Itsellä myös tuli n. 12 vuotta sitten laitettua 1500e. Luottotappiot n. 1000e, joten oppirahoja ja onneksi silloin jo kiinnosti osakkeet niin jäi tappiot siedettäväksi. Yksi ongelma oli alun huono hajautus viiteen lainaan, jolloin parikin konkurssia tuhosi pääomaa tehokkaasti.
Nordean kulu on ostajan tasosta riippuen alle 800/500/300 euron kaupoissa 1 % kauppasummasta. Eli 100 euron kaupassa 1 euro ja euron kaupassa 1 sentti.
Just näin. Olen nappikauppiaiden kuningas, mutta mulla on näköjään vahva haastaja
Kattelin just yks päivä että kun aina ja joka paikassa puhutaan matalakuluisista indeksirahastoista, niin sitä ne myös ovat. Otetaan esimerkiksi vaikkapa OP-Eurooppa indeksi. Mulla menee sinne automaattisesti 50€/kk ja nyt potti on noin 1500€ PALKKIOT YHTEENSÄ 0,14€ Kyllä. Kyllä Tässä voidaan puhua matalista kuluista
Tämä kuva on mahdollisesti se mikä printataan tuleviin digitaalisiin koulukirjoihin viimeisenä hetkenä ennen kuin koko maailma syöstiin järjettömään liekkimereen
Voi hyvä sylvi kyllä taas. Ei tätä oo voinu enää tosissaan ottaa aikoihin. Jos joskus tehdään Hot Shots 3 -komedia, niin se voisi oikeastaan olla suoraan vaan dokkari nykyisestä maailmanmenosta.
Kyllä sitä taparikollisten lisäksi myös tavalliset ihmisetkin lähtevät joskus poliisia karkuun, kun säikähtävät tai omaavat huonon impulssikontrollin. Helppona näkyvänä esimerkkinä vaikkapa nuoret mopokuskit. Myöskin täytyy ymmärtää, että auton ajamisessa vaikeus ja vaara kasvaa eksponentiaalisesti vauhdin lisääntyessä. Humalainen voi pysyä tiellä 60 km/h, mutta kun vauhti nousee 160 km/h, niin siinä on aina yhden tai useamman ihmisen henki vaarassa. Tuossakin takaa-ajovideossa lähdettiin hakemalla hakemaan kuolonkolaria ja oli vain hyvästä tuurista kiinni ettei sellaista tapahtunut. Mikä on sellainen rikos, että tuollaisia kansalaisiin kohdistuvia riskejä tulisi viranomaisen ottaa? Siihen ei kyllä mikään tavanomainen liikennerikkomus tai kortitta ajaminen riitä.
Eivätkä ne tuomarit ole noin typeriä, vaan kyllä se auton omistajan velvollisuus on tietää että kuka sillä ajaa, koska todennäköisin epäily on tietenkin omistaja itse ja ellei hän pysty osoittamaan vaihtoehtoista selitystä, niin pidätys tulee todennäköisin syin ja lähes varmasti myös tuomio. Pätee niin kevyempään käräjille menevään ParkkiPaten muikkarilappuun kuin myös ihan aitoihinkin rikoksiin. Tuohan olisi ihan mielipuolista jos se menisi noin kuin esität. Ammut vaikka ihmisen sun omalla aseella, mutta kun kukaan ei todistettavasti nähnyt juuri sinun kasvojasi ja poliisi ei saanut sinua kiinni takaa-ajossa paetessasi rikospaikalta, niin pääsisit muka automaattisesti siksi aina vapaaksi.
Moottoriajoneuvolla suoritettava korkean vauhdin takaa-ajo on samanlainen henkeä uhkaava riskinotto poliisilta kuin vaikkapa ampuma-aseen käyttö julkisella paikalla. Pitäisi olla erittäin vahvat perusteet voimankäyttöön ennen kuin lähdetään uhkapelaamaan sivullisten ja myös sen pakenevan rikollisen hengellä. Maailmalla onneksi aletaan pikkuhiljaa heräämään tässäkin asiassa:
Sanoo kaksi köyhää ukkelia Kyllä mä ainakin isommilla pelaisin, jos olisi pelimerkkejä. Toisaalta hyvä ettei ole, oppirahat olisi turhan isot, ainakin omalla kohdallani.
