Microsoftin oman automaattisen kielenkääntäjän, Microsoft Translatorin tällä viikolla julkistettu, automaattisesti suomeksi käännetty esittelysivu on muodostunut jo meemiksi.
Breaking kieli muuri kotona, töissä, missä tarvitset sitä
Ja sama vahva meno jatkuu läpi koko esittelysivun.
Kääntäjä tuki
Esitä kysymyksiä, Etsi vasta uksia ja Hanki tukea
Sivuston alisivuilta löytyy samaa, laadukasta linjaa tarjoilevia helmiä, kuten “Etsi UKKS”, “Kääntäjä App Kielet”, “Kääntäjä for Business ohje sivu”.
Mutta ehdoton suosikkimme on kuitenkin “Download Center”, jonka Microsoft Kääntäjä on päättänyt kääntää muotoon… “Espoon keskus”.
On se hienoa kun tiedetään jo markkinareagtio ennen kuin ovat auenneet
Nesteen Q4 2025 tulos (julkaistu 5.2.2026)
ylitti markkinoiden odotukset. Erityisesti Öljytuotteet-segmentti suoriutui odotettua vahvemmin, mikä pönkitti loppuvuoden tulostasoa haastavasta markkinatilanteesta huolimatta.
Nesteen osake reagoi tulokseen positiivisesti, jatkaen aiemmin alkanutta nousuaan. Sijoittajat ottivat tyytyväisinä vastaan tuloksen parantumisen vaikean alkuvuoden jälkeen, vaikka yhtiön velkaantuneisuusaste (NIBD/EBITDA 4,4x) säilyi edelleen korkeana
Näköjään tuo 7:49 “Sampo ylitti odotukset ja uusii osinkopolitiikkaansa..” on tulospäivän seurantasivu. Sen otsikko päivittyy sitämukaa kun julkistuksia tulee. Ei Kauppalehdellä ole mitään mahdollisuutta lukea sisäpiiritietoja ennen julkaisua. Sori et pilasin hyvän jutun tylsillä faktoilla.
Minun toimintavaltuuksia tässä yhtiössä ei ole koskaan määritelty kovin tarkasti, joten oma tulkintani on että jokainen yhtiö joka ei ole Inderesin analyysiseurannassa (voi olla kyllä esim. webcast-asiakas), on “minun seurannassa” ja kommentoin niitä mielen määrin jos olen niihin vähänkään tutustunut. Toistaiseksi tästä tyylistä ei ole tullut lainkaan risuja.
Oman alavalintani takia en usein pääse keskustelemaan arkielämässä kovien yrittäjien tai sijoittajien kanssa. Tänään kävi mukava poikkeus, kun sain keskustella (ikäväkseni liian lyhyen ajan) Brinterin CEO:n ja Co-founderin Tom Alapaattikosken kanssa.
Brinter siis tekee lyhykäisyydessään 3D biotulostuslaitteita. Sen valuaatio pyöri viimeisimmillä rahoituskierroksilla 30m+ paikkeilla, ja nykyhetkessä valuaatioon voisi laittaa todennäköisesti hieman kerrointa. Ennen pintapuolista keskustelua Tomin kanssa, hän piti lyhyen esittelyn itsestään ja yrityksistään. Esitystä kuunnellessa tokaisin vieressä istuvalle kollegalle, että olen väärällä alalla! Oman alani esitykset eivät rehellisesti enää tässä vaiheessa anna mitään, mutta jestas oli mukava kuunnella “harrastukseen” liittyviä asioita työpäivän aikana.
Joillekkin tämä on normipäivää, mutta itselleni oli kyllä jotenkin merkittävä kohtaaminen, ja oli mukava huomata että juttua löytyy kovan startup-miehen kanssa, vaikka erot bisnes, yrittämis-ja startup osaamisessa on mittavat.
Samassa sivuttiin ihan muutamilla virkkeillä tätä softatalojen AI disruptiota, e-commercea ja tietenkin kaikkia puhuttavaa Donut Labia (olivat samoilla CES messuilla juuri pari viikkoa takaperin).
Jos Tom satut lukemaan tämän niin kiitos juttutuokiosta! Oli itselleni antoisa kokemus, ja sain entistä enemmän intoa tähän vapaa-ajan aikasyöppöön. Pahoittelen myös laihasta kahvista, en tiedä kuka sitä oli keittänyt. Itsellä jäi juomatta.
Olen itse sivusta seuraillut näitä keskusteluita kohta viitisen vuotta ja herää pakostakin kysymys, että miksi?
Miksi toimit vuodesta toiseen tavalla, joka tilastollisestikin johtaa todennäköisesti tappioihin, kun olisi kuitenkin olemassa vaihtoehto, josta saa 100% varmuudella saman tuoton, kuin osakemarkkinoilta keskimäärin? Eli maailman indeksirahastot.
