Korttimaksuilla etenen itsekin niin pitkään, kuin vain voin, on se vain helppo ja vaivaton maksumuoviläpyskä. Älypuhelimeen en korttitietoja tallenna ja sillä siisti. Niin ja älypuhelinta ei mihinkään rumaan lompakkokoteloon tungeta, jossa kortit ja puhelin on samassa paksussa paketissa, hyih!
Olen ottanut tilien luontiin ja äppeihin saman toimintaperiaatteen, kuin hintaviin tuotteisiin, eli jos minulla ei ole siihen varaa, niin en sitä yksinkertaisesti myöskään tarvitse. Siispä etenen myös niin, että jos se vaatii tilin tai äppin, niin en sitä yksinkertaisesti luo, enkä palvelua tarvitse.
Ja huomaan itsekin näin reilu nelikymppisenä, että tekniikka kehittyy nopeammin, kuin sitä pitäisi keretä ammentamaan. Olenkin päättänyt hakea vauhtia aallonpohjalta sen sijaan, että sekoilisin enää aallonharjalla. Hyvä näissä asioissa on aina hieman jälkijunassa tulla ja opetella myöhemmin omaan tahtiin asioita. Pätee muuten ainakin allekirjoittaneen sijoitusvalintoihin myös, en osallistu hypeilyyn, vaan tuijottelen ja analysoin sivussa menoa ja meininkiä, vähän kuin siinä yhdessä paintilla piirretyssä meemikuvassa.
Tästä erittäin samaa mieltä, häirikkösoitot ulkomailta lisääntyneet ja lisääntynevät tulevaisuudessa ja tässä voisi operaattorit ja puhelinvalmistajat kehitellä sellaisen blokin, ettei tule vieraiden numeroiden puhelut läpi ulkomailta. Sainkin jonkun sovellus-ohjeen blokkaukselle ja kiitos neuvosta antajalle.
Toisekseen, sinullahan on harvinaisen hyvä tilanne, kun voit pitää puhelimen äänettömällä. Suuri osa taitaa olla jonkun lähiomaisiksi merkattuja, ja esim. viranomaisten, sairaaloista tai ambulanssista soittaessa, nykyään lukee: “soittajan nimi ei julkinen” entisen “yksityisen numeron” sijaan. Eipä tällä muotoseikan muutoksella suurta väliä, mutta jos puhelun missaa, niin eipä omainen tiedä millä asialla puhelu tuli, eikä voi soittaa takaisin, puhumattakaan, että ne viestin laittaisi perään. Ei tapahdu. Tästä ilmiöstä poliisikin tiedotti tuskaisena, kun ihmiset ei enää vastaa viranomaisten puheluihin.
Itse olen kyllä google wallettiin laittanut maksukortit ja kanta-asiakaskortit.
NFC päälle käytettäessä, ja sieltä on helppo samasta sovelluksesta vilauttaa ensin S-kanta-asiakaskortti, ja sitten Finskin Visa maksua varten.
Eipä tarvitse lompakkoa kaivella, tai olla kävelyreissulla mukana, eikä edes pin-koodia kaupan laitteessa näpräillä vaikka yli 50€ maksu kyseessä.
Myös tankatessa on sangen kätevä kerätä sovelluksen kautta kerätä kanta-asiakaspisteet talteen ja maksu hoitaa, auton sisätiloista käsin. Ja sitten vasta kömpiä ulos ja alkaa suoraan tankkaamaan
Jokin aika sitten Forbes julkaisi artikkelin, jossa ennusteltiin paitsi noita mainisemiasi, niin myös yritysten pääkonttorien ja keskijohdon olevan aikansa eläneitä. Otsikko oli: “How tecnology is killing the cities” On tietysti ennenaikaista arvioida, mutta toistaiseksi kehitys ei ole ollut ihan tuollaista.
Valitettavasti minulla ei ole tarjota linkkiä ko. artikkeliin. Se nimittäin ilmestyi 1992, eikä kyseinen aviisi tainnut olla vielä verkossa silloin.
Tässä on vuorostaan kolumni, jossa käsitellään tekoälyn mahdollisuuksia ja hypeä sen ympärillä.
Vuodelta 1988.
Tekstissä viitataan ennustukseen, jonka mukaan 1963 koodaaminen kuolee koska tietokoneille voi vain promptata mitä haluaa.
With every bust there is a new boom, and in the past year just what that new fashion will be has become clear—neural networks. These networks incorporate an appealing idea in that instead of having to work out all the details of a task we’ll simply let some randomly organized network of neuron models “learn” through trial and error how to do the right thing. Although neural networks have rarely accomplish anything beyond a computer simulation, business plans are being cranked out for new start-up companies to apply the technology.