Pienimmät ostokset mitä olen tehnyt on noin 3-4€ luokkaa. Eli kun jostain Saabista tai muusta nihkeästä osingonmaksajasta on tuon verran tullut tilille, niin saman tien Herantikseen kiinni. Päätin kerran, että laitan kaikki osingot tuohon jatkossa ja ohan siellä pian 50€ Onhan sekin jotain ja toivottavasti kohta enemmän ja enemmän.
Mietin Civ 2:n Gandhia ja ilmeisesti urbaania legendaa miten hän rauhaa rakastavana johtajana pommitti pelaajan kivikaudelle ydinaseilla. Lyhyen googletuksen jälkeen se oli valitettavasti fiktiota, halusin kovasti sen olevan totta kaikki nämä vuodet, koska kyllähän se kuulostaa hauskalta. Meemin mukaan aggression arvo olisi siis hypännyt bugin takia ykkösestä nollan kautta arvoon 255. Ykkösen ollessa maksimiarvo rauhan rakastamiseen.
Meillä ei ole ollut telkkaria moneen vuoteen kun taapero ikäinen poika käytti sitä liikaa kiipeilytelineenä. Nyt käytössä vain projektori ilman tv-viritintä ja en ole kyllä oikein kertaakaan kaivannut lineaari television sisältöä.
Heikon laadun lisäksi (vaikka ottaisikin huomioon toisaalta vaikean talousympäristön mikä väistämättä vaikuttaa yhtiöihin) pienyhtiöiden suhteellista houkuttelevuutta uhkaa toinen seikka: monet suuret laadukkaat yhtiöt ovat halvenneet viime aikoina paljon!
Ei niinkään Suomessa vielä, mutta olen hämmennyksellä katsonut miten jenkeissä treidaavat esimerkiksi tällaisia perinteisiä laatunimiä näin.
P/E toteutuneella tuloksella:
Otis 22x
TSCO 22x
DPZ 21x
MSFT 23x
Adobe 14x
jne.
Okei, ei noista useimmat räkähalpoja ole. Monet ovat kasvaneet kituliaasti K-taloudessa viime vuodet.
Suomessa monet pienet yhtiöt treidaavat P/E 10x?
Mutta inderes.fi:tä katsoessa näkee lähinnä ennusteisiin pohjautuvia halvannäköisiä multippeleita Suomessa.
Ihan raa’asti toteutuneella tuloksella, oli sitten syklin vaihe paha tai ei, treidaavat esim.
Nämä on vain esimerkkinostoja. Onhan esimerkiksi Harviassa latua kasvaa paljon. Mutta monilla pienillä ja keskisuurilla suomalaisfirmoilla tulosparannus on epävarmaa. Pitkän aikavälin kasvukuva on Suomen talouden asettamien raamien takia vaisu, ehkä jopa negatiivinen jossain vaiheessa.
Jos amerikkalaispörssit halpenevat lisää syystä tai toisesta (todnäk. talous happanee siinä mukana), eivät kotimaiset pienet näytä ryhmänä niin houkuttelevilta suhteellisesti.
Lisäys. Eivät välttämättä muuten suuretkaan! Miksi maksaa KONEesta P/E 28x, jos Otiksen saa 22x?
Tuli tänään kurkattu monen vuoden tauon jälkeen Pohjoismaat-seurantalistaani, jossa oli paljon näitä foorumillakin hehkutettuja pieniä ja keskisuuria yhtiöitä. Lähes poikkeuksetta olivat tulleet tonttiin 50-70% vuoden 2021 huipuista. Aivan sama miten hyvä bisnes ja kovat katteet oli aikoinaan.
Noihin kun joku tintannut koko salkun kiinni niin ei paljon auta, vaikka olisi yli 10 lappua . Tämä kertoo juuri sijoittamisen vaikeudesta. Valtaosalle olisi järkevintä vain laittaa kaikki indeksiin.
