Kempower - Liikkuminen sähköistyy latureilla

–15,97 € / MWh

Tai vielä sijoittajaystävällisemmin muotoiltuna:

Yhtiö subventoi jokaista ladattua megawattituntia noin 16 eurolla.

Tämä on mielenkiintoinen luku. Pikalatauksessa subventio on siis noin 1,6 senttiä per kWh eli alle karkeasti 10% pikalatauksen hinnasta. Ylipäätäänhään tuo energiamäärä on vielä hyvin pieni eli 0.7 TWh. Yksistään Suomessa biokaasua tuotetaan enemmän.

Tästä huolimatta itse tankkasin eilen Kempoweria lisää salkkuun. Mielestäni tässä kasvun vaiheessa on järkevää “subventoida” latauksia, tai siis toisin sanoen investoida kasvuun sekä laajenemiseen tuloksen ja osingon kustannuksella.

Nythän sähköautojen osalla ollaan vaiheessa, jossa adaptaatioaste alkaa vaikuttamaan voimakkaasti autokantaan, ja seuravaan 10-15 vuoden aikana valtaosa fossiilisesta kevyestä liikenteestä tulee poistumaan teiltä rikkaissa maissa. Köyhissä maissa luultavasti fossiililiikenne jää kokonaan välistä kun köyhäluokka keskiluokkaistuu ja hankkii suvun ensimmäisen auton sähköisenä.

Kempowerin pikalaturithan ovat osaltaan kiihdyttämässä tätä transitiota, koska pikalataus infrastruktuuri mahdollistaa pienemmät akut autoissa, mikä näkyy suoraan halvemmassa ostohinnassa. Pikalatausta myös tarvitaan huippukulutushetkinä kun väki menee juhannuksen viettoon samaan aikaan.

Itse näkisin että seuraavat 10 - 15 vuotta on voimakkaan kasvun aikaa ja CAGR:ssa tulisi päästä vähintään 20% luokkaan. Itse en odota positiivista tulosta mikäli tilauskanta kasvaa voimakkaasti yli 20% CAGR vauhdilla.

Nämä korkeat kasvuluvut voivat tässä markkinassa kestää vielä vuosikymmeniä:

Verrattuna 0.7 TWh Kempowerin laitteiden läpivirranneeseen energiaan, niin ihmiskuntahan kuluttaa öljyä karkeasti noin 50 000 TWh. Tästä öljyn sisältämästä energiasta valtaosa (90%) kuluu liikenteessä ja valtaosa liikenteen energiankulutuksesta kuluu kumipyöräliikenteessä (70%), jota Kempower palvelee. Tarve liikkumiselle kasvaa edelleen etenkin köyhissä maissa mikä nostaa energiantarvetta, mutta toisaalta sähköistyminen syö energiatehokkuutensa vuoksi tarvetta energialle, eli tulevaisuudessa energian tarve lienee tuota 50 000 TWh pienempi.

Kempowerin palveltavissa oleva markkina energiatermeissä lienee 5 000 - 10 000 TWh luokkaa vuosittain. Kotilataushan on nykyisin pahin kilpailija Kempowerille. Kiinassa taas Kempower tuskin tulee pärjäämään, eikä sinne välttämättä kanna edes mennä. Siellä kun ollaan aika hyviä purkamaan ja kopioimaan tuotteet. Tulevaisuudessa pikalatauksen osuus kasvanee halpojen sähköautojen yleistyessä, ja jo nyt on nähtävissä, että sähkön jakelu isoina tehoina joka kotiin tulee maksamaan. Lataukset kannattaa siirtoinfran näkökulmasta tehdä paksujen johtojen ja isojen jakelulinjojen vieressä.

Muuttujiahan tässä riittää, mutta selvää on että tänä vuonna ylitetään tuo 1 TWh rajapyykki ladatussa energiassa, mutta tämän luvun osaltahan ollaan vasta maratoonin alkumetreillä. Jos Kempower aikoo kasvaa millään tasolla globaaliksi markkinajohtajaksi tulevaisuudessa, niin tuo 1 TWh latausmäärä täytyy kertoa vähintään 2000:lla seuraavan 20 vuoden aikana. Tämän saavuttamiseen tarvitaan 50% CAGR:ia.

Jos taas oletetaan Kempowerin saavan tulevaisuudessa palvelumaksuna 1 sentin per ladattu kWh eli 10 MEUR/TWh, niin tämän palveluliiketoimminan liikevaihto voisi Kempowerin kohdalla olla 20 miljardia euroa riippuen markkinaosuudesta. Itse pysyn siis tämän lapun kyydissä ja mielelläni näen Kempowerin 40 miljardin euron arvoisena firmana 2:n P/S kertoimella 20 vuoden päästä.

Eli itse subventoin mielelläni tätä suomalaista kasvutarinaa ja toivon ettei suomalaiset osinkohirmut pilaa tätäkin tarinaa. Osinkohirmut voi puolestani mennä nauttimaan eläkkeistä ja osingoista Mallorcalle.

14 tykkäystä