Inderesin kahvihuone (Osa 11)

Älä pilaa tätä multa!! Mä ajattelin ton n.160e sisäpiirioston olevan joku lapsenlapsen harrastuksen aloitus papan firmaan tms. :grin:

6 tykkäystä

@Rikaskoyha

Jotenkin nämä lainaukset tulee vähän oudosti… no olkoot kun en saa sitä toimimaan.

quote="Rikaskoyha, post:7475, topic:52688, full:true"

Osto yrityksen tilille:

Flowers Foods (FLO) á 15.5$

Tylsä ja harmaa, uskoakseni jatkossakin hyvä osingonmaksaja (+ 6,4%), jonka arvostus poljettu kohtuuttoman alas. Yritys osua pohjaan varmasti epäonnistui, niin mietitään lisäystä jos putoaa vielä lisää :smirk:

/quote

Flowers Foods jota en ole ostanut itselleni, mutta löytyy laajalta seurantalistalta, julkaisi oman raporttinsa. Tänään voi tulla hyvä paikka alentaa keskihintaa jos näin haluaa tehdä. Luulisi että bisnes olisi melkoisen tasaista, mutta yllättävän paljon on heikkoutta leipä-bisneksessä.

Q4 itseasiassa ei nyt kovin huono ollut. Kasvua liikevaihdossa 11%. Nettotulos oli sen sijaan katastrofi lukujen valossa. Se painut tappiolle $67,1M. Tähän vaikutti kuitenkin $136M aineettomiin tehty arvonalentuminen. Yleensä markkinat tuppaa panikoimaan välillä melko turhaan tällaisten takia. Ne ei vaikuta rahavirtoihin eikä kassasta lähde rahaa pois. Oikastu nettotulos oli periaatteessa sama kuin vuosi sitten $45.8M (-1,5%). Oma tulkinta on että ihan hyvä osari, mutta ohjeistus…

Tälle vuodelle odotetaan noin samanlaista liikevaihtoa, mutta oikaistuun EPS:n odotetaan selvää laskua haarukkaan EPS $0,8-$0,9 kun vuoden 2025 luku oli $1,09. Vuoden 2026 ohjeistuksen keskikohtaan pudotus on kyllä raju 22%.

Nyt pre-market näyttää -4,5% Flowers Foodsille. Tuo tuntuisi sen verran lievältä ettei se minua innostaisi. Mikäli paniikki iskee, voi kurssi kuitenkin tulla aika reilusti alas. Flowers Foods operoi suurella velkalastilla. Se yhdistettynä heikkoon ohjeistukseen on aika myrkyllinen coctail ja voi olla että liikkeet olisi rajuja. Markkinoilla on ostettavissa jotain Adobeita yms. vain vähän kalliimmalla ja nämä tuntuisi paremmilta valinnoilta kuin joku pullapuoti, mutta laitoin kuitenkin romahduspilkin $7,65 kohdalle, joka tarkottaisi noin 1/3 leikkuria eilestä closesta. Tuolla summalla pullapuoti lähtisi velkalasteineen ohjeistushaarukan puolesta välistä (EPS 0,85) P/E 9:llä. Osinko olisi 12,9% tuolla hinnalla (kunnes sitä leikataan pienemmäksi→ iso riski, mutta alhaisella hinnalla ehkä sen voi ottaa). Tuskin tänään tarttuu, sillä hinta on selvästi korkeammalla kuin mitä olen valmis maksamaan.

Edit: klo 17:40 Erikoisesti kurssi ei meinannut lähteä alas. Se kävi jopa välissä vihreällä. Oi mikä hetki oli jollain ottaa exit. Nyt kurssi on noin -9,5%. Ei kuitenkaan lähelläkään sellaista joka saisi innostusta nousemaan. Näyttää siltä että tuskin saadaan rymylaskua tänään. Taitaa olla ennemmin hidas liuku alemmas. Ehkä 3-6kk päästä ollaan lähempänä tämän hetken tavoitehintaani. Silloin ollaan kuitenkin saatu taas uusia raportteja jotka voi muuttaa omaa fiilistä negatiivisemmaksi ja ei enään kiinnostaisikaan sillä hinnalla.

Edit 18:15. Nyt kurssi -12,5%. Nyt tuntuu jo ihan oikeanlaiselta reaktiolta. Oikeanlainen reaktio ei itseä kiinnosta. Sen pitää olla ylireaktio. P/E 9:stä nousu P/E 10-12 kieppeille olisi se nousuvara josta voisi päästää sitten irti. Mikäli ei nousisi, osingot antaisi tarvittavan tuoton.

