Tänään on taas pientä jännitysnäytelmää, kun Eero ja Ilkka jahtavaa yhdistetyssä mitalia. ![]()
Klo 11.00 M yhdistetty, suurmäki: Eero Hirvonen , Ilkka Herola , Wille Karhumaa
Klo 14.45 M yhdistetty 10 km: Eero Hirvonen , Ilkka Herola , Wille Karhumaa
Tänään on taas pientä jännitysnäytelmää, kun Eero ja Ilkka jahtavaa yhdistetyssä mitalia. ![]()
Klo 11.00 M yhdistetty, suurmäki: Eero Hirvonen , Ilkka Herola , Wille Karhumaa
Klo 14.45 M yhdistetty 10 km: Eero Hirvonen , Ilkka Herola , Wille Karhumaa
Tietysti jos katsoo vain Hollywoodin suppeaa tarjontaa joka on vain hyvin pieni murto-osa kaikista saatavilla olevista elokuvista (taloudellisesti iso osa toki). Ja lopulta myös Hollywoodin koko tuotannosta on hyvin pieni osa osallisena “wokehullutuksiin”. Tämä on kyllä myös hyvin myyty magamyytti, jossa poimittu jotain muutamia yksittäisiä elokuvia ja yleistetty koskemaan koko Hollywoodia ja vaikka Netflixiä on tykätty siitä syyttää koska ovat tehneet muutaman “wokehullutuksen”
Mutta käytännössä katsomme jatkossa siis ainoastaan AI:lla tehtyjä animaatioita elävien kuvien sijaan.
Piensijoittajilla on nyt vuosisadan sauma tehdä kunnon tiliä kun softayhtiöiden kurssit korjaa takaisin ylös
On ne taitavia!
Video 5 min.
Sillä lailla, Ilkka Herolalle yhdistetyn olympiapronssia! ![]()
Näiden olympiakisojen neljännet mitalikahvit ovat kupissa ![]()
Erinomainen ostos, mutta etf:llä on valitettavasti turha toivoa splittauksen aiheuttamia boosteja.
Valitettavasti olet varmasti paljon enemmän oikeassa, kuin minä. Uskossa on silti hyvä elää ja Toivossa kuolla, sanovat. Lisäystä on silti luvassa jahka toisaalta rahelia tupsahtaa kotipankkiin.
Olenko ainoa jonka mielestä tämäkin näyttää tietokoneanimaatiolta?
Kohta voidaan katsoa jokainen oma versio olympialaisista missä Suomi kahmii kaikki kultamitalit ![]()
Olikos se nyt taas @Pohjolan_Eka kun kävi taannoin kertomassa foorumin hypettäjille faktat kehitteillä olevista lääkkeistä ja uusista lääkefirmoista, sekä niiden tuottamasta omistajien omaisuuden tuhoamisesta.
Kiittäen suurimman osan Faroneista aikaisemmin myynyt asioita silloin miettineenä. Jätin silloin pienehkön possan, jos tuosta kuitenkin tulee jotain.
Kiinassa vaihtui vuosi ja esimerkiksi YLEn sivuilla oli allaoleva drooneilla tehty kuva.
Onko kellään teillä tietoa, onko tuo kuvio 3-ulotteinen? Eli näkyykö hevosen hahmo joka suunnasta jonkinlaisena hevosena riippuen tietenkin katselusuunnasta. Oletteko löytänyt tuosta tulihevosesta kuvia muista suunnista?
(Halusin vastata viestiin tuolla Pörssien Suunta ketjussa mutta menee off-topiciksi niin laitan tänne).
Samalla linjalla (että eriytyminen yhteiskunnassa laajenee), K-tyylinen kehitys taloudessa on jo ollut trendi ja se yksinkertaisesti tulee jatkumaan rajumpana kuin olemme nähneet. Taso nousee järjettömästi sille missä voi tuottaa arvoa.
Ja en tuudittautuisi mihinkään “nojoo mutta kunhan nähdään toimistobyrokratia ja systeemin jäykkyys niin ei se etene”… niin ei varmaan SUOMESSA etenekään, mutta mitähän tapahtuu kun (ulkomaisia/Suomalaisiakin) AI-first parin jampan firmoja nousee mitkä tekee 100x Suomalaisen 50v Byrokraatti-Pirkon @5000€/kk kuukauden hommat päivässä.
Olen ollut softa-alalla koodarina päälle 15v, ja nyt ihan vuoden vaihteessa agentit pääsivät vihdoin tasolle missä en voi perustella perinteistä työskentelytapaa enää.