Itselläkin salkussa ne kovimmat nousijat ovat yhtiöitä, jotka tuomittiin aikoinaan aivan paskoiksi. Esim. Wärtsilä on noin viisinkertaistunut. Kuka olisi uskonut keväällä 2020? Samaten tuo Nokia on hyvä esimerkki, kun näköjään se on melkein 100% (huomasin vasta äsken, koska positio ollut äärimmäisen pieni enkä ole jaksanut seurata). Toisella puolella sitten nämä Neste, Nike jne. “laatuyhtiöt” ja “huippubrändit”, joiden piti olla pomminvarmaa tuottoa joskus aikoinaan.
Älkää puhuko liian aikaisin mahdollisesta muuttoaikeestanne vuokran-antajallenne, vaikka tämä olisi kuinka hyvä ystävä yms. (Eli “kylmästi” vasta kun irtisanotte). Ajattelin tietenkin, että vuokranantajani kunnioittaa alustavaa asumis-ilmoitustani vajaan kolmen kuukauden päähän kesäkuun loppuun.(irtisanonut en vielä ole) ja laittaa kämppänsä myyntiin vasta, tai vähän ennen, kun olen poismuuttanut.
Niin nyt kävi siis niin, että hän ilmoitti huomenna kiinteistönvälittäjän tulevan kämppää katsomaan. Kun itse ajattelin rauhassa muuttoa tehdä ja käydä tavaroita läpi useamman viikon
Juu, ja tiedän oikeuteni 6 kk. irtisanomis-ilmoituksesta, mutta en haluaisi olla hankala ja alkaa vääntää asiasta, josta ei sovittu tarkemmin. (Toki uuteen kämppään on jo avaimet, mutta sinne pääsen muuttamaan vasta toukokuun alusta)
Muutenkin hyvä neuvo ihmis-suhteiden kestävyyteen taitaa olla vältellä bisneksiä ja kämppäasioita vapaa-ajan ystävien kanssa #se_tunne_kun_ei_kiinnostaisi_pakata_vaan_valvoa_aamukolmeen_tänä_yönä…
Muutenkin hyvä neuvo ihmis-suhteiden kestävyyteen taitaa olla vältellä bisneksiä ja kämppäasioita vapaa-ajan ystävien kanssa
Minä puolestaan suosittelen välttämään mitä tahansa talousasioita kavereiden/ystävien kanssa.
Jos joku pyytää rahaa lainaksi, vaihtoehdot on käytännössä itselleni joko lahjoitus tai kieltäytyminen. Sama juttu jos joku pyytää kirjaa lainaksi niin joko antaa sen kirjan suorilta tai ohjaa kirjastoon.
Ihmisillä erittäin harvoin pysyy tunteet raha-asioiden ulkopuolella.
Tämä on erinomainen kysymys ja asia mihin en oikein löydä järkevää vastausta. Monelta kulmalta tarkasteltuna Suur Hesuli eli Omxh25 tuntuu kalliilta. Tätä motivoidaan sillä että konepajat ovat nyt huomattavasti laadukkaampia yhtiöitä, Nordea on maailman paras ja Nokia on nyt super hottis. Mutta jotenkin tämän kestävyyteen on vaikea uskoa pitkällä tähtäimellä. Pankit on olleet kautta Euroopan kovimmassa nousussa vuosikymmeniin, kuinka kauan se voi jatkua ennenkuin jossain taas narahtaa, konepajat ovat edelleen syklisiä yhtiöitä ja Nokiasta en halua edes aloittaa. Onko meillä tietynlainen supersykli?
Samaan aikaan kuten nostit esille, niin maailmalla on aika paljon halventuneita yhtiöitä kategoriassa “ex laatuyhtiöt”. Constellation Software, Copart, Visa, Mastercard jne. Monet näistä yhtiöistä jotka eivät ole AI trendissä mukana treidaa minun näkemykseni mukaan kohtuullisilla kertoimilla.
Näin ollen on ihan hyvä pohtia vaihtoehtoista houkuttelevuutta esimerkiksi kansainvälisten sijoittajien silmin.
Joo tuo on valitettavasti hieman hämäävää ja etenkin pienyhtiöiden kohdalla yksikin “pelikaani turbiinissa” heiluttaa vuoden aikana tulosta sen verran paljon, että paras vain turvautua toteutuneisiin lukuihin. Viime vuosina on myös sattunut liikaa odottamattomia tapahtumia minkä seurauksena ennusteet on aina heitetty roskikseen…tai sitten se odotettu elpyminen H2:lla ei tullutkaan.
