KH Group - Sievi Capital på en förändringsresa

Det första jag tänkte var att jaha, KH har börjat rensa bordet precis som det var meningen att göra i Aktia också :sweat_smile:

Min egen oansvariga och påhittade spekulation: någon snille kom på att anställa bastukompisen Haglund och Kalle behövde förstås en mer långvarig tjänst. Så samma snille kom på att NRG ändå skulle förbli en del av koncernen, så Kalle har något att göra och Sakari får stanna på sin post, och han blir inte vd för ett börsbolag. Och detta passade inte Sakari.

Ett annat, mer realistiskt men inte lika underhållande, scenario är att NRG har god synlighet för de närmaste åren, och marknaden har inte erbjudit ett rimligt pris i förhållande till bolagets potential.

Ville Nikulainen borde skriva en avslöjande bok om Sievi Capitals och KH Groups senaste år. Jag skulle genast beställa tre exemplar: ett till hemmet, ett till stugan och ett till bilen.

31 gillningar

Kh-maskiner får en ny VD när Teppo Sakari drar sig tillbaka till en rådgivarroll.

KH Group äger 68% av NRG. Frågan är om KH Group tänker höja sin ägarandel till 100% i sin uppdaterade strategi? Jag tyckte inte det var ett dåligt beslut att behålla detta bolag som en del av koncernen, men det hade varit bra att läsa mer om strategiöversynen (=planerna för NRG) i rapporten.

4 gillningar

I oktober har strategin uppdaterats och trots det strävar man efter att bli av med Indoor till slutet av 2025.. I samband med VD-bytet talade styrelseordföranden nog om nästa år….

Målet uppnås förstås inte nödvändigtvis, men kanske är paniken inte så stor som Mr. Market har trott. Indoor förbättrades till och med jämförelsevis!?

NRG, den mjölkande kon, bör inte säljas… billigt … kanske om ett år dyrt.

KH-Koneet Om detta är botten så blir det bra. Sverige förbättrades igen, alltså det som senast svek.

1 gillning

Inderes prognoser slogs när det gäller omsättning i alla utom Indoor. Kh låg något under lönsamheten medan Nrg överträffade.

Indoor låg några snäpp under omsättningsmässigt men överträffade Inderes uppskattning när det gäller lönsamhet.

1 gillning

Det som står i pressmeddelandet om försäljningen av NRG är bra att läsa ordagrant. Jag har fetmarkerat det väsentliga ordet:

I och med strategiöversynen kommer KH Group inte längre aktivt att sträva efter att sälja Nordic Rescue Group.

Det vill säga, det är fortfarande till salu, men man vill inte framstå som alltför ivriga säljare.

7 gillningar

Bra att notera att det i rubriken nämns ”som en del av strategin” och att bilder på utrustningen visas direkt på webbplatsen.

Man kan hoppas att de får sålt, men sannolikheterna i mina papper sjönk betydligt.

Det hjälper inte annat än att hoppas att den goda affären fortsätter för NRG.

Här är Thomas snabba kommentarer om Q3-resultatet. :slight_smile:

KH Groups omsättning från den löpande verksamheten växte starkare än våra förväntningar, men KH-Koneets lönsamhet var något svagare än förväntat. En negativ nyhet för KH-Koneet var informationen om bolagets grundare och VD, Teppo Sakaris, beslut att lämna bolagets operativa ledning under första halvåret nästa år. Vi har beskrivit Sakari som en nyckelperson för KH-Koneet, och den därtill kopplade nyckelpersonrisken håller nu på att realiseras. KH Group meddelade dessutom en förändring i sin strategi, vars mål är att skapa en koncern fokuserad på markbyggnadsmaskiner och räddningsfordon, och NRG kommer inte längre att aktivt försöka säljas.

5 gillningar

Man behöver inte hoppas så jättemycket om orderböckerna är fulla. Enligt uttalandet i den rapporten kan man anta att NRG fortsätter sin starka utveckling även de kommande åren.

