Jeg har længe været en trofast tilhænger af Investor, men nu har jeg realiseret min position. Porteføljens værdiansættelsesmultipler begynder at være ret stramme, og samtidig er rabatten i forhold til NAV forsvundet, hvilket til en vis grad er historisk. Når porteføljen er så kraftigt koncentreret, mindskes fordelen ved at eje Investor til en vis grad, da udviklingen i et enkelt selskab (ABB) begynder at være så betydningsfuld. Investor er heller ikke en investor, der ville realisere gevinster ved svagere afkastforventninger og flytte kapitalen til mere attraktive steder, men forbliver i stedet fast som ejer i porteføljens selskaber. I den forstand adskiller de sig fra for eksempel BH, som trods alt under visse omstændigheder realiserer børsnoterede ejerandele og allokerer kapitalen til et nyt sted. Jeg ville heller ikke være helt tryg ved den nye generation af Wallenberg-familien, da der reelt ikke er nogen resultater endnu, selvom slægten historisk set har været dygtig til dette arbejde. Hvem ved, hvilken slags AI-hype-fanatikere der kan være vokset op dér.
Den centrale pointe med at investere i Investor må vel trods alt være at komme i samme båd som en fremragende ejer. I øjeblikket ser jeg den mest attraktive mulighed i at følge porteføljeselskaberne, og hvis der skulle opstå en attraktiv købsmulighed i et af dem, kunne man slå til. Så ville man i det mindste vide, at selskabet har en kvalitetsbevidst ejer.