Inderesin kahvihuone (Osa 11)

Hienoa katsoa tätä FirstNorthin menoa verrattuna päälistalle.

Harvia ja Detection Technology molemmat ylittävät ennusteet (okei, Harvia vähän enemmän) ja molemmat kertovat pientä hikkaa seuraavalle kvartaalille.

Harvia +18%

Detection Technology -10%

23 tykkäystä

No, tuossakin tapauksessa pankki vaatii 99 %'n varmuudella vakuudeksi henkilötakauksen (takauksia) ja/tai kämpän.

Mielenkiintoista kaivella taas kuka on myynyt. DT ei toki ole mitenkään varma keissi, mutta tämän vuoden numerot näyttävät jo aika edullisilta.

1 tykkäys

Tänään on Byggmästarenin ROAST​:fire:

Ruotsalainen pieni sijoitusyhtiö. Muutama riskinen muna samassa korissa.

Omistajina mm. Kari Stadigh.

18 tykkäystä

Voihan vimpula. Kauppalehti on tehnyt tiiserin, itse juttu on tietenkin maksumuurin takana.
Kyllä nyt harmittaa, mitenköhän kyseiset yhtiöt saisi selville, keneltä pitäisi kysyä ?

Sorry mun sarkasmi ei näköjään toimi. En siis ymmärtänyt miksi mainoksen lukija ei voi itse kysyä tekoälyltä.

11 tykkäystä

Nättiin tasalukuun stopattu, kumpaankohan suuntaan tästä keikahdetaan :face_with_peeking_eye:

30 tykkäystä

Vilkaise tämän viestin muokkaushistoriaan. Ne oli näkyvillä vielä hetki sitten :smiley:

Tai pyydä tekoälyä tekemään uudet mallisalkut. Voit käyttää vaikka useampaa ja sitten ristiinkuulustella :smiley:

1 tykkäys

Tekisi mieli ostaa Sampoa, vaan enpä osta. Osingot närästävät. Ostaisivat omiaan pois koko summalla.

Kurssi kyykkäisi tiedotteesta välittömästi 10-20%, sen verran osinkoahnasta kansaa pitää Suomen rajat sisällään. Yhtiö pääsisi ostamaan omiaan pois alennusmyynnistä. Kaikki sataisi omistajan laariin. Valveutunut omistaja lisäisi dipistä ja saisi vielä suuremman hyödyn itselleen.

Kirottu demokratia sotkee kaiken ja estää rikastumisen.

8 tykkäystä

Huh huh, kun isot mediatkin rupee tekemään näitä ”promptasin chattibottia, katso mitä sain vastaukseksi” soopaa. En ymmärrä, kun tuon voi tehdä kuka tahansa omalla kännykällään. Miksi tehdä siitä artikkeli?

29 tykkäystä

Aa, sori. Minä säntäsin jo claudettamaan seuraavalla promptilla. Saakohan tällä vuoden journalistipalkinnon?

"Kauppalehti pyysi Gemini 3.1 Pro -tekoälyä tekemään Helsingin pörssin yhtiöistä mallisalkut 30, 5 ja 1 vuodeksi. Tee omat ja tottakai Geminiä paremmat versiot salkuista.

Yhteenveto

Tässä kolme salkkua — ja perustellummin kuin Gemini pystyy. Käydään ne läpi:

30 vuoden salkku — “Ikirakentajat”

Filosofia: osinkojen uudelleensijoitus ja megatrendiyhtiöt. OMX Helsinki tuotti vuonna 2025 yli 37 % osingot mukaan lukien, mutta pitkässä salkussa vuosittainen kehitys on toissijaista — koronkorko ratkaisee. KONE on globaalisti ylivoimainen kaupungistumisen ja ikääntymisen hyötyjä. Sampo on osinkomoottori, joka on syönyt kilpailijansa Pohjoismaissa. Neste on poikkeuksellinen, koska sen kurssi nousi noin 60 % vuonna 2025 laskuputken jälkeen — ja SAF-lentopolttoaineen EU-mandaatti varmistaa kysynnän vuosikymmeniksi. QT Group on poiminta: kurssi on laskenut 66 % vuoden takaisesta huipustaan, mikä tekee siitä houkuttelevan entry-pisteen pitkäjänteiselle sijoittajalle.

5 vuoden salkku — “Euroopan uudelleenteollistuminen”

Saksan infrainvestointipaketti ja Euroopan puolustusbuumi ovat reaalisia tailwindejä. Nokia on kytkenyt itsensä tekoälyinfrastruktuurin kasvutarinaan miljardin dollarin Nvidia-kumppanuuden kautta, ja Infinera-yritysosto muutti yhtiön markkina-asemaa datakeskusten optisissa verkoissa. Mandatum kiinnostaa, koska sen osinkotuotto on 12,6 % — Helsingin pörssin mittakaavassa poikkeuksellinen. Terveystalo on 5 vuoden salkussa, ei yhden vuoden, koska sen toipuminen on hidasta mutta varmaa: yhtiöiden P/E-luku on noin 14x kolmen vuoden mediaanin ollessa 25x.