Taloussuhdanteen parantuminen ei tosin minun papereissa paranna yhtiöiden laatua, vaan Buffettin termein pelastaa nousuvedellä taas ne jotka ui ilman uikkareita Luvut kaunistuvat hetkellisesti ja hyväksyttyjä kertoimia voidaan nostaa…
Olin jo unohtanut tämän, mutta viestisi palautti tämän mieleeni. Olen itsekin saanut kokea vähän vastaavaa opiskeluaikoinani. Tosin tuolloin huoneiston päävuokralainen oli kaverini ja olin hänen alivuokralaisenaan. Kevätauringon alkaessa lämmittää vuokranantaja tuli käymään eräänä iltana kylässä ja uteli kaveriltani hänen tulevaisuudenaikeitaan. Hänhän meni sanomaan, että saattaisi olla muutto toiselle paikkakunnalle tulevina kuukausina, mutta ei vielä tiennyt konkretisoituisiko se vaiko ei.
Olisiko ollut seuraava ilta, kun vuokranantaja tulikin ovelle irtisanomisilmoituksen kanssa. Tietenkin vuokranantajalle tuli pelko vuokralaisen lähtemisestä kesän korvilla, jolloin hänelle olisi voinut tulla tyhjä kuukausi tai parikin, koska kämppien etsijöitä ei keskellä kesää liiemmin opiskelijakaupungissa olisi ollut. Syytä irtisanomiselle ei ollut ilmoitettu, kuten tulisi. En usko, että pelko tyhjistä kuukausista olisi ollut hyväksyttävä syy vuokranantajan puolelta tulevalle irtisanomiselle, mutta mitään järkeä ei tietenkään ollut lähteä asiaa rosikseen haastamaan, eikä itselläni alivuokralaisena olisi ollut siihen oikein mahdollisuuttakaan. Helpoimmalla kaverikin pääsi, kun irtisanoi sopparin itse ja pääsi lyhyemmän irtisanomisajan kuluttua lähtemään.
Aika villiä touhua vuokramarkkinalla on tullut koettua muutenkin opiskeluajoilta. On yritetty sopimuksella venyttää vuokralaisen irtisanomisaikaa yli kuukauteen ja ottaa extra-tuottoja vuokravakuudesta perusteettomasti. Usein asetelma on opiskelijan ja vuokranantajan kovin epätasapainoinen vuokranantajan eduksi, ja monesti järkevin vaihtoehto vuokralaisella on purra hammasta, vaikka tietää tulleensa väärin kohdelluksi.
Mmm. En hahmota, mikä tässä on ongelma. Pelkkä myyntiin laittaminen ottaa aikaa, kun pitää issareita laittaa tilaukseen ym. Hänkö ei saisi tehdä mitään valmisteleviakaan toimia ennen kuin kämppä on tyhjä. Jos huomenna tulee välittäjä katsomaan niin kaupantekohan on helposti kesäkuun puolella ja asunnon luovutus heinäkuussa - vaikka kaikki menisi supernopeasti. Olisiko sekään tarkoituksenmukaista, että hän pitää kämppää tyhjänä kuukausikaupalla? terv. vuokranantaja
Tässä siis moniakin ongelmia, joista olisi selvitty, jos vuokran-antajani olisi viitsinyt soittaa ja sopia tarkemman suunnitelmansa ja aikataulunsa kanssa sen sijaan, että sooloili, johon hänellä siis oikeudet, mutta typerää.
Paperillahan kaikki on selvää vastuista yms. lain koukeroista. Ongelmia mm. kämpän kuvaaminen ilmoitukseen. Oon tässä siis kamoja käynyt jo osittain läpi, mutta täähän ei siis ole mitenkään kuvauskunnossa, kun tavaroita esillä siellä täällä. Ajattelin karsia tavaraa ja yleensä välittäjät haluaa heti kämpän kuvata, koska kaikki muu selviää isännöitsijän todistuksesta.
Toinen ongelma koskee näyttöjä ja niihin siivoomista, en siis joka kerta aio näyttöihin siivota tavaraa kaappeihin ja purkaa niitä läpikäydäkseni viikkotolkulla. Helpompi tosiaan jo ihan mielenrauhan kannalta vaan tyhjää kämppää myyntinäytössä esitellä.