Kun olin nuorikko…valtakunnan tv:ssä näytettiin $6M:n miestä mutta ylen mm-futis leikkauksia tuntuu hoitelevan €600M:n tumpelo, veronmaksajat eivät saa rahoilleen vastinetta tässäkään palvelussa. MTV pesettää ylen tv-tuotannolla Vallilan kisastudion lattiat kirkkaan puhtaaksi.
Vielä ehtii mukaan myös Lumiwatti-akkuvarastoon (https://www.lumiwatti.fi) - ei ole kyse pörssiyhtiöstä, mutta osakeanti piensijoittajille (ja suuremmillekin) on käynnissä. Ja ihan kunnioitettavan vajaat 2 MEUR keräsi Lumiwatti pääomaa jo kesäkuussa.
Pitäisiköhän varata ihan konttoriaika ja kysyä heidän tunnetilaa samalla, kun hienosäädettäisiin pitkäjänteisen premium-asiakkaan asuntolainan marginaalia taas hieman alemmas, kun se ennenkin on onnistunut ihan vain ilmoitusluontoisesti hyvässä hengessä…?
Ei hullummin tämä raivokas indeksirahastomatkakaan etene, korkoa korolle ilmoittelee olemassaolostaan jo entistä pirteämmin. Meikäläisen ETF-aikakausi oli ja meni, niiden tuotoilla suoristin hampaani, jotta kelpaa hymyillä jatkossa leveämmin.
Ei ole osakeanteja piensijoittajille joka kuukausi. 4 MEUR on summa, jolla Lumiwatti voi olla maksimissaan mukana Isokangas 2 -akkuvarastohankkeessa, joten siihen voidaan tähdätä; eikä sinänsä ole pakko kerätä 4 MEUR:a - nykypääomalla (1,79 MEUR) Lumiwatti on jo mukana hankkeessa. Nykyannissa osakkeen hinta on 1 %:n kalliimpi kuin kesäkuun annissa, mikä kuvastaa osaltaan sitä, että hankkeen edetessä riskit pienenevät.
Olen ollut Lumiwatti Oy:n hallituksen jäsen 1.7. alkaen, ja Lumiwatin perustaneen Lumituuli Oy:n hallituksen jäsen jo aiemmin. Lumituulessa olen ollut mukana sen perustamisesta eli vuodesta 1998 lähtien.
Ennen kuin jalkapallo tänään alkaa nikn Susijengi pelaa Unkaria vastaan koripallon MM karsintapelissä klo 18.30. Lauri oli ainakin harjoituksissa mukana!
Itse en koskaan pidä lomia, koska en ole enää töissä. Voin siis joka päivä tehdä itselleni mieluisia asioita. Muutenkin menee ihan kivasti, vaikka minulla ei ole First North sijoituksia.
Mukavaa kesää kaikille ja kaikki minun kirjoituksiani lukeneet tietävät, että yllä on aavistuksen huumoria. Ei tosin paljoa..
Miten tuo voi olla mahdollista? Voisiko johtua siitä, että Suomessa on tapana muuttaa pois vanhempien luota hyvin varhaisella iällä, toisin kuin monessa muussa maassa?
Ihmettelin myös hieman tilastoa, mutta vaikka omilleni muutin 19-vuotiaana, niin itselläni oli koko nettovarallisuus vielä 32-vuotiaanakin ennen sijoittamisen aloittamista ja omistusasunnon hankkimista 100% vain vuokra-asunnon irtaimistossa ja käyttötilin varoissa, arviolta noin 5000-7000 euroa, eli ei häävi kehitys, tosin ei velkaakaan. Sitten tuli sijoittaminen ja muutti kaiken jo muutamassa vuodessa…
Tuon tilaston perusteella voisi siis päätellä, että virolaiset nuoret aikuiset sijoittaisivat kovemmin ja velkaantuisivat vähemmän, kuin suomalaiset, mutta vasta näin jonkin toisen tilaston, jossa Suomi oli Ruotsin takana toisena sijoittamisessa ja Viro kaukana hännillä. Ehkä suomalaiset nuoret aikuiset sitten vain ylivelkaantuu niin vimmatusti, että nettovarallisuus jää minimaaliseksi. Tai tekevät huonoja osakepoimintoja. Tai molempia…
Raharadiossa Mikael ja Iikka olivat optimistisina ostobögät jalassa
Aiheet:
(00:00) Aloitus
(00:50) Suuret yrityskaupat
(04:32) Revenio ja Visionix
(09:45) Terveystalo ja Silmäasema
(14:05) Kesko ja Dahl
(17:44) Kone ja TK Elevator
(23:27) Yrityskaupoissa onnistuminen
(30:00) Optionaalisuus
(39:08) Lemonade
(42:10) Netflix
(48:24) Tunnusmerkit
(49:11) Loppusanat
Kun nyt Susijengi on varmasti voitokkaalla rekordilla ensimmäisen vaiheen jälkeen, se on ainakin MM-karsinnoissa nostanut todennäköisyyksiä MM-kisapaikkaan.
Yli 50 prosentin voittosaldolla ensimmäisessä vaiheessa MM-kisoista on jäänyt ulos vain Belgia ja Islanti vuoden 2023 MM-kisojen karsinnoissa, sekä vuoden 2019 MM-kisojen karsinnoissa Latvia.
Kukaan tuskin voi olla Susijengissä täysin tyytyväinen Unkari-kotipeliin. Silti tilastoihin pohjautuen Suomen MM-kisajuna puksuttaa edelleen vahvasti eteenpäin.
Uutisartikkelista näkyvässä otteessa sanotaan kaksi asiaa. Jos aloittaa oman asunnon maksamisen (velan vähentämisen) nuorena, kertyy varallisuutta hiljalleen. Kiinnostavaa, että kyse nettovarallisuuden mediaanista eli puolilla tuon ikäisistä varallisuutta on ilmoitettua lukua enemmän.