6 gillningar

Om den gamla strategin håller på att sjunka djupare ner i dyn, bör man vara redo att göra nya planer. Jag undrar om Hallqvist, när Boreos VD ska bytas ut, lämpligtvis planerar gamla mönster.

Ojoj. Mer än mycket att smälta.

Nej, det kom ju inte som någon överraskning att Sakari gick mot dörren när Haglundi kom in. Eld och vatten går inte ihop. Den som känner Sakari det minsta vet att han var en sån som man bara kan vara, en respekterad, långvarig expert inom traditionell maskinhandel. Känd på fältet för att det inte fanns några mellanhänder mellan montören och VD:n eller mellan kunden! Jag känner inte Haglund särskilt väl eftersom han inte rör sig i mina kretsar, men han verkar vara mer hemma i maktspel och börsklubbens nätverk än i Yanmars och Gehls servicehall. Bara inte KH:s arbetsmoral försvinner samtidigt som Sakari.

Men vad är det som är så svårt med tidpunkten för det här företagsköpet? Sotka kunde inte säljas när kassan var full av pengar och 200 miljoner i omsättning. Jänne säljs inte när man säljer med 130 i omsättning och trenden är nedåtgående och skulderna hänger över en. Hur skulle värdet på det där NRG växa genom att vänta? Varför skakar man inte hand med affärerna när fabriken har fulla orderböcker och resultatet är bättre än någonsin? Varför tar man här exakt samma risk som med Indoor när det gäller idén?!?

13 gillningar

Ja, värdet kommer underifrån, och den bästa potentialen är inte i detta ögonblick. Och vem vet, kanske har det redan sålts, men ingen köpare har hittats eller så är man inte överens om priset.

“Vid slutet av granskningsperioden uppfylldes inte Indoor Groups kovenantvillkor, men finansiären har gått med på att inte förfalla bolagets lån förrän den 31.3.2026.”

Är detta nu rutinmässigt eller inte .. Det ingjuter dock inte mycket förtroende hos leverantörer och andra samarbetspartners.

Indoors svaga situation har redan blivit så långvarig att det börjar synas som föråldrade kollektioner och brist på utvecklingsåtgärder, särskilt inom den snabbt utvecklande e-handeln.

Man ser ingen AI som erbjuder precis rätt möbelkombinationer till kunden och ingen dynamisk merförsäljning baserad på något annat än kategorin ”andra liknande produkter” som klistrats in i databasen.

Jag skulle förvänta mig mycket mer av en modern inrednings-e-handel än ”största butiken, flest möbler till sänkta priser – bläddra härifrån”

2 gillningar

CH-intervjun här. Han är åtminstone en betydligt starkare presentatör än några tidigare VD:ar och verkade vara medveten om situationen. Nikulainen verkade vara som en hjort i strålkastarljuset, även om han alltid svarade kort och koncist. Haglunds trovärdighet, som urholkades i Aktia-fallet, kommer sannolikt att vägas i samband med resultaten.

Jag tycker det är positivt att han verkar ha en tydligare (eller åtminstone kommunicerar den bättre) uppfattning om var vi står. Ingenting lovas dock (kanske med rätta) om Indoors finansiering, kapitalisering av Indoor är återigen på bordet.

4 gillningar

Enligt mig en ganska negativ rapport:

-Sakari lämnar Kone efter att ha sålt sitt ägande, och det lindrar inte alls rädslan för att Kone:s resultat på något sätt har varit uppumpat, som vissa har spekulerat här.

-Lönsamheten för den mest värdefulla delen, det vill säga Kone, har nu försämrats under ett par kvartal.

-Kapitalisering av Indoor är inte längre uteslutet.

-Man kommer inte att avyttra NRG i en bra marknadsnisch, och det har tydligen inte väckt stort intresse.

-På den positiva sidan finns Indoors förbättrade relativa lönsamhet, men jag vet inte om det är mer en risk eller en möjlighet om ledningen börjar kasta goda pengar efter dåliga.

