Inderesin kahvihuone (Osa 11)

Hyvä kuulla päivityksestä.
Itse olen onneksi sen verran arka, että tulee mentyä laturille vielä kun on virtaa jäljellä juurikin tapahtuneen vuoksi.

Kärsivällisyyden menetys johtuu toimimattomuudesta ja siitä kun asiat ei mene oman suunnitelman mukaan :grin:

Kuten mainitsin, ei ole sattunut kuin 2 krt 3-vuoden aikana. Siinä tilanteessa se ei vain lohduta :grin:

Onneksi on kattavaverkosto, tuossakin oli monta asemaa lähialueella.

Olin ja olen edellen ylpeä, kun olin eräässä organisaatiossa digikehittämässä noin 10 vuotta sitten ja olin mukana linjaamassa, että emme tee palvelustamme erillistä äppiä vaan teemme nettisivun, joka toimii mobiililaitteella kuin äppi. Hyvin toimii edelleen.

28 tykkäystä

Nämä on vekkuleita aikoja, kun pörssit nousevat mutta osakkeet romahtavat.

28 tykkäystä

Varmaan joku muukin muistaa tämän uutisen heikkoihin jäihin pudonneesta miehestä.
Mies oli pudonnut heikkoihin jäihin eikä hänellä ollut jäänaskaleita eikä muutakaan teräasetta, jolla saada vedettyä itsensä liukkaalle jäälle. Hänellä oli kuitenkin puhelin takin rintataskussa ja se oli säilynyt toimivana. Hän muisti, että hänellä on 112-sovellus puhelimessa. Hän sai sovelluksen auki ja ensimmäisenä ruudulla luki suunnilleen jotakin näin “Sovellus päivitettävä, jatka painamalla ..”. Onneksi verkkoyhteys oli hyvä ja päivitys hoitui melko nopeasti. Hän sai yhteyden hätäkeskukseen ja koordinaattien perusteella pelastajat saapuivat paikalle ajoissa. Uutisen mukaan hän roikkui jään reunalla noin 45 minuuttia. Kylmettynyt mutta hengissä. Suunnilleen näin tuo uutinen meni.

Mielestäni tällaisen hätätapaukseen suunnitellun appin pitäisi toimia heti ilman vaatimatta päivityksiä. Jos appi ei toimisi ollenkaan ilman päivitystä, niin siitä pitäisi tulla pakollinen viesti sovelluksen lataajalle jatkuvasti, kunnes päivitys on tehty. 112 on sellainen sovellus, jota ei lataamisen jälkeen ehkä kokeile/uskalla kokeilla ennen hätätilannetta.

68 tykkäystä

Selailen välillä vanhoja Vartteja, osin syvällisen itsereflektion hengessä tarkastamassa kuinka paljon tulee puhutta turhaa meteliä ja kuinka paljon nostelen asioita, mitkä ovat mielenkiintoisia ja oivaltavia vielä vuosien jälkeenkin.

Olen puhunut maailmanlaajuisesta nousumarkkinasta vuosia (toki myös paljon kaikesta muustakin). Tämä kuvaaja alkukesän 2023 Vartista on hauska.

Salkunhoitajat olivat ultrapessimistisiä. Siitä hetkestä esim. SP500 indeksi on noussut +60 %, DAX +50 %. Jopa Hesuli +30 %!

