KPY planlægger børsnotering

KPY er en interessant sag: En vækstmotor inden for PE-investeringer (Private Equity), pengestrøm og stabilitet fra ejendomsporteføljen og (forhåbentlig) afkast fra balanceinvesteringerne, som det er hensigten at afhænde på mellemlang sigt. Der er dog et stort “men” knyttet til ejerskabsmodellen, som desværre er et andelsselskab (osuuskunta). Selvom jeg i hjertet er en lokalpatriotisk savolaxer, begejstres jeg ikke for lokalpolitik og begrænsningen på én stemme i beslutningsprocessen. Når hovedejeren, som udstikker selskabets retning, normalt er kendt og har egne penge på spil, skabes der incitamenter til bedre resultater. Nu glimrer denne struktur ved sit fravær, hvilket skaber mulighed for “savolaxk snuhed” og direkte dum kapitalallokering (hvilket KPY desværre har masser af erfaring med). Denne risiko er jeg ikke villig til at løbe.

Trods min negativt ladede kommentar ønsker jeg KPY alt held og lykke på deres børsrejse. Det var da også på tide, at Kuopio får et børsnoteret selskab! I det fem gange mindre Iisalmi kan man jo bruge flertal, når man taler om børsnoterede selskaber :eyes:

13 Synes om