MItes susta tuli narkkari? Ei rahat riittäneet enää kahviin.
Äijällä vasta muutama viikko kokemusta takana Inderesin asiantuntijana ja heti ollaan foorumilla pätemässä markkinoiden muutoksen suuntaviivoista ![]()
Olen huomannut, että cashback:n tai muun maksutapaedun hyödyntäminen ei ole laajalti käytössä. Tämä menee toki kategoriaan “miksi jengi ei tee sitä, tätä ja tuota.” En moralisoi, ihmettelen.
Ostat joka tapauksessa ne samat tavarat. Jos hyödynnät esim. Bank Norwegianin korttia, saat max 75 € cb vuodessa. Tämän (ilmaisen rahan?) jos sijoittaa eteenpäin, esim. 20 vuoden ajalla, niin meikäläisen taidoilla tämä potti on n. 1000 €. Oikealla sijoittajalla 2000€ luokkaa.
Tai sitten sillä voi ostaa kukkamultaa tai parikymmentä pulloa maailman parasta olutta, Sierra Nevada Pale Alea (EI OSTOSUOSITUS!).
Kaikkien sijoittajien, joilla ei ole varaa kahviin, kannattaa tehdä niin kuin minä. Osta Lidlistä Emilia Classicia, ainakin täällä päin maksaa jtn 1,5-2,5€ väliin paketti. Sitten tietysti teet siitä kahvit ja juokset vessaan. Pytyllä vannot, että et enää ikinä osta kyseistä tuotetta. Voin kuitenkin kertoa ratkaisun, ettei tätä tarvitse kokea itse. Laita puolet jotain perus vaaleaa paahtoa (Juhlikset, Kulta Katriinat) ja puolet Emilia Classicia, mutta älä laita kovin isoja mitallisia, tai saat taas juosta vessaan. Tällä keinoin lopputulos on hyvää, suorastaan koukuttavan hyvää ja aromikasta, kahvia. Eli laimennetaan sekä kahvin makua että kahvipaketin keskihintaa.
Näin aamusta Pauligin kaupunkikahvia, joista New York oma suosikki.
Pauligin kaupunkikahvit, kun haluat sijoittaa hiukan tavallista parempaan etkä lantrailla kahvia ![]()
ps. Oli S-Marketissa tarjouksessa hintaan 6,99eur/pkt.
ps2. Ei tää nyt oikeasti mitään superhuippukahvia ole, mutta omaan makuun selkeästi perussuodatinkahvia parempaa. Afrikkalaista paikallista parempaa suodatinkahvia tuli joskus juotua, ja siinä oli hyvää tavaraa
Pavut onkin sitten ihan asia erikseen.
Nostetaanpa syväluotaavasti sivettikissa pöydälle gallupin muodossa.
Olen:
- Laatukahvisijoittaja
- Arvokahvisijoittaja
- Kasvukahvisijoittaja. Kasvatan.. tai ainakin jauhan ne itse.
Ei laajalti mutta jonkin verran ihmiset näyttää keräävän luottokortilla lentopisteitä ja varmaan cb:tä kanssa. Arvailen että S- ja K-ryhmän maksutapaedut saattavat olla jonkun verran yleisessä käytössä?
Bank Norwegianin 0,5% cb on ihan kiva, mutta yleisellä nykyhintatasolla max 75eur/v tuntuu aika pienellä. Morrow Mastercardin 1-2% cb / max 200eur/v on sitä jotain mutta yhtiö lopettaa sen nyt Huhtikuun jälkeen.
Palasin juuri 3kk reissulta autiolta saarelta vailla internet-yhteyttä! Kivaa oli, mutta mukava palata myös pörssin ääreen.
Ennenkuin avaan uutiset kiva tarkistaa pörssin tilanne!
Meno vaikuttaa olleen melko seesteistä, S&P500 noussut pari prosenttia. Nousuralli siis voi ja elää hyvin edelleen, mukavaa kun ei tarvitse stressata.
Autiosta saaresta tuli mieleen, että kaltaiseni erakko huomaa hyvin kuinka puhelin vakoilee käyttäjäänsä. En usko, että sellainen ihminen, jolla on paljon kontakteja kykenee näkemään sitä hälinästä.
Erakolle asia on kuitenkin aivan selvä. Tämä luuri katselee kamerasta, kuuntelee mikrofonista, lukee tekstiä näytöllä ja varsinkin lukee tämän viestin copy/pastet. Eikä ikinä näytä mitään vihreää valoa, kun kamerat tai mikrofonit on käytössä.
Yksi päivä teippasin mikrofonin umpeen. Ihan mielenkiinnosta, että mitä se nyt sanoo, kun ei kuulu mitään. Sosiaalisen median syötteisiin alkoi ilmestyä mikrofonin rikkoutumiseen viittavaa syötettä. Aloin saada AI:lla luotuja motivaatiopuheita, reelsejä, joissa vannottiin rauhan ja hiljaisuuden nimiin.
Kameraa tiedä tämän katselleen jo sen 5 vuotta, kun se jotenkin selvitti sotilasarvomerkkini ja tarjosi kuvaa vastaavista. Ja huomaahan sen muutenkin. Syötteisiin tulee vastaavia tilanteita, asentoja ja kasvonilmeitä joita minulla on.