17 tykkäystä

Lähes kaikkialle pitää myös tehdä tili, jonka sähköposti pitää varmentaa. Varmennusviesti ei tietenkään aina saavu ihan heti, vaan sitä on hetki syytä odottaa. Vahvistusviestissä on kahdeksannumeroinen koodi, jolle on jokaiselle oma lokero käyttöliittymässä. Tällä ehkäistään turvaton copypaste sähköpostiviestistä. Jokainen numero on syytä laittaa erikseen ja kursori siirretäön käsipelillä seuraavaan lokeroon. Tietoturvasyistä tämän sivun esikatselutila on blokattu, joten joudut avaamaan sen äpin uudestaan jokaisen merkin laittamisen kohdalla. Tämän johdosta joudut tekemään yhden lisäpainalluksen avaaksesi mobiililaitteen näppäimistön. Salasanan on syytä olla myös vähintään 16 merkkiä pitkä, sisältäen kaikki mahdolliset merkkityypit. Salasanan oikeinkirjoitus on syytä varmistaa syöttämällä se uudelleen. Salasanan oikeinkirjoitusta ei pysty tarkastamaan ennen OK-napin painallusta. Väärin kirjoitettu salasana tyhjentää kaikki tekstikentät. Aiemmin pyytämällä kahdeksannumeroisella varmennekoodilla on viiden minuutin aikakatkaisu, jota ei kerrota missään. Tämä selviää käyttäjälle seuraavalla OK-napin painalluksella, kun kaikki syötetyt tiedot ovat jälleen kadonneet.

33 tykkäystä

23 tykkäystä

Ai että… ihan nousi karvat pystyyn ja oksennus kurkkuun kun luin tätä. Prosessi on liiankin tuttu ja aina yhtä ärsyttävä.

2 tykkäystä

Palaan vielä päättämään tämän pysäköintigaten. Rekkuli hylätty, perusteluna, että henksujen pysäköintiohjeissa sanotaan, että pysäköinti täytyy aloittaa, vaikka olisikin maksutonta. Ei valitusoikeutta.

Noh, työnantaja saa nyt tänään nauttia vähån epämotivoituneesta työntekijästä, joka suksii pihalle heti kun pakkaslukema nousee -20c paremmalle puolelle.

1 tykkäys

Ylipäätään raivostuttavia nämä äppit, jotka eivät päivity normaalien Play Storen päivitysten kautta, vaan ehdottavat päivitystä siinä vaiheessa kun avaat äppiksen. Usein kyseessä on juuri joku sellainen äppis, jota tarvitsee erittäin harvoin, mutta silloin kun tarvitsee, kyseessä on joku akuutti tien päällä kiireessä oleva tarve. Luulen tuntevani Androidin kohtuullisen hyvin, mutta mulle on edelleen hieman epäselvää, miten play storessa voidaan levittää äppejä niin, että päivitysprompti tulee itse äppissä. Tietääkö joku? Liittyykö tämä jotenkin siihen, että nämä sovellukset ovat yleensä niitä, jotka Android laittaa “deep sleep”-tilaan kun niitä käytetään niin harvoin?

6 tykkäystä

Kaikki reklamaatiot hylätään pysäköintiyhtiöiden puolesta systemaattisesti, olivat ne aiheellisia tai sitten eivät. Miksi ihmeessä he ikinä kieltäytyisivät vastaanottamasta ilmaista rahaa? Eikä joku satunnainen firma voi sinulta mitään valitusoikeutta viedä pois, kun kyseessä on teidän välinen neuvottelutilanne. Pallo on nyt sinulla, että lahjoitatko heille rahaa vai jätätkö antamatta. Jos tekee mieli tyhjentää omaa tiliä, niin suosittelisin mieluummin jotain vakiintunutta hyväntekeväisyysjärjestöä.

8 tykkäystä

Mitä mieltä on parviäly.. Joko tänä vuonna saadaan näiden kahden yrityksen P/B luvut leikkaamaan? Virtuaalinen papukaijamerkki, sille joka ensimmäisenä tunnistaa lunttaamatta yritykset.

9 tykkäystä

Yhtiöt lienevät Qt Group :rocketdown: ja Nordea. :rocket:

8 tykkäystä

Inderesin kahvihuoneketjussa luodun valtavan poliittisen paineen vuoksi hallitus päätti lopulta nostaa ruoan hintaa :smiling_face_with_sunglasses:

32 tykkäystä

Mahtavaa. Olen aina ollut sitä mieltä, että yrittäjä itse ei saa päättää mitä kaupassaan myy ja mihin kellonaikaan, vaan tähän päätökseen tarvitaan korkeampi voima :flexed_biceps:t2:

34 tykkäystä

Samantyylinen kokemus erään kunnan pysäköintivalvonnasta. Bonarina hylätyn reklamaation jälkeen laittoivat uuden laskun jonka eräpäivä oli monta viikkoa alkuperäistä aikasemmin. Maksamalla alkuperäsen aikataulun mukaan sain vielä 15e maksumuistutuksen.

