Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Kuinka meistä turhautui koulussa, kun se vaan oli liian helppoa? Eihän se kokemuksellisesti silloin oikeasti haitannut, kun kaikki oli helppoa ja kivaa. Turhautti toki joskus, mutta sosiaaliset pelit korvasi hyvin opetuksen haasteettomuuden.

Voi jos silloin olisi ollut mahdollisuus edes yhden oppiaineen osalta saada haastavampaa opetusta. Ei se riitä, että saa yksittäisen maksullisen kansalaisopiston kurssin kautta yliopiston opintoviikot jo yläasteella. Siihen Juurikin oli tyytyminen. Seuraavana vuonna vastaavaa ei pikkupaikkakunnalla ollut edes tarjolla. Onneksi etäopinnot on keksitty sen jälkeen.

13 tykkäystä

Itseäkin ahdistaa, mutta sitten on hyvä muistaa että jo ennen GenAI:ta 80-90% valkokaulushommista oli turhia, ihmisen keksimää työtä ihmiselle. Eiköhän sitä jatkossakin riitä turhuutta jaettavaksi.

EDIT: ei siis niin että nimike tai vastuut olisi turhia, vaan että keskimääräisestä työajasta menee ties mihin kokoukseen ja väärien päätösten jalkauttamiseen enemmän kuin kukaan haluaisi myöntää.

11 tykkäystä

Itse sain vaikeampia tehtäviä ihan vain opettajalta kysymällä :slight_smile: Pienten luokkakokojen etuja. Meillä oli 7 - 9. luokalla 8 oppilaan tiivis porukka.

4 tykkäystä

Oli kieltämättä pessimistinen näkökulma. Näinhän se on, että varmasti joitakin tehtäviä säilyy ja jotain tulee lisää. Ylimmässä johdossa on ehkä vielä näitä kuuskymppisiä jotka haluaa toimia ihmisten kanssa ja jotain vaateita tulee lainsäädännöstä. Menee aikaa, että prosessit muuttuu. Toiveet AI kehityksestä on ehkä ylioptimistisia ja teknologian rajat saattaa tulla vastaan. Ihmispalvelusta voi tulla luksusta josta halutaan maksaa.

Kuitenkin AI kehitykseen kaadettavat miljardit voi nähdä myös siltä kannalta, että jos joku onnistuu general intelligencessä se hallitsee maailmaa.

Juha on selkeästi kauan kadoksissa ollut kalju veljeni.

Ja 43 uutta osingon kasvattajaa maaniteltu lahkoon.

5 tykkäystä

Onko nähdäksesi aiemmin historiassa työn tuottavuutta parantaneet keksinnöt kuten höyrymoottori tai liukuhihna lisänneet vai vähentäneet ihmisten hyvinvointia?

Itse elän mieluummin maailmassa jossa on koneita ja sähköä ja automaatiota kuin maailmassa jossa näitä ei olisi. Sama koskee tekoälyä ja kaikkia muitakin elämää helpottavia keksintöjä.

3 tykkäystä

Kaikki nämä keksinnöt ja tehostamiset ovat johtaneet siihen, missä olemme nyt tänä päivänä:

Keskustelun lisäarvoksi laitan tähän taulukon yleisimmistä palkansaaja-ammateista v. 2021. Voi miettiä yleisimpien ryhmien osalta, miten tekoäly tulee vaikuttamaan.

3 tykkäystä

Pitkät minuutit tiedossa Kupsilla, mutta olisi kyllä suomalaista jalkapallohistoriaa, jos voittaa

Edit: se ei vanhentunu kauheen hyvin 2-2

Edit2: Tasuri riitti, Kups jatkopeleihin.

55 tykkäystä

Ai näinkö tämä pitikin tulkita.

Minä ajattelin, että olen vain vastaillut ahkerasti uusille foorumilaisille ja se lasketaan jollakin tapaa auttamiseksi :smiley:

2 tykkäystä

Tviitti maailman rikkaimmista :slight_smile:

https://x.com/CataPaul2/status/2001567109797531996

11 tykkäystä

Pitäisiköhän kerätä kolehti, kun onhan se noloa, että yhdellä heistä ei ole vielä edes 100 miljardia täynnä? Voi voi, ihan tässä menee usko amerikkalaiseen unelmaan, jollei pian korjata tätä epäkohtaa. Voisiko rumppi auttaa?

Pöllit mun yhteenvedon, melko lailla tunnilleen sama ja bromans @Sijoittaja-alokas. Taitaa olla alokkaalla deittiä ruuhkaksi asti.

Tunnit foorumilla vähenee hetkeksi. Yrittäjän kesäloma alkoi nyt ja kirjoittelen Helsinki-Vantaalta. Finskin aamuvirkkulento Malagaan 6:30

Hyvää Joulun odotusta kaikille, tehkää hyviä veromyyntejä/tammirallikauppoja.