But the current neural networks phenomenon is more than just another set of high expectations. This is the second time around for neural networks. It happened in the early ’60s. In 1962 a distinguished Stanford professor predicted that computer programming would be obsolete by 1963 because, by then, users would simply converse in English with the front-end neural networks. Since then, there have been a few technical improvements, and computers are much faster, broadening the scope of the applicability and likely successes of neural networks. But, again, they really can’t be expected to solve the world’s problems. The old-timers, “immunized” the first time around, seem less enamored than the new converts.
Voi olla, samassa veneessä olen satojen miljoonien google wallettin käyttäjien kanssa. Kortteja sinne tallennetaan korttien myöntäjien suostamuksella. So far olen luottanut että riittävän järkevän due diligencen ovat firmat kuten pankit tehneet niin Google Walletin kuin Apple Paynkin kanssa.
Jos ei sinne haluat korttejaan tallettaa niin toki voihan sitä käyttää erillisiä sovelluksia maksukorteille ja kanta-asikassovelluksille.
Oma pointti oli lähinnä että ilman kortteja on mukava kuljeskella, eikä tarvitse pin-koodeja räppäillä.
Joo nää tuli oikeestaan samalla kun päivitin hakua paremmaksi. Valtaosalla ketjuista oli hyödyllinen, mutta tää kahvihuone on vähän poikkeus 10 historiaketjunsa kanssa
Onneksi Ehdotukset vaihtoehto on myös näkyvissä, niin pääsee tässäkin ketjussa selaamaan osuvampia ehdotuksia.
En ole minkäänlainen alan asiantuntija, mutta olen yrittänyt pintapuolin perehtyä aiheeseen aikanaan. Kommentti koski kuluttajan ostotapahtumien luovuttamista ja mielestäni Apple ei tätä keruuta tee, mutta Google tekee. Eli träkkää sinun ostotietosi mitä ostit yms. hyvin tarkasti. Voin olla myös väärässä ja saa oikaista.
Due dilligencestä en tiedä mitä tarkoitat, ainakin Apple Paylla maksaminen on turvallisempaa kuin itse kortilla, koska kortin tiedot eivät välity koskaan sellaisenaan myyjälle. Apple Pay on itse asiassa hyvin mielenkiintoinen konsepti ja mielestäni mielenkiintoisimpia osia koko Applessa. Kasvaa hurjaa vauhtia maksaminen sen kautta.
Tästä alokkaan postauksessa saa vähän osviittaa aiheesta:
Itsellä kaikki Apple walletissa. Ainoa mikä syö miestä on plussakortin käyttö, kun se on niin jäätävän low tech systeemi, ettei sitä saa wallettiin vaan pitää hemmetin apista kaivaa esille viivakoodi, joka kassalla sitten luetaan. Kiitokseksi appi yleensä vetää kirkkauden automaagisesti maksimiin ja sitten täysin nollaan sulkiessa, jolloin luuri näyttää ulkona sammuneelta Lompakko on nykyään harvoin edes mukana. Välillä sitten tuleekin ongelma jossain apteekissa, kun ei saa reseptiä haettua ilman henkkareita tai kelakorttia ja lompakko ei ole mukana.
Apple Pay on kyllä erinomainen mm nettiostoissa, kun en mielelläni luottokorttitietoja mihinkään sivustoille syötä. Hienosti onnistuu verkkokaupoissakin tilaus ns nappia painamalla, kun osoitetiedot saa lisättyä Apple Payhin ja sieltä valuu suoraan myyjälle maksussa. Vielä kun muistaa käyttää maksussa luottopuolta kortissa, niin tulee tuoteturvat sun muut mukaan ja ongelmatilanteissa Visalla tai Masterilla on aika paljon vipuvoimaa vs. nettikauppa.
Ellet jo tiennyt, niin tuohon on pikatie (ainakin iphonessa): paina sovelluksen ikonia pohjaan pari sekuntia niin voi pikavalikosta avata sen viivakoodin suoraan ilman sovelluksen valikoita.
Olen myös nähnyt jonkun printanneen sen viivakoodin tarrasn puhelimen selkään…Mutta samaa mieltä, että jotenkin käsittämätöntä ettei sitä voi hoitaa walletin kautta tai muuten modernimmin.
Juuri näin, aivan ylivertainen, helppo ja turvallinen maksutapa. Ja Apple Walletissa olevia kortteja olen käyttänyt lähimaksuissa Suomessa ja ulkomailla vuosikaudet Apple Watchilla. En muista koska olisin viimeksi muovisella kortilla maksellut.
Korona ajan supertoimarit, jotka nukkui yönsä hyvin ja naureskelivat haastatteluissa. Muisto vain.
Osoittaa kuinka tärkeetä on tuuri olla oikeessa paikassa, oikeaan aikaan. Koko ura, tai vähintään seuraava rahakas pesti voi riippua pääosin ihan ulkoisista tekijöistä, jotka sitten tekee joistakin voittajia ja toisista häviäjiä.
Arvostaa entistä enemmän pitkän linjan menestyviä johtajia, jotka menestyy parhaalla mahdollisella tavalla myötätuulessa ja myrskyissä. Niitä onkin sitten vähemmän.