-Calle nämnde också i en intervju att det kommer att ta ytterligare ett år för förändringsprocessen (åtminstone?)

Det sorgligaste är att när jag var som mest optimistisk om KH Group som investeringsobjekt i våras, noterade jag för mig själv att Q3-rapporten skulle vara tidpunkten då saker och ting började falla på plats. Det gick rejält snett.

25 gillningar

I Kh-koneet groups LinkedIn-uppdatering behandlas denna skuldfråga ganska tydligt, enligt min mening:

2 gillningar

Jag lade märke till denna hänvisning i moderbolagets rapport:

KH Group rapporterar i sina delårsrapporter nettoskuldsättning och nettoskuldsättning exklusive leasingskulder. Här är det dock viktigt att notera att nettoskuldsättning exklusive leasingskulder = nettoskuldsättning exklusive leasingskulder för fastigheter. **Leasingskulder hänförliga till leasingutrustning (sale & lease-back-skulder) är dock tekniskt sett inte IFRS 16-skulder, och räknas därmed

1 gillning

100 % enig med dig i alla punkter.

Jag har positionerat Sievi Capital / KH Group som en långsiktig investering i min portfölj. Avsikten var att se strategiförändringen igenom och vänta på ett köperbjudande för KH Koneet på samma värderingsnivåer som Ramirent och Cramo köptes ut från börsen. Men nu räcker det för mig med detta strul med alla VD-byten och genomförandet av avknoppningsstrategin.

Att Sakaris avgång sammanfaller med Haglunds tillträde kan inte vara en slump, utan jag tolkar det som att det finns ett orsakssamband här.

Sievi Capital levererade tvåsiffriga avkastningar på eget kapital under lång tid, växte och delade ut goda utdelningar till aktieägarna. Sedan misslyckades huvudägarna och den dåvarande styrelsen, och resten är historia. Jag smälte denna senaste delårsrapport under ett dygn och i morse fattade jag beslutet att jag snart kommer att avyttra mig från KH Group. Jag väntar på om någon nyhet kan ge en liten uppgång i kursen och sedan säljer jag. Detta var vid något tillfälle den fjärde största investeringen i portföljen, så förtroendet var stort, framför allt för KH Koneets tillväxt och lönsamhet. Mitt förtroende för styrelsen och ledningen är borta, och då kan jag inte heller fortsätta som aktieägare.

10 gillningar

Tyvärr realiserades den sorgligaste och mest fruktade risken, som Haglund hade linjerat upp.

@Thomas_Westerholm: “Möbelhandelsmarknaden i Finland har varit mycket utmanande och har sjunkit kontinuerligt sedan sommaren 2021. Stämmer den tidigare kommunicerade linjen fortfarande, att KH Group inte längre kommer att finansiera Indoor Group i framtiden?”

Carl Haglund: “Vi strävar efter att avveckla Indoor, och i det sammanhanget måste ALLA alternativ ligga på bordet. Det är definitivt inte värt att utesluta något.

Det vore i våra små (och särskilt större) ägares intresse att denna HELT MENINGSLÖSA OCH UPENBARA SUNK COST-FÄLLA omedelbart upphördes. Och att vi snabbt återvänder till kognitiva förmågors verklighet, där förnuftiga och analytiska slutsatser dras baserat på fakta.

Kära styrelse och ledning för KH Group: Jag vet att det är mänskligt och mycket svårt att bryta sig ur sunk cost-fällan. Mycket kompetenta, erfarna och intelligenta ledare har hamnat i samma loop i världshistorien. Ni kommer säkert och snabbt att få entusiastiska BIG4-konsulter att berätta om exempel: Meego/Symbian 90 miljarder? Metaverse 40 miljarder? Concorde 14 miljarder? Blockbusters 12 miljarder? OS/2 10 miljarder? Och det dyraste exemplet på sunk cost-fällan verkar pågå av Ryssland i Ukraina…