Etkö ole jo maksanut tarpeeksi oppirahoja? Sulla olisi vielä hyvä alkupääoma indeksi-sijoittamiseen ja mahdollisuus vaurastua kohtuullisella aikajänteellä.
Kun näitä foorumeita lukee, niin tulee väistämättä mieleen ajatus, että tämä yhteisö on aiheuttanut sinulle massiiviset taloudelliset tappiot. Vaikuttaa, että halu kuulua ja osallistua aktiivisesti näihin keskuteluihin on yksi tekijä, joka tukee tuota toistuvien huonojen päätösten tekoa.
Ja minä loggailen taas pihalle ja todennäköisesti tämä viesti ei kovin pitkään säily. Onhan tämä suorastaan toksisen positiivisuuden yhteisö, kuin ryhmä sairaalloisen ylipainoisia ihmisiä, jotka kannustavat toisiaan jatkamaan syömistä.
Kiitos kysymyksistäsi, viestissäsi oli paljon erinomaisia ajatuksia!
99 prosentin todennäköisyydellä sijoittamalla tasaisesti matalakuluisiin tällaisiin tuttuihin rahastoihin esim. maailma ETF:ään, niin pääsisin parempiin tuottoihin. Eli olet oikeassa.
Tästä on juteltu ennekin useampia kertoja, mutta varmaan sama kuin joillakin muillakin, niin tämä on hauska harrastus, kun tulee käytettyä tähän aikaan kymmeniä tunteja viikossa aikaa. Se on toki hassua, että suurimmilta osin olen osakkeissa. Minä olen itse tappioni aiheuttanut, tai no se ei yllätä ketään.
Salkku avatessa usein kirpaisee, mutta pääosa ajasta on hauskaa.
Juu, ei tarvitse logata pihalle, sul oli hyviä kysymyksiä ja monta hyvää ajatusta.
Eiköhän @Sijoittaja-alokas osakenostoissa ole vähän tietoista itseironiaakin mukana, jossa huonot osakevalinnat korostuvat ja onnistumisista ollaan hiljaa. Kun on hyvä itsetunto ja peruskiltti luonne, niin helpompi tehdä itsestä pilkkaa kuin muista
Nyt kun taala on halpa, kannattaisi miettiä alla olevaa eläkekohdetta. Pitäisi kai kirjoittaa asianomaiseen ketjuun, mutta tulkoon tänne.
Salkkujen tuotto ketjusta voi päätellä että kohteelle saattaa olla arvaamattoman paljon kysyntää. Voi tosin olla, että Dominikaaninen Tasavalta ei ole se haluttu kohde. Vaikea keksiä muuta syytä olla tarttumatta tilaisuuteen.
Onkohan noita Hannes myrskyn tuhoja nyt kuinka huomioitu tuossa Q4 rapsassa? Myrsky kuitenkin oli kuun lopussa, niin A. tuskin kaikista vahingoista tehty vahinkoilmoitusta, B. tuossa ajassa mitenkään kaikkia kiinteistöjen vahinkotarkastuksia tehdä, C. ylipäätänsä maksettu korvauksia. Jotenkin kuvittelisi että nimenomaan Q1/26 tulosta painaisi tuo. Ehkä se on sitten huomioitu tuossa 26 vuoden maltillisessa ennusteessa?
Indeksirahastot toimivat niin pitkään kuin toimivat. Esim “maailma”-rahastojakin ostamalla nykyään päätyy kaatamaan rahaa lähinnä USA-sijoituksiin, jotka ovat vähintäänkin epäilyttävässä tilanteessa nyt. Joutuu ostamaan aikamoista tekno-pöhinää, Teslaa melkein 400 P/E:nsä kanssa ja omistajakin on mitä on jne. Ja valtion johto ylipäätään jotain aivan ennennäkemätöntä ja vaarallista.
Voi toki sokkona tykittää ja ajatella että mikään ei muutu ikinä, Amerikkalainen ylivalta jatkuu, jne. Ja siihen varmaan onkin ihan hyvät mahdollisuudet. Mutta outoa noin aggressiiviseen sävyyn ihmetellä miksi ihmiset haluavat itse ottaa näkemystä, kun koko maailmanjärjestys on aika selvästi muutoksessa.
Ei se ole mikään luonnonlaki että Amerikkapainoinen indeksirahasto tuottaa “100% varmasti markkinoiden keskituoton verran vähintään”.
Tutkailin Revenion vertailukausia, ja nykyään googlatessa pomppaa kivasti esiin AI-yhteenveto. Sääli, että näistä luvuista ainoastaan liikevaihto on oikein