Klarna Holding AB

Tuli Klarnaan hypättyä viime kuukautena vähän isomminkin. Tuntuu, ettei Klarnasta osata oikein piirtää markkinoilla kuvaa, mikä se oikeasti olisi.

Osake tunnutaan hinnoittelevan lähinnä äärimmäisen riskiseksi luottoyhtiöksi ja isommat otsikot lähinnä on miten Klarna (ja sen kaltaiset firmat) ovat vastuussa yksityishenkilöiden luotto-ongelmista. Houkuttelevat syntiin mokomat.

Ite hahmottelen Klarnan olevan menossa johonkin, miltä pankit voisivat näyttää tulevaisuudessa. Klarnan appi on vaikuttava. Rahavirtaa luulisi tulevan markkinointituloista yhtä enemmän ja enemmän sillä vasta viimeaikoinahan Klarna on päässyt kasvamaan Amerikassa kunnolla. Sittemmin Klarnan tulovirrassa pitäisi olla yksi jalka lisää luottokorkojen ja yritysten välimaksujen lisäksi.

Tuntuu hivenen hölmöltä päästä piakkoin tuottoa tekevään makeaan kasvuun käsiksi noin kuuden miljardin arvostuksella. Valitsin kuitenkin sen tien että negatiiviset otsikot (ja osakkeenlasku iposta) on tehnyt tehtävänsä, painanut kurssin alas ja näiltä maastoilta saattaisi alkaa nousu.

Inderesin Iikka Nummisen huhtikuun Klarna-podille lämmin kiitos ja suositus. Ennen jaksoa olin pikaisesti silmäillyt Klarnaa, mutta se antoi sysäyksen ihmetellä enemmänkin.

Acquired teki myös Klarnasta oivallisen podcastin pari vuotta sitten. Vaikka tuo podcast on vanha niin teki minuun silti vaikutuksen ja antoi varmuuden ainakin siitä, ettei Klarnan menestys ainakaan innovatiivisuuteen toimarin puolesta kaadu.

Vaatinee vain spotifyn tilauksen.

12 tykkäystä