Heti tämän jälkeen nähdään ehkäpä kuolleen kissan pomppu ja noustaan muutaman pinnan. Tuskin tässä ($9,92) oli vuoden 2026 pohja vaan pieni korjaus ylös.

1 tykkäys

Samat sanat! Olen aivan varma että juuri näin on mutta sitä ei tule sanoa ääneen ettei meemi mee hukkaan :weary_face:

No uutta putkeen kohta

1 tykkäys

Tämä on sellainen asia mitä olen vuosia ja vuosia miettinyt sijoittamiseen liittyen. Usein jos on tehnyt sijoitusvirheen, niin jälkikäteen voi poimia asioita mitä olisi ollut ainakin mahdollista tehdä toisin. Ehkä jätti liian vähän turvamarginaalia, ehkä uskoi liikaa johdon puheita tai analyytikon ennusteita, ehkei ymmärtänyt kilpailun kiristymisen romauttavan tuloksia niin pahasti kuin tapahtui jne jne.
Pitää ymmärtää ettei kaikkea voi tietää ennalta ja satunnaisuudella on suuri rooli myös monessa asiassa.
Silti usein jää ihmettelemään jälkikäteenkin, että mistä sitä olisi pitänyt tietää että tarttuu johonkin kunnon turska-ansaan tai vastaavasti jos myy osakkeen hinnalla X, että sen olisi voinut myydän hintaan 3X vuotta myöhemmin :man_shrugging:

Katsoin toissapäivänä olympialaisten jääkiekkoa ja leijonien hävittyä toimittaja haastatteli pelaajia. Tunnelma oli luonnollisesti apea tappion jälkeen, mutta toimittaja kysyi kolmelta pelaajalta hieman eri sanoin että mitä tästä opittiin ja mitä muutetaan jatkoon. Jokaisen pelaajan vastaus oli “otetaan tästä opiksi” :exclamation_question_mark: Kukaan ei pystynyt sanomaan yhtäkään asiaa mikä olisi tehty väärin ja mikä pitäisi omasta mielestä muuttaa.
Turpaan tuli ja ei tiedetä miksi, mutta “otetaan opiksi”.

10 tykkäystä

Kukaan ei enää kehtaa sanoa, että mennään eteenpäin. Bing-videot

1 tykkäys

Alkaako tuloskasvu sekä positiiviset uutiset pikkuhiljaa tarttumaan myös hesulin small/midcappeihin?

5 tykkäystä

Pitikö tämän viestin mennä Sijoitusmeemiketjuun?

Merkitmerkitkikitkit.

2 tykkäystä

Koska HKFoods ei kerää valtavia seuraajamääriä, niin täällä kahvihuoneen puolella vinkkaan pörssin hienoimmista osariwebcasteista.

Tämä lienee pörssin ainoa kioski, jonka CFO:n puheenvuorossa käydään kesän alla läpi grilliuutuudet, syksyllä talven uutuudet ja nyt oli tarjolla monenlaista uutuutta viljapossusta nugetteihin ja muusiin.

Tämä on ehdottomasti tuloswebcastien Cadillac ja odotan aina innolla. Lisätään loppuun kuva ja linkkikin: HKFoods Oyj, Webcast, Q4'25 - Inderes

Hyvää perjantaita kaikille!

29 tykkäystä

Olen sivistänyt itseäni viime aikoina fysiikalla. Fysiikassahan ei oikeasti ole mitään järkeä. Siis olen harrastanut myös historiaa, tietotekniikka, biologiaa jne. Noissa edellä mainituissa on joku järki, mutta fysiikassa ei ole. Alla on hiukan esimerkkejä.

Maailmankaikkeudessa on 2 biljoonaa galaksia. Luit oikein ei miljoonaa, ei miljardia vaan biljoonaa. Maapallolla on 8 miljardia ihmistä. Jokaista ihmistä kohden on noin 250 galaksia.

Musta-aukko on niin tiheä, että jos maapallo olisi yhtä tiheä sen halkaisija olisi noin 1cm. Siellä olisi sinä, minä, @Sijoittaja-alokas, sun auto, Donald Trump jne.

Musta-aukko ei kuitenkaan ole “lopullinen ratkaisu” vaan lopulta ne katoavat, koska ne menettävät materiaa Hawking säteilyssä. Edes valo ei pääse mustasta-aukosta karkuun mutta silti ne haihtuvat johonkin.

Noita kun alkaa pohtia niin mun päätä huimaa. Parempaa ajateltavaa kuin Rooman valtakunta

41 tykkäystä

Suhteellisuus teoria ja jotkin yksinkertaisista kvanttimekaniikka jutuista vasta mielenkiintoisia onkin, kuten vaikka kaksoisrakokoe. Stephen Hawkingin Ajan lyhyt historia on mainio ja niin maalikko ystävällinen kirja aiheesta kuin mahdollista - kannattaa tutustua jos ei ole jo tullut luettua.

