Inderesin kahvihuone (Osa 10)

Ilkan videota en vielä ehtinyt katsomaan, mutta tämä kansikuva on kyllä loistava :smiley:

27 tykkäystä

Kiitoksia, kun kysyit. :slight_smile:

Oli kyllä ainakin itselleni parasta analyysia, mitä olen yhtiöstä lukenut. Tuli uusia juttuja esiin yhtiöstä sekä myös ajateltavaa.

Niin ja Nokian “halppisoluetkin” maistuvat hyviltä. :slight_smile:

4 tykkäystä

Listataas vuoden hienoimmat munaukset. Aloitan:

73 tykkäystä

Osallistun kisaan kolmella tiketillä!!

69 tykkäystä

Celsiuksella pääset varmasti jo TOP3 joukkoon! :sweat_smile:

..merkit..

6 tykkäystä

Mahtavaa, kiitos kannustuksesta!

Välillä sitä itsekin jaksaa ihmetellä, kuinka paska tässä lajissa on. :grin:

35 tykkäystä

Mulla meni Neonode just niin kuin suunnittelin. Nimim. ahne :smiley:

(…no ok, oli siinä vähän muutakin tekijää). Onneksi kokeneena Hyzoxturviafiskeristinä positio oli pieni. Tähänkin päti se vanha viisaus, “sell the news”.

25 tykkäystä

Faronin ryhmä ollut hiljaa 9h pitäisikö huolestua?

41 tykkäystä

Vuoden munauksia…Fiksuna hajautin ETF:ään. Kunnes usko loppui :sweat_smile: Ja nää oli tietenkin ostettu kalliimmalla :ok_hand:t2:

11 tykkäystä

Nokitan

SmartSelect_20251212_213026_Nordnet

24 tykkäystä

Päivän haastateltava antoi mm. Smart Eyestä kommenttinsa, josta otin aikanani kivat turskat.:saluting_face: Olen monista eri maista ottanut turskat.

Yleensä mulla on jokaisena vuotena ollut paljon mokaliikkeitä, mutta ei tänä vuonna.

Tänä vuonna hankitut ovat plussalla: 18 prosenttia (SoFi) ja + 71 pinnaa (Nebius)

Tämän vuoden pahin moka on ollut holdaukset :sweat_smile:

22 tykkäystä

Viesti yhdistettiin ketjuun: Kurssien ja niiden muutosten kyselyt, kauhistelut ja hehkuttelut (Osa 4)

Tässä oli joku ällistyttävä ajatus takana. Ja ei, alkuperäinen ajatus ei ollut ”buy high, sell low”, vaikka kuvaaja antaisikin niin ymmärtää. Onneksi oli ihan marginaalinen treidihenkinen possa.

23 tykkäystä

Nyt (vasta) huomasin että myös USA-ketjulle on käynyt vastaava kepponen. Otsikon U-kirjaimet ovat muuttuneet Kanadan alkuperäiskansojen ᑌ-tavumerkeiksi. :face_with_monocle: Todistusaineisto viittaa saman tahon syyllisyyteen kuin politiikkanurkkauksen tapauksessa!

10 tykkäystä

Yleisenä huomiona kannattaa olla valppaana mis- ja disinformaation kanssa. Tällä viikolla olen törmännyt jo kahteen keissiin, jossa yhtiöstä liikkuu todennäköisesti tahallaan levitettyä väärää informaatiota, jota vakuuttavana pidetyt tilit jakavat. Ensimmäinen esimerkki on se, että Alphabet lisäisi mainokset Geminiin vuoden 2026 alusta ja Oraclen datakeskusten aikataulun myöhästyminen. Kumpikin todettiin yhtiön tasolta jälkikäteen vääräksi informaatioksi, mutta se sai aikaan kurssilaskun.

Uskon, että X:n löyhää disinfo valvontaa hyödynnetään omiin shorttaus tarkoituksiin ja bottiarmeija tms. epäautenttinen toiminta alkaa levittämään vimmatusti jotain uutisankkaa hyötyäkseen itse taloudellisesti. Väärä tieto leviää helposti myös inderesin foorumille, jos vakuuttavana pidetty tili jakaa tiedon. Faktan tarkistus on siis tärkeää ja aina pitäisi tarkistaa löytyykö tieto jostain muualta. Jos tietoa ei löydy mistään muualta, on todennäköistä että se on keksitty itse. Yhtiöhän kertoo kaiken oleellisen usein itse omilla sivuillaan/press releasena. Tilastot on myös kohtuullisen helppo tarkistaa.

22 tykkäystä

Nyt on spekuloitu Euriborien noususta. Tämä sopii itselleni erinomaisesti, koska henkilökohtaista velkaa ei juurikaan enää ole ja Nordea on salkun suurin positio. Uskon Euriborien kohoavan ensi vuoden aikana. Euroopan talous on OK, Suomen talous on pohjilla, eikä nopeaa nousua ole näköpiirissä. Nordealla onneksi on toimintaa Suomen ulkopuolellakin mm. upporikkaassa Norjassa.

Toiseksi on spekuloitu, että valtio rahapulassaan myisi Nesteen osakkeita. Omassa salkussani Nesteen turskautus alkaa olla loppusuoralla. Useita myyntejä 19 € - 20 € tasoilla. Pohjilla ymmärsin olla myymättä ja ostin jopa hieman lisää. Ei haittaa vaikka valtio myisi tämän takaisin 10 euroon :laughing:

Ei tuossa Oraclen keississä kai mistään X-kampanjasta ollut kyse jos Bloombergin tason media uutisen on kirjoittanut. Faktan tarkistus on aika hankalaa jos / kun ei tunne Bloombergin lähteitä.

Hermostuneessa markkinatilanteessa varmasti yksi jos toinenkin onnenonkija esittäytyy asiantuntevana lähteenä tavoitteena hyödyntää markkinareaktiota.

Oraclen tapauksessa tieto myöhästymisestä olisi varmasti kerrottu osavuosituloksen yhteydessä. Nyt ehkä Oracleen tarttunutta hapanta sentimenttiä yritettiin hyödyntää lisää levittämällä huhuja kurssilaskun vauhdittamiseksi.

2 tykkäystä

Jep! :smiley: Videokin oli loistava.

Tällaisia lisää, kiiitos! :slight_smile: :folded_hands:

1 tykkäys

Piti oikein kaivella,

Mitkäs ne salkun pahimmat mokat olikaan. Aika hyvistä yhtiöistä, ainakin osa!

No mut olis voinut mennä huonomminkin?

Tähän olisin lisännyt Intellegon, mutta Nordnet ei tarjoa nykyään enään tuosta yksilöstä kurssigraafia. Siinä ei tullut isoa tappiota, mutta lähellä. Ne turskat olikin tulla tuonne OPn puolelle

E2: täs on kyllä yks kun harmittaa! Piti olla vakaa peruspilari mutta tämähän vaikuttaa kaikin puolin mädältä omenalta.

12 tykkäystä

Ben Felix on tehnyt 3 videota siitä kuinka covered call tuotteet ovat sitä itseään. Videoilla esitettyjen pointtien lisäksi myöskään verotus ei kohtele rahaston maksamia “osinkoja” suotuisasti, joten nämä kannattaisi kiertää kaukaa.

2 tykkäystä