Indoor har alltså nu, med ett -35% drag, förts från en 200 miljoner euro-verksamhet till ungefär 130 miljoner euro-klubben. Har Indoor hittills kostat oss ägare i förluster, finansieringskostnader, aktieägarlån och nedskrivningar nu säkert 20 miljoner, förmodligen 25 miljoner euro, eller är vi redan nära 30 miljoner euro? Och fler butiksstängningar är att vänta, och den berömda krympningsspiralen är på gång. Vilken och vems stolthet hindrar oss från att konstatera den enkla sanning som alla ser. Om Indoor vänder under de kommande 3 kvartalen, så må det vara. Det vore fantastiskt! Men om det inte vänder, varför kan man inte konstatera att “KH Group inte längre finansierar Indoor med en enda cent”!?!

Varför skulle detta ha varit viktigt igår? Jag bad några kompetenta AI-modeller att fundera över Indoors nära framtid. Det vill säga, en del enkla modelleringar genom att kombinera flera tidsserie- och konjunkturmodeller, YoY-genomsnitt, säsongsindex, kvartalsrelationer, linjära trender med säsongskorrigeringar och en YoY-momentmodell. Dessutom en linjär trendmodell för att upptäcka långsiktig utveckling, en EBIT-marginaltrendmodell för att bedöma relativ effektivitet och en AR(1)-modell för att vikta kvartalsvis historik, samt en scenariomodell som testade effekten av förändringar i försäljning och kostnadsbesparingar på resultatet. Och naturligtvis, för att stödja drop-through-analysen, grundläggande fakta om de stängda butikerna i Estland, Kuusamo, Pirkkala, Kankaanpää och Varisto samt de två senaste samarbetsförhandlingarna och kostnadsbesparingsprogrammet.

Och som vi vet är detta naturligtvis inte en komplett 360-analys, men när slutsatsen från alla 4 prognosmodeller är beklagligt tydlig, väcks en verklig oro: “*behovet av kapitalisering är praktiskt taget oundvikligt senast i slutet av Q2/2026.\Detta kan innebära ett nytt aktieägarlån från KH Group eller en kapitaltillskott i form av eget kapital (i storleksordningen 1,5–2,5 M€).”

Och den viktade medelprognosen av GPT-Pro:

24 24 25 25 26
Kvartal Q1 Q2 Q3 Q4 Q1–Q4 Q1 Q2 Q3 Q4e Q1–Q4 Q1e Q2e
Omsättning (m€) 37,8 37,1 46,0 40,7 161,6 34,1 30,5 34,3 33,3 132,2 30,19 27,49
Förändring mot jämförbart kvartal föregående år (%) −13,3 % −15,7 % −9,1 % −15,4 % −13,3 % −9,8 % −17,8 % −25,4 % −18,1 % −18,2 % −11,5 % −9,9 %
EBIT (m€) −0,3 −2,6 1,8 −0,5 −1,6 −0,5 −2,8 1,5 −0,3 −2,1 −0,4 −2,1
EBIT (%) −0,9 % −7,1 % 3,9 % −1,2 % −1,0 % −0,9 % −9,1 % 4,4 % −0,9 % −1,6 % −1,3 % −7,6 %

Det är sorgligt och onödigt att Thomas måste ta upp denna risk igen i nästa bolagsrapport.

16 gillningar

Jag funderade fortfarande på fredagens NRG-rörelse igår. Jag förstod inte riktigt varför det skulle vara ett bra drag? Orderböckerna i topp borde alltid vara rätt tid att ta hem vinsten… Jag ser fler nedåtrisker med att vänta med att avyttra, eftersom företagets egen kapacitet är nära full, trots marknadsrörelser (tillväxt?). Jag är ingen expert på industriella processer, men jag minns från kurser i industriell ekonomi att på grund av TOC, JIT och WIP är det optimala tillståndet för hantering av processkapacitet aldrig 100%, utan närmare 90% – det vill säga precis i den nuvarande situationen för NRG som Haglund beskrev.

Tajming är en av de saker som håller oss småinvesterare ödmjuka. Låt oss hoppas att Haglund den här gången (vi säljer inte

12 gillningar