Minua askarruttaa tässä pari asiaa, olen siis seuraillut Kempoweria löyhästi pidemmän aikaa (lukenut raportteja ja tätä ketjua, mutta en vielä sijoittanut niin syvällisempi oma analyysi on tekemättä). Nämä eivät liity suoraan kvartaaliraporttiin vaan ovat yleisemmällä tasolla:
Ensinnäkin, miten tällä toimialalla voi erottautua ja olla kilpailukykyinen? Miten ylipäänsä valmistajat voivat rakentaa kunnon vallihautoja (niin Kempower kuin kilpailijat) kannattavasti, ettei ainoa kilpailuetu olisi viime kädessä vain halpa hinta (tai siis kokonaiskustannus asiakkaalle)? (Teknologinen ratkaisu on tietty olemassa mutta onko se oikea vallihauta?)
Kempowerin sanotaan olevan vahvoilla raskaan liikenteen ratkaisuissa. Onko tämä se, mihin yhtiön kannattaisi keskittyä kunnolla? Tai jopa kokonaan?
Minua vähän pelottaa, että latausmarkkinasta tulee liian “bulkkia”, jossa alan vahvimmat yhtiöt tekevät keskinkertaista tulosta ja huonommat sitten pärjäävät heikosti. Vaikka ala kasvaa varmasti nopeasti niin siitä ei välttämättä ole sijoittajille iloa, jos yhtiöt eivät kykene muuttamaan kasvua hyväksi kannattavuudeksi. (Toisaalta toki jos yhtiöillä on riittävästi hinnoitteluvoimaa ja vallihautoja voivat alan yhtiöt olla hyvinkin kannattavia.)