Tänään tein (kun koe-ajoin uusinta Claude Opus 4.6) 15 minuutissa Suomen erään alan TESistä osittaisen toteutuksen palkanlaskentaan meidän EU-laajuiseen järjestelmään. Sain nätimmät testit kuin itse ikinä jaksaisin kirjoittaa, ja “reilun viikon efektiivinen (todellista aikaa 2vko)” aikataulutetusta toteutuksesta 15 minuuttia on agentin toteutus ja loput on sitä että olen itse tarpeeksi varma tuotoksesta ja että selitän asian ulkomaalaisille testaajille. Kokeilin päivän tökkiä reikiä itse ja keksiä aukkoja, en vielä löytänyt…
Meillä on EU-laajuisena yli 100 kehittäjän softafirmana ollut juniori-rekryt jäissä jo vuosia, ja väkiluku pikkuhiljaa vaan kutistuu. Juuri tänään uutisissakin oli miten nuorisotyöttömyys vaan nousee Suomessa… Koulutusjärjestelmän uusiminen petti nuoret, mutta myös taso on noussut älyttömästi ja nousee koko ajan ja nuorelle juniorille ei ole paikkaa enää ellei tule omalla portfoliolla henkselit paukkuen.
Suomen tyylinen yhteiskuntarakenne, suurine lupauksineen ja ‘Ihmisarvoinen elämä on kun saat kaiken mitä haluat, minimipalkka 3000€ ja toki saat kämpän Helsingin keskustasta’ on pahin mahdollinen tämmöiseen missä ihmisten pitää oikeasti alkaa kilpailemaan siitä päivän riisikupista. Se tilanne kun eläkeläisten massa alkaa vaatia “luvattuja eläkkeitään” ja enää 10% nuorista edes kykenee arvoa tuottavaan työhön…
Hyvä kirjoitus, ja vastaa ainakin osittain omia kokemuksiani.
Mitä tarkoitat tällä?
Tarkoitan että nyt jos ikinä, softa-alalla olevan juniorin pitää tulla haastatteluun semmoisen portfolion kanssa mikä ylittää mitä hitaampien firmojen senioritkaan tietävät (meilläkin tuntuu että vasta aloitellaan AI-adoptiota koska GDPR-jutut yms pelottaa).
Sanoisin siis että kuumaa kamaa on omat (ja YMMÄRRETYT + SELITETTÄVÄT) toteutukset tämmöisistä asioista:
Eli käytännössä että juniorina osaat toimia täysin AI-lähtöisesti, ymmärrät prosessin, ja tuotat järkevää kamaa senioreille arvioitavaksi. Tämä on semmoista mitä itsekään en osaa, mutta oikeasti uskon että ainoastaan tuommoisella portfoliolla on mahdollisuus tulla firmoihin “juniorina” nyt…
Noita asioita voi opetella erinäisillä trial-tileillä, ja itsellä täysi paino osaamisessa eikä paperissa, mitä itse olen aikanaan ollut junioreita arvioimassa siis ja erityisesti nyt. Paperit kiinnostavat nyt vielä vähemmän, vaan oikea mindset ja kyky ymmärtää on tärkeämpiä.
Edit: olen lukenut Redditissäkin miten Suomen korkeakoulussakin vieläkin keskitytään johonkin Java-syntaksin ulkoaopetteluun jne… ei näin.
Tuolla varmasti vähän samaa menoa. Itse tulihevonen n 7 minutin kohdalta. Ihan veikeää taiteilua kaikkinensa.
Ihan vaan sivuhuomautuksena: mitä ? Menit sitten kysymään tekoälyltä että aiheuttaako tekoäly massatyöttömyyttä, postasit sen vastauksen foorumille, etkä näe tässä ironiaa?
Tässä on tärkeä uutinen siitä, miksi Jeri-koiralla on suuri merkitys olympialaisissa ![]()
– Tekee hyvää, kun toinen ilahtuu pelkästään siitä, että tulen kämpille tai käyn heittämässä sille palloa. Se on iloinen riippumatta, miten urheilut menevät.
Myös siksi koirasta on apua, että olympialaisissa kaikki ovat niin fokusoituneita huippu-urheiluunsa. Koira auttaa pääsemään ulos kuplasta.
Ymmärrät varmaan, että tein sen ihan tarkoituksella? Se osa viestistäni mitä et lainannut, oli omaa pohdintaa johon vertasin, että kuinka tekoäly asiat näkee.
Ennen kuin @Verneri_Pulkkinen kovin alat käteispositiota kasata, niin kannattaa muistella vielä esim. viime kevään tullidippiä ja käteisjonnet/jennat-ketjua sen lopputulosta ![]()