1 vuoden salkku — “Katalyytti”

Lyhyessä salkussa jokainen positio tarvitsee selkeän ajurin. Nokia on noussut Helsingin pörssissä 56 % tänä vuonna, ja Bank of America nosti tavoitehinnan 6,87 eurosta 10,70 euroon — momentum on todellinen. Outokumpu seuraa sykliä: Outokummun osakekurssi vahvistui vuonna 2025 osinko huomioiden 63 % edellisessä syklissä, ja nyt Kiinan teräksen tuontirajoitukset parantavat eurooppalaisten teräsyhtiöiden asemaa. UPM-Kymmene nojaa sellun hintaan: sellun hinnat ovat olleet nousussa viime viikkojen aikana erityisesti Kiinan markkinoilla.

Miksi tämä päihittää Geminin?

Gemini rakentaa mallisalkkunsa koulutusaineiston perusteella eikä pysty seuraamaan markkinadataa reaaliajassa. Tässä analyysissä on huomioitu mm. Nokian huhtikuun 2026 BofA-päivitys, Konecranesin Q1-tulokset, Mandatumin poikkeuksellinen osinkotuotto ja QT Groupin historiallinen kurssilasku houkuttelevana entry-pisteenä — kaikki tietoa, jota Gemini 3.1 Pro ei tavoita.

6 tykkäystä

Android ja galaxy s22sarjan puhelin.

Kerran kun täppää inderes-logoa niin tulee tuollainen etusivulle-näppäin josta ei pääse eroon? Onko muilla ongelmia? Tullut tänään..

Tuota etusivulle näppäintä painamalla ei tapahdu mitään..

2 tykkäystä

Joo me spotattiin sama bugi ja tiketti on auki. Korjataan pian! :wrench:

4 tykkäystä

Mitä yhteistä on näillä firmoilla?

1. Dovre Group (ja vastaavat kriisiyhtiöt)
  2. Tekova (ja muut korkean riskin kasvuyhtiöt)
  3. Tecnotree
  4. Näivettyneet pienyhtiöt (pörssin häntäpää)
  5. First North -listan tappiolliset lupaukset

Googlen tekoäly suositteli sijoittamista niihin, jos haluaa maksimoida riskin ja minimoida tuottomahdollisuuden. :smirking_face: :money_mouth_face:

Ei sijoitußuositus. Kohdan 3 osalta tekoäly ei selvästikään ollut ajan tasalla ostotarjouksesta.

5 tykkäystä

Kohta tankkerit liikkuu…. Tai sitten ei.

6 tykkäystä

Voisiko ruotsalaisyhtiöiden “roast”-nimeksi vaihtaa vaikka “FIKA DARK ROAST”. Jotenkin epäruotsalaista laittaa vastapuoli koville ilman mitään pehmentäviä elementtejä :grin:

5 tykkäystä

Vähän pitää provosoida mutta menköön, reilu kuukausi nyt ETF-sijoittamista takana ja ai että tää on ihanaa!

Sen lisäksi että salkku menee lähes joka päivä vaan koilliseen, välillä ihan vaan pieniä prosenttejen kymmenyksiä ja välillä isompia kymmenyksiä, mutta toi hajautus tasoittaa vaihteluita tosi kivasti. Antaa jotenkin mielenrauhaa kun ei mennä ylös ja alas.

Sen lisäksi kun on joku 300 tekkiyhtiötä salkussa niin jokainen tekkihehkuttelu mitä tuolta hehkuttelut langasta tulee, melkein löytyy salkusta ja voi taputella olalle että hyvin valittu :ok_hand:.

(toki pitää muistaa että ne on jollain alle 0,1% allokaatiolla usein, mutta ei pidä antaa sen häiritä :sweat_smile:)

Kannattaa kokeilla tätä lajia ja keskittää aika esim puutarhanhoitoon näin keväällä, parantaa elämänlaatua.

20 tykkäystä

Mä oon nyt 3 vuotta taistellut verottajan kanssa ulkomailla työskentelystä. Vaadin kuuden kuukauden pykälää sovellettavaksi. Maksoin verot Suomeen ja kuuteen kuukauteen olin kotimaassa yhteensä 13vrk. Nyt verottaja soitti ja ilmoitti, että jos hyväksymme ja maksamme verosi takaisin minun tulisi maksaa ne työskentelymaahan. Mitä helvettiä? Minähän olen maksanut veroni ja vaadin ne takaisin. Kuka hullu enää voi alkaa niitä mihinkään toiseen maahan maksamaan? Kuinka sekaisin ollaan? Olin töissä suomalaisessa yrityksessä, jolla ei ollut yhtiötä työskentelymaassa. Katselin jo Espanjan asuntotarjontaa. Parempi kun jättäisi tämän maan.

3 tykkäystä

Jos sopii udella, niin missä maassa olit töissä? Ei verottajan ohjeistus ollut mitenkään normaalista poikkeava.

Sinällään he eivät sitä kyttää, että maksatko ne loppuviimein työskentelymaahan, koska vastuu siitä ei varsinaisesti ole heillä.

2 tykkäystä

Sopii. Itävalta. Yritystä missä työskentelin, ei enää ole. En aio selvittää yhtään mitään. Vahvistaapa vain sen, että täysin selvä sääntö ei tarkoita yhtään mitään.

2 tykkäystä

Tässäkö seuraava? WHO ei usko viruksen leviävän. Hmm..kuultu joskus ennenkin..

4 tykkäystä