KPY suunnittelee listautumista

Lukaisin Inderesin analyysin ja pakko vähän kommentoida. Savolaisten viestinnän osalta vastuu on ennenkin siirretty kuulijalle, mutta myös tuossa analyysissä jäi muutama asia ihmetyttämään.

Erityisen mielenkiintoinen itselleni on tuo Sentica, jonka arvo KPY:n omassa laskelmassa on peräti 28,1m. Tämä muodostuu joulukuussa maksetusta hinnasta eli käteisenä 3m ja osuuksina 25m. Jos osuuksien arvona käytettäisiin IPO-hintaa, Sentican hinta olisi ollut n. 20m. Inderes päätyy Sentican osalta arvoon 7,3m ja arvo laskettu prosenttina tämän hetkisen AUMin (4 %) ja tulevien AUMien (3,5 %) perusteella. Tämä lienee ihan validi tapa arvioida varainhoitotoiminnan arvoa, mutta en itse ymmärrä, että miten Senticasta saadaan 7,3m-28,1m arvoinen kokonaisuus.

KPY on kertonut, että Sentican AUM koostuu vain Sentica Buyout V -rahaston AUMista, joka heidän ja Inderesin mukaan on 166m. Tj Lehikoinen kertoi KPY:n nettisivuilta löytyvässä sijoittajatilaisuuden nauhoitteessa, että tuo 166m on rahastoon kutsuttu pääoma. Julkisten tietojen mukaan rahaston arvo (eli AUM niin kuin sen itse ymmärrän) oli vuodenvaihteessa vajaa 105m, josta jäljellä olevat sijoitetut pääomat 136m ja kumulatiivinen tappio n. 30m. Voi tietysti olla, että Hohteesta kertyy 61m voitto, jota ei ole viime vuonna mitenkään huomioitu, vaikka kauppa kuitenkin allekirjoitettiin viime vuoden puolella. Kun tämän lisäksi otetaan huomioon, että KPY esitteen mukaan omistaa tämän rahaston GP:stä vain 26,51 %, miten tästä saadaan Sentican AUMiksi KPY:n näkökulmasta 166m tällä hetkellä? Ja miten pitäisi ajatella Inderesin arvioima 150m kokoinen uusi rahasto, josta KPY:n osuus oma osuus olisi 50m ja omistusosuus GP:stä noin 50 %? Onko KPY:n näkökulmasta silloin AUMia 50m (eli 50 % / 100m), 100m vai peräti 150m ja mistä näistä luvuista sitten lasketaan 3,5% tai 4 %, jotta päästään Inderesin arvostukseen?

Sentican kvartaalitappio Q1:llä oli 0,3m Buyout V:n hallinnoinnista ja jos ei pysty hallinnointipalkkioilla kattamaan edes omia kulujaan 166m (tai no 100m) rahaston hallinnoinnilla, miten luodaan merkittävää arvoa esim. 100m uudella ulkopuolelta tulevalla AUMilla, jonka mahdollisista tuottopalkkioita maksetaan noin 50 % ulos? En siis ymmärrä, että miten ihmeessä tuon nykyisen AUMin arvo voisi mitenkään olla 6,6m (4 %), jos sillä ei kateta edes henkilökunnan palkkoja. Tuottopalkkioita tuosta rahastosta ei ole tulossa ja vaikka jotenkin ihmeellisesti tulisi, niistä jää KPY:n kassaan kuitenkin vain 26,51 %.

Toinen asia mikä särähti aika pahasti Inderesin analyysissä ja KPY:n materiaaleissa oli väite siitä, että hallinnointikulut olisivat vain 0,6 % prosenttia KPY:n itse ilmoittamasta NAVista – eli että hallinnointi olisi jotenkin tehokasta. Laskutoimituksessa on kyllä käytetty luovuutta, koska tuolla kaavalla koko KPY:n hallinnointikulut olisivat n. 1,5m vuodessa – tuo riittää hädin tuskin johtoryhmän rahapalkkoihin (osuuskannustimet tuohon päälle). Jos otetaan oikeasti emo-osuuskunnan kulut viime vuodelta eli reilut 3m ja käytetään NAVina vaikka Inderesin arviota ennen alennuksia eli 189,4m, ovat hallinnointikulut 1,6 %. Tämäkin on KPY:n kannalta aika suopea laskutapa ja kulut ovat listautumisen seurauksena varmasti kasvussa.

Hivenen jättää muidenkin omaisuuserien kommunikoitu arvostustaso ja käytetyt arvostusmenetelmät kysymysmerkkejä (sekä Inderesin että erityisesti KPY:n osalta, joka ei niitä tosiasiassa edes kerro). Täytynee vielä odotella lisätietoja, vaikka ns. turvamarginaalia osuudessa jonkin verran näyttäisikin olevan.