12 tykkäystä

Mä olen karisman musta-aukko. :sweat_smile: Karisma hupenee sitä mukaan, kun puhun. :grimacing:

6 tykkäystä

Voi sinne soittaakin. Puhelimitse numerossa 020 770 6539

• Osakkeenomistajan omistustiedot osakeyhtiökohtaisesti
  • Soittaessasi kerro:
  1. Yhtiön nimi
  2. Osakkeenomistajan nimi ja osoite tai paikkakunta
  • Palvelu avoinna pankkipäivisin klo 9-14
  • Sopii kaikille, jotka tarvitsevat tietoja tietyn osakkeenomistajan omistuksista arvo-osuusjärjestelmässä olevista yhtiöistä.

Silti olen samaa mieltä rimanalituksesta. Pitäisihän tuon olla netissä vapaasti kaikkien selattavissa.

Kuka tekee AI-agentin, joka soittaa Eurocleariin päivittäin ja kyselee kaikkien pörssiyhtiöiden kaikki top100-omistajat läpi joka päivä. Niiden on siellä Euroclearissa pakko antaa ne tiedot, vaikka soittaja olisi AI.

14 tykkäystä

Onko kukaan tullu ajatelleeks että ruokakaupoissa muovipussi alkaa olla sijoitustavaraa. Katsokaa seuraavan kerran paljonko yksi muovipussi maksaa. Sen hinta nimittäin on jotain noin 0,50€. Vuosi sitten jotain 0,39€ ja 20v sit ehkä 0,10€ jne. Pari kertaa olen kassalla vitsillä sanonut että alkaa olla sijoituskamaa nämä pussit.

12 tykkäystä

Olenkin juuri perustamassa uutta IlkkaShares Physical Plastic Bags UCITS ETF:ää! Neuvottelen parhaillaan sopivan korkeimmat turvallisuusstandardit täyttävän pankkiholvin hankkimisesta kassien varastointiin. :money_bag: (tuossa emojin muovikassissa on tietysti sisällä lisää muovikasseja)

Koska sekä holvissa olevat kassit että toistuvat hinnankorotukset ovat ikuisia, sijoittajat voivat odottaa matalariskistä ja korkeaa tuottoa joka korreloi vain vähäisessä määrin muiden omaisuuslajien kanssa.

22 tykkäystä

Hienolla tavalla hullu idea! Lisää tälläistä! Nyt Suomi nousuun. Muovipussit eivät petä!

1 tykkäys
quote="Reload, post:851, topic:9672"

sanoo että halutaan ensin tasaisia vuosia alle kaikkien sotien ja kaakaon hinnannousujen jälkeen, että luvut näyttävät hyvältä millä listaudutaan.

/quote

Eli pääsevät rahastamaan listautumisella? Miksi tuo lainaus ei onnistu?

1 tykkäys

Sellaisen väitteen olen kuullut jo kauan sitten, että muovipussi on päivittäistavarakaupan katteeltaan ylivoimaisesti paras tuote. Mutta itse kyllä pidän hyvänä ympäristösyistä, että muovikassit hinnoitellaan niin, että se kannustaa kestokassien käyttöön. Kun tottuu aina ottamaan omat ostoskassit mukaan kauppaan, niin pian ajatuskin uuden muovikassin ostamisesta joka kappareissulla alkaa tuntua ääliömäiseltä tuhlaukselta. Ja kun käy vaikka Berliinissä, niin pitää varautua siihen, ettei Lidlistä edes saa muovikassia.

13 tykkäystä

Itse olen ollut kestokassin käyttäjä jo pitkään.
Siis jos se lähteee mukaan.

Olen myös yrittänyt pitää taiteltua muovikassia taskussa.
Sekin tahtoo unohtua tehdä.

Ollut itselleni vaikea saada tavaksi.

Lahopää mikä lahopää.

3 tykkäystä

Minulla on reppu selässä joka päivä, se ajaa muovikassin, kestokassin ja jopa auton takakontin virkaa vuoden ympäri. Pidän repussa varuulta myös yhtä cittarin muovikassia, jos ostosmäärä ylittää repun kantokyvyn. Pyöräilykypäräkin mahtuu reppuun kivasti, joten sekin etu siinä on. Ollut toimiva ratkaisu koko aikuisikäni, joten eiköhän tämä toimi ihan loppuelämän ajan.

Hyvvee lauvantaita kaekille!

20 tykkäystä

Aamusilmin tuli luettua, että shampoon

Teki loppulauseesta mielenkiintoisen :smiley:

1 tykkäys