Tai Pohjois-Pohjanmaata 1710-luvulla. Vajaa 15 vuotta aiemmin 1697 katovuodet tappoivat kolmasosan suomalaisista, ja sitten tulee Isovihan miehitys tappamaan neljäsosan lisää.
Vähän kärjistäen ja yleistäen, mutta ymmärtänet: sukupuolijakauma-erolla opiskelijoissa on suorahko korrelaatio samaan jakaumaan kyseisen alan työpaikoissa. (Poikkeuksia eri aloilta varmastikin löytyy, mutta tuskin kaupalliselta alalta)
Ensinnäkin tarvitsee sen koulutuksen edes hakeaksesi paikkaa, ja jos valmistuneista ~ 70 % on naisia, niin kuvailemasi tilanne työhaastattelussa ei yllätä, työhakemusten määrä ja jakauma myös kuvatunlainen, niin miten lopputulos voisi olla jotain muuta kuin selvä enemmistö naisia?
Olen nähnyt, että ovat ilmoittaneet luopuvansa klikkiotsikoinnista, en ole huomannut, että olisivat tämän lupauksen toteuttaneet. Voi olla, että klikkiotsikoiden suhteellinen määrä on laskenut, en ole tätä seurannut, mutta omaan makuun niitä on yhä niin paljon, etten halua edes epäsuorasti kyseistä (klikkailla otsikoita ja antaa mainostuloja) aviisia tukea. Paperiversio olisi varmasti parempi, mutta uutisten taso ei mielestöni ole vuosiin ollut sellainen, että tuosta suostuisi maksamaan. Ero vaikkapa The Economistiin on aivan järkyttävä, mutta ikävä puoli on tietty se, että kotimaan uutiset jäävät vähemmälle huomuolle, mutta olen valmis tämän hinnan maksamaan parantuneesta elämänlaadusta.
Twitter oli ainoa somekanava, jota seurasin aktiivisesti. Meininki alkoi olemaan huuruista jo ennen Muskin valtaantuloa, mutta erityisesti sen jälkeen alustasta tuli varsinainen pahoinvoinnin kaikukammio. Lähdin pari vuotta sitten, enkä ole takaisin kaivannut.
Käyppäs sitten tekemässä reippaasti testi, eli käy etusivun muutamakymmentä otsikkoa läpi ja kerro montako klikkiotsikkoa siellä oli. Ja kerro palstalle mitkä ne oli. Itse en esim. tänäänkään löytänyt yhtään.
Joo nyt ehkä ymmärsin paremmin mitä haet takaa ![]()
Kuten jo sanottu: ei somea (paitsi tämä foorumi ja redditissä harrastuksiin liittyvät subredditit) eikä uutisia niin ei kyllä ole alla päin.
Minulla on uutisten suhteen sellainen ajatus että jos jotain pitää tietää niin kyllä siitä täällä puhutaan jolloin minun ei tarvitse seurata uutisia erikseen. ![]()
Jossain kohtaa tämän vuosikymmenen alussa huomasin, että mitään hyvää ei tapahdu, mutta aloitin nopeasti pääkoppani sopeutustoimet asiaan ja päätin itselleni, että tämän paremmaksi kuluva vuosikymmen ei välttämättä tule edes menemään, joten aika sopeutua ja jatkaa elämää välittämättä muusta. Elänkin eräänlaisessa selviytymis-moodissa, jossa ainoa tarkoitus on priorisoida oma hyvinvointi ja toimintakyky.
Kriisejä, sotia ja talouden alamäkeä on maailmalla ollut ennenkin minun elinaikanani, enkä aikasemminkaan rasittanut niillä päätäni, miksi antaisin tämän menetetyn vuosikymmenen tehdä siihen mitään poikkeusta, vaikka niitä hieman enemmän nyt päällekkäin kasaantuukin?
Kun en ota millään tavalla kantaa tai määrittele mielipidettäni uutisoinnin tai somen perusteella asioihin, joihin ei edes kiinnosta ottaa kantaa, niin kevyt on olla. En näe tarvetta vältelläkään uutisointia tai somea, kun en anna enää minkään mennä enää ihon alle, vielä vuosikymmenen alussa sitäkin meinasi tapahtua.