32 tykkäystä

Minulla näkyi tuo jostain syystä myös, vaikka en Faroniin sijoita, en seuraa, enkä tule ikinä olemaan kiinnostunut sijoittamaan yhtiöön. Liekkö tässä nyt kyseessä jonkin sortin informaatiovaikuttamista, joka ei valitettavasti toimi, minuun ei joukkohysteriat tehoa, kaikkein vähiten sijoitusmaailmassa.

2 tykkäystä

Elon Musk on maailman rikkain mies ja Larry Page on maailman toisiksi rikkain mies, mutta ero näiden kahden välillä on niin iso, että varallisuusmielessä Sijoittaja-alokas on lähempänä Larry Pagea, kuin Elon Musk :cowboy_hat_face:

41 tykkäystä

Rakas Joulupukki

Huomaan, että olet jo tuonut runsaasti edullisia kahvipakettitarjouksia marketteihin, kiitos siitä.

Muut toivomukseni ovat tänä vuonna vaatimattomat ja lähinnä epäitsekkäät.

Ensinnäkin jos voisit antaa eduskunnan tiedemiehille lahjaksi idean säätää sellainen erikoislaki, että Tokmannin tappiomyynnit saisi poikkeuksellisesti osakesäästötililtäkin vähentää suoraan verouksessa. Tässä voisi olla poliitikoillekin avain seuraavaan vaalivoittoon.

Toiseksi anna myös arkkiviholliselleni Herra Marketille viisautta ymmärtää osakepoimintojeni nerokkuus esim. EVO, QT yms. mitä näitä neronleimauksia nyt onkaan tänä vuonna kertynyt. Yleisindeksiä olisi reilua samalla vähän laskea jotta suhteellinen performanssini heijastelisi todenmukaisempaa kuvaa kun otan vuoden lopuksi screenshotin.

Lopuksi vielä itsellenikin pieni toive: jos voisit raketoida meemikryptobägini 100-1000x ja antaa pikku ripauksen onnea matkaan myydä kaiken huippukynttilän ylimpään napsuun. Niin että minä ja kaikki perilliseni voisimme viettää loppuelämämme aristokraattisessa joutilaisuudessa.

Ps.

Olen ollut kiltisti ja käyttänyt velkavipua täysin maltillisesti ihan tosi riskit täysin kontrollissa.

32 tykkäystä

Antaisin itselle ison käden siitä, että kiitos on 5 eniten käytetyn sanan joukossa. Muistaisi itsekin saman.

Ja asiasta toiseen laitaan. Spotifyn wrappedit on nyt jotain uutta hömpötystä, mutta tästä tuli vanhat hyvät IRC -ajat statseineen mieleen :slight_smile:

7 tykkäystä

Vanhat hyvät ajat…?

Irkkihän elää ja voi edelleen hyvin (no, hyvin ja hyvin…)

Silti siellä on vielä hengissä yli 20 vuotta sitten perustamani kanava muutamalla liki yhtä pitkään roikkuneella käyttäjällä, joille voi arkiset huolet ja ilot purkaa :slight_smile:

Discordiin en ole koskaan oppinut ja näyttää vähän siltä, etten koskaan halua oppiakaan.

2 tykkäystä

Meillä on kanssa kavereiden kaa oma IRC-serveri. :slightly_smiling_face:

Serveri on myös linkitetty Minecraft-serveriin siten että IRC-viestit näkyvät myös pelissä ja pelin chatissa kirjoitetut viestit IRCissä.

Suosittelen muuten myös The Lounge -softaa jonka avulla IRCiä voi käyttää selaimen kautta eri laitteilla ja pysyä aina kirjautuneena.

4 tykkäystä

IRCissä ei ollut Nudgea

7 tykkäystä

Aaa että, IRC-muisteluja…

20 vuotta sitten mIRC oli työttömyysvuosina kovassa käytössä usean kanavan voimin, hienoja aikoja! Tuli päästyä IRCQuoteseihinkin useasti ja olin mIRCin kautta myös Kissin chateissä 24/7. :smiley:

IRC:stä voi myös hieman hypätä nostalgiapärinöissä IRC-Galleriaankin, vaikka näillä nyt lopulta ei sitten ollut yhteistä enää mikään. IRC-Gallerian tili on yhä minun vanhin toiminnassa oleva tili, pian 25 vuotta vanha. Olin Päivän kuvana muistaakseni 5 kertaa ja minun tekemä kuvani toisen käyttäjän profiilissa kahdesti. Olin myös niitä harvoja, jonka kuva oli Päivän kuvana kahtena päivänä putkeen, eräänlaisia saavutuksia elämän varrella nämäkin. Olin IRC-Gallerian chateissäkin jopa valvojana hetken, kunnes paloi käämit teinien lapselliseen käytökseen, joten jätin lastentarhat aika nopeasti…

Hyvää perjantaita kaikille!

12 tykkäystä