KPY planerar börsnotering

KPY är ett intressant fall: En tillväxtmotor inom PE-investeringar, kassaflöde och stabilitet från fastighetsportföljen samt (förhoppningsvis) pengar från balansräkningsinvesteringar som man har för avsikt att avyttra på medellång sikt. Men det finns ett stort “men” kopplat till ägarmodellen, som tyvärr råkar vara ett andelslag. Trots att jag i grunden är en hembygdskär savolaxare, blir jag inte entusiastisk över lokalpolitik och begränsningen till en röst per medlem i beslutsfattandet. När det i vanliga fall finns en tydlig huvudägare som anger riktningen för bolaget och satsar sina egna pengar, skapas incitament för bättre resultat. Nu lyser denna struktur med sin frånvaro, vilket skapar utrymme för “savolaxisk klurighet” och rent ut sagt dum kapitalallokering (vilket KPY tyvärr har stor erfarenhet av). Denna risk är jag inte beredd att ta.

Trots min negativt tonade kommentar önskar jag KPY all lycka på deras börsresa. Det var ju på tiden att vi får ett börsnoterat bolag från Kuopio! I det fem gånger mindre Idensalmi kan man ju faktiskt använda plural när man talar om börsbolag :eyes:

13 gillningar