Tärkeintä on, että itselläni on asiat hyvin ja että maailman pahuus ei vaikuta omaan elämääni. On yllättävän rauhoittavaa jatkaa samanlaista elämää, kuin ennen vuotta 2020, jos siihen vain suinkin kykenee.
Itse ajattelin käyttää ansiosidonnaista silloin ja vain silloin, kun olen työtön työnhakija. Eli käytänössä tuskin tulee se tilanne vastaan.
Jos en hae työtä, en ole ansiosidonnaiseen edes oikeutettu. Luulisin, että näennäishakemiseen ja tuollaisen rahan edestä valehtelmiseen taipuu ehkä kuitenkin melko harvan itsekunnioitus, kun toimeentulo ei ole siitä kiinni. Varhainen eläköityminenhän ei ole mikään pakko, vaan ihan vapaaehtoinen järjestely. (Kun ei siis ole puhe sairauseläkkeestä, vaan FIRE-järjestelyistä.)
Teoriassa jotkut mielessään sijoittavat työttömyysturvan jotenkin ansaituksi ennakkoeräksi eläkkeestä, mutta kyse on kuitenkin vakuutuksesta työttömyyden varalta. Jos joudut työttömäksi ennen kuin muuten jättäisit työelämän, ansiosidonnainen helpottaa työnhakuaikaa, mutta ei siitä oikein lepoloman rahalliseksi tueksi ole.
Hyödyllinen keskustelu sikäli, etten syvällisesti ollut itseasiassa miettinyt asiaa. Sanoinkin pari päivää sitten, että selvittelyt ihan alussa. Hyvä että nousi pöydälle etu-, eikä jälkikäteen.
Tuosta, että ansiosidonnainen on tarkoitettu työnhakijalle. Sanoisin, että se on tarkoitettu myös “itsensä työllistämiseen” eli ei ainoa tarkoitus ole palkkatyöhön meno, vaan myös erilaiset koulutukset voivat kuulua tuohon. Omalla kohdallani tarkottaisi ajankäyttöä uuden pääomatulotavan opiskeluun ja ylösajoon. Jos on tarkoitettu tuohon, niin silloin on eettisesti oikein käyttää.
Oletan, että kaikki kokevat, että eläkkeen vastaanottaminen on oikein. Saa korjata jos olen väärässä.
Aloitusviestissäni sanoinkin muuten, että asiaan liittyy pohdittavia eettisiä asioita.
No, täytyy tehdä laskelmia myös ilman ansiosidonnaista.
Hyvä kirjoitus Karo Hämäläiseltä Henry Aflechtin uusimmasta kryptotempauksesta. Itse olin huomannut somessa, että kaupittelee Espanjan huvilaansa, jotta saa ostettua lisää kryptoja, mutta tämä kirjoituksessa käsitelty seuraajilta lainan hakeminen tuli nyt ihan uutena.
Meikäläinen ainakin nostaa hattua sen takia, että jokin alusta ei ole käytössä vaikka siitä jotain hyötyä voisikin töihin liittyen olla. Jos minulta kysytään niin arvostan tuollaista periaatepäätöstä todella paljon enemmän kuin sitä, että kyseisellä alustalla olisit ![]()
![]()
En oikein ymmärrä tuota X:n dissaamista. Itse seurailen sieltä näitä suomalaisia sijoittajavaikuttajia, enkä ymmärrä miksi niistä tulisi paha mieli. Esim. Karo, Pyysing, Zijoittaja, Pekka, Matikainen, Varis, Havia ym. Tarkkana tosin saa olla, ettei hairahdu “Sinulle” suositeilluille tviiteille, vaan pysy seuratuissa.