Mutta mitä erakko huomaa ennen kaikkea on se, että silloin harvoin kun on kontakteja, niin puhelin selvittää heidän salaisuutensa alkoholiongelmista, huumeongelmista, tyttären rippijuhlista, käytetyistä seksiasuista ja fetismeistä lähtien ja tarjoaa ne syötteisiini vihjeinä. Ne eivät huku hälinään vaan ovat kristallinkirkkaasti muutos ennen kohtaamista aina vakaasti samanlaisina pysyneisiin syötteisiin. Olen lukuisia kertoja todentanut näiden osuvan oikein.
Tämä puhelin on aivan paska laite ja hukuttaisin sen vesiämpäriin, jos en tarvitsisi satunnaisia tekoälyhakuja ja tietoa sijoituskentältä. Töissäkin toki tarvitsee.
Sain joskus tätä lahjaksi ja oli oikein hyvää kahvia. Joskus, kun joku kysyy, mitä haluan esim. joululahjaksi, niin pyydän hyvää kahvia. Mulla on on sellainen pieni halppiskahvimyllykin, jonka sain lahjaksi ja sen jälkeen sitten olen välillä saanut papukahveja lahjaksi mm. Löfsbergsin papukahvit ovat hyviä. ![]()
Mut normaalisti juon niitä USSR-henkisiä “pussitettua multaa” -kahveja.
Ihan yllättävän hyviä ne Lidlin kahvit ovat. ![]()

Minä en kyllä nyt ihan oikeasti ymmärrä miten joku viitsii juoda lidlin kahveja tai edes markettitason kahveja kun esimerkiksi Kahvikaveri tarjoaa premium kahveja papuina 17-18€/kg kilohintaan.
Sain eilen vinkin….nämä kaupunkikahvit papuina tulee ensi viikolla ainakin K-supermarkettien tarjouskamppikseen . Muistaakseni Singaporea olen juonut, mutta ei ollut mielestäni kovin hyvää. Pitääpä kokeilla tuota New Yorkia….kiitos vain vinkistä ![]()
Kerros mitkä on suosikkikahveja? Löytyykö paahtoasteista 1-3 väliltä mitään suosikkeja vai onko kaikki tummia kuin mörön perse?
Millä jauhat kauhvisi ja mihin karkeuteen? Entä millä keität kahvit ja liittyykö tähän jotain pro vinkkejä?
Ja jos kerran kahvien kanssa hivistellään, niin mitä kahvin sekaan?
Tässä juuri aivan liian harvoin puhdistetulla moccamasterilla keitettyä ja tarjouksesta ostettua Juhlamokka Sävyä juon. Koko komeuden kruunasi loraus rasvatonta tonkanpesuvettä. Erittäin fancy makuelämys siis kyseessä ![]()
Edit. Ja siis toki muutkin kahvikonossöörit vastata ![]()
Sisäpiiritiedon avointa hyväksikäyttöä markkinakysynnän manipulointiin?
Just hiljan muutaman päivän työreissulla vaelsin jokaisena aamuna hotelliaamiaiselta johonkin lähiseudun kahvilaan asiallisen kahvin perässä. Rouva kysymään että oikeastiko hotellikahvit niin heikkoja että kannattaa sijoittaa femma+ flat whiteen, varsinkin kun himassa arkikahvina kauramaitoon tehty Clipperin pikakahvi…
Liiteristä löytyy mun makuun ihan ok papuja paahtoasteella 3-4. ( 1-5 asteikolla). Paremmat pavut ovat sielläkin ihan arvossaan.
Segafredon Pausa on yksi perusvalinta sitä ei tosin taida Lidlistä saada. Juon itse kahvin joko macchiatona tai cortadona, joten liraus maitoa taittaa makua sen verran etten ole ihan niin kranttu pavun kanssa. Tarpeeksi paskan pavun tunnistaa kyllä sitten maidonkin läpi.
Vaimo osti 11kg papuja Espanjasta ennen kotiin lähtöä ja nyt mennään hetki Carrefourin pavulla joka oli muistaakseni 11€/kg. Hyvä papu ja etelän koti maistuu sopivasti kupissa.
Paras kahvi mustana jonka olen juonut on veljeni valmistama ( näkisitte hänen kahvinurkkauksensa ) Kun dippainssi paneutuu johonkin rakastamaansa asiaan voi jälki näyttäytyä tavan tallaajalle jopa aavistuksen pelottavana. Kyseessä oli espresso ja papuna Jamaican Blue Mountain.
Usein kun ”erikoiskahvien” kanssa alkaa sekoilla niin valitaan se tummin vaihtoehto kun se on helpoin. Maut eivät ole niin hienostuneita ja vivahteisia.
Aamuisin olen antanut itselleni luvan nauttia latten tai Cappucinon. Muuten mennään vain espressolla, joskus hulluttelen americanolla. Ja latte tietenkin täysmaitoon kuten Italiassakin.
Espressoon sopiva Caprisetten Italiano on hinta/laatusuhteeltaan erinomainen. Maitopohjaisiin kahveihin suosin esim Caprisetten Dolce Vitaa, tällä hetkellä oma lemppari.
Laitteet ovat juuri päivityksen alla, Lelit Victoria & Niche Zero ostoslistalla. Jos haluaa hyvän startteri kombon espresson ihanaan maailmaan niin kannattaa panostaa kahvimyllyyn. Myllyllä on suurempi vaikutus lopulliseen espressoon kuin itse koneella. Fellow Opus on hyvä mylly jolla pääsee pitkälle, tarjouksesta alle 200€.
Nyt täytyy lähteä Viiriäismetsälle, näkemisiin Ystävät.