21 tykkäystä

Kiitos hyvästä haastosta. Otan mielelläni haastoa ja kommentteja vastaan, sillä keissin arvonmääritys on vaikeaa nykyhetken murrosvaiheessa.

Sentica

Olen samaa mieltä, että KPY:llä on erittäin paljon todistettavaa, että 28 MEUR arvo olisi perusteltu, myös kuten kuvasit niin oma 7,3 MEUR arvoni vaatii myös selviä onnistumisia tulevaisuudessa. On totta, että tämän hetken lukujen perusteella yhtiölle voisi perustella erittäin matalan arvon. Tällä perusteella meillä olisi monta yhtiötä lähellä nolla-arvoa pörssissä. Näen Senticassa kuitenkin optionaalisuutta tulevaisuudesta, joka yhdistettynä nykyiseen AUM:iin perustelee mielestäni kuitenkin yhtiölle arvoa.

Vaikka tiimissä on ollut vaihtuvuutta niin Senticaltalta tuli myös kuitenkin KPY:hyn kovia tekijöitä, jotka ainakin toistaiseksi ovat suhteellisen hyvin sitoutuneita ja he tietävät, että Sentican kehityksellä on merkittävä rooli KPY:n kurssikehityksessä. Tässä ennusteessani olen arvioinut, että yhtiö saisi kerättyä kaksi 150m rahastoa seuraavien kuuden vuoden aikana. Valveutunut lukija tietää, että jos Sentica/KPY ei onnistu rahaston keräyksessä tänä / ensi vuonna niin myös 7 MEUR:n arvoon kohdistuu painetta.

Hallinnointikulut

Luin raportin osion uusiksi ja tosiaan kommunikointini antaa mielestäni liian optimistisen. Muokkasin hieman tekstiäni jottei siitä välity väärä kuva ja lisäsin datapisteitä. Hallinnointikulujen osalta analyysissä täytyy kuitenkin myös jossain määrin luottaa siihen, mitä yhtiö virallisesti raportoi, kun nämä on käyty neuvonantajien kanssa tarkkaan läpi. On totta, että emoyhtiön kiinteät kulut (3,1 MEUR vs. 1,5 MEUR) vaikuttavat kyllä selvästi isommilta. Kulurakenteeseen ei kuitenkaan ole luonnollisesti tarkempaa näkyvyyttä. Tätä seuraan tarkasti jatkossa ja haastan sitten tarvittaessa, kun pääsen johdon kanssa puheille H1-tulospäivänä.

Edit. Epävarmuustekijöiden takia myös arvostuksessa perusteltu sijiotusyhtiöalennukseni suhteessa määrittämääni nettovarallisuuteen on 25 % ja tavoitehinnan osalta reilu 30 %.

10 tykkäystä

“Infrastruktuurisalkku koostuu tällä hetkellä KPY:n tytäryhtiö Novapoliksesta, joka on tämän tiedotteen päivämääränä myös KPY-konsernin keskeisin varallisuuserä. Novapolis on jatkossakin keskeinen osa KPY:n infrastruktuurisalkkua ja KPY panostaa yhtiön kasvuun.”

En erityisemmin tunne Novapolista, mutta kun googlettelin, kyseessä lienee toimitilaa vuokraava kiinteistöfirma. Mikä siitä tekee kiinteistösijoituksen sijaan infrasijoituksen?

Ehkä ymmärsin Novapoliksen väärin tai minulla on virheellinen käsitys infrasta, mutta näillä tiedoilla en osaa ajatella Novapolista infrasijoituksena.

4 tykkäystä

Ei mikään ja se on infrasijoitus vain KPYn omissa papereissa eli tämän osalta se harhaanjohtaa. Ilmeisesti jatkossa olisi tarkoitus tulla oikeaa infrapuoltakin, mahdollisesti rahastojen kautta.

5 tykkäystä

Minun ymmärrys pääomaskenestä on, että yleensä Oy:llä (tässä tapauksessa Sentica Partners Oy) ja KY:llä (Buyout V) on sopimus jossa Oy hallitsee KY:n sijoituksia ja tästä maksetaan hallinnointipalkkio, joka perustuu “committed” pääomaan. Eli koko hallinnointipalkkio tulee siten KPY:lle.

Hallinointipalkkioiden laskennassa arvonmäärityksen kannalta pitäisi tosin omasta mielestä vähentää KPY:n omistusosuus GP:stä, koska raha siirtyy vain omistusketjussa ylöspäin? Toki tällä on vaikutusta osingonmaksukykyyn osuuskunnasta.

1 tykkäys