Joo, jos onnistuu kuratoimaan seuraamansa käyttäjät sopivasti, meininki on edelleen varmasti ihan jees. Itse seurasin esimerkiksi eräitä poliitikoita ja ekonomisteja, ja heidän postauksiensa kommenttiosioissa oli niin mustavalkoista ja pahaa mieltä aiheuttavaa sulaa tyhmyyttä ja (tahallista?) väärinymmärtämistä, ettei osallistuminen keskusteluun ollut millään muotoa mielekästä.
Some sopii lopulta parhaiten meemien ja urheilupäivitysten seuraamiseen.
Lempiominaisuuteni Nordnetissä (sen jälkeen että seurantalistoilla kurssit näyttävät ihan mitä sattuu) on kun sovelluksen etusivulla liehutellaan jatkuvasti isoimpia turskia naaman edessä.
Viekkaat ruotsalaiset yrittävät selvästi lietsoa Pitkäaikaisessa Sijoittajassa viettiä “tehdä jotakin” (välityspalkkio min. 30 EUR).
Minua ei kuitenkaan sumuteta mihinkään v*itutusmyynteihin. Olen valmis istumaan näiden turskien päällä vaikka Tuomionpäivään saakka ja pidempään, jopa paljonkin pidempään.
Voi morjes mikä keissi taas![]()
Kaverilla näyttää olevan ihan hyvin seuraajia ja faneja, kommenteissa ainakin kaikki hänen puolella. Taitava puhuja.
Espanjan villa on kaupan jotta saadaan rahaa kryptoihin, toisaalta sama villa olis menossa sijoituslainan “vakuudeksi”. Puheiden perusteilla useampi sataa tonnia olisi jo rahaa hänelle lähetetty. Lieköhän on luottoa myöntäneet yksityishenkilöt hakeneet villaan kiinnityksen paikallisesta kiinteistörekisteristä.
Minulla on paha kutina että tästä kuullaan vielä.
Itsellänikin vähän sama tyyli, että yritän pitäytyä siellä sijoituspuolella, kun muuten alkaa lähinnä ärsyttää turha vastakkainasettelu, jota alustalla harrastetaan.
Haluatko kiteyttää tähän mistä oli kyse, sain sen kuvan että jotain villaa vastaan lainataan rahaa että voidaan ostaa kryptoja. Tuota, onko kaik män, vai mites näin? Lainaajat eivät ilmeisesti osaa itse ostaa näitä satumaisten tuottojen kryptoja?
Sama täällä. Monet somet aloittavat laadukkaina ja hyödyllisinä palveluina (Facebook, Linkedin, Twitter), mutta ennen pitkää kaikki alustat Internetissä paskoontuvat ja sitten on aika lähteä. Äksässä on kyllä muutamia erittäin mielenkiintoisia kirjoittajia joita on joskus mentävä seuraamaan xcancel.comin kautta, mutta Ouran sormuksen statsit eivät valehtele, että tuolta lähteminen oli sekä mielenterveyden, että fyysisen terveydenkin kannalta oikea päätös.
Toinen mikä on toiminut hienosti on, että olen ottanut kaikki notifikaatiot pois päältä älylaitteista, koska muuten helposti joutuu kierteeseen missä ruutua tulee huomioitua ja tuijotettua myös silloin kun sitä ei haluaisi tehdä. Kyllä ne tiedot säilyvät siellä älylaitteen muistissa ja Internetissä vaikkei asioihin välittömästi reagoisikaan.
Meillä on vallassa täysin poikkeuksellinen ryhmä vanhuksia, jotka ovat onnistuneet konsolidoimaan itsellensä edeltäjiänsä enemmän valtaa ja ovat huolissansa oman perintönsä varmistamisesta ennen kuin muutaman vuoden päästä päätyvät hautaan. Ennemmin tai myöhemmin kaikissa isommissa ja pienemmissä rähinävaltioissa tapahtuu sukupolvenvaihdos, jolloin esiintyy samalla mahdollisuus isommalle politiikan muutokselle, kun valtaan astuvat täysin erilaisissa olosuhteissa kasvaneet ihmiset.
Iranissa tuo tarpeellinen sukupolvenvaihdos onkin jo aloitettu ![]()