Inderesin kahvihuone (Osa 11)

Veljet, mä olen nero. Mun Nordnetin osakesalkkuni on plussalla vielä, tai no oli vielä eilen ainakin. :smiling_face_with_sunglasses:

16 tykkäystä

En edes tarvitse näihin ajoituksiini mitään tekniisiä analyyseja, vaan ihan omalla asiantuntemuksella mennään. :smiling_face_with_sunglasses:

13 tykkäystä

Todennäköisesti näin mutta samaan aikaan tässä on ehkä pieni harha hyvien historiallisten tuottojen takia. Kun lähimenneisyydessä on mennyt hyvin se monesti nostaa maksettuja kertoimia ja sitten laskee tulevaisuuden tuottoja. Riippuu myös miten pitkä on tuo ”pitkä aika”.

SP500 Sharpe on noin 0.5 ja todennäköisyys pitkänajan negatiiviseen (varsinkin reaalituottoon) on korkeampi mitä ihmiset yleensä olettavat.

Historiallisesti toteutunut negatiivinen reaalituotto on vielä korkeampi mitä Sharpen perusteella voisi arvioida. Kymmenvuotinen reaalituotto oli negatiivinen esimerkiksi 1970-1980 sekä myös 2000-2010.

12 tykkäystä

Voisiko joku kertoa, miksi osakesäästötiliä sanotaan juustotiliksi? Olen tätä miettinyt ja googlannutkin, mutta syy ei ole selvinnyt.

2 tykkäystä

57 tykkäystä

Olen samaa mieltä S&P500:n kertoimista. Mutta aina voi sijoittaa esimerkiksi Yhdysvaltojen pieniin arvoyhtiöihin (SCV). Siihenkin löytyy ETF:iä nykyään. Niissä on kertoimet alhaiset.

2 tykkäystä

S&P Globalin spinnattua Mobility yksikkö omaksi yhtiökseen pörssiin nyt heinäkuun alussa Mobility Global (MBGL) nimellä, päätin tarkastella omistuksen jatkoja. No sepä kävi selväksi nopeasti, että ainakin toistaiseksi spin offista saatuja osakkeita vain holdataan, kun näyttäisi, että OP:ssa ei vieläkään voi sen paremmin ostaa kuin myydä kyseisen yhtiön osakkeita. On vähän kehnoa palvelun laatua OP:lta, ei mielestäni mikään ihan ihme yritys edes ole kyseessä, niin erikoista, että ei voi osakkeilla kauppaa käydä.

Tämä meneekin sitten jo osakepoiminnan puolelle. Tietysti mahdollisesti kulutehokkaammin ja pienemmällä vaivalla, mutta joka tapauksessa selvä markkinatuotosta poikkeava allokointipäätös.

5 tykkäystä

Juusto on ruotsiksi ost.

Ja merkkejä, lisää merkkejä

Ja vielä :face_with_diagonal_mouth:

4 tykkäystä

Kaikki paitsi MSCI ACWI IMI on sitten osakepoimintaa. Ei se nyt ihan niinkään ole.

2 tykkäystä

Matalat kertoimet eivät pelasta pitkiltä negatiivisen tuoton jaksoilta. Tuottojen puolesta SCV on markkinatuottoa vielä paljon brutaalimpi. Jos arvolla saisi preemiota markkinaan ei se ilmaiseksi tule vaan on ainakin osittain kompensaatiota korkeammasta riskistä. Ne kertoimet on syystäkin matalat.

No pain no gain.

3 tykkäystä

Zele ei pääse Moskovaan, kuulemma liian turvatonta

47 tykkäystä

Indeksisijoittamisen idea on se, että keskimäärin aktiivinen salkunhoito tuottaa indeksiä huonommin. Katsokaapa vaikkapa rahastoraportista sijoitusrahastojen 10 vuoden tuottoja ja kun lisäksi huomioidaan lopetetut / sulautetut rahastot niin ainakin länsimarkkinoilla ammattilaiset eivät vaan meinaa voittaa indeksiä.

Eli kyse ei ole sinänsä osaamisesta vaan siitä, että ihan ilman mitään osaamista voi sijoittaa indekseihin ja saada markkinatuoton. Joka on parempi kuin isolla osalla ammattilaisista tai yksityissijoittajista.

Charlie Munger aikoinaan vitsaili, että yliopistoissa opetetaan vuosikausia opiskelijoita tekemään markkinoiden keskimääräistä tuottoa. Kun siihen pääsee kuka tahansa, ilman mitään osaamista, vain sijoittamalla indeksirahastoihin.

10 tykkäystä

9 tykkäystä

Ja vielä semmoinen lisäys, että indeksit eivät tietenkään pelasta huonoilta tuotoilta mutta harvoin ammattilaisetkaan (tai yksityissijoittajat) pystyvät välttämään. Periaatteessahan salkunhoitajalle kannattaisi maksaa tulospalkkiota myös miinusmerkkisistä vuosista, jos miinus on pienempi kuin markkinalla. Se on ihan yhtä tärkeää kuin ylituotto nousumarkkinassa.

8 tykkäystä

Jos venäläiset urheilijat ovat seuraavissa Olympialaisissa, niin en varmasti katso yhtään lähetystä, vaikka sillä ei olisi mihinkään muuhun vaikutusta kun minun henkiseen ja moraaliseen hyvinvointiin…oksettaa jo koko ajatus :face_vomiting:

35 tykkäystä

Laita viestiä OP:lle. Viestiin yhtiön nimi, pörssi ja isin-koodi. Itse olen viestillä saanut useammankin itseäni kiinnostavan yhtiön heidän kaupankäynnin kohteeksi.

5 tykkäystä

Tviitissä ilmaistaan, että tekno-osakkeiden kurssivaihtelun odotetaan olevan poikkeuksellisen voimakasta. Nassen volatiliteetti on noussut selvästi muuta osakemarkkinaa korkeammaksi, korkeimmalle tasolle yli 20 vuoteen.

Sijoittajat siis varautuvatkin nyt suuriin heilahteluihin erityisesti teknojen puolella.

https://x.com/KobeissiLetter/status/2075007670759874675

4 tykkäystä

Cittari hoitaa

45 tykkäystä

Mitäs tuossa nyt sitten? Suomessa on aina huolehdittu ja osattu huolehtia, että kuljetukset eivät katkaise kylmäketjua. Suomessa osataan myös toimivien eristettyjen kuormakorien valmistus. Luotto suomalaiseen osaamiseen ja tietoisuus siitä laajenee näin globaalisti ja on tälle pystyyn kuolleelle lammaslaumalle tervetullut.

Vakavasti ottaen: En klikannut uutista, IS IL ja KL sulku pitää. Olen maailmalla nähnyt ennenkin vastaavia, joskaan en kyseisessä käytössä. Ei kai mikään laki kiellä pitämästä teippauksia vaikka auto vaihtaisi omistajaa. Esim. Venäjällä näki aikoinaan vaikka mitä mainoksia autojen kyljissä. Pirteät värit ovat mukavammat katsella kuin sysiharmaa koppi. Tosin jos tämä tapaus on totta saattaa olla tilausta muutokselle.

6 tykkäystä