Tässäkin muuten jälleen huomio kiinnittyy GICS-luokittelun ominaispiirteisiin: Alphabetia, Amazonia tai Metaa ei lasketa teknologiayhtiöiksi. Jos harkitsee sijoittavansa vaikkapa sektori-ETF:iin tai muihin sektorirahastoihin, kannattaa aina katsoa mitä ne oikeastaan pitävät sisällään. :face_with_monocle:

1 tykkäys

Hesarilta hyvä summaus moltbookista. Se alusta oli oikeasti tekoälyn tekele ja paljon kaikkea ne kerkesi tekemään muun muassa perustamaan uskonnon ja juonimaan salatun viestikanavan ettei ihmiset näe mitä ne keksii. Mutta se crypto oli valitettavasti huijaus

Mitä olisikaan vuosimallin 2026 tekoälyagentti ilman omaa kryptovaluuttaa? Sellainenkin ehti syntyä. Tosin kyseessä oli huijaus.

Huijarit iskivät, kun Steinberger vaihtoi botin nimeä. Hän yritti nimetä projektin uudelleen Githubissa ja X:ssä yhtä aikaa. Noin 10 sekunnin ajan vanha nimi oli vapaana, ja huijarit ehtivät napata sen käyttöönsä.

Pian huijarit alkoivat levittää tietoja $CLAWD-nimisestä virtuaalivaluutasta. Kryptointoilijat sijoittivat uuteen valuuttaan parhaimmillaan 16 miljoonaa dollaria ennen kuin se romahti

5 tykkäystä

Olen lähtökohtaisesti sellaista mieltä, että yritys, joka toimii näin perusnormijamppavastaisesti, tulee ajaa konkurssiin. Ideaalitilanne olisi, että omistajat ja toimiva johto laitettaisiin myös vankilaan.

Itse asiassa minua hieman ihmetyttää, ettei lainsäätäjä ole puuttunut ilmiselvään virkavallan anastamiseen. Sepustelevat jotain sopimusoikeudesta. No vitsinähän on siellä sun täällä näkynyt, että jos laittaa tuulilasiin lapun, että yksityisoikeudellisten maksulappujen laittaminen aikaansaa sopimuksen maksaa 1000 euroa auton omistajalle. Kumma, kun eivät sellaiset jutut ole menneet oikeudessa yhtä hyvin läpi.

16 tykkäystä

Itse asiassa minua hieman ihmetyttää, ettei lainsäätäjä ole puuttunut ilmiselvään virkavallan anastamiseen. Sepustelevat jotain sopimusoikeudesta.

Lainsäätäjän puuttumattomuus tähän asiaan on kieltämättä ihan jännää, vaikka asiasta on jo pitkään nuristu. Tämä yksityisen pysäköinninvalvonnan mandaattihan juontuu korkeimman oikeuden jo yli 15 vuotta sitten antamasta ratkaisusta siitä, että kysymys ei ole julkisesta vallasta, vaan pysäköintialueen ja pysäköitsijän välisestä sopimussuhteesta.

Suuressa mittakaavassa tämä asiahan on merkitykseltään pieni, mutta aiheuttaa silti harmaita hiuksia ihmisissä - ja ihan oikeutetusti. Aidosti perusteettoman valvontamaksun riitauttamiseen on oikeudessa melko korkea kynnys, koska vastapuolen oikeudenkäyntikuluista voi kuitenkin tulla satoja euroja maksettavaa sen muutaman kympin valvontamaksun päälle. Järkevä ihminen ei lähde tuosta riitelemään, vaan maksaa mieluummin sen perusteettoman 60 euroa. Pysäköinninvalvontayhtiöt saavat herrainpelosta hyvän selkänojan omalle bisnekselleen.

6 tykkäystä