narratives will continue to build around it as positive sentiment grows. Also, slightly later Cycle stage vibes.
Edit:
ja ETH vs. USD
@CryptoDonAlt
$ETH HTF Range reclaim
Only resistance left is $3800 if that breaks I’ll expect new ATHs
Invalidation for bulls is a close sub $2200 Pretty good chart IMO





















