Investor AB - Wallenbergien kruununjalokivi

Laitetaan pientä kyselyä, että minkälaisella osuudella porukalla löytyy Investoria (A+B osakesarjat yhteensä) sijoitussalkusta? Lasketaan sijoitussalkkuun tässä tapauksessa vain pörssiomistukset (ei sijoitusasuntoja, metsää yms.).

Itseä kiinnostaisi ottaa iso(mma)lla painolla Investoria salkkuun, kun track record yli ajan on niin kova (pessyt SP500-indeksit yms.) ja en näe tässä edes sellaista jatkuvuusriskiä kuten esim. Berkshire Hathaway, jossa menestys on kiteytynyt Buffettiin ja Mungeriin, joille ei ole suoraan (vertaisiansa) jatkajia. Investorissa kasvatetaan sukupolvi toisensa jälkeen jatkamaan omistaja-arvon luontia. Ehkä tuore veri on myös omiaan pysymään ajan hermoilla maailmanmenossa ja sijoituksien allokoinnissa.

Mutta sitten kun miettii, niin aika keskittynyt portfoliohan tuo on loppujen lopuksi, kuten indekseissäkin toki tuppaa olemaan. 20% ABB, 12% Atlas Copco, 8% SAAB, 7% AstraZeneca (=47%).

Itsellä Investoria nykyisellään 17% painolla (ja lisäksi EQT:tä vielä 5% painolla). Jos myyn tänä vuonna yhden isomman riskisijoituksen, olen pohtinut allokoivani siitä saatavat rahat Investoriin, joka nostaisi painon salkussa 50% tietämille. Toki tätä viestiä kirjoittaessani tajuan pohdintojeni hullunkurisuuden, kun minulla on tällä hetkellä 30% salkusta yhdessä arpalipussa kiinni ja samaan aikaan kuumottelen, että uskaltaisinko siirtää tuon summan Investoriin, joka on varmasti 100x vähäriskisempi :joy:

Tässä vielä itse kysely:

• <5%
  • 5-15%
  • 15-25%
  • 25-35%
  • 35-50%
  • 50%<
0 äänestäjää
13 tykkäystä